2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Word!A anhack skrev:
Titta på Lombardiet som är den region som har bäst sjukvård i Italien och Italien har näst bäst sjukvård i världen enligt en ranking som görs.
Det var därför jag sålde innan...P Putte 9497 skrev:
Frågan är når vi nått botten, jag gissade redan från början att det blir i maj, men det kan fördröjas beroende på vilka åtgärder som världens länder genomför.
Då får hon vänta ett tag till. Som det ser ut nu det finns ingen botten för börsen.Anna_H skrev:
Självklart 20% av de smittade. De flesta epidemiologer verkar tro att 40-80% av befolkningen kommer att smittas (baserat på att man inte kommer att sätta hela samhället i karantän). Frågan är bara hur mycket man lyckas förskjuta och platta ut puckeln. Det är helt avgörande för hur bra sjukvården klarar sig, men sjukvården kommer ändå att behöva lägga ärenden på hög.P Putte 9497 skrev:
"att 20% kommer att bli mycket sjuka och sätta vården ur spel" Jaha ja, och vad grundar du dessa 20% på?pacman42 skrev:
Enligt min mening (och jag sålde ju av alla mina innehav för en månad sedan) beror det på att 20% kommer att bli mycket sjuka och sätta vården ur spel (och då stiger dödstalen över 1% när man inte intuberas för att man är över 60 år som det är i Lombardiet, eller att man inte får hjärtstart om man har ytterligare sjukdomar, vilket också sker i Lombardiet just nu). Dessutom kommer många fler att vara sjuka och behöva stanna hemma i flera/många veckor. Ekonomin kommer då verkligen att gå dåligt. Sedan finns det även en riskpremie i nedgången rörande att samhället kollapsar och att man inte vet vad som händer när det gör en "restart".
Att proaktivt stänga ned samhället ger ungefär samma effekt, men utan nackdelarna med vård och dödsfall. Nackdelen med den lösningen är dock att man riskerar att få smittan senare och då måste man bygga upp fångstmekanismer inför framtiden. Samt hoppas på fungerande vaccin.
När Covid-19 har passerat så står vi förresten kvar med ett gigantiskt uppdämt vårdbehov för hjärtsjuka, cancerdrabbade mm, vi kommer att se överbelastning av vården under lång tid, kanske flera år.
Många självutnämnda experter i denna tråd tror jag.
Men detta är ändå spekulationerpacman42 skrev:
Självklart 20% av de smittade. De flesta epidemiologer verkar tro att 40-80% av befolkningen kommer att smittas (baserat på att man inte kommer att sätta hela samhället i karantän). Frågan är bara hur mycket man lyckas förskjuta och platta ut puckeln. Det är helt avgörande för hur bra sjukvården klarar sig, men sjukvården kommer ändå att behöva lägga ärenden på hög.
Vi har inte bara skurit ner på sjukvården, vi har blivit väldigt många fler också, närmare bestämt ca. 1 miljon fler människor. Så belastningen blir väl "dubbel" på så vis.T Thomas' skrev:
Något som man absolut inte får glömma, angående dödlighet för covid-19, är att det inte är endast viruset som avgör hur dödlig den är för människan, utan det avgörs i högsta grad av vården.
Det innebär att om där inte finns tillräckligt med resurser inom vården, så stiger dödssiffran ordentligt. Och alla de som kräver intensivvård, men inte får det, kommer förmodligen att dö.
Om man tittar på färsk statistik så finns det 50 331 aktiva fall, varav 5753 allvarliga/kritiska i skrivande stund, vilket innebär 11,4% hamnar i allvarligt/kritiskt tillstånd. (https://www.worldometers.info/coronavirus/)
Detta torde också innebär att om vården inte räcker till, så dör ca. 11,4% av viruset. Vilket är en ganska hög siffra.
Och med Sveriges beredskap, i kombination med ett utbrott som i Italien, så kan man ju räkna ut hur det kommer se ut i vården här om vi får en sådan spridning.
Ja det är nog deras taktik, att balansera den där puckeln och dra ut på den så inte vården blir överbelastad. Men kollar man på Kina och Italien så verkar det inte troligt att det är möjligt.useless skrev:
De cyniska och pragmatiska experterna hos berörda myndigheter prioriterar nog samhällsekonomin. Min konspirationsteori är att man låter smittan sprida sig så pass att det börjar bli problem för sjukvården. Sen inför man åtgärder i lagom takt så att man håller balansen mellan trycket på sjukvården och att smittan sprids så pass snabbt att det hela blåser över och alla medborgare är immuna så snabbt som möjligt.
De dödsfall man får är till stor del personer som ändå hade dött i närtid...
Mikael_L skrev:
"Den som vet mest, gissar minst !"Mikael_L skrev: