2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag vet inte, på vanlig svenska har jag bara hört just "respirator" för maskinen men på ett företag som tillverkade medicinsk utrustning för en världsmarknad på 80-talet kallades en division för Ventilator och där ansågs det viktigt att man använde det ordet för att det skulle visa på att det var en mer avancerad maskin än de som andra tillverkade (som bara var "respiratorer"), sen vet jag inte om det var någon egentlig skillnad.optimum skrev:
Wikipedia använder ordet Andningsballong för Reubens blåsa och det jag har hört om sådana är man handventilerar patienter med dem.
Åh fan. Så du menar att jag kan dra ur min kanyl,tompax skrev:
(och med kanyl menar jag trakealkanyl)
och skrota min "hemventilator“ av vissa kallad respirator och ersätta den med en dammfiltermask? Det vore ju revolutionerande... Borde jag ringa Danderyd och meddela dem detta?
Ok ok! Jag vet, jag raljerar!
Jag är inte alls trakeostomerad, (stavning?)
Längre vill säga. Men jag har alltjämt nedsatt lungkapassitet och det var just min poäng.
Hoppades kanske på ett svar men ärligt talat så tror jag inte de berörda herrarna kommer med ett sånt.
Men om de fungerar enligt dig så är det väl bara att använda dem? Varför måste FHM godkänna dem om du ändå säger att de fungerar oavsett vad de tycker. Jag förstår inte riktigt?optimum skrev:
Det är fritt att tro vad man vill.
Jag envisas med att tro att munskydd fungerar bra mot att smitta andra.
Vid rätt hantering fungerar de även som skydd åt personen som använder dem.
Antag att vår svärmor blev sjuk och behövde ha hjälp.
Med nya riktiga munskydd skulle vi våga hjälpa henne utan större risk att själva bli smittade. Gärna med visir också.
Men knappast med sådant krafs man ser ibland, de där gröna lapparna utan riktiga FFP3.
Nu säger FHM att de inte fungerar och det anser jag vara fel.
Men fortsätt du med din tro.
Det var ju precis det jag skrev. Eller rättare sagt skrev jag,,fel hanterat är det farligt iom falsk trygghet. Vänd på den meningen så ser du att vi kommit fram till samma slutsatsoptimum skrev:
Det är fritt att tro vad man vill.
Jag envisas med att tro att munskydd fungerar bra mot att smitta andra.
Vid rätt hantering fungerar de även som skydd åt personen som använder dem.
Antag att vår svärmor blev sjuk och behövde ha hjälp.
Med nya riktiga munskydd skulle vi våga hjälpa henne utan större risk att själva bli smittade. Gärna med visir också.
Men knappast med sådant krafs man ser ibland, de där gröna lapparna utan riktiga FFP3.
Nu säger FHM att de inte fungerar och det anser jag vara fel.
Men fortsätt du med din tro.
+QUOTE="Skruvebulten, post: 3682731, member: 317064"]Det är klart ni kan hjälpa svärmor!
Det är ju det jag sagt hela tiden.
Följ rekommendationerna.
I just det här fallet torde det betyda.
Skydda svärmor från att bli smittad genom att tex handla åt henne så hon slipper gå ut och bli exponerad för smitta!
Vad, exakt vad! Är det som är så svårt att förstå i den rekommendationen? [/QUOTE]
Jo du har troligen ingen anhörig som behöver fysisk hjälp hemma.
Vi handlar en del till henne men får inte komma hem till henne så hon får klara sig själv.
Inte alltid lätt när hon är 90+
Med skyddsutrustning hade vi kanske kunnat få tillträde till hennes bostad för att hjälpa henne med vissa uppgifter.
Hennes boende är försatt i besöksförbud vilket vi givetvis respekterar.
Tror inte du förstår hur det fungerar i verkligheten.
Det är ju det jag sagt hela tiden.
Följ rekommendationerna.
I just det här fallet torde det betyda.
Skydda svärmor från att bli smittad genom att tex handla åt henne så hon slipper gå ut och bli exponerad för smitta!
Vad, exakt vad! Är det som är så svårt att förstå i den rekommendationen? [/QUOTE]
Vi handlar en del till henne men får inte komma hem till henne så hon får klara sig själv.
Med skyddsutrustning hade vi kanske kunnat få tillträde till hennes bostad för att hjälpa henne med vissa uppgifter.
Nej i min värld är det ingen skillnad. På tex andningsdispansären på Danderyd talar personalen om vent medan anhöriga säger resp. Jag är så van vid detta så jag använder båda begreppen. Vilket som passar bäst i sammanhanget så att sägaBirgitS skrev:
Jag vet inte, på vanlig svenska har jag bara hört just "respirator" för maskinen men på ett företag som tillverkade medicinsk utrustning för en världsmarknad på 80-talet kallades en division för Ventilator och där ansågs det viktigt att man använde det ordet för att det skulle visa på att det var en mer avancerad maskin än de som andra tillverkade (som bara var "respiratorer"), sen vet jag inte om det var någon egentlig skillnad.
Wikipedia använder ordet Andningsballong för Reubens blåsa och det jag har hört om sådana är man handventilerar patienter med dem.
Har du utbildning inom sjukvård eller är dina uppgifter enbart genom sådant du hittar på nätet?BirgitS skrev:
Jag vet inte, på vanlig svenska har jag bara hört just "respirator" för maskinen men på ett företag som tillverkade medicinsk utrustning för en världsmarknad på 80-talet kallades en division för Ventilator och där ansågs det viktigt att man använde det ordet för att det skulle visa på att det var en mer avancerad maskin än de som andra tillverkade (som bara var "respiratorer"), sen vet jag inte om det var någon egentlig skillnad.
Jag har tekniskt examen men fått en del under åren från hustru som är IVA utbildad sjuksköterska. Dock långt ifrån kunnig själv. Stor ödmjukhet inför ämnet IVA sjukvård.
Birgit, du uppfattas nog som expert inom området, är det så?
Men då handlar det inte om dig eller din svärmor längre...då handlar det om ett utfärdat besöksförbud på boendet för att skydda alla på boendet.optimum skrev:
Att göra specialregler för Optimum som kan hantera en mask är bara inte möjligt mitt i en pandemi när vård/skötare går på knäna.
edit, då är det besöksförbudet du bör angripa och inte skyddsutrustningens vara eller inte.
edit2, reparerade en trasig länk
Redigerat:
Men då handlar det inte om dig eller din svärmor längre...då handlar det om ett utfärdat besöksförbud på boendet för att skydda alla på boendet.tttomten skrev:
Att göra specialregler för Optimum som kan hantera en mask är bara inte möjligt mitt i en pandemi när vård/skötare går på knäna.
edit, då är det besöksförbudet du bör angripa och inte skyddsutrustningens vara eller inte.[/QUOTE]
Enkelt. Med skydd hade vi kunnat vara fler som hjälper till.
Men nu fungerar ju inte skydden på privatpersoner men de fungerar inom sjukvården.
Vi får låta henne vara ensam och försöka ta hand om sina sysslor helt själv.
Jo vi följer råd och beslut till 100%
Synd om de som har anhöriga i motsvarande situation men inte klarar sig själva.
Ventilator/ respirator används synonymt inom intensivvården även om ventilator är den korrekta benämningen då respiration korrekt benämnt är ngt som försiggår intracellulärt i citroncyracykeln vid energiproduktion.
Alltså: lägg ingen energi på att diskutera ev skillnader inom praktiskt sjukvård för det finns ingen
Alltså: lägg ingen energi på att diskutera ev skillnader inom praktiskt sjukvård för det finns ingen
Tack!Skandiamannen skrev:
Ventilator/ respirator används synonymt inom intensivvården även om ventilator är den korrekta benämningen då respiration korrekt benämnt är ngt som försiggår intracellulärt i citroncyracykeln vid energiproduktion.