2 358 579 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
mathiash77 skrev:Självklart finns det en risk att vi har valt fel väg och landet skulle ha stängts ner totalt.
Jag läser många vettiga och respektvärda inlägg och även konstruktiva saker.
Jag är dock osäker på hur stor del av befolkningen som skulle accepterat att Regeringen gick in och gav sig själva högre kontroll, satte alla i karantän och stängde ner stora delar av företagen utan någon information kring när det skulle öppna...
Jag säger inte att det har lyckats bra men jag ser logiken i det:
- Har inte laglig rätt att stänga in folk
- Har inte resurser att testa alla som kommer till/tillbaka till Sverige
- Har inte skyddsutrustning som räcker till alla
- Vet att vaccin brukar ta minst två år att få fram och sista gången gick det åt h-vete.
- Statistiken/informationen från Kina Visar att det är de över 70 som löper störst risk...
- Smittspridningen verkar vara relativt låg
Så utifrån detta Är de logiska stegen väldigt nära det som Sverige valde.
Däremot tror jag att många satte för stor tilltro till att rutiner kring skydd skulle följas.
Man kan göra en lista med argumet för att linjen är mycket riskabel.
Dödligheten tycks vara 1 % i ett snitt av befolkningen. Oacceptabelt högt imho. Men FHM har ju räknat fel på det tidigare så i deras välrd var den inte så hög.
Vi vet inget immunitet.
Vi vet att många befintliga läkemedel redan testas mot covid19 och *kan* komma att fungera.
Vi vet väldigt lite om långsiktiga effekter av infektionen. Redan nu vet vi lite mer och det ser inte bra ut.
Vi har stor brist på det mesta som behövs för smittskydd. Borde inte FHM ha lite koll på det och att det kan leda till att gamla smittas?
FHM levde i en egen bubbla om att bara sjuka med symtom smittar vilket är av betydelse. Men flertalet andra plockde upp tidiga signaler på att även symtomfria smittas.
Redigerat:
Jag är helt med på allt detta.mathiash77 skrev:Självklart finns det en risk att vi har valt fel väg och landet skulle ha stängts ner totalt.
Jag läser många vettiga och respektvärda inlägg och även konstruktiva saker.
Jag är dock osäker på hur stor del av befolkningen som skulle accepterat att Regeringen gick in och gav sig själva högre kontroll, satte alla i karantän och stängde ner stora delar av företagen utan någon information kring när det skulle öppna...
Jag säger inte att det har lyckats bra men jag ser logiken i det:
- Har inte laglig rätt att stänga in folk
- Har inte resurser att testa alla som kommer till/tillbaka till Sverige
- Har inte skyddsutrustning som räcker till alla
- Vet att vaccin brukar ta minst två år att få fram och sista gången gick det åt h-vete.
- Statistiken/informationen från Kina Visar att det är de över 70 som löper störst risk...
- Smittspridningen verkar vara relativt låg
Så utifrån detta Är de logiska stegen väldigt nära det som Sverige valde.
Däremot tror jag att många satte för stor tilltro till att rutiner kring skydd skulle följas.
Det enda jag tänkte är att inget vet ju än så länge hur det slutar, så åtminstone jag är inte så kaxig att jag är säker på att jag har rätt.
Men det är ju när jag bedömer alternativen som jag får känslan att vi än så länge agerat ganska rätt.
Det är inte rätt för att det har blivit så speciellt bra, utan för att alternativen hade blivit så pass mycket sämre.
Ja, alltså det är min tro.
BirgitS skrev:
Jasså, i finska eller svenska mått mätt?
Tänker dom det oaktat var deras regering gör? Ganska övertygad om att man i fall att inte andra metoder fungerar så stänger man igen någon månad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Nej och nej, i den pandemiplan som FHM tog fram för 11 år sen så står det klart och tydligt att regioner och kommuner ska ha lager av smittskyddsmaterial, men det har ignorerats eller rättare sagt när regionerna sen dess har uppdaterat sina pandemiplaner har de strukit det avsnittet.Ulltand skrev:
Nej ingen kan vara säker på att hen har rätt. Men med vår linje kan man vara ganska säker på att vi får många döda intitialt och *kanske* färre senare.Mikael_L skrev:
Med en annan linje får man färre döda initialt och sedan vet man inte. Här finns ju en inbyggd chans till att rädda en massa liv som man inte får med vår linje.
Ja vad gjorde vi för fel?
Jo vi fixade inte den beredskap som de flesta trodde vårt land var mogna nog att ha klart FÖRE.
När våra myndigheter gick ut med att Sveriges beredskap är god, trodde de flesta att så var det.
Nej så var det inte. Bedrövligt dåligt förberedda gick vi in i detta med många oskyldig som fått sätta livet till.
Vi är tagna med byxorna nere.
Som svensk medborgare har jag betydligt högre krav på våra myndigheter.
Nej det är inte över ännu men sedan får vi se över vem som är skyldig till detta svek.
Jo vi fixade inte den beredskap som de flesta trodde vårt land var mogna nog att ha klart FÖRE.
När våra myndigheter gick ut med att Sveriges beredskap är god, trodde de flesta att så var det.
Nej så var det inte. Bedrövligt dåligt förberedda gick vi in i detta med många oskyldig som fått sätta livet till.
Vi är tagna med byxorna nere.
Som svensk medborgare har jag betydligt högre krav på våra myndigheter.
Nej det är inte över ännu men sedan får vi se över vem som är skyldig till detta svek.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
THL varnar för mycket värre än nu: https://www.dn.se/nyheter/varlden/finland-varnas-for-svar-andra-vag-av-smittan-i-host/Ulltand skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-tegnell-smittotoppen-i-finland-blir-forst-till-hosten– Nu går epidemin så långsamt att smittotoppen ligger långt borta. I den här takten kommer den inte i sommar utan det blir till hösten. Det är den negativa sidan av restriktionerna, säger han till finska MTV Uutiset.
Han fortsätter:
– När restriktionerna infördes kunde vi inte veta med säkerhet hur epidemin skulle utvecklas. Nu har den eventuellt bromsats in mer än vi hade tänkt.
...
– Om vi pratar om en längre tidsperiod, flera år, så kommer en stor del av befolkningen smittas av viruset, säger han.
nej nu är det väl svårt att ändra sig, vi har ju kört ner i diket redan.mathiash77 skrev:
Nu när många länder börjat lätta på sina restriktioner, verkar ju en gemensam syn vara att svenskarna ska stängas ute o hållas borta. Då kanske man börjar inse att det kanske skulle varit klokare att göra gemensam sak o ta liknande beslut emellan länderna. Då kanske andra länder skulle visat mer respekt mot Sverige nu och framöver.
en lustig sak är ju att i många andra frågor, så vill ofta Sverige att man ska fatta gemensamma beslut på EU el FN nivå, men just i detta fall när vi kämpar mot ett högst globalt problem, då väljer man att köra sitt eget race.
Just det, det är i jämförsle med vad det har nu, extremt lite. De säger *inte* vi kommer gå om Sverige lr tappa kontrollen till höstBirgitS skrev:
Ganska säkert är det så att om man stängt hårt så får man en ökning senare. Men tanken är att den går att kontrollera och håll låg (jämfört med oss).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag är tveksam till att stänga samhället. Vi har höga dödstal tyvärr i Sverige, men jag är tveksam till att det beror på att skola och förskola är öppet till exempel, eller för den delen restauranger. De restauranger som sköter sig tror jag inte till våra värden.
Om FHMs strategi i sig varit så farlig skulle vi haft fler döda i Skåne också. De flesta som avlider är äldre personer på olika hem. I Stockholm är det många fler timanställda ännu Skåne och där tror jag en stor del av problemet ligger. Om vi stänger Sverige så kommer inte andelen timanställda påverkas. De som jobbar inom vård och äldreomsorg måste ju fortfarande kunna jobba och ta sig till arbetsplatsen.
Kanske kan man organisera om delvis, men troligen är det ingen snabbt arbete.
Om FHMs strategi i sig varit så farlig skulle vi haft fler döda i Skåne också. De flesta som avlider är äldre personer på olika hem. I Stockholm är det många fler timanställda ännu Skåne och där tror jag en stor del av problemet ligger. Om vi stänger Sverige så kommer inte andelen timanställda påverkas. De som jobbar inom vård och äldreomsorg måste ju fortfarande kunna jobba och ta sig till arbetsplatsen.
Kanske kan man organisera om delvis, men troligen är det ingen snabbt arbete.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Noterade du slutet på SVT-sidan om att han tror att ung. hälften av befolkningen kommer att smittas på sikt?Ulltand skrev:
FHM stratergi tyck fungera i Skåne av skäl du radar upp.Fairlane skrev:
Men om den inte fungerar i Stockholm och Göteborg är det ju en misslyckad stratergi där och för landet som helhet.
Sverge har nu flest döda per dag och capita i världen. Och inga kurvor ser fördelaktiga ut i en internatinoell jämförelse. En unik stratergi och en förbenmad otur i kombination?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Enligt SCB:s statistik dog det färre personer i Skåne under april än det brukar göra.Fairlane skrev:
I Stockholm dubbelt så många än vanligt och det är länet med störst överdödlighet, sen kommer Södermanland, Västmanland och Östergötland med drygt 50 %.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sjukskoterskan-sara-det-har-blivit-extra-mycket-dod-nu/