Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
A anhack skrev:
Min uppfattning är inte mycket värd i sammanhanget. Däremot är verkligheten värd desto mer. Råder dig därför att själv läsa på lite om situationen för sjukvården i Italien och Kina. En intressant artikel om situationen i Lombardiet länkar jag till nedan. Märk att när jag skriver ”alla i behov av vård” så inkluderar det givetvis alla, dvs inte bara de som fått Covid-19.

[länk]
Där har vi ett dilemma, "vissa" verkar tro att så fort man har fått corona så behöver man åka ambulans raka vägen in till akuten. Jag råder dig till att läsa på om sjukdomen:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Där står tex: "Majoriteten av de som smittas blir friska förutom en mycket liten andel personer som kan bli allvarligt sjuka, varav de flesta tillhör någon riskgrupp. Det finns inte några uppgifter om kvarvarande kroniska tillstånd."

pacman42 pacman42 skrev:
Enligt min mening (och jag sålde ju av alla mina innehav för en månad sedan) beror det på att 20% kommer att bli mycket sjuka och sätta vården ur spel
I Sverige blir inte 20% mycket sjuka.
Värmland har enligt senaste siffran jag sett 24 bekräftat smittade, alla utom 2 var med på samma buss till Italien eller är familjemedlem till någon av dessa.

En sedan tidigare smittad person vårdas på intensivvårdsavdelningen på Centralsjukhuset i Karlstad, patienten är i medelåldern och tillståndet är för närvarande inte livshotande.

En person vårdas för den typen av besvär på IVA i Torsby, men dennes testresultat är inte klart än.

Så antingen 1 av 24 eller 2 av 25. Rätt långt ifrån 20% svårt sjuka.

P Putte 9497 skrev:
Antar att de räddaste är aktieägare för Corona om de sålt i rättan tid eller ej. Frågan är när de ska köpa igen när kursen är som lägst...
Dottern påbörjade just ett nytt fondsparande med 100 kr/ månad eftersom hennes "dopfond" (fnuttar eftersom hon fick 5000 kr när hon föddes, hon döptes inte förrän 15 år senare) rasat från 30 000 till 21 000 under senaste veckorna.

useless useless skrev:
Finns det någon säker källa på att någon har blivit sjuk två gånger?
Jo, det gick ut Kineser med. Många som hade friskförklarats hade fått återfall. Det kommer jag ihåg att jag läste i tidningen när jag var i Sydkorea.

N NiklasN123 skrev:
Ja här är vågskålen mellan att rädda ekonomin eller människoliv. Att gå in stenhårt mot viruset kommer få konsekvenser, men det kommer vara värt det. Jämför med överfulla sjukhus, misär och landssorg.
De cyniska och pragmatiska experterna hos berörda myndigheter prioriterar nog samhällsekonomin. Min konspirationsteori är att man låter smittan sprida sig så pass att det börjar bli problem för sjukvården. Sen inför man åtgärder i lagom takt så att man håller balansen mellan trycket på sjukvården och att smittan sprids så pass snabbt att det hela blåser över och alla medborgare är immuna så snabbt som möjligt.
De dödsfall man får är till stor del personer som ändå hade dött i närtid...

• Gilla
roger2011
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Dottern påbörjade just ett nytt fondsparande med 100 kr/ månad eftersom hennes "dopfond" (fnuttar eftersom hon fick 5000 kr när hon föddes, hon döptes inte förrän 15 år senare) rasat från 30 000 till 21 000 under senaste veckorna.
Långt kvar till break even 5000 kr, eller hur ?

T
Anna_H Anna_H skrev:
Värmland har enligt senaste siffran jag sett 24 bekräftat smittade, alla utom 2 var med på samma buss till Italien eller är familjemedlem till någon av dessa.

En sedan tidigare smittad person vårdas på intensivvårdsavdelningen på Centralsjukhuset i Karlstad, patienten är i medelåldern och tillståndet är för närvarande inte livshotande.

En person vårdas för den typen av besvär på IVA i Torsby, men dennes testresultat är inte klart än.

Samtidigt är det framförallt den lägre riskgruppen som åker till skidorter, d v s de flesta hemkommande från norra Italien och Österrike lär få lindrigare symptom.

T
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt min mening (och jag sålde ju av alla mina innehav för en månad sedan) beror det på att 20% kommer att bli mycket sjuka och sätta vården ur spel (och då stiger dödstalen över 1% när man inte intuberas för att man är över 60 år som det är i Lombardiet, eller att man inte får hjärtstart om man har ytterligare sjukdomar, vilket också sker i Lombardiet just nu). Dessutom kommer många fler att vara sjuka och behöva stanna hemma i flera/många veckor. Ekonomin kommer då verkligen att gå dåligt. Sedan finns det även en riskpremie i nedgången rörande att samhället kollapsar och att man inte vet vad som händer när det gör en "restart".

Att proaktivt stänga ned samhället ger ungefär samma effekt, men utan nackdelarna med vård och dödsfall. Nackdelen med den lösningen är dock att man riskerar att få smittan senare och då måste man bygga upp fångstmekanismer inför framtiden. Samt hoppas på fungerande vaccin.

När Covid-19 har passerat så står vi förresten kvar med ett gigantiskt uppdämt vårdbehov för hjärtsjuka, cancerdrabbade mm, vi kommer att se överbelastning av vården under lång tid, kanske flera år.
Ärthjärne Sverige kanske skulle ha tänkt på detta för 10-15 år sedan, och inte skära ner sjukvården överallt. Nu får Sverige stå sitt kast, med lägst antal vårdplatser, Sverige är sämst i hela EU.

Nej vi lägger alla resurser på allt förutom sjukvård och dom äldre.

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
Martin_B
Anna_H Anna_H skrev:
Tack, den sidan kändes betydligt seriösare än den svenska sida jag hittade, som jag INTE tänker länka till. Det var alldeles för mycket rappakalja där....
Du kan ju PM mig den svenska sidan, så slipper du göra det här. Hade varit intressant att läsa vad där står också.

Anna_H Anna_H skrev:

Det tar flera veckor att bli mycket sjuk enligt erfarenheterna från Italien och Asien. Åtminstone två veckor.

T Thomas' skrev:
Där har vi ett dilemma, "vissa" verkar tro att så fort man har fått corona så behöver man åka ambulans raka vägen in till akuten. Jag råder dig till att läsa på om sjukdomen:

[länk]

Där står tex: "Majoriteten av de som smittas blir friska förutom en mycket liten andel personer som kan bli allvarligt sjuka, varav de flesta tillhör någon riskgrupp. Det finns inte några uppgifter om kvarvarande kroniska tillstånd."
Ja, vissa verkar tro det. Jag litar på tillgänglig statistik och rapporter från verkligheten. Majoriteten får inga allvarliga symtom men antalet som behöver vård kan ändå, tro det eller ej..., bli väldigt stort i förhållande till tillgänglig sjukvård.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Anna_H Anna_H skrev:
Men de kommer Stiga igen efter krisen. Det som de riktiga klipparna vill är att folk ska bli rädda nu och sälja sitt innehav så de kan köpa dem billigt och tjäna storkovan utan att knappt lyfta ett finger;)

• Gilla
1
  • Laddar…
En av kompisarna som flög tillsammans med oss från Sydkorea har i natt för symptom. Frossa samt måttlig hosta men inte torr hosta utan slemmig. Ringt 1177 och fått besked att en infektionsläkare kommer att ringa till henne antingen idag eller imorgon. Eftersom de har mycket att göra.
Läkaren bestämmer om det ska bli Coronavirus test eller inte. Hon får inte gå ut. Vi lämnar mat till henne utanför hennes port.

L Lars48 skrev:
Långt kvar till break even 5000 kr, eller hur ?
Jepp. Och hon behöver inte pengarna nu, så hon tänkte att det var bättre att köpa när det är billigare. Rätt klartänkt av en 19-åring. Med tanke på att hon redan har sommarjobb som börjar dagen efter skolavslutningen och slutar i slutet av augusti går det ingen nöd på henne alls :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.