2 357 001 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men vad ska man dra för slutsats av testresultatet, är viruset inte så smittsamt som vi har trott eller vad är det som har gjort att så få är smittade?pacman42 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 813 inlägg
Finns väl massa olika svar på det, t ex kanske att förhållandevis få bildar tillräckligt antal antikroppar på egen hand, särskilt vid mild sjukdom. Testerna idag är inte särskilt känsliga heller, precis som HIV-testerna var i början innan man lärde sig.
Eller så får inte alla smittade antikroppar i mängd nog för att detekteras?Möbius skrev:
Eller så är de svenska uppskattningarna av hur många som smittats här kraftigt överdrivna, vilket gör att det är som du skriver att det inte smittar så mycket när man har social distansering.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 813 inlägg
@pacman42 Väldigt mycket av de officiella uttalandena om Covid19 har ju varit rent önsketänkande (därför jag tar avstånd från den svenska linjen, bl a), så visst kan väl även de siffrorna vara helt fel. Ingen har ju hård fakta om hur det står till, bara matematiska modeller som alltid har sina begränsningar.
Nja, nog finns det en hel del hård fakta, som sen kombineras med modeller.
Men helt klart är det också väldigt mycket vi inte vet, forskare och lab inom området jobbar för högtryck, dagarna i ända, så vi vet hela tiden mer.
Men jag frågar också mig ... VAR är de svenska breda screeningarna över både insjuknade och antikroppstillståndet.
Visst finns det vissa svårigheter att välja ut statistiskt slumpmässigt vald del av befolkningen och få in alla svar i en ganska snävt begränsad tid (då detta är ett hela tiden rörligt mål så är det ganska viktigt att försöka få in alla prov på en ganska begränsad tid för att därigenom få en ögonblicksbild, inte något suddigt utsmetat).
Men oavsett svårigheter så måste man ju försöka, och även ej perfekta resultat är ju ändå resultat OCH data.
Men helt klart är det också väldigt mycket vi inte vet, forskare och lab inom området jobbar för högtryck, dagarna i ända, så vi vet hela tiden mer.
Men jag frågar också mig ... VAR är de svenska breda screeningarna över både insjuknade och antikroppstillståndet.
Visst finns det vissa svårigheter att välja ut statistiskt slumpmässigt vald del av befolkningen och få in alla svar i en ganska snävt begränsad tid (då detta är ett hela tiden rörligt mål så är det ganska viktigt att försöka få in alla prov på en ganska begränsad tid för att därigenom få en ögonblicksbild, inte något suddigt utsmetat).
Men oavsett svårigheter så måste man ju försöka, och även ej perfekta resultat är ju ändå resultat OCH data.
Jag tror man ska uttrycka det mer som att det är *minst* 10% i Madrid och *minst* 5% för övriga delar beroende på det där med specificitet och sensitivitet. Såvitt jag förstått det så är de flesta tester så att man kan få falska negativa provsvar (dvs man har varit smittad men det detekteras inte) men oftast inte så många falska positiva (dvs man har inte varit smittad men tester påstår det). Det där kan säkert någon tillrättavisa mig om ifall jag yrar.Möbius skrev:
Sen tror man väl också i Sverige att det finns kluster av smittade både regionalt men också lokalt vilket gör att ett genomsnittsvärde blir lågt trots att det kan finnas många immuna i enskilda områden, kanske Stockholm.
Artikel saxad från DN nyss. Alla Lars och Co som vill stänga ned samhället så brutalt det bara går. Här är de som drabbas då istället:
Ingen väg är lätt och hur man än vänder sig så är röven bakåt. Att skydda åldringarna är såklart ett av de stora målen men det kan inte vara den högsta prioriteten då åldringarna tillhör dåtiden och ungdomen framtiden. Och hur du än försöker så kan du inte (i alla fall ännu) böja tidsaxeln.
Sverige försöker balansera på en smal väg dit de flesta länder nu också försöker komma. Förhoppningsvis kommer resten av Sverige få en mer balanserad balansgång på denna stig än vad Sthlm tyvärr fick (och många andra länder!). Men Skåne verkar ju hittat en bra balans!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen väg är lätt och hur man än vänder sig så är röven bakåt. Att skydda åldringarna är såklart ett av de stora målen men det kan inte vara den högsta prioriteten då åldringarna tillhör dåtiden och ungdomen framtiden. Och hur du än försöker så kan du inte (i alla fall ännu) böja tidsaxeln.
Sverige försöker balansera på en smal väg dit de flesta länder nu också försöker komma. Förhoppningsvis kommer resten av Sverige få en mer balanserad balansgång på denna stig än vad Sthlm tyvärr fick (och många andra länder!). Men Skåne verkar ju hittat en bra balans!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 813 inlägg
"Åldringar" tillhör verkligen inte dåtiden, eller jo, i Sverige där man inte kan få jobb efter 55. I USA och många andra länder uppskattas erfarenhet (Fauci är t ex 79, talkvinnan Pelosi över 80). En stor förlust för vårt samhälle.
Jag tycker att detta virus är spännande och otäckt på samma gång. Forskningen, politiker, samhället står på tå, där sanningar måste ifrågasättas. Tror att vi kommer att bli överraskade flera gånger i framtiden.
Ni som klagar på Egor putilov som troll/ryss infiltratör osv.. visar ju själva hur blint ni litar på "er media", ni ugår från att allt de skriver är 100% sanning och att de aaaaaldriiiig skulle ljuga eller missvisa information, klippa citat o.dyl.
Ni "vet" ju att aftonbladet står i bräschen för sanning och fakta osv..
Nej, det är helt feltolkat. Vi vet att Egor Putilov har noll trovärdighet och det är därmed fullständigt ointressant vad denne person/grupp/trollfabrik skriver, det ger inte per automatik att nåt annat har 100%. Man kan(och bör) ha skeptis mot allt.G GargamelSE skrev:Ni som klagar på Egor putilov som troll/ryss infiltratör osv.. visar ju själva hur blint ni litar på "er media", ni ugår från att allt de skriver är 100% sanning och att de aaaaaldriiiig skulle ljuga eller missvisa information, klippa citat o.dyl.
Testningen började vecka 16 och pågick under 3 veckor, dvs att genomsnittsresultatet är från ca 23 april. De som testar positivt har haft smittan (har antikroppar) men är frisk utan viruset i kroppen. De som fortfarande var sjuka testar inte positivt.pacman42 skrev:
https://english.elpais.com/society/2020-04-08/spain-to-test-30000-families-for-the-coronavirus.html
Då borde resultatet visa hur stor del av den spanska befolkningen var smittad eller redan haft smittan i början av april (ca 9 april?) 9 april fanns det 150 000 rapporterade fall i spanien, nu finns det 270 000 fall, dvs nästan 2 gånger så mycket.
Är det då rimligt att anta att total antal verkliga fall är 2 ggr så hög som antikroppsstudien säger? Dvs 10% i hela landet och 22,5% i Madrid?