2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mycket intressant debattartikel om R0, R, flockimmunitet, hur värdena skiljer mellan olika områden i Sverige och hur detta påverkar smittspridning mm.
Jag tycker att han är lite väl optimistisk, men han har väldigt bra resonemang och kunnande och försöker inte förenkla frågan för mycket. För de som läst mina resonemang inom området så är det inte så mycket nytt:
- https://www.svd.se/flockimmunitet-pa-lagre-niva-kan-hejda-smittan
Jag tycker att han är lite väl optimistisk, men han har väldigt bra resonemang och kunnande och försöker inte förenkla frågan för mycket. För de som läst mina resonemang inom området så är det inte så mycket nytt:
- https://www.svd.se/flockimmunitet-pa-lagre-niva-kan-hejda-smittan
Problemet är ju att man inte empiriskt kan mäta hur olika smittvägar bidrar. Så man får extrapolera från annan kunskap och då är den huvudsakliga smittvägen nära kontakter ansikte mot ansikte, d v s droppar som direkt sprids direkt från en individ till en annan. Det är därför visir hjälper mot smittan.B b8q skrev:
Tvättar man händerna regelbundet så har man i princip tagit bort möjligheten för viruset att smitta via ytor. Det gäller bara att komma ihåg att göra det...
Jag tänkte nu t.ex att en ensam resenär nyser eller hostar på bussen, och att sedan nästa passagerare någon timme senare håller i samma handtag och därmed får smittan på sina händer - och sedan gnuggar sig I ögonen eller så.Claes Sörmland skrev:
Problemet är ju att man inte empiriskt kan mäta hur olika smittvägar bidrar. Så man får extrapolera från annan kunskap och då är den huvudsakliga smittvägen nära kontakter ansikte mot ansikte, d v s droppar som direkt sprids direkt från en individ till en annan. Det är därför visir hjälper mot smittan.
Tvättar man händerna regelbundet så har man i princip tagit bort möjligheten för viruset att smitta via ytor. Det gäller bara att komma ihåg att göra det...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Uppnå? Har du fastnat i den moderna agendajournalistikens mål och mening, att allt man skriver om (eller underlåter att skriva om) är med syfte att förändra allmänhetens syn på olika frågor som man själv eller de som betalar lönen tycker bör ändras?B b8q skrev:
Jag skriver aldrig något för att "uppnå" ett syfte. Jag ventilerar enbart mina åsikter för att det engagerar mig på ett eller annat sätt. Jag tror @Lars48 är precis likadan.
Angående munskydd så hjälper ju kondom rätt så bra att skydda de båda parterna från att smittas. Även oönskad graviditet om det gäller man och kvinna.
Min teori.
Därför borde munskydd skydda andra från att bli smittade även med rätt så enkla modeller.
Eget skydd så krävs givetvis bättre modeller men även de enklare borde ge ett visst skydd.
Finns säker de här som gärna önskade att jag provade med en kondom över huvudet, men så kul ska vi inte ha.
Min teori.
Därför borde munskydd skydda andra från att bli smittade även med rätt så enkla modeller.
Eget skydd så krävs givetvis bättre modeller men även de enklare borde ge ett visst skydd.
Finns säker de här som gärna önskade att jag provade med en kondom över huvudet, men så kul ska vi inte ha.
Det är ju en känd smittväg för virus men om den står för 0,1%, 1% eller 10% av smittspridningen är högst oklart. Särskilt nu när vi påminns om att tvätta händerna hela tiden så lär denna mekanism för smittspridningen ha trycks tillbaka.B b8q skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
@optimum Här kan du se en kort video hur bra det bromsar partiklar att spridas till andra: https://edition.cnn.com/videos/heal...kaye-pkg-vpx.cnn/video/playlists/coronavirus/
Och masken sitter där hela tiden, man behöver inte tänka på armveck. Ibland hinner man inte heller eftersom retningen kan komma mycket plötsligt, hänt mig själv flera gånger där jag ofrivilligt hostat rakt ut. Utan masken, ja, då hade det kommit patogener många meter framför mig.
Och masken sitter där hela tiden, man behöver inte tänka på armveck. Ibland hinner man inte heller eftersom retningen kan komma mycket plötsligt, hänt mig själv flera gånger där jag ofrivilligt hostat rakt ut. Utan masken, ja, då hade det kommit patogener många meter framför mig.
Redigerat:
Intressant, så min egna analys av denna filmsnutt blir.MultiMan skrev:
*1,5 m distans är bra och nästan alltid tillräcklig.
*Nysa i armvecket är lika bra eller bättre som att nysa i mask.
*Nysa i hand är lika bra som att nysa i mask.
*Inget nämns om skillnader i labb/verklighet men man kan kanske anta att vid luftrörelse blåser partiklarna bort snabbare så koncentrationen blir lägre.
optimum skrev:
Angående munskydd så hjälper ju kondom rätt så bra att skydda de båda parterna från att smittas. Även oönskad graviditet om det gäller man och kvinna.
Min teori.
Finns säker de här som gärna önskade att jag provade med en kondom över huvudet, men så kul ska vi inte ha.![]()
Det finns ett flertal studier som vias på minskad risk att smitta andra.
Detr finns enstaka mindre studier som visar på lägre risk att smittas om du bär ett enkelt munskydd. Bla kan det bero på att du inte ofrivvilig pertar dig i mun och näsa med munskydd på-
Jag tvivlar dock på FHMs antagande att det kan leda till högre smitta geom felaktig användnin. DET skulle jag
gärna se en studie på om det finns, Och gör den det så varför köper inte FHM lite annonstid och förklarar hur man gör?
Om FHM visar på fakta varför muskydd är dåligt att att det inte enket går att göra någpt åt saken skulle vi slipp hela debatten och en väldig massa japaner, koraner kinser mfl skulle slippa desssa "onödiga" skydd
@optimum kondom skyddar i stor utsträckning men är inte 100% säker.optimum skrev:
Min teori.
Finns säker de här som gärna önskade att jag provade med en kondom över huvudet, men så kul ska vi inte ha.![]()
Så om vi skulle säga att en skyddsmask är 99% säker vid rätt användning och 80% säker vid fel användning så är ju RISKEN stor att folk inte följer riktlinjerna.
Vadå hålla 2 m avstånd, jag har ju mask!
Vadå tvätta händerna, jag har ju mask!
Så JAG TROR att smittspridningen blir mindre om asymptomatiska personer följer FHM riktlinjer OCH har mask. Men jag TROR att folk slappnar av mer när de har skydd, just pga skydd...
Jag TROR också att smittspridningen troligen minskar med munskydd, men jag TROR också att just nu behöver smittspridningen inte minska eftersom vården hinner med och flockimmunitet börjar uppnås i Stockholm.mathiash77 skrev:@optimum kondom skyddar i stor utsträckning men är inte 100% säker.
Så om vi skulle säga att en skyddsmask är 99% säker vid rätt användning och 80% säker vid fel användning så är ju RISKEN stor att folk inte följer riktlinjerna.
Vadå hålla 2 m avstånd, jag har ju mask!
Vadå tvätta händerna, jag har ju mask!
Så JAG TROR att smittspridningen blir mindre om asymptomatiska personer följer FHM riktlinjer OCH har mask. Men jag TROR att folk slappnar av mer när de har skydd, just pga skydd...
Men nu var det ju inte folk vilka som helst det handlade om utan de här människorna.Mikael_L skrev:
Jag tänker att det låter lite som den rekommenderade sociala distanseringen, "håll 1,5 meter avstånd till andra människor".
Skulle man inte säga om den åtgärden att "Den fungerar bra mot smittspridning och ger delvis skydd mot att smittas!"
Ifall alla bar sådana där enkla pappersbitar framför munnen så skulle väl troligen spridningen minska, något åtminstone.
Spridningen minskar kanske inte såpass mycket att det är värt att Svenska folket ska konsumera 3650 miljoner munskydd under det kommande året (ifall vi ska byta det en gång om dagen, (inom vården ska de väl byta sina flera gånger om dagen), eller säg annars 500 miljoner munskydd, ifall vi ska byta 1ggn /vecka)
Jag för min del tror att det handlar om att det inte går att få fram de mängderna munskydd i kombination med att åtgärden ger för lite "bang for the buck!".
Då är det enklare och billigare att be folk stå med 2 meters mellanrum, det är nämligen något varenda svensk redan har tillgång till.
Det var nästkommande citat jag svarade på.
Citat.
U
Ulltand skrev:Alla kirurger använder munskydd för att inte smitta pat med dropburen smittta. Virus finns i små droppar som kommer från vår andning och mun. En sådan liten droppe kan stoppas av ett enkelt munskydd. Räcker det som förklaring? Slut citat.
2 meter mellan patient och kirug funkar såklart inte men jag vågar nästan ta gift på att bristfällig skyddsutrustning eller handhavandefel av den samma som är minst lika illa.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Eftersom @Anna_H tillåts skriva om SD gör jag det också:
Intressant inlägg på Twitter och relevant för diskussionen i den här tråden.
https://twitter.com/backa_olle/status/1258792799404769280?s=20
Svärfar har sverigedemokrater som grannar. Han lyckas få dem på full tiltning.

Intressant inlägg på Twitter och relevant för diskussionen i den här tråden.
https://twitter.com/backa_olle/status/1258792799404769280?s=20
Svärfar har sverigedemokrater som grannar. Han lyckas få dem på full tiltning.
Det vore fint om Lars svarade för sig själv, men om det stämmer att han bara skriver bara för att ventilera sina åsikter och inte för att övertyga någon annan om något, så är det ju bra. Även om jag fortfarande tycker att om någon skriver direkta felaktigheter eller har missuppfattat något, så bör man påpeka det så att inte andra går och tror likadant. Ungefär som om någon skulle skriva: ”Att dra el är inte svårt, det kan alla göra själv, man behöver inte anlita en elektriker.”MultiMan skrev:
Uppnå? Har du fastnat i den moderna agendajournalistikens mål och mening, att allt man skriver om (eller underlåter att skriva om) är med syfte att förändra allmänhetens syn på olika frågor som man själv eller de som betalar lönen tycker bör ändras?
Jag skriver aldrig något för att "uppnå" ett syfte. Jag ventilerar enbart mina åsikter för att det engagerar mig på ett eller annat sätt. Jag tror @Lars48 är precis likadan.
Även det en åsikt man kan ha, och få ventilera, (och man kanske till och med tror det själv) - men det bör ju inte få stå oemotsagt, eller hur?