Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Möbius skrev:
Smittspridningen ökar inte längre i samma takt som tidigare och antalet inlagda håller sig stabil men det är för tidigt att säga att man ligger på en platå eller har en nedgång.
Det låter ju bra jämfört med det rop på hjälp som läkarna på Sahlgrenska gick ut med igår: https://www.dn.se/nyheter/sverige/sahlgrenskas-lakare-vi-ser-ingen-ljusning/

Kopierade på förekommen anledning denna text om munskydd, skrivet av en sjuksköterska som kan detta:

"Det förekommer så mycket oklarheter och missförstånd när det gäller "munskydd" att jag skulle vilja hålla en liten föreläsning.

"Munskydd" är egentligen två helt olika typer av mask. Dels kirurgmasken, dvs den som folk oftast ses använda ute på stan, dels andningsskyddsmasker. Kirurgmasken är inte avsedd att skydda bäraren. Den är till för att skydda en patient mot vårdpersonalen, tex mot att en kirurg under operation ska råka nysa rakt ner i såret. Den fångar alltså upp framåtriktade droppar. Små partiklar, som den aerosol som bildas när du pratar och utandade virus passerar dock ut på sidorna. Detta betyder att även smittskyddet gentemot andra är bristfälligt. Och eftersom inandningsluften också passerar på sidorna av masken skyddar den inte bäraren heller.
Sen finns det andningsskydd. Där andas man genom filter som stoppar vad det nu är man ska skyddas mot. Både in - och utandningsluften passerar genom filtren. Det finns tre skyddsnivåer FPP1, FPP2 OCH FPP3, där 1 är dammskydd, 2 skyddar mot bakterier och 3 skyddar mot virus. Dom här kan se ut på olika sätt och många är ganska lika kirurgmaskerna, så det är inte så konstigt att det blir missförstånd.
Sedan finns det batteridrivna övertrycksmasker som inte är täta där filtrerad luft blåses in i masken och sedan pyser ut där den är öppen, den typen av mask skyddar bäraren, men naturligtvis inte omgivningen.
Sen finns det kemfilter, men det är en helt annan sak."

• Gilla
Wide Glide och 7 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter ju bra jämfört med det rop på hjälp som läkarna på Sahlgrenska gick ut med igår: [länk]
Det finns ljuspunkter men allt är långt ifrån bra, vi är fortfarande mitt i en pandemi. Det är långa vårdtider för en del som läggs in men man kommer till slut hamna i ett läge där det skrivs ut fler patienter än vad som läggs in men frågan är om vi är där nu eller om det ligger långt framför oss. Det syns ingen ökning av totalt antal inneliggande patienter jämfört med för en vecka sedan så ur det perspektivet är det stabilt.

Sen får man inte glömma att det finns en brist på kompetent personal och det innebär att vissa inom sjukvården får jobba häcken av sig, vilket framförallt är psykiskt utmattande, och jag har svårt att förstå varför VG regionen inte vill aktivera krisavtalet under den pågående pandemin.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blev även beredskapen och kompetensen för en eventuell pandemi bättre? I dagens läge har man ju inte så jättestor nytta av att man trivs bättre på jobbet även om lägre personalomsättning till viss del kan underlätta...
Nu vet jag inte hur det gick med pandemiberedskapen då hon gick i pension innan denna, men personalen fick bättre utbildning, bättre resurser i allmänhet och bättre löner som privatanställda, samtidigt som det blev billigare för kommunen. Detta trots att verksamheten bedrevs i samma lokaler. Det försvann dock en del administrativa tjänster som fanns när det var kommunalt. Detta indikerar kanske att beredskapen blev sämre, eller så flyttade den bara högre upp i organisationen.

Jag tror inte kommunerna är särskilt bra på detta med beredskap heller, inte utifrån vad jag ser i min egen kommun. Det finns ingen som tar ett övergripande ansvar i min kommun. Jag vet att det är samma sak i svärmors kommun då en svågers bror varit kommunlråd med ansvar för vårdfrågor i den kommunen...

• Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
MultiMan

3185 döda nu (+129).

Göteborg/VG är inte riktigt ikapp Stockholm än, men dessa två regioner är outstanding när det gäller antalet nya sjuka (drygt hälften) och döda (3/4) just nu.

P
Källkoden (dock uppdaterad) till underlaget för rapporten från Imperial Collage (den som fick,UK att stänga ner landet) finns tillgänglig på Github https://github.com/mrc-ide/covid-sim

pacman42 pacman42 skrev:
3185 döda nu (+129).

Göteborg/VG är inte riktigt ikapp Stockholm än, men dessa två regioner är outstanding när det gäller antalet nya sjuka (drygt hälften) och döda (3/4) just nu.
+135 om man tar FHMs egna siffror (och inte tar bort de so rapporterat tidigare idag).

harry73
optimum optimum skrev:
Skyddsmasker bedöms fungera i stort sett hela världen men inte i Sverige.
I vissa länder är det ett krav att bära mask på vissa platser.

Det måste vara fel på oss svenskar där de inte fungerar.
Jo det finns en plats i Sverige där de tydligen fungerar och det är inom sjukvården.

Så om man hanterade skydden på samma sätt som inom sjukvården så skulle de väl fungera på alla?
Eller är det så att om en sjuksköterska tar på sig ett munskydd på jobbet så fungerar det men om sjuksköterskan tar på sig ett hemma så fungerar de inte?

"Det är en hund begraven"

Jag har en teori.
Vår beredskap för denna typ av smitta var så jäkla dålig att det inte är klokt. Det saknades munskydd för allmänheten och brister för sjukvården. Då går man ut med att de inte fungerar för att de få som fanns skulle räcka till sjukvården.

Vem är ansvarig för detta?
I Holland ska man nu/inom kort ha munskydd på buss och tåg, men för att undvika att man konkurrerar med sjukvården om utrustning får man inte använda munskydd med CE märkning.
Folk uppmanas bland annat att tillverka egna av vad man har tillhands (gamla strumpor, kökshanddukar, mm). Sedan får man inte fuska sig fram och använda en halsduk för munnen eftersom den inte är tillräckligt tät.

Finns det folk här som tror att åtgärden är baserat på vetenskapliga grunder, eller tror alla som mig och anser att det bara ett sätt att visa politisk handlingskraft när man nu väljer att lyssna på folket och öppna upp landet igen?

• Gilla
Violina och 12 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I Holland ska man nu/inom kort ha munskydd på buss och tåg, men för att undvika att man konkurrerar med sjukvården om utrustning får man inte använda munskydd med CE märkning.
Folk uppmanas bland annat att tillverka egna av vad man har tillhands (gamla strumpor, kökshanddukar, mm). Sedan får man inte fuska sig fram och använda en halsduk för munnen eftersom den inte är tillräckligt tät.

Finns det folk här som tror att åtgärden är baserat på vetenskapliga grunder, eller tror alla som mig och anser att det bara ett sätt att visa politisk handlingskraft när man nu väljer att lyssna på folket och öppna upp landet igen?
Suck suck suck.
Politik rakt igenom.

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Referensen i det fallet var min mormor (blev 89 år) och en annan mycket gammal släkting (blev 93 år).
Min svärmor gick bort när hon var 99.
Eller som man säger om knugen:
En fiktiv 99-kronorssedel med en äldre man och texten "INTE HELT HUNDRA".

De sista åren kunde hon inte tala, inte gå, hörde eller såg knappast något, fick matas, tvättas läggas, väckas av personalen på demensboendet.
Undrar om hon över huvud taget hade något medvetet liv :worried:
Det är inte så jag skulle vilja sluta mina dagar, och det finns väl ingen mening med att förlänga ett sådant liv med IVA-vård, respiratorer mm.

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Violina och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min svärmor gick bort när hon var 99.
De sista åren kunde hon inte tala, inte gå, hörde eller såg knappast något, fick matas, tvättas läggas, väckas av personalen på demensboendet.
Samma som min mamma, som fyllde 80 den 24 april, grav parkinson-demens. Matas (med näringsdrycker) och medicineras mestadels genom PEG på magen. Den fick hon pga att de testade pump för dopamin några år, och lät PEG-en sitta kvar när pumpen togs bort. Utan den hade det kanske varit sondmatning idag. Hon ska INTE ha IVA-vård om hon drabbas.

• Ledsen
  • Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mycket sevärt:

https://unherd.com/thepost/german-virologist-finds-covid-fatality-rate-of-0-24-0-36/

Erfarenheterna från omfattande testning av virusspridning i samband med karnival i Tyskland tyder på att mortaliteten ligger högt räknat på 0,35%. 15% av populationen blev infekterad i det testade området innan smittan dog ut. P g a den konservativa estimat i tesningen så menar Professor Hendrik Streeck att fler har varit smittade så den egentliga mortaliteten är kanske lägre.

Professor Hendrik Streeck vid Bonns universitet menar att siffran möjliggör att man kan räkna tillbaka hur många som har smittats utifrån mortalitetssiffror. Tar vi t ex Stockholms 1660 döda så betyder det att i kring 475 000 varit smittade i området (lågt räknat). Detta motsvarar 20% av Stockholms län invånare. Just nu klingar ju smittan av i Stockholms län. Och det gör den alltså vid 20% smitta, ungefär där smittan klingade av i den tyska regionen som testades. Kanske är det där vi hamnar, kring 15-20% med detekterbar infektion och sen ger detta virus upp. Om våra restriktioner inte är det som pressar ned R-värdet så att det hamnar under 1 vid denna utbredning av smittan.

• Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man är alltså tvungen att tillverka egna då eftersom man inte får sälja prylar utan CE-märkning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.