Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snigla Snigla skrev:
Du anser inte att kinas siffror är väldigt suspekta?
Manipulerade eller ej, mina kinesiska kontakter säger att man har koll på smittan nu. Karantänerna har varit extrema och de har fortfarande stora sektioneringar av samhället. Men har man grönt ljus i sin mobilapp så kan man börja röra sig mellan sektioner.

T
Martin_B Martin_B skrev:
Vi har inte bara skurit ner på sjukvården, vi har blivit väldigt många fler också, närmare bestämt ca. 1 miljon fler människor. Så belastningen blir väl "dubbel" på så vis.

Något som man absolut inte får glömma, angående dödlighet för covid-19, är att det inte är endast viruset som avgör hur dödlig den är för människan, utan det avgörs i högsta grad av vården.

Det innebär att om där inte finns tillräckligt med resurser inom vården, så stiger dödssiffran ordentligt. Och alla de som kräver intensivvård, men inte får det, kommer förmodligen att dö.

Om man tittar på färsk statistik så finns det 50 331 aktiva fall, varav 5753 allvarliga/kritiska i skrivande stund, vilket innebär 11,4% hamnar i allvarligt/kritiskt tillstånd. ([länk])

Detta torde också innebär att om vården inte räcker till, så dör ca. 11,4% av viruset. Vilket är en ganska hög siffra.

Och med Sveriges beredskap, i kombination med ett utbrott som i Italien, så kan man ju räkna ut hur det kommer se ut i vården här om vi får en sådan spridning.
Ja, det du skriver är underförstått.

Men ökar man i antal så kanske man bör rätta mun efter matsäck. Något som inte verkar vara lika underförstått. Problemen uppstod inte när detta virus fick sitt utbrott, problemet fanns redan där långt innan dess.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Fast jag vet inte om "tyvärr" är rätt ord.
Jo, ibland blir det faktiskt "tyvärr", åtminstone för min del. (Det hade trots allt varit rätt fint med ett coronasjukhus på 10 dagar här nu!)

Hellre Kinas metoder under några få veckor, än att våra sjuka (i många fall unga cancersjuka) och äldre dör samt total kaos i månader och kanske flera år av plågsam återhämtning.

Fast vissa kanske väljer det senare....

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är ganska illa för Italien just nu, jag skulle gissa att där är över 10ggr fler smittande än vad som rapporterats. Men det kommer bli ca 300ggr värre när det ökar från 0.2% smittade till 60-70%

• Ledsen
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Vården kommer bryta ihop fullständigt i Sverige nästa vecka, finns inte en chans att den kan hantera detta. :cry:

• Gilla
  • Ledsen
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Martin_B Martin_B skrev:
Hellre Kinas metoder under några få veckor, än att våra sjuka (i många fall unga cancersjuka) och äldre dör samt total kaos i månader och kanske flera år av plågsam återhämtning.
Yep, bara att börja svetsa igen ytterdörrarna och skicka ut militären för att kolla tempen på alla som bor i husen ... alla med feber slängs upp på flaket för vidare transport till uppsamlingslokalen där totalt kaos råder :thinking:

Martin_B
Nefrums Nefrums skrev:
Vården kommer bryta ihop fullständigt i Sverige nästa vecka, finns inte en chans att den kan hantera detta. :cry:
Och stackarna på SÖS som tyckte de hade jobbigt härom veckorna... de har inte en aning om vad som komma skall. Jag hade inte velat arbeta som vårdpersonal där nu!

Mats-S
Nefrums Nefrums skrev:
BS!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
BS!
Vi får se.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Du anser inte att kinas siffror är väldigt suspekta?
I det stora hela tror jag de stämmer, Kina har satsat massivt på att stoppa spridningen

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Mats-S John Smith skrev:
Yep, bara att börja svetsa igen ytterdörrarna och skicka ut militären för att kolla tempen på alla som bor i husen ... alla med feber slängs upp på flaket för vidare transport till uppsamlingslokalen där totalt kaos råder :thinking:
Svetsar de på min dörr så sätter de jävlarna bara eld på mitt hus - jag har trädörrar :D

Nä men allvarligt. Menar du att det är bättre att våra cancersjuka (även de som kan botas) dör, samt att våra äldre dör, samt att vi får en total samhällskollaps med en lång återhämtning som kan ta år (rent ekonomiskt), än att ta i lite som Kina?

Eller är du beredd att offra alla dessa liv, återigen många unga cancersjuka (och andra sjuka) som det trots allt finns hopp för i övrigt, samt utöver dessa våra äldre? Med en dödsandel på kanske 10%?

Enbart för att få fortsätta ha det lite mer bekvämt ett litet tag till?

Vi pratar dagar här, inte veckor, innan detta spårar ut.

T Thomas' skrev:
"Den som vet mest, gissar minst !"
Precis och du är inte en av dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.