2 356 194 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du glömdeL Lars48 skrev:
Hur viktigt är det att lyssna på vad Folkhälsomyndigheten säger?
– Nu tycker jag du ställer den frågan liksom på ett löst formulerat sätt, det beror naturligtvis helt på vad du syftar på, säger Lena Hallengren.
Om det var den som diskuterades på nyheterna idag, så lät den ganska "biverknig" och säkert inget som en ger om en slipper.Ulltand skrev:
En lite optimistisk sammanfattning om meds läget!
Alla tre huvudkandidater har visat sig ha effekt på pat med corona.
Malariamedicin. Ebolamedicin. HIV-medicin.
Gemensamt är att dessa läkemdel visat bra verkan på sjuka i måttlig el lätt sjukdom. Ganska vanligt att behandling bör påbörjas så tidigt som möjligt.
Ett rimligt antagande är att man medicinerar alla i riskgrupp i ett tidigt skede och får ner dödligheten ett gäng. Kanske läge att satsa på gruppimmunitet efter sommaren?
Jag tycker det kommer lite väl ofta indikationer på just detta.pacman42 skrev:
Kan det stämma med vad som gäller för etablerade virus också? Någon som har koll?
Så du skyller till 100% på fhm?L Lars48 skrev:Det har jag hört flera gg att nån ansvarig på FHM säger att vi driver inga äldreboende och det är inte vår sak.
Det är väldigt barnslig beteende som folk på FHM har. Det är klart att det är FHMs ansvar om så många äldre dör av Cov-2 på äldreboende.
Det är en direkt effekt av FHMs dåliga strategi att välja ha ett öppet samhälle med dåliga restriktioner.
Idag har jag fått en fråga i tankarna. Om det är så här att den svenska modellen som FHM har tillämpat är så jävla bra för ekonomin och befolkningen varför ingen annan land tar efter ?!
Om strategin var bra då skulle åtminstone finnas ett land som skulle tagit efter.
Men låt mig gissa det Kanske så att inget annat land gillar den svenska modellen.
Bör du inte skylla på enhetscheferna som faktiskt inte stängde portarna när de hörde att det kommit hit? Så gjorde dem i vår kommun.
Totalt 3 inom omsorg, 1 är frisk och vi har 2 aktuella nu på ETT boende.
Du kan inte låsa in personalen och de har fått skydd, viss personal bölar om att det inte är bekvämt med skydden på sig och att de inte är CE märkta. Som om det är viktigt just nu.
Jag skyller till 100% på enheterna som inte förbjöd anhöriga att hålla sig utanför från första början, det kan cheferna bestämma själva. Fattar inte ens varför dörrarna skall vara öppna på ett enda äldreboende innan detta spreds, för obehöriga har inte överhuvudtaget på ett boende att göra.
Verkar lovande, hoppas dom får ordning på dom kraftiga biverkningarna.Ulltand skrev:
En lite optimistisk sammanfattning om meds läget!
Alla tre huvudkandidater har visat sig ha effekt på pat med corona.
Malariamedicin. Ebolamedicin. HIV-medicin.
Gemensamt är att dessa läkemdel visat bra verkan på sjuka i måttlig el lätt sjukdom. Ganska vanligt att behandling bör påbörjas så tidigt som möjligt.
Ett rimligt antagande är att man medicinerar alla i riskgrupp i ett tidigt skede och får ner dödligheten ett gäng. Kanske läge att satsa på gruppimmunitet efter sommaren?
tttomten skrev:
Har ingen bra kolla på biverkningarna enskillt i dessa behandlingar men den med minst birvekning blir nog första valet. Har för mig att HIV läkemedlet i huvdsak ger illamående som biverkning
Annars är ju dödligheten i vissa riskgruppen 20 %, Då accepterar man tättare även större biverkningar.
Sedan kommer klonade antikroppar och vaccin i bästa fall till sommaren och hösten.
Jag bad inte om en förklaring men jag ska vara lite tydligare och ta det lite långsammare!Ulltand skrev:
Enkla munskydd fungerar bra mot smittspirding och kan delivs ge ett skydd mot att smittas.
Källa på det!
(tex hur man blir delvis skyddad)
Bara det faktum att ett skydd bara delvis skyddar är ju ett tydligt bevis på att det inte fungerar bra. "ungefär som, är du gravid? Ja, lite.
Argumentet från FHM att det kan ge falsk tyrgghet och att man måste hantera det rätt är rena gissningar helt utan vetanskaplig eveidens.
Källa på det!
(tex att det skulle finnas vetenskaplig evidens på att man inte behöver hantera skyddsutrustning korrekt)
Jag tro det skulle av man 10 s att lära ut hur man hanterar ett munskydd om viljan fanns.
Källa på det!
(tex om nu ovanstående betyder vad jag tror) ja det tar nog inte mer en typ 10 s att lära ut att ett bristfälligt skydd funkar "nästan" skitbra så man kommer nästan inte alls att bli sjuk. Och att lära ut att det spelar ingen roll hur ni använder skydden, det är bara nåt skit FHM hittat på tar nog inte heller mycket tid i anspråk.
Så i princip kan ni ta munskyddet och stoppa upp i stolgången, snyta er i näven och betrakta er som fullfjädrade syrror tjolahoppsansa!
Och kom ihåg. Hälsa från Dr:Lars när ni söker jobb
Gud vad trött jag blir. Måste sätta mig och lyssna på bettnér ett tag. Det brukar lugna nerverna
Skruvebulten skrev:
Jag bad inte om en förklaring men jag ska vara lite tydligare och ta det lite långsammare!
Enkla munskydd fungerar bra mot smittspirding och kan delivs ge ett skydd mot att smittas.
Källa på det!
Bara det faktum att ett skydd bara delvis skyddar är ju ett tydligt bevis på att det inte fungerar bra. "ungefär som, är du gravid? Ja, lite.
Argumentet från FHM att det kan ge falsk tyrgghet och att man måste hantera det rätt är rena gissningar helt utan vetanskaplig eveidens.
Källa på det!
(tex att det skulle finnas vetenskaplig evidens på att man inte behöver hantera skyddsutrustning korrekt)
Jag tro det skulle av man 10 s att lära ut hur man hanterar ett munskydd om viljan fanns.
Källa på det!
(tex om nu ovanstående betyder vad jag tror) ja det tar nog inte mer en typ 10 s att lära ut att ett bristfälligt skydd funkar "nästan" skitbra så man kommer nästan inte alls att bli sjuk. Och att lära ut att det spelar ingen roll hur ni använder skydden, det är bara nåt skit FHM hittat på tar nog inte heller mycket tid i anspråk.
Så i princip kan ni ta munskyddet och stoppa upp i stolgången, snyta er i näven och betrakta er som fullfjädrade syrror tjolahoppsansa!
Gud vad trött jag blir. Måste sätta mig och lyssna på bettnér ett tag. Det brukar lugna nerverna![]()
Jag orkar inte hålla dig uppdaterad på basci kunskap som ligger en Google bort.
Om du verkligen är intresserad av ämnet så läs på lite om grunderan. Är du mer politisk aktiv så byt forum till ett som passar bättre.
Skruvebulten skrev:
Jag bad inte om en förklaring men jag ska vara lite tydligare och ta det lite långsammare!
Källa på det!
Källa på det!
Källa på det!
Gud vad trött jag blir. Måste sätta mig och lyssna på bettnér ett tag. Det brukar lugna nerverna![]()
@Ulltand är så rädd att hen har byggt upp allt kring att det snart kommer medicin/vaccin. Argument mot detta ignoreras.
Lycka till med att föra en vettig diskussion!
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Syftet med att isolera vårdpersonalen är ju helt enkelt så de inte kan bli smittade av andra utanför riskkgrupperna och så de inte smittar riskgrupperna eller blir smittade av patienter de vårdar.Claes Sörmland skrev:
I retrospekt låter ju detta som vägen att gå och vi kan ge den där personalen overkligt saftiga löner och det kommer ändå att löna sig ekonomiskt. Problemet är väl det praktiska med hur man isolerar personalen, de är ju inte bara arbetskraft utan har ett annat liv också. Eftersom jobbet inom äldrevården tillhör våra sämst betalda och är ganska mycket lågstatusyrken kan man också gissa att väldigt många inte direkt är motiverade eller ens kan helt gå upp i jobbet och lämna sitt privatliv ett år eller så. Kanske inte ens om de plötsligt får oljeriggsbetalt för att flytta in på jobbet. Det brukar krävas män för den typen av beteende och de jobbar inte så ofta i vården.
Det finns liksom inget val.
Ulltand skrev:
Du är ju helt fantastisk!
Att du inte förstår vad du läser det har jag upptäckt för länge sedan men jag börjar verkligen. Alltså på riktigt, tro att du inte ens förstår hur du själv tänker. Att sedan få ner det i skrift måste ju vara hopplöst.
Att du föringar, förlöjligar och idiotförklarar folk när dina argument inte håller slår ju bara tillbaka på dig själv.
Och vem är du att be mig lämna forumet?