Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan MultiMan skrev:
"Härligt" att Tegnell tänker i termer av jämlikhet när det gäller (o)förmågan att stoppa spridningen, det känns stabilt:

[video]




Här har du skillnaden mot exempelvis Björn Olsen. Olsen pratar om hur man stoppar smittan. Tegnell pratar politik och har gjort det från början och har uppenbarligen inte slutat med det.

Vi behöver minska smittspridningen och allt som minskar spridningen och gör att vården klarar sig bättre är bra. Må vara temperaturskanning vid gränsen eller att alla som kan arbetar hemifrån. Detta uttalande från Tegnell visar tydligt att minskad smittspridning inte är prio ett för honom!
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
N NiklasN123 skrev:
Och då får man anta att våra så kallade experter förstod vart det var påväg. Så det fanns gott om tid för att förbereda både flygplatspersonal och civilförsvar på uppgiften.
sunnis sunnis skrev:
Jag håller dock med dig i fullo, jättebra idé som hade definitivt gett resultat. Men hur ska det gå till i praktiken, under given tid med resurser som egentligen inte finns.
Vadå "definitivt gett resultat", ja något resultat hade det väl gett, om inte annat än att någon fått sälja utrustning och en massa personer hade fått överge sina ordinarie uppgifter.

Men ifall det hade gett något resultat avseende smittspridning eller sjukhusvården hade det ju möjligen gett några dagar till, eller kanske en vecka till i absolut mest tursamma fall. Sen hade vi ändå varit i samma sits.
Vi vet ju inte ens var källorna till spridningen inom Sverige nu kommer ifrån. Det är inte ens troligt att det är från sportlovsresenärerna från Italien, det är ju den mest välkontrollerade gruppen, och de själva har nog generellt haft ögonen vidöppna över egna symptom.

Nä, det kan ju lika gärna vara någon sjöman som gick med sina kompisar på en pub i Stockholm, eller en Ungersk långtradarchaffis eller en Svensk flygvärdinna som var och tog en drink i Thailand för två veckor sedan i väntan på planets hemresa.

Så om folk bara kan släppa det där med "att stoppa viruset vid gränsen" så kan diskussionen kanske ta en lite mer konstruktiv vändning.
Eller så borde vi kanske öppna en egen tråd där just möjligheten att helt stoppa Sverige från att diskuteras.
Jag kommer nog inte deltaga i den tråden, lika lite som jag skulle vara med i en "är jorden platt eller rund?"-tråd.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå "definitivt gett resultat", ja något resultat hade det väl gett, om inte annat än att någon fått sälja utrustning och en massa personer hade fått överge sina ordinarie uppgifter.

Men ifall det hade gett något resultat avseende smittspridning eller sjukhusvården hade det ju möjligen gett några dagar till, eller kanske en vecka till i absolut mest tursamma fall. Sen hade vi ändå varit i samma sits.
Vi vet ju inte ens var källorna till spridningen inom Sverige nu kommer ifrån. Det är inte ens troligt att det är från sportlovsresenärerna från Italien, det är ju den mest välkontrollerade gruppen, och de själva har nog generellt haft ögonen vidöppna över egna symptom.

Nä, det kan ju lika gärna vara någon sjöman som gick med sina kompisar på en pub i Stockholm, eller en Ungersk långtradarchaffis eller en Svensk flygvärdinna som var och tog en drink i Thailand för två veckor sedan i väntan på planets hemresa.

Så om folk bara kan släppa det där med "att stoppa viruset vid gränsen" så kan diskussionen kanske ta en lite mer konstruktiv vändning.
Eller så borde vi kanske öppna en egen tråd där just möjligheten att helt stoppa Sverige från att diskuteras.
Jag kommer nog inte deltaga i den tråden, lika lite som jag skulle vara med i en "är jorden platt eller rund?"-tråd.
Några dagar kan vara extremt mycket värt i detta läget.
 
Mikael_L
Jaha, varför?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har bokat barnkalas för grabben nästa lördag på Busfabriken. Funderar på att ställa in....
Överreaktion?
Att ställa in ett barnkalas i ljuset av vad som händer i omvärlden är en minimal sak i jämförelse och inte någon överreaktion.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå "definitivt gett resultat", ja något resultat hade det väl gett, om inte annat än att någon fått sälja utrustning och en massa personer hade fått överge sina ordinarie uppgifter.

Men ifall det hade gett något resultat avseende smittspridning eller sjukhusvården hade det ju möjligen gett några dagar till, eller kanske en vecka till i absolut mest tursamma fall. Sen hade vi ändå varit i samma sits.
Vi vet ju inte ens var källorna till spridningen inom Sverige nu kommer ifrån. Det är inte ens troligt att det är från sportlovsresenärerna från Italien, det är ju den mest välkontrollerade gruppen, och de själva har nog generellt haft ögonen vidöppna över egna symptom.

Nä, det kan ju lika gärna vara någon sjöman som gick med sina kompisar på en pub i Stockholm, eller en Ungersk långtradarchaffis eller en Svensk flygvärdinna som var och tog en drink i Thailand för två veckor sedan i väntan på planets hemresa.

Så om folk bara kan släppa det där med "att stoppa viruset vid gränsen" så kan diskussionen kanske ta en lite mer konstruktiv vändning.
Eller så borde vi kanske öppna en egen tråd där just möjligheten att helt stoppa Sverige från att diskuteras.
Jag kommer nog inte deltaga i den tråden, lika lite som jag skulle vara med i en "är jorden platt eller rund?"-tråd.
Ja, att det hade gett resultat. Tvivlar inte på att det inte fungerar. Hela mitt resonemang är att denna idé är inte genomförbar i praktiken. Även om Vectrex mf.l viftar med paragrafer att det minsann går så går det inte ändå av massa enkla anledningar som rättssäkerheten där proportionalitetsprincipen gör att det inte går att använda lagar bara för att de finns där. Personlig integritet i Kina vs. Sverige går inte ens att jämföra.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nu svara jag på ett inlägg där man tycker Sverige skulle stängt gränsen typ ("Stoppa viruset vid gränsen"), jag bara undrar hur det ska gå till.

WHO och FHM varit tydliga hur man ska agera. Att 1177 har varit totalt nedringda om hur de ska agera kan väl ses som att tydligheten har gått fram också.
Absolut, jag sa inte emot, utan höll med om att man ska fortsätta göra det man gör annars om inte myndigheterna säger motsatsen.
 
T
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har bokat barnkalas för grabben nästa lördag på Busfabriken. Funderar på att ställa in....
Överreaktion?
Jag skulle nog ställa in, främst på grund av att ingen (ja, förutom några få i den här tråden då) vet hur det ser ut om en vecka. Risken är ju om inte annat att det blir väldigt dålig uppslutning.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har bokat barnkalas för grabben nästa lördag på Busfabriken. Funderar på att ställa in....
Överreaktion?
Näää låt dom leka, men kanske bra att kolla med inbjudna barnens föräldrar om någon är av annan åsikt.
Här i området är det lugnt.

Ps, gratta grabben:love:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Näää låt dom leka, men kanske bra att kolla med inbjudna barnens föräldrar om någon är av annan åsikt.
Här i området är det lugnt.

Ps, gratta grabben:love:
Grabben tackar @tttomten !
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Det bästa Sverige kan göra är att leva på som tidigare och följa det hälsovårdsmyndigheten och regeringen bestämmer. Att spekulera hur man borde gjort och vad man bör göra är irrelevant
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Civilförsvaret? CBRN utrustningen eldades upp i slutet av 90 talet som var avsedd för allmänheten då den gick ut i datum och FB00 och framåt såg till att inget nytt någonsin skulle tillföras.

Vad gjorde resten av EU? För uppenbarligen var det inte bara Sverige som inte gjorde dessa åtgärder på det sättet som beskrivs. Åter igen, jag ifrågasätter "stoppa smittan vid gränsen." OK, så dumpa medborgarna i ett annat EU land eftersom de inte längre är välkomna? Nej så funkar det nog inte, frihetsberöva folk med tvångskarantän på hundratals platser runtom i landet för de har hög temp? För så kan man göra i Kina. Så funkar det inte riktigt i Sverige som i Kina.

Rekommendationen har hela tiden varit att har man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma och har man symptom så ska man testa sig.

Jag håller dock med dig i fullo, jättebra idé som hade definitivt gett resultat. Men hur ska det gå till i praktiken, under given tid med resurser som egentligen inte finns.
Återigen väljer du att missförstå och gör en halmgubbe. Jag har aldrig påstått att Svenskar inte ska få återvända, det jag säger är att personer som anländer och är aktivt sjuka och smittar omgivningen ska isoleras och transporteras hem eller till sjukhus på ett kontrollerat sätt. Inte tillåtas hosta sig hem på kommunala transportmedel, springa på pressbyrån, köpa näsdukar på apoteket, smitta taxichauffören osv. Det gör att smittspårningen blir mycket svårare.
 
N NiklasN123 skrev:
Återigen väljer du att missförstå och gör en halmgubbe. Jag har aldrig påstått att Svenskar inte ska få återvända, det jag säger är att personer som anländer och är aktivt sjuka och smittar omgivningen ska isoleras och transporteras hem eller till sjukhus på ett kontrollerat sätt. Inte tillåtas hosta sig hem på kommunala transportmedel, springa på pressbyrån, köpa näsdukar på apoteket, smitta taxichauffören osv. Det gör att smittspårningen blir mycket svårare.
Tycker du att vi ska införa undantagslagar?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar som att du fortfarande tror att något land kan klara sig utan att få en epidemi, och du verkar dessutom tro att det är önskvärt.

Du har fortfarande inte förstått.
Att hålla på med smittspårning och karantän internt i Sverige medan man låter en flod av smittbärare som anländer från epicentrum i Italien röra sig ut på vårt kommunala transportnät är så kontraproduktivt det bara kan bli. Och sedan verkar man bli förvånad över att man hittar smittade där man inte kan spåra varifrån det kommer? Det är ju en självklar konsekvens av att smittade åker tunnelbana, tåg, buss, taxi, passar på att äta på vägen hem, besöker apoteket för köpa febernedsättande osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.