2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tramsinlägg.G GargamelSE skrev:Ni som klagar på Egor putilov som troll/ryss infiltratör osv.. visar ju själva hur blint ni litar på "er media", ni ugår från att allt de skriver är 100% sanning och att de aaaaaldriiiig skulle ljuga eller missvisa information, klippa citat o.dyl.
Ni "vet" ju att aftonbladet står i bräschen för sanning och fakta osv..
Jag "klagar på Putilov", och nej, jag utgår inte från att "min media" (vilka de nu skulle vara) har "100% rätt". Sluta anta saker.
Jag har personligen beklagat mig över den dåliga kunskap pressen haft kring coronasmittan. Det är ju bara att titta på hur många gånger Tegnell blivit feltolkad.
Men ja, i valet mellan Putilov och Aftonbladet är lätt, till Aftonbladets fördel. det borde det vara för varje tänkande människa.
G GargamelSE skrev:Ni som klagar på Egor putilov som troll/ryss infiltratör osv.. visar ju själva hur blint ni litar på "er media", ni ugår från att allt de skriver är 100% sanning och att de aaaaaldriiiig skulle ljuga eller missvisa information, klippa citat o.dyl.
Ni "vet" ju att aftonbladet står i bräschen för sanning och fakta osv..
Har du någon fakta på att korrelationen är 1:1?
Jag vet att dagstidningar har olika syfte, det brukar också finnas information exempelvis Aftonbladet skriver sig som ”oberoende Socialdemokratisk”. Så det gör att jag kan förvänta mig en vinkling åt ett visst håll OCH att de vill tjäna pengar....
De är öppna med detta...
Fria Tider exempelvis har ett företag i Estland (bravo Svenskar) men publiserar inget kring ansvarig utgivare, chefsredaktör osv på hemsidan.. Kanske inte så oväntat men för mig är det tydligt att man inte vill gå ut med information om vem som ligger bakom och ansvarar...
Ska vi sedan ta Egor så finns det ju hyllmeter redan kring var hans intresse ligger.
Slutsatsen är att ditt påstående är fel, jag har koll på källor och källkritik även från ”Mediasverige” som någon kallar det....
Jag klickade runt på denna länk (https://nextstrain.org/ncov/global?f_country=Sweden) en stund ännu en gång:
- de 104 svenska fall som finns där är till väldigt stor del är baserade på olika smittor in i landet där USA är en viktig källa.
Det enda som egentligen sticker ut är Stockholm som till stor del smittats via Belgien och Italien och inte så mycket via USA/UK.
Edit: Det är värt att notera att inte de svenska fallen är representativa för smittspridningen, de beror på vilka forskare på universiteten som valt att publicera sina gensekvensieringar.
- de 104 svenska fall som finns där är till väldigt stor del är baserade på olika smittor in i landet där USA är en viktig källa.
Det enda som egentligen sticker ut är Stockholm som till stor del smittats via Belgien och Italien och inte så mycket via USA/UK.
Edit: Det är värt att notera att inte de svenska fallen är representativa för smittspridningen, de beror på vilka forskare på universiteten som valt att publicera sina gensekvensieringar.
Du får såklart göra din egen tolkning av vad "åldringar" innebär. Men i den svenska statistiken så är det 3460 som dött varav 3055 av dessa är över 70 år. Det är de över 70 år som jag menar är åldringar.MultiMan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart har de väldigt mycket att tillföra samhället! Men under en mkt kortare period än vad våra ungdomar. Detta är fakta och inte en killgissning!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, särskilt läkarna, och därefter alla livsnödvändiga politiker om jag minns rätt från tidigare befarade pandemier?B b8q skrev:
Var nån läkare som vaccinerade sig själv från nån 20? personers flaska (det var väl sådan vaccin vi köpte in som man kunde få narkolepsi av, Tyskland köpte in dyrare styckvis vaccin, som man inte fick narkolepsi av) resten fick sedan slängas från flaskan när hållbarheten gick ut.
Jag tror man håller sig själv som viktigast. Det syns på svaren här.
Är man äldre, dvs nära eller i riskgrupperna, håller man hårt på att man ska rädda alla liv som går att räddas. Till vilket pris som helst?
Är man däremot yngre, jag själv medräknad, så är det lätt att mer fokusera på att vi ska hålla samhället flytande på bästa sätt.
Är man äldre, dvs nära eller i riskgrupperna, håller man hårt på att man ska rädda alla liv som går att räddas. Till vilket pris som helst?
Är man däremot yngre, jag själv medräknad, så är det lätt att mer fokusera på att vi ska hålla samhället flytande på bästa sätt.
Så är det såklart. Alla pratar ju er sina egna referensramar och erfarenheter. Det kan vi aldrig komma ifrån. Hur pragmatisk och duktig på att förstå andra man än är så kommer man, speciellt i paniksituationer som dessa, utgå från sig själv i första hand. Även äldre och erfarna kommer göra detta. Och det märks mkt väl i denna forumtråd!P patst577 skrev:Jag tror man håller sig själv som viktigast. Det syns på svaren här.
Är man äldre, dvs nära eller i riskgrupperna, håller man hårt på att man ska rädda alla liv som går att räddas. Till vilket pris som helst?
Är man däremot yngre, jag själv medräknad, så är det lätt att mer fokusera på att vi ska hålla samhället flytande på bästa sätt.
Fördelen är ju att alla får komma till tals och säga sitt här
I bästa fall ett år till ett vaccin:
- https://omni.se/a/LAVELJ
- https://omni.se/a/LAVELJ
John Campbell gick I förrgår igenom statistik rörande etnicitet och risk för att dö. En av dessa rapporter var justerad för sjukdomar och andra saker och visade ändå 1,8ggr så hög risk att dö för de med afrikansk härkomst än för "vita". Det som inte var medtaget är att de troligen arbetar i yrken där de möter fler människor (ex. Kollektivtrafik, butiker), att de bor trängre, stress och hur hälsosamt de äter. Vitamin D nämns specifikt.
Man ser alltså enligt dessa rapporter samma tendens i UK & US som i Sverige.
Man ser alltså enligt dessa rapporter samma tendens i UK & US som i Sverige.
Joann Manson professor på Harvard säger att Vitamin D är viktig för att undvika svåra biverkningar av Covid-19 (framförallt Cytokinstormar).
Detta kan då kopplas till att mörkhyade personer har större risk att dö av Covid-19 då de ofta har brist på D-vitamin i länder med mindre solljus (särskilt på vintern).
Ytterligare en sak som John Campbell lyfte upp, denna gång igår.
En personlig fundering är om detta också kan påverka att fler män än kvinnor drabbas av svår sjukdom, detta är dock ren spekulation från min sida. Jag misstänker dock att äldre män oftare har brist på D-vitamin än att kvinnor har det, kvinnor brukar vara duktigare på att ta vitamin tabletter och vara ute i solen.
Edit: en annan aspekt på detta är att folk som bor i städer får mindre solljus än de som bor på landsbygden och i villor. Ytterligare en sak att tänka på.
Detta kan då kopplas till att mörkhyade personer har större risk att dö av Covid-19 då de ofta har brist på D-vitamin i länder med mindre solljus (särskilt på vintern).
Ytterligare en sak som John Campbell lyfte upp, denna gång igår.
En personlig fundering är om detta också kan påverka att fler män än kvinnor drabbas av svår sjukdom, detta är dock ren spekulation från min sida. Jag misstänker dock att äldre män oftare har brist på D-vitamin än att kvinnor har det, kvinnor brukar vara duktigare på att ta vitamin tabletter och vara ute i solen.
Edit: en annan aspekt på detta är att folk som bor i städer får mindre solljus än de som bor på landsbygden och i villor. Ytterligare en sak att tänka på.
Inget nytt egentligen, de avslutar med:harry73 skrev:
”Vi är väl medvetna om de enorma ekonomiska och psykosociala effekter som drakoniska smittbegränsande åtgärder får för samhället. Detta måste givetvis tas i beaktande. Att förlita sig på en framtida flockimmunitet är emellertid både orealistiskt och farligt.
Vi bör, så långt det bara är möjligt, försöka hålla människor vid liv tills resultaten av de många medicinska prövningarna kunnat utvärderas, och kan börja tillämpas.”
Nu är det trots allt så att man svarade mig att det var "fake news". Det torde väl falla under "lögn"?A Abies koreana skrev:
Jag förstår dock inte varför vi skall slå på en död häst?
Men nu får du ju faktiskt ge digA Abies koreana skrev:
Med det resonemanget som du för, så skulle i så fall alla negativa artiklar spridas i syfte om att skada tilliten.
Bara för det så går jag upp på Aftonbladet precis nu, och läser första bästa stora rubrik. Det står:
"CORONAVIRUSET
- 22 forskare går till attack mot svenska strategin: ”Farligt” "
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRVeA2/22-forskare-om-flockimmunitet-ar-en-orealistisk-strategi
Och då menar du att Aftonbladet aktivt går in för att skada tilliten till FHM, och det är nu mitt ansvar att jag sprider detta och fortsätter skada tilliten till FHM?
Så om nu personer behöver avgå på FHM, så skall jag hållas ansvarig för detta? Möjligen i förlängningen straffas och tvingas att betala deras uteblivna löner? Om vi nu skall hårdra det.
Om du inte klarar av att läsa för negativa nyheter, så tycker jag det är bättre att du helt enkelt blundar för det. Vissa har ju svårt för att hantera allt för negativa saker och kan rentav bli hysteriska. Lite som personer som inte klarar av att se våld och blod på TV/i filmer. Men då kanske dessa inte skall gå och se på actionfilmer på bio och skrika och gapa igenom hela filmen och förstöra för alla andra?
Redigerat:
Detta börjar bli mer och mer otroligt. Man skulle nästan kunna tänka att man har hamnat på Vänsterpartiets kansli på Rosenbad.mathiash77 skrev:Vad är det för meddelande som nu budbäraren försöker förmedla då och vem kommer meddelandet ifrån? Är det inte från dig????
Att människor kan bli sjuka?
Att det är tragiskt när människor dör?
Att Svensk sjukvård är sämst i världen?
Att Rysk propaganda är bra?
Du länkar till saker men återigen syftet med det du framför är otydligt.
En text med ”Jag tycker Sverige ska göra så här istället” underlättar ju i diskussionen av sakfrågan.... Men tyvärr är det väldigt sällan som man får syftet ....
Ni som driver vidare detta drar ju det för långt. Det finns så att säga ingen sans och reson, inget perspektiv på saker och ting. Jag är otroligt förvånad. Jag trodde detta var ett husbyggarforum med väldigt blandade åsikter, lite som ute i samhället, och blev lite intresserad av coronadiskussionen här inne, en diskussion som sedan "sög in mig", säkert mycket på grund av alla motargument och många svar.
Men att det skulle vara så här, det trodde jag verkligen inte. Trodde man skulle vara mycket mer neutral på en sådan här sajt.
Men jag drar mig ur diskussionen nu för jag märker att det inte leder någon vart. Tack för mig vad gäller diskussionen om artikeln jag länkade till. Åtminstone med dig. Med flera andra är nog att vänta samma sak misstänker jag.