2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo, jag lyfte detta. Vad jag skrev var att smittan utanför Stockholm till största delen kom från USA/UK. Däremot I Stockholm så kom smittan till största delen från Centraleuropa och Belgien, där det dock kan ifrågasättas om Belgien står som källa på en del fall som kommit via Italien/Alperna (pga för få samples i databasen, samplingsteoremet gäller här också - man måste mäta med dubbelt så hög frekvens som det man vill fånga för att inte artifakter skall uppstå).F f91jsw skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Som du skrev:L Lars48 skrev:
De länderna har låg smittspridning men den är inte obefintlig så risken finns även där att man blir sjuk om man träffar någon utan att ha tillräcklig avstånd.L Lars48 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Många verkar tro att de inte har de resurserna utan att det är något som staten går ut med för att det ska låta bra och sen får stadsdelarna göra så gott de kan.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Precis jag jämförde Sverige med länder som har hårdare restriktioner än Sverige och ändå har högre andel avlidna. Således hårda restriktioner är inte det enda villkoret för att få lågt antal avlidna.L Lars48 skrev:Om man jämför äpple med päron som BirgitS gör här då blir inte slutsatsen annat än bedrövligt. Hon jämför Sveriges dödstal med länder som inte har lika lätta (obefintliga) restriktioner som Sverige.
Detta är exakt definitionen av att jämföra äpple och päron. Om man ska hjälpa henne på traven så att hon hamnar på rätt bana då ska man hitta ett land som har lika lätta restriktioner som Sverige och sen jämföra detta lands dödstal med Sverige .
Uppgiften blir att hitta länder som har haft ungefär lika lösa restriktioner som Sverige.
Denna grupp kategori av länder har tillämpat samma strategi som Sverige är länder som Equador, Brasilien, och Mexico. Nu har vi hittat 4st äpple och jämföra med varann.
Det var iofs inte mitt ansvar att rätta till hennes ''killgissning'' men ändå. Skribenten själv måste ta ansvar för det hon skriver.
För att visa det så gjorde jag just en jämförelse med länder där som har hårdare restriktioner. Eftersom det då är meningslöst att jämföra med länder som har samma typ av restriktioner.
Innan du försöker rätta mig så försök förstå vad jag menar, annars är det bara du som killgissar. Dessutom att som du klistra in grafer som är fullkomligt meningslösa i sammanhanget gör ju inte saken bättre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Vad har du för bevis för det?L Lars48 skrev:
Det har väl tagits fram flera exempel på experter som säger att många över 80 inte har behov av sjukhusvård eftersom de inte ens överlever när febern blir hög i början av infektionen utan avlider långt innan de har kommit till stadiet att de behöver andningshjälp.
BirgitS skrev:
Nu stämde ju SVT analys med en av mina första tankar när jag läste vad WHO sagt, alltså att de inte sa något alls om när och hur testerna hade gjorts och då faller hela den delen platt till marken så fort man är det minsta källkritisk.
Naturligtvis är det så att antalet som är och varit sjuka varierar mellan områden, nu liksom vid alla andra smittspridningar. Det är ju samma sak med barns förkylningar vintertid, först går det runt på ett dagis medan de andra i området har friska barn, sen blir någon på ett annat dagis förkylt och då är alla barn där förkylda medan alla på det första nu har tillfrisknat och blivit immuna mot just den virusvarianten osv. I Kina var det koncentrerat till Wuhan, i Italien till norra halvan, i andra länder är det storstadsområdena som drabbas värst.
Tyvärr är du rätt ensam om att tro att det till hösten finns tiotalsmiljoner med vaccinationsdoser, eller vad du nu tror.
P patst577 skrev:
Jo dessa tre meds har fungerat tillräckligt bra i studier för att kunna släppas som godkända behandligar av Covid 19. Vi har dock mer att lära om hur de används effektivast.
Det vanöiga är att ju tidigare man sätter in antivviral behandling dess bättre. Så välj ut pat med riskfaktorer och behandla dem så snart det går.
Behandalr man för sen i allvarlig sjukdom gör
jag säger inte att jag tror det. Men möjligheten finns helt klart och då är det näst intill brottsligt att inte ta höjd för det. Och utgå ifrån att sjukdomen kommer att härja flera år framöver.BirgitS skrev:
Nu stämde ju SVT analys med en av mina första tankar när jag läste vad WHO sagt, alltså att de inte sa något alls om när och hur testerna hade gjorts och då faller hela den delen platt till marken så fort man är det minsta källkritisk.
Naturligtvis är det så att antalet som är och varit sjuka varierar mellan områden, nu liksom vid alla andra smittspridningar. Det är ju samma sak med barns förkylningar vintertid, först går det runt på ett dagis medan de andra i området har friska barn, sen blir någon på ett annat dagis förkylt och då är alla barn där förkylda medan alla på det första nu har tillfrisknat och blivit immuna mot just den virusvarianten osv. I Kina var det koncentrerat till Wuhan, i Italien till norra halvan, i andra länder är det storstadsområdena som drabbas värst.
Tyvärr är du rätt ensam om att tro att det till hösten finns tiotalsmiljoner med vaccinationsdoser, eller vad du nu tror.
Det är därför man varnar inför varje storhelg (Jul, Påsk, Midsommar) att man ska ta det försiktigt i trafiken.L Lars48 skrev:
Sedan får man vara försiktigt när man träffar äldre släktingar och anpassa besöket efter smittrisken (picknick utomhus eller så) men samma sak gäller också i högsta grad för de länderna som börjar öppna upp igen.
Vad är det för experter som rekommenderar att strunta i sina patienter. Det är klart om nån är sjuk behöver hen åka på sjukhus.BirgitS skrev:
Nej, det är inte självklart. Speciellt inte om man bor på ett ställe som har vårdpersonal.
tompax skrev:
Fake news är sällan rena lögner eftersom sånt går att kontrollera. Syftet med denna typ av inlägg är att väcka känslor av ilska eller orättvisor, man skruvar om budskapet en aning för att få väntad effekt och hoppas att de upprörda känslorna gör att mottagaren känner istället för tänker - och hjälper till att sprida informationen vidare.
Och du är snabb på att generalisera denna tragiska händelse till att gälla hela svenska sjukvården samt förstärka påståendet ytterligare genom att hänvisa till egna erfarenheter.
Om man läser vad Expressen skriver som du länkade till är det svårt att förstå att Putilov och Expressen beskriver samma händelse. I Expressen får läsaren ta del av den sorg som drabbar en anhörig vid ett dödsfall men även förklaringen från sjukvården att patienten inte klarar av de hjälpmedel som anhörig kräver. Det är lätt att förstå upprördheten men inte att man som anhörig publicerar en förälders dödskamp offentligt. Expressen valde att inte göra det, Putilov valde samma strategi som han alltid gör, nyanserade inlägg väcker ingen uppmärksamhet.
En bra historia kan man mjölka ytterligare;

Egor Putilov
@EgorPutilov
Ser att många ifrågasätter varför dottern till den döende kvinnan inte "rivit" hela sjukhuset för att få hjälp:
1.Hon bad ju återkommande personal om hjälp, men fick nej
2.Varför tror ni "regeringen" förberett en särskild insatsstyrka som ska rycka ut vid problem på sjukhus?
12:57 fm · 12 maj 2020·Twitter Web App[/QUOTE]
Ingen som har för vana att skumma nyhetsförmedlingen dagligen kan ha undgått att ta del av informationen runt denna suspekta figur.
https://www.expressen.se/nyheter/egor-putilov-har-skaffat-ny-identitet/
För snart två år sedan nekades han pressackreditering till riksdagen, ett ovanligt och unikt beslut.
https://www.expressen.se/nyheter/egor-putilov-nekas-pressackreditering-till-riksdagen/
Givet utvecklingen i Belgien är det väl rätt troligt att många fall kom därifrån. Stockholm har ju också många högfrekventa EU-pendlare till Belgien.pacman42 skrev:
Jo, jag lyfte detta. Vad jag skrev var att smittan utanför Stockholm till största delen kom från USA/UK. Däremot I Stockholm så kom smittan till största delen från Centraleuropa och Belgien, där det dock kan ifrågasättas om Belgien står som källa på en del fall som kommit via Italien/Alperna (pga för få samples i databasen, samplingsteoremet gäller här också - man måste mäta med dubbelt så hög frekvens som det man vill fånga för att inte artifakter skall uppstå).
Till Lars som älskar att jämföra dödstal och gnäll med resten av världen.
I den stora världen så är det ingen som bryr sig om lilla Sverige. Här är en bild från tyska Zeit.de
Tyskar är sjukt jobbiga på många sätt, men att testa saker älskar dem! De är också väldigt nationalistiska så man ska ha bra på benen om man ska övertyga tyskar att en svensk produkt skulle vara lika bra som en tysk
Bara kolla på deras uppsättningar av DIN-standarder. Kan du inte hänvisa till åtminstone 4 DIN-standarder så är din produkt inte ens vatten värd. Trots att det är Europeiska-normer som ska gälla
Hur som, ska bli mycket kul om de lyckas få igång Bundes Liga igen! Varit alldeles för lång tid utan vettig sport på tv nu!
I den stora världen så är det ingen som bryr sig om lilla Sverige. Här är en bild från tyska Zeit.de
Håller med dig till hundra procent. Jobbat mot Tyskland i 2 år nu och daglig kontakt med mina tyska kollegor. Det du skriver är väldigt korrekt.Claes Sörmland skrev:
Efter några år boendes i Tyskland ser jag på det så här:
Det finns en kulturell förklaring. Tyskland är ett konservativt land som tolererar ekonomiskt improduktiva personer i sina organisationer. I offentlig förvaltning har folk livstidsanställning trots att inga arbetsuppgifter finns. Detta tillsammans med att de har en kultur där mätning och kvantitativa analyser har mycket hög status. Man är således beredd att ta kostnaden för att ha anställda i faciliteter år efter år som utvecklar sin skicklighet på att mäta men som inte bidrar till den årliga verksamheten. De finns där redo att köra PCRer när pandemin väl kommer.
Sverige har en extremt rationalistisk och ekonomstyrd kultur. Inte en chans att ett företag eller organisation skulle tillåtas ha en överkapacitet för testning som ligger oanvänd år efter år. Den interna köp-sälj-systemet skulle ta död på en sådan enhet på ett par, tre år. Ingen behöver ju deras tjänster.
Så nej, det behövs ingen konspirationsteori för att förstå skillnaden mellan Sverige och Tyskland.
Tyskar är sjukt jobbiga på många sätt, men att testa saker älskar dem! De är också väldigt nationalistiska så man ska ha bra på benen om man ska övertyga tyskar att en svensk produkt skulle vara lika bra som en tysk
Bara kolla på deras uppsättningar av DIN-standarder. Kan du inte hänvisa till åtminstone 4 DIN-standarder så är din produkt inte ens vatten värd. Trots att det är Europeiska-normer som ska gälla
Hur som, ska bli mycket kul om de lyckas få igång Bundes Liga igen! Varit alldeles för lång tid utan vettig sport på tv nu!