Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Instämmer
Dock påstår FHM att flockimmunitet inte är deras strategi.
Däremot har de tidigare påpekat att det gäller att platta till kurvan.

Vad väntar man på då?
Att det ska försvinna av sig eller att vi ska uppnå flockimmunitet?
.
Man väntar på att antingen minskar spridningen pga att tillräckligt många fått viruset och utvecklat immunitet (vilket vi inte vet om det händer), alternativt att man forskar fram ett fungerande vaccin inom något/några år (vilket vi inte heller vet om det händer).
Så i allra värsta fall kan vi bli sittande med pandemin för evigt.
Men det är inte det troligaste utfallet, alla tidigare pandemier har klingat av pga att människor antingen utvecklat immunitet eller blivit vaccinerade. Så det troliga är att minst ett av dessa (antagligen båda) kommer att inträffa även denna gång. Men det kommer att ta ett bra tag, och under tiden vill man utan att förstöra landets ekonomi och människornas framtid, hålla antalet insjuknade på en sådan nivå att sjukvården hinner med.
Jag tycker det har varit ganska uppenbart redan från början, och det har väl inte ändrats?
 
  • Gilla
twoody och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Men grundläggande förnödenheter finns
Så du menar att det finns 2500 kcal energi och en allsidig kost tillgänglig för alla i landet ? Min TRO är att vi är en bra bit från den självförsörjningsgraden av föda inom landet och speciellt om vi inte kan ta in olja eller andra bränslen ( för att producera inhemskt bränsle går ju dåligt med bara kroppsarbete).
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är alternativet då? De strategier man har använt hittills i Sverige har ju snarare haft motsatt effekt...
Du menar att t.ex. vår offentlighetsprincip, där vem som helst kan få tag i alla officiella beslut, protokoll etc har haft till effekt att folk inte litar lika mycket på myndigheterna utan söker sig till alternativa källor?

Men nu är vi OT; allmän diskussion om informationsspridning och källkritik hör inte riktigt till trådens ämne, så jag tycker vi släpper det här. Starta en annan tråd om du vill diskutera detta vidare.
 
  • Gilla
  • Haha
patst577 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du menar att t.ex. vår offentlighetsprincip, där vem som helst kan få tag i alla officiella beslut, protokoll etc har haft till effekt att folk inte litar lika mycket på myndigheterna utan söker sig till alternativa källor?
Det är ett exempel på att alla kan ta till sig informationen. Jag menade att alla försök att fjärma "otrevligheter" som SwebbTV, FriaTider, SD osv snarare har gett dem större legitimitet. Att idiotförklara och göra alla frågor till svart eller vitt har en tendens att bara polarisera folk. Vi tar till stor del inte debatten utan driver allt till rätt/fel. Det gynnas fake news av.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett exempel på att alla kan ta till sig informationen. Jag menade att alla försök att fjärma "otrevligheter" som SwebbTV, FriaTider, SD osv snarare har gett dem större legitimitet. Att idiotförklara och göra alla frågor till svart eller vitt har en tendens att bara polarisera folk. Vi tar till stor del inte debatten utan driver allt till rätt/fel. Det gynnas fake news av.
Se mitt föregående tillägg, nu är vi OT. Jag diskuterar gärna detta ämne vidare, men isåfall i en annan tråd.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Man väntar på att antingen minskar spridningen pga att tillräckligt många fått viruset och utvecklat immunitet (vilket vi inte vet om det händer)
Detta är teorin om flockimmunitet vilket FHM slår ifrån sig att inte ha som strategi. Slut på den teorin.

Så vad är deras verkliga strategi?

Hålla ned antalet smittade så sjukvården klarar av det, jo det har man sagt men inget annat.
Nej det är inte uppenbart vad man håller på med.
 
optimum
Vad jag tror är att om vi inte blir immuna mot denna smitta så kommer länder ändå öppna upp.
Det håller inte att stänga igen samhällen som många gör och även till viss del Sverige.
Folk kommer få dö med eller utan sjukvård.
Alternativen med kollapsad ekonomi kommer vara mycket värre och i spåren av den kommer oroligheter och flyktingströmmar.
Därför kommer man öppna upp samhällena.

Nu hoppas verkligen det inte blir så men alternativet med kaos är värre.
Jag hoppas verkligen på immunitet via vaccin och de som blivit sjuka får någon form av motståndskraft mot detta.
Även på mediciner som kan ta hand om de som blivit svårare sjuka eller de som är svaga och sjuka av annat tidigare.
 
Dyster uppdatering. En annan aspekt är hur länge orkar sjukvården med en så här hög belastning? Hur mycket annan vård hamnar på efterkälken?

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Siffror på antal dagligt registrerade nya sjuka i Corona är på ungefär samma nivå i Sverige som i Tyskland nu fast Tyskland har 8 ggr mer invånare.
Och antal intensivplatser per capita är 3-4 ggr högre i Tyskland än i Sverige.
Både den svenska sjukvården och Corona hanteringen är en katastrof. Men tyvärr finns det inte många journalister i Sverige som seriöst gräver i detta. Att överlåta frågan till konspirationsteoretiker och andra mörka krafter är kontraproduktivt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Dyster uppdatering. En annan aspekt är hur länge orkar sjukvården med en så här hög belastning? Hur mycket annan vård hamnar på efterkälken?

[bild]
Konstigt Skåne är en del av Sverige och har haft samma regelverk och ändå lika med Norge, Finland och Danmark när det gäller dödsfall.
Våra grannländer framhålls som mycket bra när det gäller att hålla nere antalet döda och får kritik för att de kört med nedstängning.

Tycker vi borde ha en del att ta lärdom av södra Sverige nu. Fort.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det vore ju intressant att jämföra t.ex. andelen timanställda i äldrevården/hemtjänsten i Skåne och i Stockholm/ Sörmland.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kan ev spela in att skåne hade vårvinterlov en vecka före stockholm och att danskarna stängde gränsen 14/3
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
harry73
Nu stängde danskarna inte riktigt gränserna, fär danskarna får fortfarande resa till och från Sverige och gör det fortfarande för t ex frislrbesök, handling, restaurangbesök
 
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Instämmer
Dock påstår FHM att flockimmunitet inte är deras strategi.
Däremot har de tidigare påpekat att det gäller att platta till kurvan.

Vad väntar man på då?
Att det ska försvinna av sig eller att vi ska uppnå flockimmunitet?

De säger emot sig själva.
Det är det de 22 forskarna genomskådat och flera av oss här i denna tråd också.
Ock varje gång man framför sådant får man jäkla massa skit eftersom det påstås att flockimmunitet inte är strategin.

Intressant.
Till viss del så har du rätt i att FHM hoppas på att i alla fall kortsiktig immunitet ska hjälpa till att minska smittspridningen ("platta till kurvan"). Men de tänker sig också att smittan kommer att finnas kvar de närmsta åren i populationen men med någon andel immunitet (ej fullständig flockimmunitet) så går spridningsförloppet i framtiden långsammare och blir inte ett så stort problem för sjukvården som idag. Det blir en influensalik sjukdom som andra.

Det man också troligen antar är att första vågens smitta kommer att ge en överlevnadseffekt. Giesecke har redogjort för detta i media. I krassa termer så är de mest känsliga för viruset är de som har störst sannolikhet att dö av det. Man dör bara en gång så när viruset tar en andra våg över t ex Stockholm om något år så finns dessa individer inte med oss längre och kan heller inte hamna i respirator eller i dö en andra gång.

Sen hoppas man på att viruset ska mutera till en lindringar form samt att våra vårdmetoder ska blir bättre så vi kan få stopp på respiratorfallen. Slutligen kan man hoppas på ett vaccin om några år, även om det inte ser så bra ut med bakgrund av misslyckandena med andra coronavirus.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu stängde danskarna inte riktigt gränserna, fär danskarna får fortfarande resa till och från Sverige och gör det fortfarande för t ex frislrbesök, handling, restaurangbesök
jo det är oxså några hundra svenskar som åker över och jobbar i deras sjukvård och äldrevård så helt stängt är det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.