2 328 004 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, den svenska sidan ja.BirgitS skrev:
Det är väl så egentligen att ventilatorer har sedan X antal år börjat kallas respiratorer, vilket inte överensstämmer med den ursprungliga betydelsen.
Googla "ventilator" och tryck på "Images"
Googla sedan "respirator" och tryck på "Images".
Du får helt olika svar rent generellt. Och det är det "riktiga" svaret egentligen.
Exakt varför ventilatorer har börjat kallas för respiratorer för X antal år sedan vet jag dock ej. Kan vara en generell missuppfattning som bara har spridit sig allt mer?
Varför skulle du kunna det? Har någon påstått att du kan det? Snarare tvärtom, menar jag, att en respirator i dess ursprungliga mening inte är att förväxla med en ventilator.Skruvebulten skrev:
Det var du som ursprungligen skrev "Att de ska lägga mig i respirator och trycksätta sönder det som finns kvar av mina lungor och med all säkerhet skicka mig till kyrkogården?" , vilket jag svarade på och ifrågasatte ifall du inte menade ventilator egentligen? Och så uppstod denna diskussion.
Fast sist jag kollade befann jag mig i Sverige. Ganska många ord har fler än en betydelse, framförallt om en börjar blanda in språk och historia. Vilket alltså inte den här tråden handlar om.tompax skrev:
Ja, den svenska sidan ja.
Det är väl så egentligen att ventilatorer har sedan X antal år börjat kallas respiratorer, vilket inte överensstämmer med den ursprungliga betydelsen.
Googla "ventilator" och tryck på "Images"
Googla sedan "respirator" och tryck på "Images".
Du får helt olika svar rent generellt. Och det är det "riktiga" svaret egentligen.
Exakt varför ventilatorer har börjat kallas för respiratorer för X antal år sedan vet jag dock ej. Kan vara en generell missuppfattning som bara har spridit sig allt mer?
Absolut och eftersom jag tyckte att just den saken var oväsentlig så svarade jag bara att absolut menar jag det. Sedan la du upp länkarna till ventilator, respirator och andningsskydd. Tro mig, jag vet vad skillnaden är. Det är du som hakat upp dig på detta för tråden helt oväsentliga ämne. Jag släpper det nu för vi kommer inte längre.tompax skrev:
Varför skulle du kunna det? Har någon påstått att du kan det? Snarare tvärtom, menar jag, att en respirator i dess ursprungliga mening inte är att förväxla med en ventilator.
Det var du som ursprungligen skrev "Att de ska lägga mig i respirator och trycksätta sönder det som finns kvar av mina lungor och med all säkerhet skicka mig till kyrkogården?" , vilket jag svarade på och ifrågasatte ifall du inte menade ventilator egentligen? Och så uppstod denna diskussion.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Han har ju jobbat på FHM tidigare, och var då inblandad i rekryteringen av Anders Tegnell, och hans chef Johan Carlsson, dessutom studerade Tegnell i England för en professor som var tidigare studiekamrat till Giesecke, så det är kanske inte en ren tillfällighet att de verkar tycka samma sak (ironi)Ulltand skrev:
(Är taget från mitt minne så detaljerna kan innehålla fel)
Hur många gånger per år tror du att de äldre får besök av sina anhöriga?Rkarlsson skrev:Så du skyller till 100% på fhm?
Bör du inte skylla på enhetscheferna som faktiskt inte stängde portarna när de hörde att det kommit hit? Så gjorde dem i vår kommun.
Totalt 3 inom omsorg, 1 är frisk och vi har 2 aktuella nu på ETT boende.
Du kan inte låsa in personalen och de har fått skydd, viss personal bölar om att det inte är bekvämt med skydden på sig och att de inte är CE märkta. Som om det är viktigt just nu.
Jag skyller till 100% på enheterna som inte förbjöd anhöriga att hålla sig utanför från första början, det kan cheferna bestämma själva. Fattar inte ens varför dörrarna skall vara öppna på ett enda äldreboende innan detta spreds, för obehöriga har inte överhuvudtaget på ett boende att göra.
Personalen har svårt att få tag i anhöriga som kan komma på sjukhus och hålla handen av sina döende äldre. Det brukar kallas in extra personal till uppgiften alltså ha nån att hålla i handen den sista natten .
Så hög omsättning av anhöriga kan inte vara på äldreboende.
Personalen måste man ha för att verksamheten ska vara igång.
Om smittspridningen är utan kontroll och hela befolkningen får springa runt som vanlig.
Då kommer för eller senare att vårdpersonalen få smittan och ta den med sig till sina arbetsplatser.
Det händer oavsett etnicitet. Det spelar ingen roll om vårdpersonaler är Svenska eller Finska eller Norska eller Somalier och araber.
Smittspridningen är utan kontroll tack vare FHMs strategi därför blir befolkningen smittad.
Vårdpersonalen är en del av befolkningen och blir förstås smittade och tar med sig smittan till olika äldreboende.
FHM rekommenderade inte ens användning av skyddsmasker för vårdpersonalen i äldreboende.
Myndigheten efter hård kritik började rekommendera skyddsmask för vårdpersonalen som tar hand de äldre Covid-19 sjuka så sent som förra veckan i torsdags !!!
Vilket är uppseendeväckande i sig ! och säger en hel del om beslutfattarna som jobbar på den här myndigheten.
Det är 100% FHMs ansvar att smittan spred sig utan kontroll till äldreboende i Stockholm.
De visste att många i Järva området var smittade men satt inte området i Karantän.
Giesecke dyker upp på TV och säger att det är invandrare som tog med sig smittan till äldreboende. Du visste det ju att Tensta/ Kista/ Rinkeby är hård drabbad av smittan och där bor många invandrare och många av de jobbar inom äldreomsorg och hemtjänst varför satt du inte områdena i karantän. Han har ju dtor inflytande på FHM.
Det är dubbel moral i högsta grad.
Det är liksom att vattenverket låter smittat vatten föras över till en stad och dess olika äldreboende och när många äldre dör av det smittade vattnet säga, tja det är inte vi som driver äldreboendena. Det var chefernas ansvar att stänga av vattnet !
Högst ansvarig är FHM. Jag fattade att FHM bryr sig inte om smittspridningen redan i slutet av Februari när jsg kom hit från Sydkorea.
Jsg trodde att vi kommer att sitta i karantän direkt men så var det inte. Utan vi fick ta vilken taxi som helst och åka hem och göra vad vi ville.
Redan då var jag 100% övertygad om att FHM har bestämt sig för att Sverige ska få en fullskalig epidemi.
Jag sa till min fru att vi gjorde ett stort misstag att komma tillbaka. De har bestämt sig för en epidemi. Sen dess har jag bara blivit mer och mer övertygad om det för varje dag som går.
Seoul stänger alla barer och nattklubbar pga nya utbrott av Covid-19
https://www.businessinsider.com/seoul-bars-and-clubs-closed-after-covid-19-cases-linked-2020-5?r=US&IR=T
Det blir intressant att följa utvecklingen Sydkorea framåt med tanke på att de var framgångsrika med sin strategi med masstestning, spårning och isolering. Ska de öppna och stänga delar av samhället under en lång eller kort period vid varje utbrott eller hur ska de hantera att det finns många som ännu inte är smittade och därmed mottagliga för smittan?
https://www.businessinsider.com/seoul-bars-and-clubs-closed-after-covid-19-cases-linked-2020-5?r=US&IR=T
Det blir intressant att följa utvecklingen Sydkorea framåt med tanke på att de var framgångsrika med sin strategi med masstestning, spårning och isolering. Ska de öppna och stänga delar av samhället under en lång eller kort period vid varje utbrott eller hur ska de hantera att det finns många som ännu inte är smittade och därmed mottagliga för smittan?
Jag tänker att det låter lite som den rekommenderade sociala distanseringen, "håll 1,5 meter avstånd till andra människor".Skruvebulten skrev:
Skulle man inte säga om den åtgärden att "Den fungerar bra mot smittspridning och ger delvis skydd mot att smittas!"
Ifall alla bar sådana där enkla pappersbitar framför munnen så skulle väl troligen spridningen minska, något åtminstone.
Spridningen minskar kanske inte såpass mycket att det är värt att Svenska folket ska konsumera 3650 miljoner munskydd under det kommande året (ifall vi ska byta det en gång om dagen, (inom vården ska de väl byta sina flera gånger om dagen), eller säg annars 500 miljoner munskydd, ifall vi ska byta 1ggn /vecka)
Jag för min del tror att det handlar om att det inte går att få fram de mängderna munskydd i kombination med att åtgärden ger för lite "bang for the buck!".
Då är det enklare och billigare att be folk stå med 2 meters mellanrum, det är nämligen något varenda svensk redan har tillgång till.
Redigerat:
Jag tycker man hör väldigt lite nu om virusets förmåga att överleva på olika ytor och sprida sig på det viset (t.ex dörrhandtag, på matförpackningar vid hemleveranser, osv). Har man helt uteslutit det som smittspridning nu för att det är en sån liten källa?
Intressant. Man hade precis som väntat inte alls lyckats utrota viruset så det bara ligger och väntar på att bryta ut igen. Och återigen är det klubbmiljö som står för spridningen.tusenett skrev:Seoul stänger alla barer och nattklubbar pga nya utbrott av Covid-19
[länk]
Det verkar som om ungdomen kommer att få nätdejta och inte festa sig igenom de närmsta åren. Tur då att denna utveckling ändå var på god väg i vår kultur redan innan viruset kom.
Vad jag förstått måste man för att överföra smitta mellan ytor först torka sig tex i ögat, och därefter direkt ta på en yta, varefter nästa person direkt måste ta på ytan, och sedan direkt, själv torka sig tex i ögat. Brister kedjan händer inget. Tror det var Wold som nämnde detta. Därför klarar man sig rätt bra utan handskar etc om man inte pillar på allt, och gör man ändå det hjälper ändå inte handskar eftersom det är överförandet av droppar som är boven.B b8q skrev: