2 358 908 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Visst, men det kommer att kosta, och om det inte används snart så kommer snart någon ekonom som visar hur mycket pengar vi kan spara om vi lägger ner den egna beredskapen och köper in det från ”Den globala marknaden” om/när det behövs.optimum skrev:
Och folk kommer att gå på det (igen), för att mer pengar i plånboken ser man direkt, men en beredskap är osäkert om man får nytta av själv. Speciellt om de som bestämmer är över 50...
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Bra jämförelse! Transportstyrelsen gör ALLT för att få ned antal trafikdöda med delvis komplett idiotiska hastighetsbegränsningar mm. Och då handlar det om några dussin döda man kanske kan spara in per år.Nyfniken skrev:
Corona har redan skördat nästan 4000 liv på några månader och Sverige tillämpar en obegriplig laissez-faire politik. Varför bötfälls inte de individer som bryter mot regler, som i vägtrafiken?
Mikael_L skrev:
Men till alla som är så säkra på att vaccin och/eller effektiva antivirala läkemedel snart finns för bruk, har ni någon förklaring till varför man inte tog fram vaccin och antivirala medel till SARS(1)-epidemin, 2002-2004 ?
Där hade de ju drygt 2 år på sig att ta fram ett vaccin.
SARS dödade ju 6 % de smittade mellan 25 och 44 år, 15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år.
(taget ur wikipediaartikeln [länk])
Så jag antar att man inte tyckte det var onödigt med vaccin ...
Ja, vaccin är ju färskvara och SARS försvann ju. Det tycks också vara förklaringen i den vetenskapliga litteraturen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7098028/
Men hur långt kom utvecklingen av vaccin mot Sars egentligen. Var de nära ett färdigt, eller inte ens i närheten?Claes Sörmland skrev:
Man är ju inte heller säker på att Sars är utrotat, det kan mycket väl finnas i omlopp i djurriket, vad jag förstått.
Precis, hur skulle vi annars kunna betala av Somalias skulder till IMF eller kunna investera hundratals miljoner på genusvetenskap. Nån måtta får det väl vara. (Obs: ironi)Nefrums skrev:
Är det brist på IVA alltså?optimum skrev:
Mycket intressant synpunkt.
Och i linje med den så varför tog inte vi detta på allvar i Sverige och såg över vår beredskap för att hantera en pandemi av virus liknande detta?
Jo det försöker man med nu.
Hade man skött sin uppgift hade vi haft IVA platser, regler och skydd för sjukvård och äldrevård mm.
Vi står nu med byxorna nere.
Eller ge bidrag till företag som menssertifieras. Det var bara ett exempel på utgifter som borde ligga efter höftledsoperationer i prioriteringsordningen.E erkka skrev:
Nu har jag inte haft tid att läsa ikapp eftersom inläggen kommer fortare än jag hinner läsa, så här kommer en länk om en som inte gillar "väskan", men som kanske redan postats.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Berätta då hur verkligheten är så att jag kan lära mig i stället för att bara skriva att jag har fel.optimum skrev:
Dessutom skrev jag "förhoppningsvis" men om det är normalt att boende på äldreboenden tar på personalens skor när de har livskraftiga virus på sig och sen stoppar fingrarna i näsan eller munnen så är det okej för mig om någon skriver att det är så. Men det är inte vad jag har sett på två äldreboenden utan där har det nog snarare varit så att de äldre inte ens kan böja sig ner till golvet.
Just nu känns som en väldigt dum tid att ge sig ut och studera hur det går till på äldreboenden.
Sen undrar jag vad ett "faktoriserat inlägg" är?
Jag kan inte hitta det när jag googlar.
Faktorisera betyder ju att man bryter ut olika faktorer ur en produkt. Lite som kryptering funkar faktiskt. Tex att 15 består av 3 och 5.BirgitS skrev:
Berätta då hur verkligheten är så att jag kan lära mig i stället för att bara skriva att jag har fel.
Dessutom skrev jag "förhoppningsvis" men om det är normalt att boende på äldreboenden tar på personalens skor när de har livskraftiga virus på sig och sen stoppar fingrarna i näsan eller munnen så är det okej för mig om någon skriver att det är så. Men det är inte vad jag har sett på två äldreboenden utan där har det nog snarare varit så att de äldre inte ens kan böja sig ner till golvet.
Just nu känns som en väldigt dum tid att ge sig ut och studera hur det går till på äldreboenden.
Sen undrar jag vad ett "faktoriserat inlägg" är?
Jag kan inte hitta det när jag googlar.
Men gissar att optimum råkade få rättstavningen att ändra från att dina inlägg var för faktabaserade vilket retade upp honom.
Vi bor ju i ett land där sommar och strandliv känns väldigt avlägset med tanke på de temperaturer som vi har just nu men om man får tro en forskargrupp från CSIC (typ Higher Council of Scientistic research) i Spanien så kan åtminstone spanjorerna se fram emot ett strandliv framöver.
Havets salthalt, solens ultravioletta strålar och sandens höga temperatur anges som exempel på sådant som kan bidra till att minska smitta.
https://www.gp.se/nyheter/världen/föga-troligt-att-strandliv-ökar-smittrisken-1.27710616
Havets salthalt, solens ultravioletta strålar och sandens höga temperatur anges som exempel på sådant som kan bidra till att minska smitta.
https://www.gp.se/nyheter/världen/föga-troligt-att-strandliv-ökar-smittrisken-1.27710616
det viktigaste måste väl vara att polisanmäla alla som skaffar barn? Det leder ju ofrånkomligen till dösen.Nyfniken skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Titta på andelen kontorsarbete som kan utföras på distans och mängden kroppsarbete som kan utföras med rimlig säkerhet. Dessa tillsammans skapar en hyfsad ekonomi som gör att vi kan importera mat och olja. Ingen har talat om att stänga gränsen, jag beskrev vad som kan hända om ekonomin kraschar. Om så sker får folk helt enkelt gå till jobbet oavsett konsekvenserna. Och i ett krisläge får vi importera mat från okonventionella källor, t ex amerikansk GMO-majs och annat. Och alla arbetslösa får börja odla i villaträdgårdar och på kolonilotter. Googla gärna "victory gardens" så ser du.HasseTeknik skrev:
Så du menar att det finns 2500 kcal energi och en allsidig kost tillgänglig för alla i landet ? Min TRO är att vi är en bra bit från den självförsörjningsgraden av föda inom landet och speciellt om vi inte kan ta in olja eller andra bränslen ( för att producera inhemskt bränsle går ju dåligt med bara kroppsarbete).
B b8q skrev:Visst, men det kommer att kosta, och om det inte används snart så kommer snart någon ekonom som visar hur mycket pengar vi kan spara om vi lägger ner den egna beredskapen och köper in det från ”Den globala marknaden” om/när det behövs.
Och folk kommer att gå på det (igen), för att mer pengar i plånboken ser man direkt, men en beredskap är osäkert om man får nytta av själv. Speciellt om de som bestämmer är över 50...
Globala marknaden. Jo den är överfull med skyddsutrustning och bedövningsmedel just nu. Knappast.B b8q skrev:Visst, men det kommer att kosta, och om det inte används snart så kommer snart någon ekonom som visar hur mycket pengar vi kan spara om vi lägger ner den egna beredskapen och köper in det från ”Den globala marknaden” om/när det behövs.
Och folk kommer att gå på det (igen), för att mer pengar i plånboken ser man direkt, men en beredskap är osäkert om man får nytta av själv. Speciellt om de som bestämmer är över 50...
Munskydd går inte få tag på.
Ja. Man gör om avdelningar och försöker snabbutbilda personal men respiratorer är det inte många av.J Jocke Best skrev:
Man dammsuger olika avdelningar efter de som tidigare jobbat som IVA sköterska och försöker få in de som gått i pension.
Vi får hoppas kurvan fortsätter att inte öka för då kommer prioriteringarna slå hårt mot många sjuka.
För att hålla personer i respirator behövs bedövningsmedel vilket är brist.
Jobbar du inom sjukvården eller har du någon som kan berätta hur det ligger till med IVA platser i verklighet?
Fabricera skulle det varit men rättstavningen lurades och jag kollade inte vad ordet ersattes med.BirgitS skrev:
Berätta då hur verkligheten är så att jag kan lära mig i stället för att bara skriva att jag har fel.
Dessutom skrev jag "förhoppningsvis" men om det är normalt att boende på äldreboenden tar på personalens skor när de har livskraftiga virus på sig och sen stoppar fingrarna i näsan eller munnen så är det okej för mig om någon skriver att det är så. Men det är inte vad jag har sett på två äldreboenden utan där har det nog snarare varit så att de äldre inte ens kan böja sig ner till golvet.
Just nu känns som en väldigt dum tid att ge sig ut och studera hur det går till på äldreboenden.
Sen undrar jag vad ett "faktoriserat inlägg" är?
Jag kan inte hitta det när jag googlar.