2 357 005 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kina sa igår att de byggde 4 st 1000 sängars sjukhus till Coronavirus patienter men ena har inte blivit använt. Så att säga de byggde ett ´sjukhus för mycket. Tältar går bra i Sverige också men jag undrar hur fort kan regeringen ordna det . Det tar minst 10 dagar bara för att besluta om det. Vi kan redan nu glömma 10 dagars sjukhus.
Extremt dålig beredskap, 1400 vårddygn när det gäller coronasjuka lär gå åt snabbt sen är skyddsmaterialet för vårdpersonalen slut och hel världen står redan i kö för att få tag på mer. Hur tänkte dom där? Corona var känt redan i Januari och vore man kloka tog man höjd redan då och tog in stora mängder material som ändå har lång bfd och om inte utbrottet skulle bli allvarligt så kom det ändå till användning förr eller senare.
Nej, Sverige har ballat ur fullständigt. Svenska folket har till stor del sig själva att skylla som inte tidigt sagt ifrån om nerskärningar, privatiseringar och andra vansinnen från en korrupt politikerkår.
Nej, Sverige har ballat ur fullständigt. Svenska folket har till stor del sig själva att skylla som inte tidigt sagt ifrån om nerskärningar, privatiseringar och andra vansinnen från en korrupt politikerkår.
Det är klart det kommer bli kaos (när smittspridningen kommit igång ordentligt), tror ingen säger emot dig på just den punktenMartin_B skrev:
Bara det att föreslå evenemang med över 500 pers är ju ren idioti. Ställ in ALLT! NU!
Skolan kommer idioterna att hålla öppna. Det kommer att spridas där med. Föräldrar hämtar och lämnar barnen osv.
Ta bort skolplikten under den här perioden och stäng ner skolor så fort det närmar sig.
Alltså, jag lovar er. Det kommer bli ett totalt jävla kaos inom vården, ett kaos som ingen har sett förut. Nu har vi även problemet med stora familjer där man kommer med hela tjocka släkten för att att övertala läkare osv. Tänk när det kommer till att läkare får börja selektera vilka de skall intubera eftersom det både kommer saknas utrusning, plats och personal? Det kommer bli ett krigsliknande tillstånd där sjukhusen kommer att behöva ha polis på plats. Det sker ju i princip redan "idag" titt som tätt på sina håll där man måste ha vakter på akutmottagningar osv.
Nä, detta barkar åt helvete. Sanna mina ord.
Jag fick mycket "skit" när jag hmm "talade om/propsade på " att smittspridningen redan var utom kontroll för en vecka sedan. Men det var (och är) min åsikt, den står jag för. Finns ingen specifik källa, bara mitt mer eller mindre bra omdöme/analytiska förmåga.. tillsammans med all info/rapporter/nyheter man sett och läst.
Ska kanske tillägga att jag inte är rädd för att få det (även om jag inte vill ha det såklart) och jag tror fortfarande att dödligheten är lägre än vad som riktigt visats sig än.. (men det får ju framtiden visa).
Däremot har jag numer mat (och annat) hemma så att hela gården klarar sig en månad utan att gå över tomtgränsen.. för att jag tror att corona-viruset kommer ställa till det i samhället när många blir sjuka samtidigt. Inte att många kommer dö eller så, bara att många kommer bli sjuka samtidigt och det kan komma att påverka leverans av mat/läkemedel osv till butikerna.. och att butikerna och restaurangerna kan få problem med arbetskraft..
Mig gör det inget att ha lite extra hemma, det går ju åt förr eller senare iaf. (har normalt två veckor hemma ändå, bara utökat till en månad nu)
Sedan är det upp till andra och välja själva hur de ställer sig till ev problem som viruset kan orsaka..
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Äsch, det är för sent här ändå.L Lars48 skrev:
Jag är kanske inte riktigt lika dystopisk som @Martin_B men jag tror också det kan blir rätt jäkla illa. Sjukvården är inte en plats man vill vara på eller ens nära den närmsta tiden. Jag tror dock snarare på 2 veckor (än 1) innan det blir så illa som en del andra skriver ovan.
Vilken panik det börjar bli här nu ...
Det som nu är insåg jag redan för över en månad sen. Men jag har inte på något vis kunnat fundera ut hur det skulle kunna förhindras.
Det var en epidemiexpert som uttalade sig redan i jan-feb nåt, som satt min tankar på rätt spår.
Sedan dess har hotets tonats ner, generellt. Men det är nog insikten om att det inte går att stoppa som har varit orsaken.
Det som nu är insåg jag redan för över en månad sen. Men jag har inte på något vis kunnat fundera ut hur det skulle kunna förhindras.
Det var en epidemiexpert som uttalade sig redan i jan-feb nåt, som satt min tankar på rätt spår.
Sedan dess har hotets tonats ner, generellt. Men det är nog insikten om att det inte går att stoppa som har varit orsaken.
Vad är det för passagerare då?
Återvändande svenskar eller Italienska turister. Italienarna får väl inte ens lämna landet nu, så planet är väl fullt med resenärer som ändå tar sig hit på något annat vis då.
Återvändande svenskar eller Italienska turister. Italienarna får väl inte ens lämna landet nu, så planet är väl fullt med resenärer som ändå tar sig hit på något annat vis då.
L Lars48 skrev:
G gaidin skrev:Har vi dragit ner på sjukvården? Vardå? Hur?
Jobbar själv inom regionen och här har inte dragits ner något så länge jag kan minnas, mer pengar än någonsin läggs på vård. Vi har en regionskatt på knappt 12%, så länge vi växer i landet med fler som betalar skatt så ökar vi våran budget.
Blanda inte ihop vårdplatser med vård, man har i dag färre vårdplatser på grund av förbättrad vård där man inte i lika stor utsträckning behöver läggas in på avdelning, ökad dagkirurgi o s v.
https://www.sjukhuslakaren.se/svepet/sverige-har-fortfarande-lagst-antal-vardplatser-i-eu/
Som nyopererad får du vända i dörren. Det är ett problem, hur du än vänder och vrider på det. Tittade på rådade situation. Anser antalet vårdplatser räcker?