Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Konstigt Skåne är en del av Sverige och har haft samma regelverk och ändå lika med Norge, Finland och Danmark när det gäller dödsfall.
Våra grannländer framhålls som mycket bra när det gäller att hålla nere antalet döda och får kritik för att de kört med nedstängning.

Tycker vi borde ha en del att ta lärdom av södra Sverige nu. Fort.
Ja vi i Skåne tittar förundrat på Stockholm/Sörmland vad har hänt???
I vår kommun i norra Skåne var det i förra veckan 16 st smittade inga döda!???
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till viss del så har du rätt i att FHM hoppas på att i alla fall kortsiktig immunitet ska hjälpa till att minska smittspridningen ("platta till kurvan"). Men de tänker sig också att smittan kommer att finnas kvar de närmsta åren i populationen men med någon andel immunitet (ej fullständig flockimmunitet) så går spridningsförloppet i framtiden långsammare och blir inte ett så stort problem för sjukvården som idag. Det blir en influensalik sjukdom som andra.

Det man också troligen antar är att första vågens smitta kommer att ge en överlevnadseffekt. Giesecke har redogjort för detta i media. I krassa termer så är de mest känsliga för viruset är de som har störst sannolikhet att dö av det. Man dör bara en gång så när viruset tar en andra våg över t ex Stockholm om något år så finns dessa individer inte med oss längre och kan heller inte hamna i respirator eller i dö en andra gång.

Sen hoppas man på att viruset ska mutera till en lindringar form samt att våra vårdmetoder ska blir bättre så vi kan få stopp på respiratorfallen. Slutligen kan man hoppas på ett vaccin om några år, även om det inte ser så bra ut med bakgrund av misslyckandena med andra coronavirus.
Tror din summering är närmast verkligheten. Bra.

Just platta till gör vi bra bidrag till genom social distans och hygien.
På jobbet har vi väldigt få sjukskrivna nu. Mindre än vanligen så här års.
Så råden man get oss fungerar bra och hos oss sköter man sig verkligen bra med detta.
Visst vi umgås och snackar privat också men ett stycke ifrån varandra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Leif i Skåne skrev:
Ja vi i Skåne tittar förundrat på Stockholm/Sörmland vad har hänt???
I vår kommun i norra Skåne var det i förra veckan 16 st smittade inga döda!???
Troligen något stokastiskt (några enstaka individer) som gav tidig bred smittspridning i de fattigare utsatta delarna av detta område. Sen gick de till jobbet inom äldrevården och smittade de äldre äldre som föll av pinn. Av rent slumpmässiga skäl hann smittan aldrig få fäste i fattigare sydliga orter som t ex Malmö och Karlskrona innan medvetandegraden ökade.
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/10-procent-av-stockholmarna-smittade-1.980727

Observera att detta säkert stötts och blötts. Men i ljuset av Spaniens siffror så hade vi ju enligt denna studie ca 10% av befolkningen smittats runt 31 mars (i Sthlm). Känns ju otroligt att vi inte skulle ligga betydligt högre nu eller? Graf som visar utvecklingen av rapporterade COVID-19 fall i Sverige med en markering den 31 mars 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram som visar ökningen av rapporterade COVID-19 fall totalt och per dag med tydlig uppgång mot slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen något stokastiskt (några enstaka individer) som gav tidig bred smittspridning i de fattigare utsatta delarna av detta område. Sen gick de till jobbet inom äldrevården och smittade de äldre äldre som föll av pinn. Av rent slumpmässiga skäl hann smittan aldrig få fäste i fattigare sydliga orter som t ex Malmö och Karlskrona innan medvetandegraden ökade.
Samma effekt ser man på många platser. Varför t ex Rom och Neapel har få fall jämfört med norra Italien. Det verkar vara ett stort element av slumpmässighet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F f91jsw skrev:
Samma effekt ser man på många platser. Varför t ex Rom och Neapel har få fall jämfört med norra Italien. Det verkar vara ett stort element av slumpmässighet.
En möjlig förklaring är att det här viruset inte är så smittsamt vid vanliga ytliga vardagliga kontakter. D v s i motsats till vad många tror så blir man inte smittad på ICA, på gatan, på bussen o s v. Man blir smittad vid nära kontakter när man pratar med varandra ansikte mot ansikte (eller alpfestar!). Det förklarar virusets lokala spridning, det måste prata sig in eller festa sig in i varje miljö det drabbar.
 
  • Gilla
  • Haha
largab och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Både den svenska sjukvården och Corona hanteringen är en katastrof.
På vilket sätt är den svenska sjukvården ”katastrof” som du uttrycker det? Är grymt less på folk som du som sprider skitsnack utan förankring i verkligheten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Lättförklarat om hur kontaktspårning via app kan fungera.

[länk]
Jag ser också att en app för spårning kunde vara lyckad. Det som mitt kalkylhuvud däremot inte får ihop är kring de 80+% personer som aldrig fick några symptom.

Lätt förklarat. 1 person är smittad och dag 2-3 kan denna smitta andra. Oturligt nog är personen på en fest med 10 andra personer och smittar 8.

Person 1 blir aldrig sjuk, får inga symptom alls, inte ens efter 10 dagar, så personen har lyckats smitta ytterligare 5 personer dag 5,7,8.

Av de 8 personerna på festen börjar dessa smitta andra, går till jobbet, m.m. och de har inte heller symptom. Vi är nu uppe i 40 smittade säger vi men personerna har träffat 200..

Detta fortsätter tills en person blir sjuk och behöver vård. Det finns då ett behov att testa 1500 personer vilket tar 2 dagar.

Så under denna tiden begär man att dessa 1500 personerna inte arbetar (polis, vårdare, läkare, egenföretagare, lärare m.m).

Gör sedan om detta 10ggr då vi har flera smittområden så inser man att Sveriges testkapacitet inte räcker till på långa långa vägar.

Så jag skulle vilja förstå hur man kan göra det praktiskt, då ställer jag gärna upp och deltar.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
kan ev spela in att skåne hade vårvinterlov en vecka före stockholm och att danskarna stängde gränsen 14/3
Vi är ju skåningar. Per och sonen var i Italien på sportlovet just den veckan när larmet kom. Per var förkyld när han kom hem men testades negativt för corona. Men det var många här som var i Italien på sportlovet.

Jag misstänker att det kan bero på att vi inte åker kommunalt i samma utsträckning som man gör i Stockholm. Sedan är det inte lika trångt här heller. Och alla jag vet följer myndigheternas rekommendationer, vet dock inte hur man gör i Stockholm.
 
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Och alla jag vet följer myndigheternas rekommendationer, vet dock inte hur man gör i Stockholm.
Det är ju likadant här i Stockholm, nästan alla följer rekommendationerna men vissa trängs ju på restauranger oavsett om det gäller Malmö eller Stockholm.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
P
tompax tompax skrev:
Detta börjar bli mer och mer otroligt. Man skulle nästan kunna tänka att man har hamnat på Vänsterpartiets kansli på Rosenbad.
Ni som driver vidare detta drar ju det för långt. Det finns så att säga ingen sans och reson, inget perspektiv på saker och ting. Jag är otroligt förvånad. Jag trodde detta var ett husbyggarforum med väldigt blandade åsikter, lite som ute i samhället, och blev lite intresserad av coronadiskussionen här inne, en diskussion som sedan "sög in mig", säkert mycket på grund av alla motargument och många svar.
Men att det skulle vara så här, det trodde jag verkligen inte. Trodde man skulle vara mycket mer neutral på en sådan här sajt.

Men jag drar mig ur diskussionen nu för jag märker att det inte leder någon vart. Tack för mig vad gäller diskussionen om artikeln jag länkade till. Åtminstone med dig. Med flera andra är nog att vänta samma sak misstänker jag. (y)

Det är ju ett lätt sätt att ta på offerkoftan och säga att vi/jag är hemsk istället för att förklara vad man vill uppnå med sina inlägg.


Jag erkänner att jag lärt mig mycket från många inlägg oavsett vilken vilken ståndpunkt personerna haft och vi har åsiktsfrihet men inte fri yttrandefrihet (vissa saker är aja baja).

@Ulltand inlägg om trender är väldigt bra och uppskattas av mig.
@pacman42 har utbildat bra kring smittspridning och förenklat vissa ”svårare” saker

Jag kan lista fler personer som jag inte håller med i sak, men oftast är dessa personer tydliga i sitt syfte med inläggen,


Sedan har vi vissa personer som gärna länkar/lägger in en bild utan att förklara syftet. Det är också väldigt tydligt när vissa personer fortsätter med en viss typ av inlägg och inte vill ta följd samtalen kring sina inlägg utan istället försöker vrida det.
 
  • Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi är ju skåningar. Per och sonen var i Italien på sportlovet just den veckan när larmet kom. Per var förkyld när han kom hem men testades negativt för corona. Men det var många här som var i Italien på sportlovet.

Jag misstänker att det kan bero på att vi inte åker kommunalt i samma utsträckning som man gör i Stockholm. Sedan är det inte lika trångt här heller. Och alla jag vet följer myndigheternas rekommendationer, vet dock inte hur man gör i Stockholm.
FHM och kanske särskilt Tegnell var ju inga större kommunikatörer de första veckorna så det tog nog ett par veckor innan något hände i Stockholm. Sen blev det desto mer panikstämning. Jag rapporterade hur jag vandrade på ödsliga gator i Vasastan för några veckor sedan. Så är det ju inte längre, nu är gatorna i fulla med folk. Men affärerna och restaurangerna är rätt ödsliga (Ja du kan hitta uteserveringar med folk). Skräcken har lagt sig hos alla utom hos de äldre.
 
Tecknad bild av två män i en kontorsmiljö som diskuterar strategi för flockimmunitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
roger2011 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.