Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tompax
mathiash77 skrev:
Nej, men det står ju alla fritt att fråga efter syftet om man inte förstår eller vill förstå..

Eller?
Ja, absolut, det är bara att fråga på. Och jag tror också att jag har svarat va? Har för mig det. Det finns inget annat syfte än att informera om händelsen i fråga. Det finns ingen dold agenda bakom eller något liknande.

Sedan finns det ju paranoida personer som läser in faror och onda syften i allting och då spelar det ingen roll vad man än säger eller vilka förklaringar man ger. De har redan bestämt sig och är orubbliga.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Det är ju ett lätt sätt att ta på offerkoftan och säga att vi/jag är hemsk istället för att förklara vad man vill uppnå med sina inlägg.


Jag erkänner att jag lärt mig mycket från många inlägg oavsett vilken vilken ståndpunkt personerna haft och vi har åsiktsfrihet men inte fri yttrandefrihet (vissa saker är aja baja).

@Ulltand inlägg om trender är väldigt bra och uppskattas av mig.
@pacman42 har utbildat bra kring smittspridning och förenklat vissa ”svårare” saker

Jag kan lista fler personer som jag inte håller med i sak, men oftast är dessa personer tydliga i sitt syfte med inläggen,


Sedan har vi vissa personer som gärna länkar/lägger in en bild utan att förklara syftet. Det är också väldigt tydligt när vissa personer fortsätter med en viss typ av inlägg och inte vill ta följd samtalen kring sina inlägg utan istället försöker vrida det.
Jag tror att jag blir lite missförstådd ibland i denna tråden. Jag har inte någon agenda eller någon stark åsikt med det jag skriver, jag försöker föra en diskussion ("å ena sidan, å andra sidan") där jag ofta argumenterar åt bägge håll. Går argumentationen åt det ena hållet så tenderar jag att argumentera åt det andra hållet då de argumenten också måste belysas.

Men framförallt så vill jag att de relevanta fakta som man måste beakta kommer fram. Oavsett om det handlar om R-tal eller D-vitaminbrist, hur många som är immuna i ett land, eller vad annat det nu må vara. Jag är inte heller sen att ifrågasätta när Britton räknat uppåt väggarna, vilket han gjort mer än en gång. Och jag uppskattar inte när pressen och experterna pratar om sådan som allmänheten bara kan missförstå (exempelvis flockimmunitet) utan att förklara vad det är och hur den förändras över tid.

Visst är jag lite kritisk till FHM i allmänhet och Tegnell i synnerhet, men det beror ju på att Tegnell uttrycker sig som i den tecknade rutan som nyss länkades, han kan ju aldrig "tala ur skägget". FHM gör det mesta rätt "smittskyddstekniskt" enligt min mening (efter att man inte var tillräckligt restriktiva med inresor till en början och man skulle satt folk i hemkarantän då, men därefter så tycker jag inte att de gjort så mycket fel, gymnasierna borde dock ha fått öppnas i början av maj då smittan i Stockholm hade lugnat sig), men de måste bli tydligare med att styra andra och inte tro att de andra förstår vad som behövs. Jag förstod inte vad FHM menade att äldreomsorgen skulle ha gjort baserat på den info FHM gick ut med till en början. Jag förstod dock till mycket stor del vad de inom äldreomsorgen borde göra vid den tidpunkten, men det berodde på att jag läste på om viruset (jag var ju ändå hemma själv i influensa från när de första fallet kom till Sverige och flera veckor framöver), medan äldreomsorgen räknade med att de skulle få denna info serverad av FHM. Detta var en stor miss. Sedan var jag inte alls nöjd när Tegnell kritiserade de företag som höll hemma sin personal innan FHM rekommenderade det och att de höll sin personal i karantän. Jag förstår att det störde deras planering för spridningen initialt, men det var ett riktigt klavertramp. Anders Wallensten uppskattar jag dock då han är rak och tydlig med vad man vet och vad man inte vet. Inget mummel där inte!

Jag är ute efter diskussionen för att lära mig själv mer och förhoppningsvis också lära ut lite till andra. Den som vet mest när den dör vinner!
 
  • Gilla
patst577 och 12 till
  • Laddar…
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men sån är den politiska satiren
Nja, jag tycker att bra politiskt satir tar upp missförhållandena oavsätt politisk färg. Den slår åt alla håll där det behövs. När den blir väldigt ensidigt i åt vilket håll kritiken riktas, blir det snarare propaganda.
Skillnaden är inte så stor och lik Per tyckte jag att den beskrev alla turer kring flockimmunitet på ett träffande sätt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja visst, men jag försöker se det ur lite större perspektiv.
Här lägger vi en stor del av våra inkomster på resor till Thailand, och till Ghana.
Medan asiater och afrikaner överger allt och ger sig ut på strapatsrika färder för att få tillgång till vårt västerländska lyxliv.
Omvända världen?
Visst har du rätt i det.
Det var inte just resor (eller klädaffärer) som utgjorde min ömma tå. Men nog med OT nu. ☺

Intressant tråd att följa. Nästan beroendeframkallande faktiskt. Kanske är den här pandemin det som kommer påverka sättet vi lever på allra mest under vår livstid. Möjligen god tvåa efter internet.
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Professor Jan Albert vid KI ser vissa möjliga felkällor i den spanska undersökningen av antalet som har antikroppar:
[länk]

Vidare forskning behövs alltså.
Det där är ju dock som det brukar låta när man inte får de resultat men önskar/förväntar sig.
Hade den spanska undersökningen visat på att över 20% hade haft covid-19 borde man ju lika gärna kunna ifrågasätta det resultatet, ja åt båda hållen faktiskt.

Vi får helt enkelt acceptera att vi åtminstone fått ett resultat, vi har nu mer data.

Visst är det värt att spekulera över, kontrollera och fundera över resultatet och undersökningen, men det är inte så passande att offentligt kritisera det än. Gör som man gör inom forskningen, dvs tror man att det är fel forskar man vidare och försöker finna riktiga vetenskapliga belägg för den tes man själv driver.

Dock var det ju sagt att det nu publicerade är preliminära resultat, så vi kan också invänta att de ansvariga för denna undersökning känner sig mer säkra på sina data och slutsatser innan vi börja sabla ner detta.

Så jag håller med dig i din sista mening, mer forskning behövs. Och jag vill mycket snart se liknande svenska studier.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Nja, jag tycker att bra politiskt satir tar upp missförhållandena oavsätt politisk färg. Den slår åt alla håll där det behövs. När den blir väldigt ensidigt i åt vilket håll kritiken riktas, blir det snarare propaganda.
Skillnaden är inte så stor och lik Per tyckte jag att den beskrev alla turer kring flockimmunitet på ett träffande sätt.
Jag tror det är svårt att hitta sådan "objektiv" politisk satir. Det krävs nog ett ganska enögt kritiskt perspektiv för att orka driva med makten dag ut och dag in.
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är ju dock som det brukar låta när man inte får de resultat men önskar/förväntar sig.
Hade den spanska undersökningen visat på att över 20% hade haft covid-19 borde man ju lika gärna kunna ifrågasätta det resultatet, ja åt båda hållen faktiskt.

Vi får helt enkelt acceptera att vi åtminstone fått ett resultat, vi har nu mer data.

Visst är det värt att spekulera över, kontrollera och fundera över resultatet och undersökningen, men det är inte så passande att offentligt kritisera det än. Gör som man gör inom forskningen, dvs tror man att det är fel forskar man vidare och försöker finna riktiga vetenskapliga belägg för den tes man själv driver.

Dock var det ju sagt att det nu publicerade är preliminära resultat, så vi kan också invänta att de ansvariga för denna undersökning känner sig mer säkra på sina data och slutsatser innan vi börja sabla ner detta.

Så jag håller med dig i din sista mening, mer forskning behövs. Och jag vill mycket snart se liknande svenska studier.
Men hans poäng är viktig. Antikroppstester är inget direkt mått på immunitet eller hur många som har varit infekterade. Det enbart samvarierar med detta i en population.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja visst, men jag försöker se det ur lite större perspektiv.
Här lägger vi en stor del av våra inkomster på resor till Thailand, och till Ghana.
Medan asiater och afrikaner överger allt och ger sig ut på strapatsrika färder för att få tillgång till vårt västerländska lyxliv.
Omvända världen?
Mm den större bilden, idrottshallar som inte behövs... Tycker du verkar fundera lite som Marie Antoinette (sas att hon) gjorde innan hon fick en bila i huvudet. Det där med att om folket inte har bröd, varför äter dom inte bakelser? Afrikanerna du nämner skulle alltså ta in på lyxresort lokalt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fast Marie Antoinette har aldrig sagt så, så sluta beskylla henne för det!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det där med att om folket inte har bröd, varför äter dom inte bakelser? Afrikanerna du nämner skulle alltså ta in på lyxresort lokalt?
Nej, lyxresort skapar väl inget utom för en övergödd överklass för stunden.
De kanske kunde skapa något varaktigt.
T.ex. bygga fartyg, som sydkoreanerna gjorde, eller bilar, som japanerna gjorde,
eller, eller, eller...
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
J
R Riemann skrev:
Fast Marie Antoinette har aldrig sagt så, så sluta beskylla henne för det!
Hon får ta smällen helt enkelt. Snart säger du väl att Murphy aldrig sa att det kommer gå åt helvete eller att Ines Uusmann aldrig sa att internet skulle varit en fluga :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är ju dock som det brukar låta när man inte får de resultat men önskar/förväntar sig.
Hade den spanska undersökningen visat på att över 20% hade haft covid-19 borde man ju lika gärna kunna ifrågasätta det resultatet, ja åt båda hållen faktiskt.

Vi får helt enkelt acceptera att vi åtminstone fått ett resultat, vi har nu mer data.

Visst är det värt att spekulera över, kontrollera och fundera över resultatet och undersökningen, men det är inte så passande att offentligt kritisera det än. Gör som man gör inom forskningen, dvs tror man att det är fel forskar man vidare och försöker finna riktiga vetenskapliga belägg för den tes man själv driver.

Dock var det ju sagt att det nu publicerade är preliminära resultat, så vi kan också invänta att de ansvariga för denna undersökning känner sig mer säkra på sina data och slutsatser innan vi börja sabla ner detta.

Så jag håller med dig i din sista mening, mer forskning behövs. Och jag vill mycket snart se liknande svenska studier.
Där har du fel. Det är fullt naturligt att peka på alla felkällor man ser i en studie.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är inte ens sagt att studien ger fel resultat, vi kanske tolkar resultatet fel.

Om man under studien hittade att 5% av befolkningen inte hade smittan kvar, men hade antikroppar, kan det mycket väl betyda att 10% har pågående smitta eller antikroppar. Och det skulle motsvara en dödlighet rund 0,5% eller 0,6%. Och det är i linje med tidigare beräkningar vi gjorde
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
mathiash77 skrev:
Jag ser också att en app för spårning kunde vara lyckad. Det som mitt kalkylhuvud däremot inte får ihop är kring de 80+% personer som aldrig fick några symptom.

Lätt förklarat. 1 person är smittad och dag 2-3 kan denna smitta andra. Oturligt nog är personen på en fest med 10 andra personer och smittar 8.

Person 1 blir aldrig sjuk, får inga symptom alls, inte ens efter 10 dagar, så personen har lyckats smitta ytterligare 5 personer dag 5,7,8.

Av de 8 personerna på festen börjar dessa smitta andra, går till jobbet, m.m. och de har inte heller symptom. Vi är nu uppe i 40 smittade säger vi men personerna har träffat 200..

Detta fortsätter tills en person blir sjuk och behöver vård. Det finns då ett behov att testa 1500 personer vilket tar 2 dagar.

Så under denna tiden begär man att dessa 1500 personerna inte arbetar (polis, vårdare, läkare, egenföretagare, lärare m.m).

Gör sedan om detta 10ggr då vi har flera smittområden så inser man att Sveriges testkapacitet inte räcker till på långa långa vägar.

Så jag skulle vilja förstå hur man kan göra det praktiskt, då ställer jag gärna upp och deltar.
I ditt exempel utgår du ifrån en smittad person utan symtom och räknar fram hur många den träffar men du borde istället utgå ifrån den person som rapporterar in i appen. Om t.ex, jag blir smittad och rapporterar in det i appen så är det de personer jag träffat mer än 15 minuter under de senaste 14 dagarna som behöver testas. Det kanske rör sig om något 10-tal personer. Om sedan någon av dem är smittade så är det de personer som träffat den smittade under de senaste 14 dagarna som ska testas. I och med det att vi bryter smittkedjorna tidigare så blir det aldrig 1500 personer som i ditt exempel.

Rätta mig gärna om jag har fel men det är inte 80 % som är helt symtomfria utan de flesta får symtom. Om jag förstått det rätt så behöver c:a 20 % hjälp av sjukvården. Resterande 80 % blir sjuka men de behöver inte sjukvård utan klarar sig på egen hand.
 
T
tusenett skrev:
Lättförklarat om hur kontaktspårning via app kan fungera.

[länk]

Lite strategisimuleringar också på [länk]
Tack! Dessa två länkar beskriver väl de fördelar jag ser med att testa och spåra. Jag menar fortfarande att de länder som väljer denna strategi kommer att spara liv och rädda ekonomin bättre än övriga strategier.

När jag diskuterade detta med dig för några dagar sedan uppfattade jag dig som lite negativt inställd till kontaktspårning via app. Har du ändrat dig eller är du fortfarande tveksam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.