Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Igen Igen skrev:
Det där med just skor vet jag inte varför ni hakar upp er på.
Kan lika gärna vara hår.
Hår går under den indirekta droppsmittan (i ett led). Den är bara relevant kortare stunder (om inte på en blank yta) och därför så skulle det räcka med hårnät eller att ha håret uppsatt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Förhoppningsvis så brukar inte de äldre på boendena ta på personalens skor och sen stoppa fingrarna i näsan. Kläderna byter ju personalen.
Däremot tar personalen på de äldres skor, och stoppar sina fingrar (om inte i, så) på näsan (på de äldre).

Jag tror både det ena hamnar här och där och för med sig både det ena och det andra hit och dit.
 
Olika noga i djur- och humanvården.
Olika vårdgivare och ekonomiska system ger olika utfall.
Djurvården är alla gånger bättre. Resurser finns, bara djurägaren betalar.
Propofol, yes.
 
tompax
optimum optimum skrev:
Sluta sitt hemma och tyck, ge dig ut och se verkligheten och se själv innan du skriver dina faktoriserade inlägg.
Ett mycket stort problem är all naivitet vad gäller tron om hur saker och ting sköts inom både vården, men även överallt ute i samhället, egentligen.
Människor är långt ifrån robotar och till och med den mest noggranna kan göra misstag.
Men så har vi den vanligaste typen som är långt ifrån så noggrann som man kan vara som människa. Dessa personer är slarviga med både det ena och det andra.

Ja, föreskrifterna säger att man skall göra si och man skall göra så. Och en programmerad robot hade gjort det där perfekt. Men nu är det inte robotar som vi pratar om utan människor, och de gör allt för många misstag.

Vissa har mycket svårt för att förstå detta.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hår går under den indirekta droppsmittan (i ett led). Den är bara relevant kortare stunder (om inte på en blank yta) och därför så skulle det räcka med hårnät eller att ha håret uppsatt.
Som strumpor då?
Eller byts även strumporna när vårdarna byter skor.
Nja... Jag är lite besviken.
 
Igen Igen skrev:
Olika noga i djur- och humanvården.
Olika vårdgivare och ekonomiska system ger olika utfall.
Djurvården är alla gånger bättre. Resurser finns, bara djurägaren betalar.
Propofol, yes.
Ja det är för väl att inte det finansieras av skattemedel (y)
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Som strumpor då?
För att man skall smittas av droppsmitta från en strumpa så krävs en hel del otur. Strumpor suger upp vätskor och eventuell sekundär smitta blir därför bara en väldigt liten bråkdel av originalmängden. Det är pga detta som man anser att det behöver vara blanka ytor för att smitta skall kunna spridas några längre stunder, samt att det måste vara relativt kallt så att avdunstning av vätskan går långsamt.

Med skrovliga ytor blir kontakten vid sekundär smitta väldigt liten (liten kontaktyta), så samma sak gäller där, men av delvis andra orsaker.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svensk sjukvård är bra men kunde vara bättre, mycket bättre utan alla jävla besparingskrav.
Nån stans måste man dra gränsen ändå. Kostnaderna för sjukvården har ökat snabbt i många år, det var en ohållbar utveckling. Vi kan inte spendera alla våra skattepengar på vård. Det måste bli lite över till skola, bidrag etc.
 
  • Gilla
GargamelSE och 3 till
  • Laddar…
Och eftersom risken att smittas och risken för att bli allvarligt sjuk ökar med mängden smitta så blir allt en fråga om sannolikheter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att man skall smittas av droppsmitta från en strumpa så krävs en hel del otur. Strumpor suger upp vätskor och eventuell sekundär smitta blir därför bara en väldigt liten bråkdel av originalmängden. Det är pga detta som man anser att det behöver vara blanka ytor för att smitta skall kunna spridas några längre stunder, samt att det måste vara relativt kallt så att avdunstning av vätskan går långsamt.

Med skrovliga ytor blir kontakten vid sekundär smitta väldigt liten (liten kontaktyta), så samma sak gäller där, men av delvis andra orsaker.
”Man anser”. Det är den nivån många inte kan ta till sig. De har ingen aning om nivåer, bara skriver, uppviglar och bråkar.
Den här coronavarianten är ganska ny och man är förvånad över att den ens finns i spermier och avföring.
Det märkte vi sedan länge i djurvården. Vissa av oss kan hygien;)
 
Igen Igen skrev:
”Man anser”. Det är den nivån många inte kan ta till sig. De har ingen aning om nivåer, bara skriver, uppviglar och bråkar.
Den här coronavarianten är ganska ny och man är förvånad över att den ens finns i spermier och avföring.
Det märkte vi sedan länge i djurvården. Vissa av oss kan hygien;)
Och där slutar jag med att förklara hur det hänger ihop.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Värst i vilken klass? Sverige ligger #8 i världen på flest döda per capita, vilket ju inte är dåligt alltså, med tanken på att listan har 215 länder/"other". Kanske inte det roligaste i att "nära vara världsledande i" förvisso.

[länk]
7 senaste dagarna om du kan läsa.
 
Nu kan vi snart lägga ned tråden. Medicin är snart här. 100% verkningsgrad:geek::rolleyes:
 
  • Bild på en textartikel om Sorrento Therapeutics forskning på läkemedel mot covid-19.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Ett mycket stort problem är all naivitet vad gäller tron om hur saker och ting sköts inom både vården, men även överallt ute i samhället, egentligen.
Människor är långt ifrån robotar och till och med den mest noggranna kan göra misstag.
Men så har vi den vanligaste typen som är långt ifrån så noggrann som man kan vara som människa. Dessa personer är slarviga med både det ena och det andra.

Ja, föreskrifterna säger att man skall göra si och man skall göra så. Och en programmerad robot hade gjort det där perfekt. Men nu är det inte robotar som vi pratar om utan människor, och de gör allt för många misstag.

Vissa har mycket svårt för att förstå detta.
En undersökning i Söderköpings kommun visade att hygienrutinerna följdes till bara 19%. Jag har presenterat en länk tidigare i tråden.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tompax
N Nybergzzz skrev:
7 senaste dagarna om du kan läsa.
Ok, nä för du skrev "Jaha nu är vi värst i klassen med antal döda per capita senaste 7 dagarna." och tänkte att du menade att vi har legat värst nu i 7 dagar.

Men du menar alltså att snittet för de 7 senaste dagarna är det värsta snittet per capita i världen?

Hur kan man se den statistiken förresten? Hade varit intressant att se.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.