2 327 977 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Absolut och här opponerar jag mig, jag har INTE sett eller hört något att korrekta masker upphör att fungera för att det är en privatperson som använder dom. Så en ytterligare källa behövs, tex en dag o tid på en presskonferens.optimum skrev:
Kanske att du blandar ihop det att FHM inte rekommenderar maskanvändning, inte avråder.
Se tex gårdagens diskussion med dig inlägg #12201/12211, dagens bild några inlägg upp mfl.
Eller kanske vill du bara missförstå för att skapa diskussion (men det tror jag egentligen inte)?
Redigerat:
Ungefär så här, fast det här är betydligt roligareSkruvebulten skrev:
men kanske är ok ändå på en lördagskväll för att lätta upp stämningen lite, samtidigt som att vi kan enas om att vi nog tycker så här allesammans om Covid19
Jo du har troligen ingen anhörig som behöver fysisk hjälp hemma.optimum skrev:
+QUOTE="Skruvebulten, post: 3682731, member: 317064"]Det är klart ni kan hjälpa svärmor!
Det är ju det jag sagt hela tiden.
Följ rekommendationerna.
I just det här fallet torde det betyda.
Skydda svärmor från att bli smittad genom att tex handla åt henne så hon slipper gå ut och bli exponerad för smitta!
Vad, exakt vad! Är det som är så svårt att förstå i den rekommendationen?
Vi handlar en del till henne men får inte komma hem till henne så hon får klara sig själv.
Inte alltid lätt när hon är 90+
Med skyddsutrustning hade vi kanske kunnat få tillträde till hennes bostad för att hjälpa henne med vissa uppgifter.
Hennes boende är försatt i besöksförbud vilket vi givetvis respekterar.
Tror inte du förstår hur det fungerar i verkligheten.[/QUOTE]
Du menar alltså. Jag respekterar besöksförbudet men ändå inte. Eller vad?Jag har läst detta både fram och baklänges men blir verkligen inte klokare.
Vad är problemet? BESÖKSFÖRBUD betyder-förbjudet att besöka. Så långt verkar vi överens. Eller?
Vidare finns en rekommendation att skydda våra äldre genom att tex handla åt dem. Där verkar vi ju också förstå varandra. Eller?
Det är sedan det blir lite knepigare.
Ska vi ha ett besöksförbud
(som du säger dig respektera)
men göra avsteg från för dig?
Jag vet inte var du kommer ifrån men där jag kommer ifrån är det precis så långt från respekt i (ordets rätta betydelse) som det går att komma. Jag vet inte för det börjar bli rätt rörigt nu, men visst är det väl du som brukar vilja ha mer av restriktioner, lite hårdare tag liksom? Isf vore det ju märkligt minst sagt om just du skulle stå utanför de restriktionerna.
Sedan undrar jag hur du kan ha den blekaste aning om huruvida jag har någon anhörig som behöver fysisk hjälp hemma eller inte.
Och vare sig jag har det eller inte förstår jag inte vad det har med saken att göra.
Och sedan då!
Idiotförklaringen igen.
På exakt vilka grunder antar du att jag inte skulle förstå hur det fungerar i verkligheten?
Eller vänta du har förresten rätt. Jag förstår verkligen inte hur det fungerar! MEN det är DIN verklighet jag inte förstår. Den andra, den som själva tråden handlar om och den verklighet som de flesta av oss lever i har jag rätt hyfsad koll på tycker jag.
Jag börjar nästan tro att det är kontroll du famlar efter. Rätt eller fel, det vet bara du men en sak vet jag kontroll är vi inte riktigt i närheten av.
Det har jag hört flera gg att nån ansvarig på FHM säger att vi driver inga äldreboende och det är inte vår sak.BirgitS skrev:
Det är väldigt barnslig beteende som folk på FHM har. Det är klart att det är FHMs ansvar om så många äldre dör av Cov-2 på äldreboende.
Det är en direkt effekt av FHMs dåliga strategi att välja ha ett öppet samhälle med dåliga restriktioner.
Idag har jag fått en fråga i tankarna. Om det är så här att den svenska modellen som FHM har tillämpat är så jävla bra för ekonomin och befolkningen varför ingen annan land tar efter ?!
Om strategin var bra då skulle åtminstone finnas ett land som skulle tagit efter.
Men låt mig gissa det Kanske så att inget annat land gillar den svenska modellen.
Om du drar dig till minnes har vi redan diskuterat det här. Det börjar bli lite tjatigt.L Lars48 skrev:Det har jag hört flera gg att nån ansvarig på FHM säger att vi driver inga äldreboende och det är inte vår sak.
Det är väldigt barnslig beteende som folk på FHM har. Det är klart att det är FHMs ansvar om så många äldre dör av Cov-2 på äldreboende.
Det är en direkt effekt av FHMs dåliga strategi att välja ha ett öppet samhälle med dåliga restriktioner.
Idag har jag fått en fråga i tankarna. Om det är så här att den svenska modellen som FHM har tillämpat är så jävla bra för ekonomin och befolkningen varför ingen annan land tar efter ?!
Om strategin var bra då skulle åtminstone finnas ett land som skulle tagit efter.
Men låt mig gissa det Kanske så att inget annat land gillar den svenska modellen.
Oj! kolla på nyheterna igår, idag och imorgon, där pratas det om att land efter land öppnar upp till liknade strategi som vi har i Sverige.L Lars48 skrev:Idag har jag fått en fråga i tankarna. Om det är så här att den svenska modellen som FHM har tillämpat är så jävla bra för ekonomin och befolkningen varför ingen annan land tar efter ?!
Redigerat:
Enkla munskydd fungerar bra mot smittspirding och kan delivs ge ett skydd mot att smittas.
Argumentet från FHM att det kan ge falsk tyrgghet och att man måste hantera det rätt är rena gissningar helt utan vetanskaplig eveidens.
Jag tro det skulle ta max 10 s att lära ut hur man hanterar ett munskydd om viljan fanns.
Varför finns inte den viljan? Brist på munskydd? Att FHM redan sedan tidigare propagerat att munskydd är onödigt? Inte i linje med flockimmunitet?
Argumentet från FHM att det kan ge falsk tyrgghet och att man måste hantera det rätt är rena gissningar helt utan vetanskaplig eveidens.
Jag tro det skulle ta max 10 s att lära ut hur man hanterar ett munskydd om viljan fanns.
Varför finns inte den viljan? Brist på munskydd? Att FHM redan sedan tidigare propagerat att munskydd är onödigt? Inte i linje med flockimmunitet?
Källa på det?Ulltand skrev:
Enkla munskydd fungerar bra mot smittspirding och kan delivs ge ett skydd mot att smittas.
Jag tro det skulle av man 10 s att lära ut hur man hanterar ett munskydd om viljan fanns.
Vad gäller munskydd så känner jag mig rätt övertygad om att en bred användning inte skulle försämrat något, men troligen förbättrat det hela lite, åtminstone på marginalen.
Som flera påpekat så skyddar det inte bäraren speciellt mycket ifall skyddet inte är av en bra klass och används korrekt, men däremot bör det kunna skydda folk omkring i viss utsträckning.
Om det skulle göra någon väsentlig förbättring är jag inte man nog att avgöra, det kanske bara skulle förbättra så lite på marginalen att det kanske inte är någon större nytta.
Dock misstänker jag att det föreligger en brist på munskydd som gör att det inte blir positivt att hela befolkningen ikläder sig sådana, och det är bättre att skydden finns tillgängliga i vården.
Som flera påpekat så skyddar det inte bäraren speciellt mycket ifall skyddet inte är av en bra klass och används korrekt, men däremot bör det kunna skydda folk omkring i viss utsträckning.
Om det skulle göra någon väsentlig förbättring är jag inte man nog att avgöra, det kanske bara skulle förbättra så lite på marginalen att det kanske inte är någon större nytta.
Dock misstänker jag att det föreligger en brist på munskydd som gör att det inte blir positivt att hela befolkningen ikläder sig sådana, och det är bättre att skydden finns tillgängliga i vården.
Hmm, ja du har rätt!L Lars48 skrev:
OCH!!!
I själva verket är det ju flera som gör det!
Bara för att 999 råttor springer runt i en ring innebär det ju inte att den tusende som sätter sig ned och tänker ut en hållbar
(över tid) strategi har fel. Jag vet att du gärna vill vara på den vinnande sidan och gärna kunna utbrista eureka vad var det jag sa, jag hade rätt. Men tyvärr Dr:Lars. Det tar ett tag innan vi vet vad som var rätt att göra. Men jag lovar, jag kommer personligen att överräcka lagerkransen till dig den dagen vi vet. Du måste bara ge dig till tåls
En lite optimistisk sammanfattning om meds läget!
Alla tre huvudkandidater har visat sig ha effekt på pat med corona.
Malariamedicin. Ebolamedicin. HIV-medicin.
Gemensamt är att dessa läkemdel visat bra verkan på sjuka i måttlig el lätt sjukdom. Ganska vanligt att behandling bör påbörjas så tidigt som möjligt.
Ett rimligt antagande är att man medicinerar alla i riskgrupp i ett tidigt skede och får ner dödligheten ett gäng. Kanske läge att satsa på gruppimmunitet efter sommaren?
Alla tre huvudkandidater har visat sig ha effekt på pat med corona.
Malariamedicin. Ebolamedicin. HIV-medicin.
Gemensamt är att dessa läkemdel visat bra verkan på sjuka i måttlig el lätt sjukdom. Ganska vanligt att behandling bör påbörjas så tidigt som möjligt.
Ett rimligt antagande är att man medicinerar alla i riskgrupp i ett tidigt skede och får ner dödligheten ett gäng. Kanske läge att satsa på gruppimmunitet efter sommaren?