Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Ja vi får väl se, vad tiden lider ... :)
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen som stänger ner tänker sig få en senare topp och det finns verktyg för det. Så var det kanske förr i tiden men nu är förutsättningaran nya
Nåja, finländska motsvarigheten till FHM verkar ju förvänta sig en ny stor våg till hösten enligt intervjuer med dem.
 
mathiash77 skrev:
Självklart finns det en risk att vi har valt fel väg och landet skulle ha stängts ner totalt.

Jag läser många vettiga och respektvärda inlägg och även konstruktiva saker.

Jag är dock osäker på hur stor del av befolkningen som skulle accepterat att Regeringen gick in och gav sig själva högre kontroll, satte alla i karantän och stängde ner stora delar av företagen utan någon information kring när det skulle öppna...


Jag säger inte att det har lyckats bra men jag ser logiken i det:

- Har inte laglig rätt att stänga in folk
- Har inte resurser att testa alla som kommer till/tillbaka till Sverige
- Har inte skyddsutrustning som räcker till alla
- Vet att vaccin brukar ta minst två år att få fram och sista gången gick det åt h-vete.
- Statistiken/informationen från Kina Visar att det är de över 70 som löper störst risk...
- Smittspridningen verkar vara relativt låg


Så utifrån detta Är de logiska stegen väldigt nära det som Sverige valde.

Däremot tror jag att många satte för stor tilltro till att rutiner kring skydd skulle följas.

Man kan göra en lista med argumet för att linjen är mycket riskabel.

Dödligheten tycks vara 1 % i ett snitt av befolkningen. Oacceptabelt högt imho. Men FHM har ju räknat fel på det tidigare så i deras välrd var den inte så hög.

Vi vet inget immunitet.

Vi vet att många befintliga läkemedel redan testas mot covid19 och *kan* komma att fungera.

Vi vet väldigt lite om långsiktiga effekter av infektionen. Redan nu vet vi lite mer och det ser inte bra ut.

Vi har stor brist på det mesta som behövs för smittskydd. Borde inte FHM ha lite koll på det och att det kan leda till att gamla smittas?

FHM levde i en egen bubbla om att bara sjuka med symtom smittar vilket är av betydelse. Men flertalet andra plockde upp tidiga signaler på att även symtomfria smittas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Mikael_L
mathiash77 skrev:
Självklart finns det en risk att vi har valt fel väg och landet skulle ha stängts ner totalt.

Jag läser många vettiga och respektvärda inlägg och även konstruktiva saker.

Jag är dock osäker på hur stor del av befolkningen som skulle accepterat att Regeringen gick in och gav sig själva högre kontroll, satte alla i karantän och stängde ner stora delar av företagen utan någon information kring när det skulle öppna...


Jag säger inte att det har lyckats bra men jag ser logiken i det:

- Har inte laglig rätt att stänga in folk
- Har inte resurser att testa alla som kommer till/tillbaka till Sverige
- Har inte skyddsutrustning som räcker till alla
- Vet att vaccin brukar ta minst två år att få fram och sista gången gick det åt h-vete.
- Statistiken/informationen från Kina Visar att det är de över 70 som löper störst risk...
- Smittspridningen verkar vara relativt låg


Så utifrån detta Är de logiska stegen väldigt nära det som Sverige valde.

Däremot tror jag att många satte för stor tilltro till att rutiner kring skydd skulle följas.
Jag är helt med på allt detta.

Det enda jag tänkte är att inget vet ju än så länge hur det slutar, så åtminstone jag är inte så kaxig att jag är säker på att jag har rätt.

Men det är ju när jag bedömer alternativen som jag får känslan att vi än så länge agerat ganska rätt.
Det är inte rätt för att det har blivit så speciellt bra, utan för att alternativen hade blivit så pass mycket sämre.
Ja, alltså det är min tro.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, finländska motsvarigheten till FHM verkar ju förvänta sig en ny stor våg till hösten enligt intervjuer med dem.

Jasså, i finska eller svenska mått mätt?

Tänker dom det oaktat var deras regering gör? Ganska övertygad om att man i fall att inte andra metoder fungerar så stänger man igen någon månad.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har stor brist på det mesta som behövs för smittskydd. Borde inte FHM ha lite koll på det och att det kan leda till att gamla smittas?
Nej och nej, i den pandemiplan som FHM tog fram för 11 år sen så står det klart och tydligt att regioner och kommuner ska ha lager av smittskyddsmaterial, men det har ignorerats eller rättare sagt när regionerna sen dess har uppdaterat sina pandemiplaner har de strukit det avsnittet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är helt med på allt detta.

Det enda jag tänkte är att inget vet ju än så länge hur det slutar, så åtminstone jag är inte så kaxig att jag är säker på att jag har rätt.
Nej ingen kan vara säker på att hen har rätt. Men med vår linje kan man vara ganska säker på att vi får många döda intitialt och *kanske* färre senare.

Med en annan linje får man färre döda initialt och sedan vet man inte. Här finns ju en inbyggd chans till att rädda en massa liv som man inte får med vår linje.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
optimum
Ja vad gjorde vi för fel?

Jo vi fixade inte den beredskap som de flesta trodde vårt land var mogna nog att ha klart FÖRE.
När våra myndigheter gick ut med att Sveriges beredskap är god, trodde de flesta att så var det.
Nej så var det inte. Bedrövligt dåligt förberedda gick vi in i detta med många oskyldig som fått sätta livet till.

Vi är tagna med byxorna nere.

Som svensk medborgare har jag betydligt högre krav på våra myndigheter.
Nej det är inte över ännu men sedan får vi se över vem som är skyldig till detta svek.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jasså, i finska eller svenska mått mätt?

Tänker dom det oaktat var deras regering gör? Ganska övertygad om att man i fall att inte andra metoder fungerar så stänger man igen någon månad.
THL varnar för mycket värre än nu: https://www.dn.se/nyheter/varlden/finland-varnas-for-svar-andra-vag-av-smittan-i-host/

– Nu går epidemin så långsamt att smittotoppen ligger långt borta. I den här takten kommer den inte i sommar utan det blir till hösten. Det är den negativa sidan av restriktionerna, säger han till finska MTV Uutiset.
Han fortsätter:
– När restriktionerna infördes kunde vi inte veta med säkerhet hur epidemin skulle utvecklas. Nu har den eventuellt bromsats in mer än vi hade tänkt.
...
– Om vi pratar om en längre tidsperiod, flera år, så kommer en stor del av befolkningen smittas av viruset, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-tegnell-smittotoppen-i-finland-blir-forst-till-hosten
 
E
mathiash77 skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad vissa vill att vi ska ändra på nu....


Visst @erkka är ju från Finland och skriver hur dålig den Svenska modellen är så det behövs inte så mycket fantasi där....

Men för övriga som tycker att Svensk strategi mot Corona är så kass, vad ska vi ändra på NU???
nej nu är det väl svårt att ändra sig, vi har ju kört ner i diket redan.

Nu när många länder börjat lätta på sina restriktioner, verkar ju en gemensam syn vara att svenskarna ska stängas ute o hållas borta. Då kanske man börjar inse att det kanske skulle varit klokare att göra gemensam sak o ta liknande beslut emellan länderna. Då kanske andra länder skulle visat mer respekt mot Sverige nu och framöver.

en lustig sak är ju att i många andra frågor, så vill ofta Sverige att man ska fatta gemensamma beslut på EU el FN nivå, men just i detta fall när vi kämpar mot ett högst globalt problem, då väljer man att köra sitt eget race.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
THL varnar för mycket värre än nu: [länk]

[länk]
Just det, det är i jämförsle med vad det har nu, extremt lite. De säger *inte* vi kommer gå om Sverige lr tappa kontrollen till höst

Ganska säkert är det så att om man stängt hårt så får man en ökning senare. Men tanken är att den går att kontrollera och håll låg (jämfört med oss).
 
Fairlane
Jag är tveksam till att stänga samhället. Vi har höga dödstal tyvärr i Sverige, men jag är tveksam till att det beror på att skola och förskola är öppet till exempel, eller för den delen restauranger. De restauranger som sköter sig tror jag inte till våra värden.

Om FHMs strategi i sig varit så farlig skulle vi haft fler döda i Skåne också. De flesta som avlider är äldre personer på olika hem. I Stockholm är det många fler timanställda ännu Skåne och där tror jag en stor del av problemet ligger. Om vi stänger Sverige så kommer inte andelen timanställda påverkas. De som jobbar inom vård och äldreomsorg måste ju fortfarande kunna jobba och ta sig till arbetsplatsen.

Kanske kan man organisera om delvis, men troligen är det ingen snabbt arbete.
 
  • Gilla
sysmali och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Just det, det är i jämförsle med vad det har nu, extremt lite.

Ganska säkert är det så att om man stängt hårt så fårn man en ökning senare. Men tanken är att den går att kontrollera och håll låg (jämfört med oss).
Noterade du slutet på SVT-sidan om att han tror att ung. hälften av befolkningen kommer att smittas på sikt?
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om FHMs strategi i sig varit så farlig skulle vi haft fler döda i Skåne också
FHM stratergi tyck fungera i Skåne av skäl du radar upp.

Men om den inte fungerar i Stockholm och Göteborg är det ju en misslyckad stratergi där och för landet som helhet.

Sverge har nu flest döda per dag och capita i världen. Och inga kurvor ser fördelaktiga ut i en internatinoell jämförelse. En unik stratergi och en förbenmad otur i kombination?
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Om FHMs strategi i sig varit så farlig skulle vi haft fler döda i Skåne också.
Enligt SCB:s statistik dog det färre personer i Skåne under april än det brukar göra.

I Stockholm dubbelt så många än vanligt och det är länet med störst överdödlighet, sen kommer Södermanland, Västmanland och Östergötland med drygt 50 %.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sjukskoterskan-sara-det-har-blivit-extra-mycket-dod-nu/
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.