Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nefrums Nefrums skrev:
Antagligen lite lägre än så. Svårt att säga exact.
I New York har redan 0.14% av hela befolkningen dött, så dödlighet ligger ju i vart fall inte under det.
Fast du kanske får kolla på skillnaden i överdödlighet också då. Folk dog ju i NY redan innan Covid19 entrade scenen...

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Samma video? :rofl:

Den är publicerad igår och den enda som länkat Asian Boss i den här tråden är jag, så vitt jag vet.

Men jag vet, halmstråna grips oavbrutet för att hitta något att ifrågasätta i varje inlägg från den mörka sidan, så jobba på. Att vara på den "rätta" sidan är trots allt viktigare än fakta, det ser vi ju i samhället varenda dag numera.
Ok, förlåt det var till följande video som var länkad tidigare...

youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Japp och med den "rätta sidan" menar DU då att få betalt av ryssland, att vilja göra de flesta människor oroliga eller att bara underlätta för något parti åt höger att få makten vid nästa val?
Undrar eftersom det nu är viktigt med fakta och ärlighet i våra syften...

För att sedan hålla oss till Fakta så borde ju Island vara väldigt bra.
Testat 50% av sin befolkning. 1801 bekräftat smittade, 10 dödade dvs 0,56% dödsfall.

Så återigen det är väl bättre med fakta än att vara på den "rätta sidan" ? eller vad skrev du?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
I Swe så dör c:a 90 k människor om året. På en befolkning om 11 M människor så blir det andelen 1/122 eller 0,8 procent per år. Sedan delar vi det i 12 månader så blir det 0,068 % i månaden. Om det hållt på i c,a 1,5 månader i NY (och de har samma mortalitet som i Swe) så blir det 0,068*1,5 = 0,102 % som borde dött. Säg att kanske 40 % av dem kan dö av vilken sjukdom som helst och nu blev det Covid19. Då Får du ta din siffra minus 40 % av ovan nämnda siffra. Då har du en dödlighet på c:a 0,1 % av alla. Alltså var 1000e människa.
Sen kan man kanske tänka sig att viruset tar det svagaste först, så denna siffra kommer sjunka. Jag killgissar till 0,06 %.
Rent matematiskt och hypotetiskt. När man lyckats flacka ur kurvan eller ökat sjukhuskapaciteteten så kanske man även kan rädda fler p.g.a detta. Då blir siffrorna bättre.

Stay safe och tänk på att inte smitta andra om du känner dig minsta sjuk.

Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Det är ganska uppseendeväckande att så många faktiskt tror och blint litar på att svensk sjukvård är någon 100%, eller nära 100% säker hjälp, när någon behöver hjälpen. Så är det tyvärr inte. Ja, den fungerar i de allra flesta fall. Men alldeles för ofta sker det felaktigheter.
Det kanske någon tror. Men det är nog inte så många. Och det är det inte i några andra länder heller.

Du ska inte tro att något annat land är ens i närheten av några 100%.
Och Sverige är inte där, har aldrig varit där och kommer aldrig komma dit.

Det är helt enkelt inte rationellt eller ekonomiskt försvarbart. Svensk sjukvård är idag bättre än någonsin. Samtidigt är den sämre än på länge.
Det beror helt på vad man tittar på och vilka parametrar man fokuserar på.

Men den stora frågan är alltså varför du tror att den svenska sjukvården är dålig. Har du bara blivit utsatt tillräckligt mycket av det som trollfabrikerna producerar + det som de som önskar ett samhällsskifte manglar ut, samt vad alla "nyttiga idioter" (ja, jag hatar egentligen den benämningen, men det är en annan diskussion) hjälper till att föra vidare?

Eller har du verkligen gjort en djupare jämförande studie i hur svensk sjukvård har förändrats över åren, tagit till dig statistik över denna. Samt gjort en djupare jämförelse över hur svensk vård står sig i ett internationellt perspektiv, både nu och historiskt.
Har du gjort det så kan du vara säker på att du har en objektiv åsikt.
Annars har din åsikt ett stort mått av tyckande och känslor - kan du då vara säker på att du inte bara blivit påverkad av desinformation?

Jag har inte gjort någon djupare undersökning, jag medger glatt och öppet att mina åsikter har ett stort mått av tyckande och åsikter.
Men det finns oerhört mycket skrivet om den Svenska vården, jag råder alla att överge högerpopulistiska skit-siter.
Man hittar mycket bra i olika vårdnära facktidskrifter och olika undersökningar. Visst finns det både ris och ros.
Hade det som blivit bättre de senaste 40 åren inte skadats av allt som samtidigt blivit sämre så hade det varit mycket bra.
Man kan nog säga att i viss mån började det med den nyliberala ekonomiska politiken under 80-talet, och samma har hänt i alla väst-länder. Så vår nedgång är nog ganska lik den i andra europeiska länder. Men samma slags framsteg har nog också skett. Men vill man syna det hela noga så har ju inte utvecklingen varit helt identisk naturligtvis. En del länder har hanterat vissa saker bättre.

• Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
harry73
Nefrums Nefrums skrev:
I New York har redan 0.14% av hela befolkningen dött, så dödlighet ligger ju i vart fall inte under det.
Och tittar man bara på siffrorna i Queens, hamnar man på 0,27%, men nu börjar även åldersfördelning i befolkningen spela en roll. Men kan det vara möjligt att den stora majoriteten i New York värst drabbade delar haft smittan? Då skulle man trots lock down inte lyckats platta ner kurvan.
R-talet är i alla fall långt under 1 om man ser hur mycket smittspridningen minskad.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
harry73
Så om jag får summera då har vi Stockholms dödlighet som konservativt räknad ligger på 0,8% som övergräns.
harry73 harry73 skrev:
men nu finns det uppskattningar om hur många Stockholmare redan är immuna.
Vi har hört allt från 30% till 20% och 10% som f ö baserades på faktiska tester som gjordes på en slumpmässig del av befolkningen innan påsk [länk]

Med låt oss anta att det är så lite som 10% i Stockholm och att 1730 av dessa dog, då landar jag på 0,8% dödlighet. Men nu tog jag smittspridningen innan påsk och dagens dödstal, så egentligen är dödligheten mycket lägre.
New Yorks dödlighet som i alla fall ligger på 0,14% (hela delstaten) eller 0,27% (Queens) som undergräns
Nefrums Nefrums skrev:
harry73 harry73 skrev:
Och tittar man bara på siffrorna i Queens, hamnar man på 0,27%, men nu börjar även åldersfördelning i befolkningen spela en roll. Men kan det vara möjligt att den stora majoriteten i New York värst drabbade delar haft smittan? Då skulle man trots lock down inte lyckats platta ner kurvan.
R-talet är i alla fall långt under 1 om man ser hur mycket smittspridningen minskad.
Och som mitt i mellan uppskattning har vi Island, som har 0,56% dödlighet
mathiash77 skrev:
För att sedan hålla oss till Fakta så borde ju Island vara väldigt bra.
Testat 50% av sin befolkning. 1801 bekräftat smittade, 10 dödade dvs 0,56% dödsfall.

BirgitS
Presskonferens nu med Löfven m.fl. och UD har förlängt beslutet om att avråda från icke nödvändiga reser utomlands till den 15 juli, även info om inrikes resor.

Finns t.ex. här: https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-oppnar-for-kortare-resor-inom-landet/
Resenärer bör vid dessa kortare inrikesresor ta hänsyn till att risken för smittspridning påverkas av hur resan genomförs, vem man umgås med och hur man rör sig och agerar på resmålet, påpekar både Stefan Löfven och Lena Hallengren.

– Resan ska göras med familjen eller nära bekanta som man redan umgås med. Det förutsätter att man inte träffar äldre i riskgrupper eller tar upp nya eller äldre bekantskaper, säger Lena Hallengren, som tillägger att de nya råden inte ska ses som en signal om att faran är över:

– Tvärtom hoppas vi att människor kan fortsätta ta ansvar. Så här långt klarar sjukvården utmaningen men vi behöver visa solidaritet med vårdpersonal i hela landet. Riskera inte att göra deras redan svåra jobb ännu svårare, säger hon.

Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Varför i hela friden skall vi tortera gamla döende människor med invasiv respiratorvård som de inte kommer att kunna tillgodogöra sig? De som vill skicka varenda människa till IVA har uppenbarligen inte förstått hur denna vård går till och vad den leder till efteråt.
Jag har legat på IVA och inte fått respiratorvård men det var för väldigt många år sedan så det kan ha ändrat sig.

Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt anser du att en som har 39 graders feber och hostar har nytta av extra syrgas?
Om det vore till allmän nytta så borde det väl vara en standardbehandling vid t.ex. influensa och mykoplasma.
Läste ett exempel i läkartidningen, som en läkare med Corona skrivit.

https://lakartidningen.se/opinion/d...-till-hypoxi-koppling-till-covid-19/#comments

Jag kände själv inte att jag föll från 95 procent saturation till 90 procent saturation på mindre än 12 timmar när jag drabbades av COVID 19 och jag var nere på 84 procent och hade ändå startat antikoagulationsbeh med Fragmin 7500 E och inhalationssteroider så vände jag upp från 84 till 90-92 procent och kunde som kliniker med goda kollegor undvika inneliggande vård, men jag var helt tagen på sängen av det agressiva förloppet, att jag hade en saturationsmätare hemma var mer tur än skicklighet, utan den hade det gått illa, för symptomen matchade inte alls de reella mätvärden,
Nu var ju han läkare och kunde få hjälp snabbt. I Tyskland så åker de ju hem till folk med Corona efter ett visst antal dagar, för att kolla om de behöver till sjukhus eller ej, det är nämligen mycket bättre att redan vara på sjukhus när man blir allvarligt sjuk, detta har bidragit till Tysklands låga dödstal.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
J
Nefrums Nefrums skrev:
Nej, men den ligger i vart fall inte över det.
Om det inte var inflyttning samtidigt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske någon tror. Men det är nog inte så många. Och det är det inte i några andra länder heller.

Du ska inte tro att något annat land är ens i närheten av några 100%.
Och Sverige är inte där, har aldrig varit där och kommer aldrig komma dit.

Det är helt enkelt inte rationellt eller ekonomiskt försvarbart. Svensk sjukvård är idag bättre än någonsin. Samtidigt är den sämre än på länge.
Det beror helt på vad man tittar på och vilka parametrar man fokuserar på.

Men den stora frågan är alltså varför du tror att den svenska sjukvården är dålig. Har du bara blivit utsatt tillräckligt mycket av det som trollfabrikerna producerar + det som de som önskar ett samhällsskifte manglar ut, samt vad alla "nyttiga idioter" (ja, jag hatar egentligen den benämningen, men det är en annan diskussion) hjälper till att föra vidare?

Eller har du verkligen gjort en djupare jämförande studie i hur svensk sjukvård har förändrats över åren, tagit till dig statistik över denna. Samt gjort en djupare jämförelse över hur svensk vård står sig i ett internationellt perspektiv, både nu och historiskt.
Har du gjort det så kan du vara säker på att du har en objektiv åsikt.
Annars har din åsikt ett stort mått av tyckande och känslor - kan du då vara säker på att du inte bara blivit påverkad av desinformation?

Jag har inte gjort någon djupare undersökning, jag medger glatt och öppet att mina åsikter har ett stort mått av tyckande och åsikter.
Men det finns oerhört mycket skrivet om den Svenska vården, jag råder alla att överge högerpopulistiska skit-siter.
Man hittar mycket bra i olika vårdnära facktidskrifter och olika undersökningar. Visst finns det både ris och ros.
Hade det som blivit bättre de senaste 40 åren inte skadats av allt som samtidigt blivit sämre så hade det varit mycket bra.
Man kan nog säga att i viss mån började det med den nyliberala ekonomiska politiken under 80-talet, och samma har hänt i alla väst-länder. Så vår nedgång är nog ganska lik den i andra europeiska länder. Men samma slags framsteg har nog också skett. Men vill man syna det hela noga så har ju inte utvecklingen varit helt identisk naturligtvis. En del länder har hanterat vissa saker bättre.

Sen tycker i alla fall jag att man måste ha överseende med individuella (sällsynta) misstag inom sjukvården. Självklart är det inte okej med upprepade, eller systematiska fel.

Om man inte kan tillåta att misstag kan ske sätter det onödig press på de anställda inom vården. Självklart ska det finnas systematiska stöd som minskar risken så mycket det går. Skyll inte på individen utan systemet, om inte individen gjort uppenbara fel.

Systemet ska sedan lära av de fel som sker och sedan se till att undvika dem i framtiden.

tompax
tompax tompax skrev:
Ingen som har för vana att skumma nyhetsförmedlingen dagligen kan ha undgått att ta del av informationen runt denna suspekta figur.

[länk]

För snart två år sedan nekades han pressackreditering till riksdagen, ett ovanligt och unikt beslut.
[länk]

Jag håller inte med dig. Dina synpunkter är noterade.
Oj, där saknades visst en inledande QUOTE,

Endast "Jag håller inte med dig. Dina synpunkter är noterade." är skrivet av mig.
Tyvärr kan jag inte längre editera ursprungsinlägget.

Redigerat:
tompax
useless useless skrev:
Bra. Då vet vi vilken sida du står på.
Har svårt att tro annat än att detta svar var riktat till mig, eftersom svaret kom direkt efter mitt inlägg.

Vilken sida jag står på? Jaså? Men vilken "sida" står jag på? Frågar jag dig, som säger dig veta.
Visste inte riktigt att du höll på att dela upp folk och kategorisera dessa i olika "sidor".

Är det inte sådant lågstadiebarn håller på med på rasterna? :rofl:

harry73 harry73 skrev:
I Queens ligger bl a Elmhurst Hospital, som tar emot patienter utan sjukförsäkring. Siffrorna för Queens dras upp en del eftersom fattiga tar sig dit från andra stadsdelar för att få vård.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.