2 358 408 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Förvånar mig inte ett dugg, tvärtom så överensstämmer det nog mycket bra med vad jag har sett med egna ögon. Ungefär så.[SKPG]Zamora skrev:
Tyvärr gäller det inte enbart hygienrutinerna utan även andra saker. Allt från journalanteckningar till medicinutdelning. Det slarvas på alla plan, samma inom äldrevården.
Det är mycket ovanligt att den enskilde vårdaren står på sig för brukarens bästa, det händer nästan aldrig. Nästan allt negativt tystas ner och man håller varandra om ryggen. Alla är mest rädda för sina anställningar.
Samma mot chefer, ingen vågar yttra sig om vad som sker ute på golvet. Ingen anmäler den andra, även fast de anställda har anmälningsplikt när någon gör fel. Det är viktigare att hålla sams med arbetskamraterna så man inte blir utstött. Den som säger något till chefen uppfattas mycket snart som en tjallare och blir behandlad därefter. Cheferna gör ingenting åt saken heller, för de vill mest ha lugn och ro och inga problem. Ekonomin måste gå ihop, det är det viktigaste. Brukarna kommer alltid i andra hand, hur bra det än låter utåt i media och till anhöriga.
Jag tycker att det är jättetråkigt att det är så här och man riskerar själv att hamna på ett av dessa ställen som gammal. Man får hoppas att man får vara frisk så länge att man kan ta hand om sig själv tills man trillar av pinn.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Den länken känns som att den platsar här.....
https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhoernan.209511/
https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhoernan.209511/
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Klippet är från DI ser jag. Här är nyheten de skriver om: https://investors.sorrentotherapeut...anti-sars-cov-2-antibody-demonstrates-ability
Japp läs DN.tompax skrev:
Ok, nä för du skrev "Jaha nu är vi värst i klassen med antal döda per capita senaste 7 dagarna." och tänkte att du menade att vi har legat värst nu i 7 dagar.
Men du menar alltså att snittet för de 7 senaste dagarna är det värsta snittet per capita i världen?
Hur kan man se den statistiken förresten? Hade varit intressant att se.
Marlen Eskilsson skrev:
Några miljoner doser från dem bara om året. Räcker inte långt så vi får hoppas på att världen faktiskt tvingar fram att produkten ska vara gratis för alla och att andra företag får lov att använda receptet annars kommer det aldrig funka.
Men till alla som är så säkra på att vaccin och/eller effektiva antivirala läkemedel snart finns för bruk, har ni någon förklaring till varför man inte tog fram vaccin och antivirala medel till SARS(1)-epidemin, 2002-2004 ?
Där hade de ju drygt 2 år på sig att ta fram ett vaccin.
SARS dödade ju 6 % de smittade mellan 25 och 44 år, 15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år.
(taget ur wikipediaartikeln https://sv.wikipedia.org/wiki/Sars_(sjukdom))
Så jag antar att man inte tyckte det var onödigt med vaccin ...
Där hade de ju drygt 2 år på sig att ta fram ett vaccin.
SARS dödade ju 6 % de smittade mellan 25 och 44 år, 15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år.
(taget ur wikipediaartikeln https://sv.wikipedia.org/wiki/Sars_(sjukdom))
Så jag antar att man inte tyckte det var onödigt med vaccin ...
Nu hör ju inte jag till de som tror på några underverk här men ett argument skulle ju kunna vara att det finns helt andra ekonomiska drivkrafter nu. Och dessutom personliga drivkrafter på forskarsidan, det blir ju evig berömmelse till de som tar fram ett vaccin på nolltid nu.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Två potentiella svar på den frågan skulle kunna vara att det var nästan 20 år sedan nu och att man trots det nästan hann få fram ett vaccin innan det inte längre behövdes. Världen har gått framåt sedan dess.Mikael_L skrev:
Men till alla som är så säkra på att vaccin och/eller effektiva antivirala läkemedel snart finns för bruk, har ni någon förklaring till varför man inte tog fram vaccin och antivirala medel till SARS(1)-epidemin, 2002-2004 ?
Där hade de ju drygt 2 år på sig att ta fram ett vaccin.
SARS dödade ju 6 % de smittade mellan 25 och 44 år, 15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år.
(taget ur wikipediaartikeln [länk])
Så jag antar att man inte tyckte det var onödigt med vaccin ...
Mycket intressant synpunkt.Mikael_L skrev:
Men till alla som är så säkra på att vaccin och/eller effektiva antivirala läkemedel snart finns för bruk, har ni någon förklaring till varför man inte tog fram vaccin och antivirala medel till SARS(1)-epidemin, 2002-2004 ?
Där hade de ju drygt 2 år på sig att ta fram ett vaccin.
SARS dödade ju 6 % de smittade mellan 25 och 44 år, 15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år.
(taget ur wikipediaartikeln [länk])
Så jag antar att man inte tyckte det var onödigt med vaccin ...
Och i linje med den så varför tog inte vi detta på allvar i Sverige och såg över vår beredskap för att hantera en pandemi av virus liknande detta?
Jo det försöker man med nu.
Hade man skött sin uppgift hade vi haft IVA platser, regler och skydd för sjukvård och äldrevård mm.
Vi står nu med byxorna nere.
För att vi är en skock får. Om 10-20-30 år kommer nästa världskris och då kommer vi vara rustade till tänderna mot en pandemi men krisen kommer vara en annan, och då är vi helt oförberedda mot det i stället..optimum skrev:
Nyfniken skrev:
Jo men läxan att göra en riskanalys och ta tag i problemen är inte bortkastat.Nyfniken skrev:
Alltså riskanalys mot en pandemi orsakat av virus som vi behöver ha fungerande sjukvård och regler om hur vi plattar ut kurvan så sjukvården klarar det. Egen produktion av skyddsutrustning och lager som ständigt förnyas.