Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skruvebulten
optimum optimum skrev:
Men att medvetet köra med lögner om att munskydd till och med är sämre än utan gör att folk tappar förtroende för vårt lands ledning.
I kriser är alltid ärlighet och stabila svar viktigt.
Men det är ingen lögn. Fel använt leder de till falsk trygghet och falsk trygghet är sämre än att göra som FHM rekommenderar, god hygien, håll avstånd osv osv. Jag ser ingen lögn i att det till och med kan vara skadligt att använda munskydd. Det är bara titta ut idag i Stockholm, solen skiner vi jobbar inte. Ah ok vi går ut och umgås för det är säkert ingen fara bara vi ute. Precis på samma sätt tror jag att just de människorna skulle agera med munskydd på. Tappar man tron på att vara försiktig av lite sol på himlen gör man det nog defenitivt om Teghnel skulle rekommendera munskydd.
Det är bara vad jag tror.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
BirgitS
Två forskningsgrupper i Kanada resp. USA har kommit fram till att det inte verkar som att varmare och soligare väder påverkar spridningen av det nya coronaviruset eller påverkar så lite att det är i stort sett betydelselöst.
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...s-Two-separate-studies-dash-hopes-summer.html
Professor Dionne Gesink, an epidemiologist at the Canadian university, said: 'Summer is not going to make this go away, it's important people know that.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Tom Britton har blivit intervjuad av SVD eftersom en ny matematisk modell visar att det kan räcka med 40 % flockimmunitet för att smittspridningen ska avta kraftigt och att det kan uppnås i juni i delar av Stockholmsområdet. Han och de andra forskarna har då utgått från ett reproduktionstal på 2,5.
Rapporten är inte kvalitetsgranskad än, dvs. osäkerhet råder.
[länk]
[länk]
Det kom ytterligare en studie något före Tom Brittons som tydligen sa samma sa (en heller granskad ännu). https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.27.20081893v1

’Det
verkar lovande

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad menar du med intensivvård enligt engelsk modell?
Du har nyligen länkat till två engelska rapporter och ingen av dem behandlar bara intensivvård utan har tagit upp en blandning av vård på ICU och HDU. Om du menar att många äldre behöver vård på sådana avdelningar så kan du ju inte säga att lika många behöver vård på en svensk intensivvårdsavdelning eftersom det är olika saker. Behöver man syrgas men ingen respirator så får man det på en annan vårdavdelning än på en svensk intensivvårdsavdelning eftersom sådana är avsedda för de allra sjukaste, dvs. när det gäller Covid-19 i stort sett bara de som behöver respirator.
Du har ett stort fel i ditt resonemang som kullkastar allt vad du försöker få fram!

Spoiler alert

Vänta

Nu kommer det snart...

Trumvirvel...

Du förutsätter att Lasse84s faktaresistens klingat av.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
johel572 och 13 till
  • Laddar…
tompax
Redigerat:
  • Haha
Skruvebulten
  • Laddar…
optimum
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Sant men om nu alla ska springa omkring med munskydd kan det snart hända att vården står utan.
Förstår ärligt talat inte! Varför måste vi, enligt dig och andra använda munskydd?
Har jag missat nåt. Mäktar inte vården med och drf måste vi skjuta upp Smittan eller vad är ditt skäl till att alla måste ha munskydd?
Har nog aldrig påstått att alla ska använda munskydd.
Det jag argumenterar för är att munskydd fungerar som skydd mot att smitta andra.
Inse skillnaden.

Om de fungerar skulle vi kunna besöka vår svärmor och hjälpa henne med vissa saker OM vi använde munskydd.

optimum
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Men det är ingen lögn. Fel använt leder de till falsk trygghet och falsk trygghet är sämre än att göra som FHM rekommenderar, god hygien, håll avstånd osv osv. Jag ser ingen lögn i att det till och med kan vara skadligt att använda munskydd. Det är bara titta ut idag i Stockholm, solen skiner vi jobbar inte. Ah ok vi går ut och umgås för det är säkert ingen fara bara vi ute. Precis på samma sätt tror jag att just de människorna skulle agera med munskydd på. Tappar man tron på att vara försiktig av lite sol på himlen gör man det nog defenitivt om Teghnel skulle rekommendera munskydd.
Det är bara vad jag tror.
Det är fritt att tro vad man vill.

Jag envisas med att tro att munskydd fungerar bra mot att smitta andra.
Vid rätt hantering fungerar de även som skydd åt personen som använder dem.

Antag att vår svärmor blev sjuk och behövde ha hjälp.
Med nya riktiga munskydd skulle vi våga hjälpa henne utan större risk att själva bli smittade. Gärna med visir också.

Men knappast med sådant krafs man ser ibland, de där gröna lapparna utan riktiga FFP3.
Nu säger FHM att de inte fungerar och det anser jag vara fel.

Men fortsätt du med din tro.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
BirgitS
tompax tompax skrev:
Nja, det beror på vem du frågar. Den artikeln du visar där har nog någon yngre person skrivit.
Men utan att här gå närmare in på detaljerna, så kan du läsa följande:

[länk]

[länk]

vs.

[länk]
Fast klickar man då på den svenska sidan som motsv. den engelska "Ventilator" på WIkipedia kommer man till en sidan som börjar så här:
En respirator, eller ventilator, är en medicinsk utrustning för att hjälpa patienter med andningen.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Fast klickar man då på den svenska sidan som motsv. den engelska "Ventilator" på WIkipedia kommer man till en sidan som börjar så här:
Troligen förväxlar folk det med typ Rubens blåsa vilket används för att ventilera med.
Men med det man vanligen förknippar en respirator är med att man är ansluten med en tub ner i halsen till luftstrupen för att via den fylla lungorna med luft.

Vad tror du om den förklaringen?

Passerade nyss ett hus utmed vägen, flaggor, vinplar och en skylt som uppmanade att man skulke tuta, för nån fyllde 30 år. Ett 15 tal bilar trängdes på infarten och gräsmattan, så jag gissar att det var kalas i huset för släkt o vänner.
Stor o rymlig kåk så folk kan hålla avstånd undrar ni, nä ett egnahems hus från 50 talet på 75 kvm.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Skruvebulten
optimum optimum skrev:
Har nog aldrig påstått att alla ska använda munskydd.
Det jag argumenterar för är att munskydd fungerar som skydd mot att smitta andra.
Inse skillnaden.

Om de fungerar skulle vi kunna besöka vår svärmor och hjälpa henne med vissa saker OM vi använde munskydd.
Det är klart ni kan hjälpa svärmor!
Det är ju det jag sagt hela tiden.
Följ rekommendationerna.
I just det här fallet torde det betyda.
Skydda svärmor från att bli smittad genom att tex handla åt henne så hon slipper gå ut och bli exponerad för smitta!
Vad, exakt vad! Är det som är så svårt att förstå i den rekommendationen?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Skruvebulten
Isakare Isakare skrev:
Passerade nyss ett hus utmed vägen, flaggor, vinplar och en skylt som uppmanade att man skulke tuta, för nån fyllde 30 år. Ett 15 tal bilar trängdes på infarten och gräsmattan, så jag gissar att det var kalas i huset för släkt o vänner.
Stor o rymlig kåk så folk kan hålla avstånd undrar ni, nä ett egnahems hus från 50 talet på 75 kvm.
Men de kanske har munskydd:crysmile:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Isakare och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är fritt att tro vad man vill.

Jag envisas med att tro att munskydd fungerar bra mot att smitta andra.
Vid rätt hantering fungerar de även som skydd åt personen som använder dem.

Antag att vår svärmor blev sjuk och behövde ha hjälp.
Med nya riktiga munskydd skulle vi våga hjälpa henne utan större risk att själva bli smittade. Gärna med visir också.

Men knappast med sådant krafs man ser ibland, de där gröna lapparna utan riktiga FFP3.
Nu säger FHM att de inte fungerar och det anser jag vara fel.

Men fortsätt du med din tro.
Kan du förklara vad du menar med att FHM säger att skydd inte fungerar?
Hittar inget på deras hemsida som stödjer din tes.

Ps-det jag svarade på igår handlade om gemene man ute i samhället, inte att du ska dra på dig helmask och besöka din svärmor, inlägg #12201/12211 mfl.

• Skärmdump från Folkhälsomyndighetens hemsida om användning av munskydd utanför vården, uppdaterad 2020-05-06.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.