2 357 732 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Civilförsvaret? CBRN utrustningen eldades upp i slutet av 90 talet som var avsedd för allmänheten då den gick ut i datum och FB00 och framåt såg till att inget nytt någonsin skulle tillföras.N NiklasN123 skrev:I Februari hade Kina redan stängt ner och kämpade för fullt, även för mig var det tydligt då vår fabrik fick stänga ner och det kinesiska nyåret förlängdes. Och då får man anta att våra så kallade experter förstod vart det var påväg. Så det fanns gott om tid för att förbereda både flygplatspersonal och civilförsvar på uppgiften.
Vad gjorde resten av EU? För uppenbarligen var det inte bara Sverige som inte gjorde dessa åtgärder på det sättet som beskrivs. Åter igen, jag ifrågasätter "stoppa smittan vid gränsen." OK, så dumpa medborgarna i ett annat EU land eftersom de inte längre är välkomna? Nej så funkar det nog inte, frihetsberöva folk med tvångskarantän på hundratals platser runtom i landet för de har hög temp? För så kan man göra i Kina. Så funkar det inte riktigt i Sverige som i Kina.
Rekommendationen har hela tiden varit att har man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma och har man symptom så ska man testa sig.
Jag håller dock med dig i fullo, jättebra idé som hade definitivt gett resultat. Men hur ska det gå till i praktiken, under given tid med resurser som egentligen inte finns.
Dom är dåliga på att testa. CDC hade försökt ta fram ett eget testkit istället för det WHO har. Tydligen funderade det inte särskilt bra i början. Det är ungefär så jag förstått saken iaf.useless skrev:
Det stämmer inte FHM har sagt att man ska stanna hemma om man har symptom och ringa 1177, annars ska man gå till jobbet som vanligt. Det vore mycket bättre om de gick ut med det du skrev ovan.sunnis skrev:
Jag håller med dig i sak.sunnis skrev:
Civilförsvaret? CBRN utrustningen eldades upp i slutet av 90 talet som var avsedd för allmänheten då den gick ut i datum och FB00 och framåt såg till att inget nytt någonsin skulle tillföras.
Vad gjorde resten av EU? För uppenbarligen var det inte bara Sverige som inte gjorde dessa åtgärder på det sättet som beskrivs. Åter igen, jag ifrågasätter "stoppa smittan vid gränsen." OK, så dumpa medborgarna i ett annat EU land eftersom de inte längre är välkomna? Nej så funkar det nog inte, frihetsberöva folk med tvångskarantän på hundratals platser runtom i landet för de har hög temp? För så kan man göra i Kina. Så funkar det inte riktigt i Sverige som i Kina.
Rekommendationen har hela tiden varit att har man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma och har man symptom så ska man testa sig.
Jag håller dock med dig i fullo, jättebra idé som hade definitivt gett resultat. Men hur ska det gå till i praktiken, under given tid med resurser som egentligen inte finns.
Men du har faktiskt fel. Vid risk för allmänfarlig smitta så har svenska myndigheter långtgående befogenheter att utöva tvångsmedel. Inklusive tvingande karantän. Du fick ju delvis lagparagraferna några inlägg upp.
Känns som någon form av hårklyveri någonstans här men, av någon anledning så har ändå 11313 och 1177 varit nedringda av oroliga sportslovsresenärer som undrar vad de ska agera härnäst. Jag är ganska säker på FHM har sagt att man ska ringa rådgivningen om man misstänker smitta för att få tid på prov.T TAR12 skrev:
Antagligen missförstår vi varandra. Men det du skrev tidigare var " om man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma". Jag tycker att detta är ett råd FHM borde ha gått ut med.sunnis skrev:
Känns som någon form av hårklyveri någonstans här men, av någon anledning så har ändå 11313 och 1177 varit nedringda av oroliga sportslovsresenärer som undrar vad de ska agera härnäst. Jag är ganska säker på FHM har sagt att man ska ringa rådgivningen om man misstänker smitta för att få tid på prov.
Rådet de går ut med är att du ska gå till jobbet om du inte har några symtom. Har du symtom ska du stanna hemma och ringa 1177.
Fast det var inte då allmänfarlig smitta och åter igen så var hela idén om frihetsberöva som jag argumentera mot, att jag förstår att man kan använda smittskyddslagen för att göra det är nog alla på det klara med, lagen finns ju där av den orsaken. Att en läkare får ta prover vid misstänkta sjukdomar ses nog som en självklarhet, det flesta är nog medgörliga med en läkare också. Huruvida security-gate personalen får stoppa in termometer i stjärten eller örat efter IR tempat på måfå med cleas olhlson termometrar och sedan ha det som underlag för tvångsisolering. Någonstans finns det en orimlighet i den här iden just där och då. Vem i helvete vågar ens försöka stödja sig på det lagrummet bara sådär, har det ens varit prövat tidigare?V vectrex skrev:
Lagparagraferna är jättetydliga. Men det finns vissa väldigt distinkta skillnader mot Kina som denna diskusssion vägdes först mot. Till och med där hörde jag ett inslag på P3 i bilen att deras FLIR kameror som polisen användes ansågs en smula integritetskränkande av kineserna själva.
Jag vet inte vad du menar med då. Men regeringen beslutade om det redan för över en månad sen. Långt innan Italien blossade upp.sunnis skrev:
Fast det var inte då allmänfarlig smitta och åter igen så var hela idén om frihetsberöva som jag argumentera mot, att jag förstår att man kan använda smittskyddslagen för att göra det är nog alla på det klara med, lagen finns ju där av den orsaken. Att en läkare får ta prover vid misstänkta sjukdomar ses nog som en självklarhet, det flesta är nog medgörliga med en läkare också. Huruvida security-gate personalen får stoppa in termometer i stjärten eller örat efter IR tempat på måfå med cleas olhlson termometrar och sedan ha det som underlag för tvångsisolering. Någonstans finns det en orimlighet i den här iden just där och då. Vem i helvete vågar ens försöka stödja sig på det lagrummet bara sådär, har det ens varit prövat tidigare?
Lagparagraferna är jättetydliga. Men det finns vissa väldigt distinkta skillnader mot Kina som denna diskusssion vägdes först mot. Till och med där hörde jag ett inslag på P3 i bilen att deras FLIR kameror som polisen användes ansågs en smula integritetskränkande av kineserna själva.
En sak vi kan räkna med när det värsta har lagt sig med Corona är höjda skatter
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Vi har bokat barnkalas för grabben nästa lördag på Busfabriken. Funderar på att ställa in....
Överreaktion?
Överreaktion?
Det verkar som att du fortfarande tror att något land kan klara sig utan att få en epidemi, och du verkar dessutom tro att det är önskvärt.N NiklasN123 skrev:
Du har fortfarande inte förstått.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 816 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 816 inlägg
"Härligt" att Tegnell tänker i termer av jämlikhet när det gäller (o)förmågan att stoppa spridningen, det känns stabilt:
https://www.expressen.se/tv/nyheter...ortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/
https://www.expressen.se/tv/nyheter...ortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/