Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men @Lars48..

Grafen du har postat visar ju hur många av de som blivit sjuka som har dött (med högst tvivelaktiga dataunderlag).

Tänk dig ett land med 10 miljoner invånare där bara två människor blir sjuka, och en dör. Det landet skulle ligga på 50% i din graf!
Ja, dataunderlaget är väl rätt tvivelaktigt i många länder, inte minst i Sverige med det förvånansvärt låga antal tester. Man kan ju undra varför ett modernt land som Sverige a) utför så få tester, b) har en så förtvivlat dåligt sätt att samla data.
De flesta skribenter här tar fram dataunderlag som passar det egna syftet (att klandra eller försvara Sverige). Bara att det är möjligt visar ju att dataunderlaget är inte tydligt.
Jag misstänker att data undanhålls/manipuleras avsiktligt för att försvara den slappa restriktionskurs som Sverige kör. Dessutom presenteras data otydligt och motsägelsefullt.
I Tyskland visas antal smittade/tillfrisknade/döda på bästa primeTV tid med samma källa och samma klockslag varje dag, då kan alla följa det tydligt.
Jag tror vidare att myndigheterna i Sverige vill skönmåla detta. Bara pratet om platåer är extremt missvisande. Alla siffror går stadigt uppåt. Först när man går in i första eller andra derivatan på siffrorna kan man skymta sådan men det fattar kanske 10% av tittarna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men nog hade det varit bra om vi hade haft en mindre initial smitta (genom att isolera de som kom från Alperna) så att vi haft en chans att hinna smittspåra?
Var det inte du som påpekade att smittspridningen inte kom från Italienresenärerna utan UK, Belgien och USA? Det verkar som man lyckades väl med isoleringen och smittspårningen från Italienresenärerna, medan inresande från UK, Belgien och USA gick under radarn.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det vet vi väll inte i de specifika fallen? Jag känner till 3 godkända läkemdelsbehandlingar just nu men har ingen koll på förråd och tillverkningstid för dessa? Har du?

När det gäller klonade antikroppar får jag intrycket av att det är en snabb process? Fyll gärna på den som vet mer?

Uppskalningen av vaccinationen till hösten. Hur snabbt kan det gå med hela världens resurser?

Nikotin torde inte vara svårt att få fram i stora mängder om de har en signifikant verkan. Spännande att se den forskningen.

Vad gäller isolering så tror jag på det som en esnabb metod att få ner antalet smittbärare. Sedan öppnar man upp med smittspårning (app) testning och förhålningsregler

Det gäller väl att medicinerna och vaccinet faktiskt fungerar också. Än har det ju inte visats ordentligt.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Det är långt ifrån givet att detta blir ett maratonlopp som FHM bukar säga. Det kan mycket vä ta ett snabbt slut med ett vaccin eller bra läkemedel långt snabbare än vad vi är vana vid.

Eller kanske som Nya Zeeland? Utrota smittan helt...
Det låter otroligt med tanke på utfallen av tidigare försök att vaccinera mot coronavirus. Rimligare scenario: Några vågor infektion över de närmsta åren, världen blir van vid att äldre äldre inte bara dör av influensa, ökat immunitet i populationen, bättre test- och hygienrutiner i äldrevården och med lite tur svagare virusstammar över tid.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Thomas_blekinge: Att data presenteras på ett sätt som ska bekräfta den egna uppfattningen är extremt vanligt. Att du ser det som något som förekommer på grund av dåliga underlag är skrämmande. Det är något som politiker håller på med hela tiden. Tyvärr är det fler än du som inte inser det.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Fairlane
Intressant att se att Lars tycker att det är fel att jämföra Sveriges höga dödstal med andra länder som haft hårdare restriktioner och höga dödstal. Det är tydligen att jämföra äpplen och päron. Om jag inte minns helt fel så har samma Lars många gånger jämfört Sveriges dödstal med de nordiska grannländerna som haft hårdare restriktioner och dragit slutsatsen att det beror på restriktionerna. Är det inte samma äpplen och päron isåfall, fast utfallet blev mer i linje med vad man ville se?
Frågan om Skånes siffror har ställt många gånger utan att besvaras. Det kanske är äpplen och päron också, vad vet jag?!

Istället ska man jämföra med exempelvis Brasilien som har en ledare som påstår att Covid-19 är en bluff och som uppmuntrar folk att gå till kyrkan för att viruset inte biter på troende kristna... Ett land med massgravar för avlidna, vars siffror man nog inte helt kan lita på...

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I Tyskland visas antal smittade/tillfrisknade/döda på bästa primeTV tid med samma källa och samma klockslag varje dag, då kan alla följa det tydligt.
Jag tror vidare att myndigheterna i Sverige vill skönmåla detta. Bara pratet om platåer är extremt missvisande. Alla siffror går stadigt uppåt. Först när man går in i första eller andra derivatan på siffrorna kan man skymta sådan men det fattar kanske 10% av tittarna.
Numera är väl 14.00 att betrakta som prime time?

Det är inga siffror som går stadigt uppåt nu. Inte ens i Västra Götaland vad det verkar. Förutom det kumulativa antalet då, men så kommer det ju vara i all framtid.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, dataunderlaget är väl rätt tvivelaktigt i många länder, inte minst i Sverige med det förvånansvärt låga antal tester. Man kan ju undra varför ett modernt land som Sverige a) utför så få tester, b) har en så förtvivlat dåligt sätt att samla data.
De flesta skribenter här tar fram dataunderlag som passar det egna syftet (att klandra eller försvara Sverige). Bara att det är möjligt visar ju att dataunderlaget är inte tydligt.
Jag misstänker att data undanhålls/manipuleras avsiktligt för att försvara den slappa restriktionskurs som Sverige kör. Dessutom presenteras data otydligt och motsägelsefullt.
Jag har i så fall gått på lögnen. Jag tycker transparensen är ganska bra och det presenteras döda, nya fall och antal på IVA varje dag klockan 14 på pressträffen.

Att man får intrycket av att man "inte vill" testa tror jag beror dels på att; 1. Man lyckas inte bygga ut testkapaciteten i så snabb takt som alla skulle vilja, 2. Man prioriterar att testa sjukvårdspersonal, såna som kommer in till sjukvården, personal i äldrevården, dvs där riskerna är som störst att få in smittade. Att Svensson på gatan inte prioriteras tror jag också beror på 3. Man tycker smittspridningen inte är så stor att den behöver begränsas ytterligare genom att omprioritera resurserna till att testa Svensson.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Efter några år boendes i Tyskland ser jag på det så här:

Det finns en kulturell förklaring. Tyskland är ett konservativt land som tolererar ekonomiskt improduktiva personer i sina organisationer. I offentlig förvaltning har folk livstidsanställning trots att inga arbetsuppgifter finns. Detta tillsammans med att de har en kultur där mätning och kvantitativa analyser har mycket hög status. Man är således beredd att ta kostnaden för att ha anställda i faciliteter år efter år som utvecklar sin skicklighet på att mäta men som inte bidrar till den årliga verksamheten. De finns där redo att köra PCRer när pandemin väl kommer.

Sverige har en extremt rationalistisk och ekonomstyrd kultur. Inte en chans att ett företag eller organisation skulle tillåtas ha en överkapacitet för testning som ligger oanvänd år efter år. Den interna köp-sälj-systemet skulle ta död på en sådan enhet på ett par, tre år. Ingen behöver ju deras tjänster.

Så nej, det behövs ingen konspirationsteori för att förstå skillnaden mellan Sverige och Tyskland.

• Gilla
Violina och 9 till
  • Laddar…
Invånarna i de länder som har haft riktigt lockdown kan börja träffa sina släktingar och vara ute i samhället igen eftersom samhällsspridningen är så låg.
Däremot vi i Sverige kan fortsätta hur länge som helst med den ineffektiva semi lockdown strategi som FHM tillämpat.
hög dödstal, överbelastad sjukvård och en smittspridning i samhället som fortsätter med samma fart och skördar 1000 tals liv.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är SVT anayls av WHOs uttalande, Det bör man tolka med försiktighet.

År det inte så att även Olsen ser spickor i tanken om flockimmunitet? Då den tycks uppstå i kluster och därför inte är speciellt robust.

Men tillbaka till mitt huvudargument. Men så nära föreståeden läkemdel och vaccination är det grymt att släppa fram smittan med många döda som konsekvens.
Nu stämde ju SVT analys med en av mina första tankar när jag läste vad WHO sagt, alltså att de inte sa något alls om när och hur testerna hade gjorts och då faller hela den delen platt till marken så fort man är det minsta källkritisk.

Naturligtvis är det så att antalet som är och varit sjuka varierar mellan områden, nu liksom vid alla andra smittspridningar. Det är ju samma sak med barns förkylningar vintertid, först går det runt på ett dagis medan de andra i området har friska barn, sen blir någon på ett annat dagis förkylt och då är alla barn där förkylda medan alla på det första nu har tillfrisknat och blivit immuna mot just den virusvarianten osv. I Kina var det koncentrerat till Wuhan, i Italien till norra halvan, i andra länder är det storstadsområdena som drabbas värst.

Tyvärr är du rätt ensam om att tro att det till hösten finns tiotalsmiljoner med vaccinationsdoser, eller vad du nu tror.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
harry73
L Lars48 skrev:
Invånarna i de länder som har haft riktigt lockdown kan börja träffa sina släktingar och vara ute i samhället igen eftersom samhällsspridningen är så låg.
Men vi kan ju också träffa våra släktingar och vara ute i samhället. Det kunde vi göra hela tiden.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Denna meningen som du skrev.

"Sverige har färre avlidna än många andra länder som har infört väldigt hårda åtgärder så hårda åtgärder innebär inte automatiskt att färre dör"

Alltså vi vet inte hur det hade gått för dessa länder om de haft öppet som Sverige.
Du skapar en sanning av att Sveriges situation inte förbättrats om vi stängt ned.

OBS vräng inte detta nu till att jag vill ha lockdown här i Sverige vilket jag aldrig påstått vi skulle ha.
Okej, då tror jag att jag förstår hur du uppfattade meningen men det var inte så jag menade när jag skrev den.
Det jag menade är att det räcker inte bara med hårda åtgärder för att vara garanterad ett lågt antal avlidna. Det måste till annat också, få initiala smittspridare, glesbefolkat och/eller redan från början rätt mycket social distansering osv.

Jag skrev rätt tidigt i tråden att jag tyckte det hade varit bra med hårdare restriktioner, men jag vill inte hålla på älta det utan jag vill försöka se vad som gäller nu och hur det blir framåt. Vi kan inte ändra historien men vi kan lära oss av den för att göra det bättre framöver.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men vi kan ju också träffa våra släktingar och vara ute i samhället. Det kunde vi göra hela tiden.
Med risken att hamna på sjukhus.

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej det är inte FHMs fel men det är oansvarigt att inte se till att rapporteringen blir rätt och trovärdigt. Statistiken tas ju som underlag för beslut om restriktioner/lättnader.
Diskrepansen jag påtalade har inget med rapporteringen från sjukvården att göra utan med FHMs hantering av data.
FHM tittar inte särskilt mycket på antalet döda när de tar beslut om rekommendationer etc. utan för dem är antalet konstaterade sjuka i Covid-19 och antalet vårdade på IVA de viktigaste siffrorna, samt de har lärt sig att leva med att sjukvården inte rapporterar så bra som de skulle ha velat genom att medelvärdesbilda och titta på veckogenomsnitt. När det gäller antalet konstaterade sjuka så delar de upp siffran på dem som läggs in på sjukhus och dem som tillhör sjukvårdspersonal som testas även med milda symtom, det kan man se i deras veckorapporter som publiceras på deras webbplats.

Antalet avlidna är mer ett tecken på hur bra äldre- och sjukvården fungerar, dvs. något som Socialstyrelsen, regioner och kommuner behöver agera på.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.