Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Och nu har WHO (till slut) beslutat att kalla det en Pandemi.

Bra tal av WHO:s generaldirektör, Tedros Adhanom. Sevärt.

Hörde ett rykte om att man ertappat en person under hemkarantän med att träna på gym. Skall vara i Göteborgsområdet.

Vi behöver kinesiska metoder.

Edit: andrahandsinformation, inte längre bort än så.

V vectrex skrev:
Äsch, det är för sent här ändå.

Jag är kanske inte riktigt lika dystopisk som @Martin_B men jag tror också det kan blir rätt jäkla illa. Sjukvården är inte en plats man vill vara på eller ens nära den närmsta tiden. Jag tror dock snarare på 2 veckor (än 1) innan det blir så illa som en del andra skriver ovan.
Hjälp till i sjukvården istället

P
Martin_B Martin_B skrev:
Skolan kommer idioterna att hålla öppna. Det kommer att spridas där med. Föräldrar hämtar och lämnar barnen osv.
Ta bort skolplikten under den här perioden och stäng ner skolor så fort det närmar sig.
Sanna mina ord.
Bara en liten fråga.
Om de nu stänger skolor och förskolor helt. Hur är det tänkt med den ekonomiska biten för hundratusentals människor?
I skåne har vi 60 bekräftade fall varav 60 bekräftade från Italien och Österrike.

Information gick ut att om du är smittbärare eller sjuk så får du ersättning. Om du tvingas stanna hemma med barn får du noll kronor. Har inte kollat om försäkringarna gäller men om de inte gör det. Skall alla bli dragna till kronkalle som inte har den ekomiska förutsättningen då för att de stänger tex förskolor trots mycket låg sannolikhet? Barn som kan vara hemma själva är det skillnad med.
Men om jag måste stanna hemma med mitt barn och inte kan lämna ett intyg till fk inom 7 dagar så ryker jag nu på arbetsvägran istället och riskerar att bli av med arbetet, det är en jävla rävsax man sitter i. Personligen kan jag lösa det delvis med mina föräldrar, men de som inte har hjälpen då?

Jag tror ju inte på att det kommer hända, och hoppas inte på det. Men med sådana muppar till individer vi har i vårt land som inte har rent hyfs i hygien så vet man ju aldrig. Men jag satt mitt i skiten bland ohygieniska äldre och medelålders människor vid förra omgången, och folk var hysteriska. Det blev inte så illa trots det ändå rätt höga dödstalet.

Och nu klassas Covid-19 som en pandemi av WHO också.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde ett rykte om att man ertappat en person under hemkarantän med att träna på gym. Skall vara i Göteborgsområdet.

Vi behöver kinesiska metoder.

Edit: andrahandsinformation, inte längre bort än så.
Det är en mupp. Han kunde ju tänkt till lite och tagit en löprunda i skogen eller kört kroppsövningar istället långt borta från andra människor. Lite straff borde väl kunna delas ut med tanke på att man har eget ansvar.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N NiklasN123 skrev:
Genom att använda karantän så kommer de 30% av smittade inte sprida det vidare, och över tid återhämta sig genom att viruset dör ut.

Dyker det upp igen ja då är det ny karantän som gäller, förhoppningsvis mer lokal.
Människan är ju notoriskt dålig på att utrota sjukdomar (smittkoppor är den enda) lägg till det ökad skepsis till vaccin bland de som litar mer på fb än samlad vetenskaplig expertis.

Viruset är här för att stanna, det handlar, som flera varit inne på, om att sprida ut smittan över tid för att naturligt immunisera den största delen av befolkningen, utan att överbelasta sjukvården tills ett vaccin är tillgängligt.

Det är med detta som med klimatet, alla skyller på myndigheterna för att de inte bestämmer vad individen ska göra, istället för att ta eget ansvar. Är du sjuk, stanna hemma, har du varit i Italien, gå inte på mello.
.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Verisure trotsar allt vad Corona heter. Dom gick nyss i området och knackade dörr. Och försökte skaka hand dessutom. Snacka om oseriöst företag.

J JohNil skrev:
Verisure trotsar allt vad Corona heter. Dom gick nyss i området och knackade dörr. Och försökte skaka hand dessutom. Snacka om oseriöst företag.
Eftersom området är Västmanland så tror jag deras riskbedömning är korrekt

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J JohNil skrev:
Var på sjukhuset igår och träffade massor med sköterskor och läkare, alla tog i hand.
förvisso så spritar dom händerna innan o efter varje besök men ändå. Oseriöst?

edit. Jag tar aldrig en dörrförsäljare i hand, varför skulle jag?

Redigerat:
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för passagerare då?
Återvändande svenskar eller Italienska turister. Italienarna får väl inte ens lämna landet nu, så planet är väl fullt med resenärer som ändå tar sig hit på något annat vis då.
Ingen aning vad det är för människor. Danmark, England och Spanian, ställde in alla flyg från Italien igår men inte Sverige. Glömde Kanada och den förendade Arabemiraten.
Inget nytt om Italien hos Transportstyrelsen:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/
Det sista meddelandet var om flyger till Iran.

Redigerat:
H hapazard skrev:
Det är det nog, om de kan få för sig att sätta städer i karantän i italien kan det nog ske i sverige med. Och då är det ju bra att ha mat hemma.
Men i Italien får man både gå på restaurang och även handla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.