Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis
N NiklasN123 skrev:
I Februari hade Kina redan stängt ner och kämpade för fullt, även för mig var det tydligt då vår fabrik fick stänga ner och det kinesiska nyåret förlängdes. Och då får man anta att våra så kallade experter förstod vart det var påväg. Så det fanns gott om tid för att förbereda både flygplatspersonal och civilförsvar på uppgiften.
Civilförsvaret? CBRN utrustningen eldades upp i slutet av 90 talet som var avsedd för allmänheten då den gick ut i datum och FB00 och framåt såg till att inget nytt någonsin skulle tillföras.

Vad gjorde resten av EU? För uppenbarligen var det inte bara Sverige som inte gjorde dessa åtgärder på det sättet som beskrivs. Åter igen, jag ifrågasätter "stoppa smittan vid gränsen." OK, så dumpa medborgarna i ett annat EU land eftersom de inte längre är välkomna? Nej så funkar det nog inte, frihetsberöva folk med tvångskarantän på hundratals platser runtom i landet för de har hög temp? För så kan man göra i Kina. Så funkar det inte riktigt i Sverige som i Kina.

Rekommendationen har hela tiden varit att har man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma och har man symptom så ska man testa sig.

Jag håller dock med dig i fullo, jättebra idé som hade definitivt gett resultat. Men hur ska det gå till i praktiken, under given tid med resurser som egentligen inte finns.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
USA har runt 1000 bekräftade fall och redan närmare 40 döda. Är dom dåliga på att testa så det finns ett stort mörkertal eller är dom dåliga på att ta hand om de som är sjuka?
Dom är dåliga på att testa. CDC hade försökt ta fram ett eget testkit istället för det WHO har. Tydligen funderade det inte särskilt bra i början. Det är ungefär så jag förstått saken iaf.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
sunnis sunnis skrev:
Rekommendationen har hela tiden varit att har man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma och har man symptom så ska man testa sig.
Det stämmer inte FHM har sagt att man ska stanna hemma om man har symptom och ringa 1177, annars ska man gå till jobbet som vanligt. Det vore mycket bättre om de gick ut med det du skrev ovan.
 
sunnis sunnis skrev:
Civilförsvaret? CBRN utrustningen eldades upp i slutet av 90 talet som var avsedd för allmänheten då den gick ut i datum och FB00 och framåt såg till att inget nytt någonsin skulle tillföras.

Vad gjorde resten av EU? För uppenbarligen var det inte bara Sverige som inte gjorde dessa åtgärder på det sättet som beskrivs. Åter igen, jag ifrågasätter "stoppa smittan vid gränsen." OK, så dumpa medborgarna i ett annat EU land eftersom de inte längre är välkomna? Nej så funkar det nog inte, frihetsberöva folk med tvångskarantän på hundratals platser runtom i landet för de har hög temp? För så kan man göra i Kina. Så funkar det inte riktigt i Sverige som i Kina.

Rekommendationen har hela tiden varit att har man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma och har man symptom så ska man testa sig.

Jag håller dock med dig i fullo, jättebra idé som hade definitivt gett resultat. Men hur ska det gå till i praktiken, under given tid med resurser som egentligen inte finns.
Jag håller med dig i sak.
Men du har faktiskt fel. Vid risk för allmänfarlig smitta så har svenska myndigheter långtgående befogenheter att utöva tvångsmedel. Inklusive tvingande karantän. Du fick ju delvis lagparagraferna några inlägg upp.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
sunnis
T TAR12 skrev:
Det stämmer väl inte FHM har väl sagt att man ska stanna hemma om man har symptom, annars ska man gå till jobbet som vanligt.
Känns som någon form av hårklyveri någonstans här men, av någon anledning så har ändå 11313 och 1177 varit nedringda av oroliga sportslovsresenärer som undrar vad de ska agera härnäst. Jag är ganska säker på FHM har sagt att man ska ringa rådgivningen om man misstänker smitta för att få tid på prov.
 
T
sunnis sunnis skrev:
Känns som någon form av hårklyveri någonstans här men, av någon anledning så har ändå 11313 och 1177 varit nedringda av oroliga sportslovsresenärer som undrar vad de ska agera härnäst. Jag är ganska säker på FHM har sagt att man ska ringa rådgivningen om man misstänker smitta för att få tid på prov.
Antagligen missförstår vi varandra. Men det du skrev tidigare var " om man varit i ett högriskområde så ska man stanna hemma". Jag tycker att detta är ett råd FHM borde ha gått ut med.

Rådet de går ut med är att du ska gå till jobbet om du inte har några symtom. Har du symtom ska du stanna hemma och ringa 1177.
 
sunnis
V vectrex skrev:
Jag håller med dig i sak.
Men du har faktiskt fel. Vid risk för allmänfarlig smitta så har svenska myndigheter långtgående befogenheter att utöva tvångsmedel. Inklusive tvingande karantän. Du fick ju delvis lagparagraferna några inlägg upp.
Fast det var inte då allmänfarlig smitta och åter igen så var hela idén om frihetsberöva som jag argumentera mot, att jag förstår att man kan använda smittskyddslagen för att göra det är nog alla på det klara med, lagen finns ju där av den orsaken. Att en läkare får ta prover vid misstänkta sjukdomar ses nog som en självklarhet, det flesta är nog medgörliga med en läkare också. Huruvida security-gate personalen får stoppa in termometer i stjärten eller örat efter IR tempat på måfå med cleas olhlson termometrar och sedan ha det som underlag för tvångsisolering. Någonstans finns det en orimlighet i den här iden just där och då. Vem i helvete vågar ens försöka stödja sig på det lagrummet bara sådär, har det ens varit prövat tidigare?

Lagparagraferna är jättetydliga. Men det finns vissa väldigt distinkta skillnader mot Kina som denna diskusssion vägdes först mot. Till och med där hörde jag ett inslag på P3 i bilen att deras FLIR kameror som polisen användes ansågs en smula integritetskränkande av kineserna själva.
 
sunnis sunnis skrev:
Fast det var inte då allmänfarlig smitta och åter igen så var hela idén om frihetsberöva som jag argumentera mot, att jag förstår att man kan använda smittskyddslagen för att göra det är nog alla på det klara med, lagen finns ju där av den orsaken. Att en läkare får ta prover vid misstänkta sjukdomar ses nog som en självklarhet, det flesta är nog medgörliga med en läkare också. Huruvida security-gate personalen får stoppa in termometer i stjärten eller örat efter IR tempat på måfå med cleas olhlson termometrar och sedan ha det som underlag för tvångsisolering. Någonstans finns det en orimlighet i den här iden just där och då. Vem i helvete vågar ens försöka stödja sig på det lagrummet bara sådär, har det ens varit prövat tidigare?

Lagparagraferna är jättetydliga. Men det finns vissa väldigt distinkta skillnader mot Kina som denna diskusssion vägdes först mot. Till och med där hörde jag ett inslag på P3 i bilen att deras FLIR kameror som polisen användes ansågs en smula integritetskränkande av kineserna själva.
Jag vet inte vad du menar med då. Men regeringen beslutade om det redan för över en månad sen. Långt innan Italien blossade upp.
 
sunnis
V vectrex skrev:
Jag vet inte vad du menar med då. Men regeringen beslutade om det redan för över en månad sen. Långt innan Italien blossade upp.
Just det stämmer nog för Italien var runt 24? Februari och klassningen kom tydligen i början av februari. Så fel av mig. Rätt ska vara rätt såklart.
 
En sak vi kan räkna med när det värsta har lagt sig med Corona är höjda skatter
 
Vi har bokat barnkalas för grabben nästa lördag på Busfabriken. Funderar på att ställa in....
Överreaktion?
 
P Putte 9497 skrev:
En sak vi kan räkna med när det värsta har lagt sig med Corona är höjda skatter
Det skall du inte vara så säker på. Ekonomin behöver stimuleras och skatter har motsatt effekt. Jag tror det blir nedskärningar i välfärden.
 
Mikael_L
N NiklasN123 skrev:
Du väljer att misstolka helt. Jag skriver att de ska isoleras. Det innebär att de transporteras på kontrollerat sätt antingen hem eller till sjukhus där de får sitta i karantän. Det viktiga är att de hindras från att smitta andra personer och att möjliggöra att smittspårning kan fungera.
Det verkar som att du fortfarande tror att något land kan klara sig utan att få en epidemi, och du verkar dessutom tro att det är önskvärt.

Du har fortfarande inte förstått.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har bokat barnkalas för grabben nästa lördag på Busfabriken. Funderar på att ställa in....
Överreaktion?
Jag skulle inte ta risken
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.