2 352 544 läst ·
32 467 svar
2353k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jäkla skittråd, helt omöjligt att hålla takten här. Struntar man bara att läsa ett halvt dygn har man 100 sidor med inlägg att ta igen (känns det som i alla fall ...)
Jag har också mycket svårt att se varför inte munskydd skulle göra lite nytta, även ifall de flesta skulle hantera de lite fel.
Det borde knappast bli sämre i alla fall.
Så då ställer man sig frågan varför munskydd inte rekommenderas, ja t.o.m avrådes ifrån.
Jag misstänker liksom dig att det har med bristen att göra. Att det helt enkelt är bättre att det finns tillgängligt inom vården, än att varenda svenska ska göra av med några om dagen (eller åtminstone några i veckan).
Men om det är skälet, så är det ju lite konstigt att det inte går att kommunicera ut detta rakt och ärligt ...
Jag delar din analys rätt mycket.optimum skrev:
Skyddsmasker bedöms fungera i stort sett hela världen men inte i Sverige.
I vissa länder är det ett krav att bära mask på vissa platser.
Det måste vara fel på oss svenskar där de inte fungerar.
Jo det finns en plats i Sverige där de tydligen fungerar och det är inom sjukvården.
Så om man hanterade skydden på samma sätt som inom sjukvården så skulle de väl fungera på alla?
Eller är det så att om en sjuksköterska tar på sig ett munskydd på jobbet så fungerar det men om sjuksköterskan tar på sig ett hemma så fungerar de inte?
"Det är en hund begraven"
Jag har en teori.
Vår beredskap för denna typ av smitta var så jäkla dålig att det inte är klokt. Det saknades munskydd för allmänheten och brister för sjukvården. Då går man ut med att de inte fungerar för att de få som fanns skulle räcka till sjukvården.
Vem är ansvarig för detta?
Jag har också mycket svårt att se varför inte munskydd skulle göra lite nytta, även ifall de flesta skulle hantera de lite fel.
Så då ställer man sig frågan varför munskydd inte rekommenderas, ja t.o.m avrådes ifrån.
Jag misstänker liksom dig att det har med bristen att göra. Att det helt enkelt är bättre att det finns tillgängligt inom vården, än att varenda svenska ska göra av med några om dagen (eller åtminstone några i veckan).
Men om det är skälet, så är det ju lite konstigt att det inte går att kommunicera ut detta rakt och ärligt ...
Jag tror att det inte behövs för att smittspridningen helt enkelt inte är så stor att man behöver begränsa den. Speciellt inte med en åtgärd som har bristande vetenskapligt underlag angående nyttan.Mikael_L skrev:
Jäkla skittråd, helt omöjligt att hålla takten här. Struntar man bara att läsa ett halvt dygn har man 100 sidor med inlägg att ta igen (känns det som i alla fall ...)
Jag delar din analys rätt mycket.
FHM tror inte på munskydd för allmänheten.Mikael_L skrev:
På presskonferensen häromdagen fanns en kvinna som fråga om just munskydd och jag noterade att hon pillade på sitt munskydd hela tiden och tänkte att hon måste ha fått en mängd bakterier på sitt munskydd som hon sen flyttade runt i ansiktshöjd flera gånger. Tegnell verkar ha noterat samma sak:
”
– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång. Det är en aspekt på det hela.”
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/
Kanske också för att det tuggas om ideligen, känns som en gammal grammofonskiva som hakat upp sig, dessutom med synnerligen usel musikMikael_L skrev:
Tack för en intressant och trolig analys!A arkTecko skrev:Alltså, det finns ju tydliga bevis på att de svenska metodena att hantera smittan är effektiva.
Vi verkar veta att det går cirka 25 dagar mellan infektion och död i genomsnitt. Vi kan också anta att antalet dödsfall/infekterade har varit ganska konsekvent i Sverige så här långt. Tittar man då på grafen över dödsfall kan man dra följande slutsatser.
[bild]
- Danmark stängde gränsen den 13e mars, det var även ungefär då som svenska rekommendationer/restriktioner började införas. Alla effekterna av det borde ses i dödsfallen 25 dagar senare, 7e april och framåt.
- Vid det laget hade Sverige redan 5-10 gånger så många smittade som Danmark. Det är alltså huvudsakligen inte "nedstängningen" som gjort att Danmark klarat sig så mycket bättre, utan ett bättre utgångsläge när hotet blev uppenbart.
- Sverige lyckades nästan omedelbart bryta den exponentiella tillväxten, och på cirka en vecka låg r-värdet under 1 (antalet nya infekterade per dag minskar).
Jag måste säga att jag tycker att den svenska strategin verkar ha fungerat otroligt väl i att stoppa smittspridningen, inte fullt like bra som Danmarks men nästan. Dessutom är de negativa effekterna på ekonomi och samhälle antagligen betydligt bättre, och vi har en bättre motståndskraft mot en eventuell andra våg. Är inte det ett jättebra utfall som vi borde vara väldigt glada över?
Nedan dansk motsvarande statistik för jämförelse. Den minskar lite snabbare, men utvecklingen efter mitten av mars (plus 25 dagars fördröjning) är i stort sätt väldigt lika.
[bild]
Jo jag tror också på att ärlighet varar längst. Dock kommer vi få massa hamstring av skydd som borde gå till sjukvården.Mikael_L skrev:
Men att medvetet köra med lögner om att munskydd till och med är sämre än utan gör att folk tappar förtroende för vårt lands ledning.
I kriser är alltid ärlighet och stabila svar viktigt.
Dock såg jag när vi var i Thailand i februari en del helt tokiga sätt att använda munskydd.
1. Direkt över mun och näsa
2. Under hakan
3. Hängande på ett öra i bandet.
4. Fastsatt med klämma i överkant på tuktuk vindruta. (alltså förvaring om någon kines skulle åka med)
Personal i reception på hotellen hade munskydd. För att inte föra smittan vidare.
Bra skydd för oss turister,
Vi hade några munskydd med i bagaget om smittan skulle eskalera under de veckor vi var där.
Men troligen via thailändarnas försiktighet och kontroller var det ingen direkt smittspridning där under den perioden.
Och vi var friska båda jag och frugan två veckor efter hemkomst. Givetvis med social distans mm ifall vi råkat smittas.
Då har man missat det väsentliga.Möbius skrev:FHM tror inte på munskydd för allmänheten.
På presskonferensen häromdagen fanns en kvinna som fråga om just munskydd och jag noterade att hon pillade på sitt munskydd hela tiden och tänkte att hon måste ha fått en mängd bakterier på sitt munskydd som hon sen flyttade runt i ansiktshöjd flera gånger. Tegnell verkar ha noterat samma sak:
”
– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång. Det är en aspekt på det hela.”
[länk]
De med munskydd smittar inte andra så lätt.
Jag har läst om att i Wuhan fångade folk in de utan munskydd och gav dem stryk.
Knappast för att de missat att skydda sig själva utan för att skydda andra.
Hur svårt kan det vara?
Om personal på våra äldreboende haft munskydd hade de inte spridit smittan till de äldre.
Jag fortsätter hävda med en dåres envishet att FHM just nu inte ser behov av att minska smittspridningen eftersom vården hänger med.optimum skrev:
Då har man missat det väsentliga.
Hur svårt kan det vara?
Om personal på våra äldreboende haft munskydd hade de inte spridit smittan till de äldre.
Kurvan har plattats till och i Stockholm börjar det bli flockimmunitet och smittan har inte tagit fart i andra delar av landet.
Skulle man rekommendera munskydd i det här läget och de faktiskt fungerar skulle smittspridningen avta och det skulle ta längre tid att uppnå flockimmunitet. Då skulle vi behöva antingen lyfta någon restriktion eller så skulle vi få fortsätta med restriktioner under lång tid framöver.
Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför så många vill att alla ska börja med munskydd.
Idag såg jag något väldigt intressant, jag har sett mycket i munskyddsväg sista tiden men det här var det mest fascinerande. Två damer, ålder. Tjaa runt 60 skulle jag tippa. De hade uppenbarligen inte setts på ett tag av deras glädje att döma. Båda två, föredömligt utrustade med munskydd. Sittandes under hakan
?
Om det var för att höra varandra bättre eller, vad vet jag. Båda två stod i bankomatkön och väntade på sin tur bland andra bankomatkortskunder.
Jag vågade inte ta upp mobilen och fota.
Så om ni undrar, tror ni jag tror att munskydd hjälper? Nja tveksamt. Jag ser nog hellre att vårdpersonalen får tillgång till dem istället.
Om det var för att höra varandra bättre eller, vad vet jag. Båda två stod i bankomatkön och väntade på sin tur bland andra bankomatkortskunder.
Jag vågade inte ta upp mobilen och fota.
Så om ni undrar, tror ni jag tror att munskydd hjälper? Nja tveksamt. Jag ser nog hellre att vårdpersonalen får tillgång till dem istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Sant men om nu alla ska springa omkring med munskydd kan det snart hända att vården står utan.optimum skrev:
Då har man missat det väsentliga.
Hur svårt kan det vara?
Förstår ärligt talat inte! Varför måste vi, enligt dig och andra använda munskydd?
Har jag missat nåt. Mäktar inte vården med och drf måste vi skjuta upp Smittan eller vad är ditt skäl till att alla måste ha munskydd?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Och vad menar du med intensivvård enligt engelsk modell?L Lars48 skrev:
Du har nyligen länkat till två engelska rapporter och ingen av dem behandlar bara intensivvård utan har tagit upp en blandning av vård på ICU och HDU. Om du menar att många äldre behöver vård på sådana avdelningar så kan du ju inte säga att lika många behöver vård på en svensk intensivvårdsavdelning eftersom det är olika saker. Behöver man syrgas men ingen respirator så får man det på en annan vårdavdelning än på en svensk intensivvårdsavdelning eftersom sådana är avsedda för de allra sjukaste, dvs. när det gäller Covid-19 i stort sett bara de som behöver respirator.
Nej det har du inte visat. Jag har flera gånger bett dig om en källa på att det ger högre andel som tillfrisknar. Det har du inte brytt dig om.L Lars48 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Nu har ju inte Tegnell yttrat sig över vilken vård som sjuka människor ska ha så det är ju rätt onödigt att dra in honom i en diskussion om lämplig vård.MultiMan skrev:
Smyg in att Tegnell sagt detta så kommer @BirgitS förklara att amputation är bäst för de äldre eftersom de säkert har begynnande diabetes typ 2, försämrade blodkärl och dålig blodcirkulation så att handen ändå skulle drabbas av gangrän, bli svart och trilla av, så det är bara bra att äldre blir amputerade. Det handlar om statens omtanke om individen och absolut inget annat.