2 357 008 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Satte mig precis för att lägga in bilden.Per Eskilsson skrev:
MultiMan skrev:
Jag håller med dig att varje förlorat liv är ett för mycket däremot vet jag inte om detta gäller oavsett anledning till dödsfallen för vi har pratat om detta tidigare....
Men om vi håller oss till kostnaderna för arbetslöshet:
https://www.ekonomifakta.se/artiklar/2006/april/arbetslosheten-kostar-mer-an-sjukvarden/
https://arbetsloshetsrapporten.se/arbetslosheten/
Rapporten från 2006 säger att arbetslösheten kostade 210 miljarder om året.
Arbetslösheten det året låg på 6.1%.
Om vi tar ett exempel med samma siffror men 20% arbetslöshet så kostar det samhället 688 Miljarder.
Våra skatteintäkter låg 2019 på 1155 miljarder.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsbudgetens-inkomster/
Nu är detta en väldigt enkel beräkning och det går att justera och räkna i ondo och justera.
Min poäng är att det inte behövs så stor arbetslöshet innan ekonomin blir totalt lidande. Med mindre inkomster finns det mindre utrymme för utgifter och då är hela karusellen igång. Kanske gick det på 30-talet att säga att ekonomin alltid går att bygga upp, men titta på alla de länder som EU försökt rädda från konkurs, varför gör man det om det ”bara” är att starta igen.. Jo det är inte bara.
För att avsluta på den positiva delen så ser det lovande ut med vaccin, vi får hoppas att det finns fler att välja mellan i slutet på året!
Andelen arbetade timmar i Stockholm är ungefär 23% medan man håller sig runt 10% i Göteborg och Malmö.HasseTeknik skrev:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7464136
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Professor Jan Albert vid KI ser vissa möjliga felkällor i den spanska undersökningen av antalet som har antikroppar:
Vidare forskning behövs alltså.
https://sverigesradio.se/artikel/7473322– Testet som använts här det är en snabbtest, den fångar inte alla. Sen finns det ytterligare osäkerheter i att det är inte visat att alla som har haft infektionen milt faktiskt går att fånga med den här typen av tester.
...
– Det är jätteviktigt att det görs men man ska vara medveten om att det finns en osäkerhet i vad siffrorna egentligen visar, men de visar ju väldigt tydligt att det är skillnader i olika delar av Spanien.
Vidare forskning behövs alltså.
Tack för den infon. Problemet är ( enligt min gissning ) den att det är antalet olika personer, som är problematiskt. Om det t.ex. jobbar 15 personer för att göra 10 dagsverken, så borde det ju vara bättre ur smittskyddssynpunkt att det är 10 personer och inte 15. Rimligen 50% större risk med den större arbetsstyrkan. Om vi då tittar på hemtjänsten, så är det ju inte ovanligt att personalen cirkulerar mellan olika " brukare" och då lätt kan komma upp till 20 olika personer per vecka för att hjälpa 1 " brukare".Guzzi skrev:
Ja, och som det står i texten så jobbar personalen för olika bemanningsföretag och träffar många brukare som de har nära kontakt med, har många arbetskamrater som de jobbar tätt med och vanligtvis åker kollektivtrafik så mängden av personer de träffar under en vecka måste vara oerhörd.HasseTeknik skrev:
Tack för den infon. Problemet är ( enligt min gissning ) den att det är antalet olika personer, som är problematiskt. Om det t.ex. jobbar 15 personer för att göra 10 dagsverken, så borde det ju vara bättre ur smittskyddssynpunkt att det är 10 personer och inte 15. Rimligen 50% större risk med den större arbetsstyrkan. Om vi då tittar på hemtjänsten, så är det ju inte ovanligt att personalen cirkulerar mellan olika " brukare" och då lätt kan komma upp till 20 olika personer per vecka för att hjälpa 1 " brukare".
Ja Steget Efter är ju bara kul om man delar kreatörens samhällskritiska perspektiv. Har man ett helt annat perspektiv på samhällets tillstånd kan det ju inte vara så underhållande. Men sån är den politiska satiren.harry73 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För mig verkar det i stället som att det som måste slå igen, och där folk blir arbetslösa, är sådant som vi egentligen inte behöver.Nefrums skrev:
En massa onödiga kaféer, pubar och restauranter, idrottsanläggningar, persontransporter och reseföretag, klädbutiker, frisérsalonger mm, mm.
Alltså mycket som vi lika gärna klarar oss utan, om vi tar lite egna initiativ.
Men hur folk skall kunna försörja sig istället för att jobba med det är ju en annan femma.
Skall vi höja skatterna och börja med medborgarlön
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag visste inte vem som hade skapat bilden när jag lade upp den. Jag fick den av en vän och tyckte den väldigt träffande beskrev hur olika besked vi får. Jag minns att jag såg någon presskonferens om corona häromdagen där folkhälsomyndighetens representant eller någon minister uttalade sig just på det sättet. Och jag blev förvånad över att ingen då kom med någon föjdfråga vad personen menade.harry73 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det är nog inte lätt, utan troligen helt omöjligt att få till något med humor om man skall vara helt och fullt och stelt opartiskt saklig.harry73 skrev:
Så kul är ju inte världen i sig. Den är väl snarast mest lite gråmulen.
KnockOnWood skrev:
För mig verkar det i stället som att det som måste slå igen, och där folk blir arbetslösa, är sådant som vi egentligen inte behöver.
En massa onödiga kaféer, pubar och restauranter, idrottsanläggningar, persontransporter och reseföretag, klädbutiker, frisérsalonger mm, mm.
Alltså mycket som vi lika gärna klarar oss utan, om vi tar lite egna initiativ.
Men hur folk skall kunna försörja sig istället för att jobba med det är ju en annan femma.
Skall vi höja skatterna och börja med medborgarlön![]()
Det som är onödigt för dig kan vara det som gör livet värt att leva för andra.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja visst, men jag försöker se det ur lite större perspektiv.Bergkamp skrev:
Här lägger vi en stor del av våra inkomster på resor till Thailand, och till Ghana.
Medan asiater och afrikaner överger allt och ger sig ut på strapatsrika färder för att få tillgång till vårt västerländska lyxliv.
Omvända världen?