Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
L Lars48 skrev:
Det är klart om nån är sjuk behöver hen åka på sjukhus.
Nu är jag inte så ofta sjuk, men när jag är sjuk brukar jag inte gå till sjukhuset eller till vårdcentralen för den delen.
Det måste finnas en nytta med sjukhusbesöket, dvs de måste på något sätt kunna hjälpa mig där så att mitt liv eller min sjukdom förbättras. Om nyttan inte finns, är det lika bra, nej är det bättre att stanna hemma.

Om vi nu bara tittar på covid19, finns det än så länge ingen behandling mot själva sjukdomen och då kan sjukhusvistelse vara aktuellt om jag torkar ut, eller om jag har så mycket smärta att vanliga smärtmedicin inte tillräckligt fungerar, eller att jag behöver andningshjälp.

Just med Covid19 ska man också ta hänsyn till att sjukhusvistelsen inte är optimalt eftersom sjukhuspersonalen behöver jobba med extra skyddsutrustning och jobbar med extra stress.

Så nej det är inte så att alla som är sjuka ska åka in till sjukhuset

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Givet utvecklingen i Belgien är det väl rätt troligt att många fall kom därifrån. Stockholm har ju också många högfrekventa EU-pendlare till Belgien.
Ja, vad jag påpekar är bara att "samplingsteoremet" gör att vi inte kan veta med säkerhet vilken ordning som smittan spreds. Det vore iofs ironiskt om det är Brysseleliten som smittat Stockholm.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, vad jag påpekar är bara att "samplingsteoremet" gör att vi inte kan veta med säkerhet vilken ordning som smittan spreds. Det vore iofs ironiskt om det är Brysseleliten som smittat Stockholm.
Nu tror jag visserligen inte att just samplingsteoremet är applicerbart i det här fallet, men jag förstår vad du menar.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Nu tror jag visserligen inte att just samplingsteoremet är applicerbart i det här fallet, men jag förstår vad du menar.
Naturligtvis är inte just det applicerbart, men teorin bakom är densamma så jag tog det närmaste jag kunde komma på för liknelsen.

L Lars48 skrev:
Invånarna i de länder som har haft riktigt lockdown kan börja träffa sina släktingar och vara ute i samhället igen eftersom samhällsspridningen är så låg.
Däremot vi i Sverige kan fortsätta hur länge som helst med den ineffektiva semi lockdown strategi som FHM tillämpat.
hög dödstal, överbelastad sjukvård och en smittspridning i samhället som fortsätter med samma fart och skördar 1000 tals liv.
Vad är ineffektivt med våran semi lockdown?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vad är ineffektivt med våran semi lockdown?
Inget svar men... vad som dyker upp i media idag:

weewe3.jpg
© Youtube
Att spekulera genom flockstrategier "kan leda till en mycket brutala kalkyler som inte sätter människor, liv och lidande i centrum", säger Michael Ryan.
WHO:s stenhårda attack mot Sverige: "Människor är inte flockar" och äldre ska inte offras

Inrikes. I hårt vinklade artiklar påstod svenska medier nyligen att WHO-chefen Michael Ryan "hyllade" Sveriges coronastrategi. Nya uttalanden visar dock att Ryan tvärtom är mycket starkt kritisk till hur Sverige agerar. Han uppger också att "flockimmunitetsstrategin" saknar forskningsstöd.
Från den inte riktigt salongsfäiga sajten Fria tider:
https://www.friatider.se/whos-stenh...kor-ar-inte-flockar-och-aldre-ska-inte-offras

Och vidare från mediabruset:
200401-presstraff-lena-hallengren-johan-carlson_webben.jpg
© Regeringen

Studie: Flockimmunitet är "en fantasi"
Publicerad 13 maj 2020 kl 07.55
Inrikes. Den svenska coronastrategin utgår från att "flockimmunitet" ska uppnås så att viruset slutar spridas. Men enligt en ny studie är förhoppningen om flockimmunitet en illusion, rapporterar RT.
https://www.friatider.se/studie-flockimmunitet-ar-en-fantasi

Fast nu är det ju inte någon strategi i Sverige som säger att vi skall nå flockimmunitet.

Det han pratar om har inget med Sverige att göra, det handlar om t ex Storbritanniens ursprungliga strategi att inte göra något alls, så är det ju inte i Sverige.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[bild]
© Regeringen

Inrikes. Den svenska coronastrategin utgår från att "flockimmunitet" ska uppnås så att viruset slutar spridas. Men enligt en ny studie är förhoppningen om flockimmunitet en illusion, rapporterar RT.
[länk]
Ja, precis.
Jag kallar den för fiktion. Det är ju synonym till fantasi.
Nästa generation när barnen får hemuppgifter att hitta synonym till fiktion och fantasi då kan de använda begreppet flockimmunitet under Corona tiden.
Det går bra att använda den i korsord sammanhang oxå. Börjar med F och betyder flockimmunitet för Corona sjukdom, 7 bokstäver.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snailman
L Lars48 skrev:
Bra, tack för svaret.
Jag tycker det är konstigt att Corona sjuka äldre patienter som ska få palliativ vård får inte syrgas när de har problem med syresättning på grund av sjukdomen. De kvävs ju om de inte får syrgas.
Äldreboenden och sådant har inte syrgas draget till rummen, som ett sjukhus har, men de skulle kunna få syrgas via en syrgasgenerator, de kostar visst omkring 10000kr och en läkare kan förskriva en sådan.

Gissar att de gör det så gott som aldrig :sweat:

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[bild]
© Regeringen

[länk]
Så en artikel från Fria tider som hänvisar till Russia Today är det bästa du kan komma med?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 14 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Äldreboenden och sådant har inte syrgas draget till rummen, som ett sjukhus har, men de skulle kunna få syrgas via en syrgasgenerator, de kostar visst omkring 10000kr och en läkare kan förskriva en sådan.

Gissar att de gör det så gott som aldrig :sweat:
Syrgas flaskor kan man oxå använda. Det är många patienter med kol som har syrgas flaskor hemma.
Det som jag tycker är väldigt märkvärdigt är att det rekommenderas att inte använda syrgasbehandling för palliativ vård eftersom de äldre Cororna sjuka har ingen nytta av det !

L Lars48 skrev:
begreppet flockimmunitet
Och vad har vi uppnått när en mycket stor del av befolkningen är vaccinerade då - jo just "flockimmunitet" !
Det kanske var det här med att hitta ett bra vaccin inom rimlig tid, som var fiktion - eller?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Lars: Det skulle ju kunna vara så att de helt enkelt inte har nytta av det kanske? KOL-patienter som har nytta av syrgas får det oavsett ålder. Men om det inte gör nytta är det inte konstigt att de inte får syrgas.....

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MultiMan

Bekräftade fall över hela världen kontra dödlighet just nu ca 7%. Sydkorea 2,3%.

Verklig, trolig dödlighet när allt lugnat ner sig ca 2% enligt professorn.

Dvs mycket högre än vanlig influensa som beräknas till ca 0,01%.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.