Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Klicka på de gula Sweden-plupparna och se hur viruset har spridits till oss. De stora smittkällorna till Sverige har varit UK, USA, Belgien (EU?). Inte Italien och Österrike.
Där har vi nog anledningen till att Tegnell (?) förra veckan (?) talade om att det just var andra inresande än sportlovsfirande som stod för den största delen av smittspridningen i Sverige. För när jag tittade på nextstrain.org för ett par veckor sen fanns det inga uppgifter om Sverige utan de måste ha tillkommit rätt nyligen.

De kinesiska fallen under februari verkar inte ha spridits till så många :)

harry73 harry73 skrev:
Att viruset muterar syns även på denna bild. Den finns nog redan med i tråden sen länge. Även Giesecke är medveten om det.
[bild]
Dess märkligare att han säger motsatsen i TV då....

Gammelnörden
IVA eller inte IVA, så här säger de som jobbar med det.

Saxat från svt:s chatt ;
När man pratar om "lediga IVA-platser", handlar det om tillgänglig personal eller endast lediga sängar?
"Oavsett om det är intensivvård eller annan vård man pratar om, så är det alltid kompetens kring sängen, inte sängen i sig.
Intensivvård är dock inget man blir frisk av i sig utan man köper tid med intensivvård för att läkemedel ska verka och kroppen ska kunna läka, säger Sofia Lindström, sjuksköterska på Akademiska sjukhuset i Uppsala."

Amelie Frie ST-läkare i anestesi och intensivvård vid Karolinska universitetssjukhuset. Hon citeras i bland annat Aftonbladets artikel och beskriver hur IVA-behandlingen går till samt:
" Det krävs en god reservkapacitet i samtliga organsystem innan för att klara det så här länge som krävs vid Covid-19. En bra kondition och muskelreserv. Efteråt väntar en tuff tid av rehab, risk för infektion och försämring."

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
- - - Det är klart om Sveriges sjukvård väljer att stoppa alla 40 åringar rakt av på IVA då slår man världsrekordet inte bara på jorden utan i hela universum :). Jag vet inte om man ska skratta åt det eller gråta.
Hur som helst jag har tillämpat statistik från England som visar procentuellt av åldersgrupperna som behöver intensivvård.
Om man tillämpar det på statistik från Sverige då ser man att 98% av 80+ som behöver intensivvård får inte det. Utan de får dö utanför IVA i morfinplan och palliativ vård.
Det här är nånting som kommer med stor sannolikhet att hamna på en rättslig instans, förmodligen på europeisk nivå. jag helt säker på det.
Tittar man på statistiken för 40-49 åringar då är det hela 77% som får intensivvård. Om rätt ska vara rätt som i England då ska det vara tvärtom.

[bild]
HUR kan du få 249 personer av 3233 (40-49 åringar i stapeldiagrammet) till 77% ?

Eller ska det rent av vara av 249 av 3482? (Totalen av fall som får sjukvård och fall som får IVA? Då blir det 7.1%, fullt jämförbart med ditt kära Englands 6,6%. Jag tror ingen kommer att ha nån lycka i någon domstol för den skillnaden.)

Jag vet inte heller om jag ska skratta eller gråta...

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Jaha, du hann före...

Edit: Men jag hade Sverige-filter med våra stora smittkällor med i mina länkar i alla fall. :cool:
Din var mycket coolare :)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Såg ni att en Amerikansk forskare säger att hon har isolerat 6 olika virusstammar i en icke granskad studie? En stam skall vara betydligt mer smittsam och slårt snabbt ut de andra. Hon sade något i stil med att den nya mer smittsamma stammen skulle kunna återinfektera redan tidigare sjuka. Riktigt illa om det stämmer. I sammanhanget två vaccinkandidater har som mål att ta alla Coronavirus.

Men å andra sidan säger Giesecke att han är skeptisk till att corona kan mutera övht ?!

Någon med större insikt detta?
Det har skrivits om att de virusvarianter som har spridits utanför Kina skulle spridas lättare än de som har påträffats i Kina. Kan det vara det som menas?
Än så länge har jag inte sett något om att någon i Europa eller USA skulle ha blivit sjuk igen i någon bekräftad studie.
https://nextstrain.org/ncov/global
Där kan man se att i USA (rött) finns det två rätt olika virusvarianter, en som kommer direkt från Kina och en som kommer från Europa.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
andra inresande än sportlovsfirande
Påhitt, det finns smittspårning statistik på FHM egen sida som visar sportlov resande från Italien och Österrike som stod för 70% av de smittade.

JanneJanne123
L Lars48 skrev:
Frågan var inte att försöka lägga in patienter som inte behöver intensivvård på IVA. Frågan var varför de patienter som behöver läggas på IVA bort prioriteras ?!
Det är klart om Sveriges sjukvård väljer att stoppa alla 40 åringar rakt av på IVA då slår man världsrekordet inte bara på jorden utan i hela universum :). Jag vet inte om man ska skratta åt det eller gråta.
Hur som helst jag har tillämpat statistik från England som visar procentuellt av åldersgrupperna som behöver intensivvård.
Om man tillämpar det på statistik från Sverige då ser man att 98% av 80+ som behöver intensivvård får inte det. Utan de får dö utanför IVA i morfinplan och palliativ vård.
Det här är nånting som kommer med stor sannolikhet att hamna på en rättslig instans för mänskliga rättigheter, förmodligen på europeisk nivå. jag helt säker på det.
Tittar man på statistiken för 40-49 åringar då är det hela 77% som får intensivvård. Om rätt ska vara rätt som i England då ska det vara tvärtom.

[bild]
Som ingenjör känns det här jobbigt att skriva, men Lars48, allt handlar inte om siffror. Du måste se till människorna bakom siffrorna och deras enskilda förutsättningar. Du kan inte dra ett likhetstecken mellan allvarligt sjuk och behov/möjlighet till intensivvård. Det är helt enkelt inte en rimlig åtgärd i vissa fall.

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
HUR kan du få 249 personer av 3233 (40-49 åringar i stapeldiagrammet) till 77% ?

Jag vet inte heller om jag ska skratta eller gråta...
Bra du sa det, nu är det rättad.

L Lars48 skrev:
Påhitt, det finns smittspårning statistik på FHM egen sida som visar sportlov resande från Italien och Österrike som stod för 70% av de smittade.
I stort sett alla importfall från Italien och Österrike hittade man och isolerade. De stod alltså inte för någon signifikant spridning. Samhällsspridningen vi har nu kom från personer från UK, Benelux och USA som aldrig var misstänkta länder under mars.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Frågan var inte att försöka lägga in patienter som inte behöver intensivvård på IVA. Frågan var varför de patienter som behöver läggas på IVA bort prioriteras ?!
Det är klart om Sveriges sjukvård väljer att stoppa alla 40 åringar rakt av på IVA då slår man världsrekordet inte bara på jorden utan i hela universum :). Jag vet inte om man ska skratta åt det eller gråta.
Det här är nånting som kommer med stor sannolikhet att hamna på en rättslig instans för mänskliga rättigheter, förmodligen på europeisk nivå. jag helt säker på det.

[bild]
Nu glömde du källorna igen!
Utan källor blir det rätt meningslöst eftersom du kan ha misstolkat något.

Går ju inte att jämföra två länder rakt av, de kan ju mena olika saker med IVA resp. "critical care". Boris Johnson låg ju på "critical care" men behövde ju aldrig någon respirator så i Sverige hade han kanske legat kvar på infektion i stället och fått extra syrgas liksom de andra på infektion.

Sen har ju Storbritannien haft svårt att överhuvudtaget rapportera fall som avlidit på äldreboenden så om man får in sånt i deras tabell kan ju siffrorna bli helt annorlunda för de äldre och sjukliga.

• Gilla
patst577 och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Bra du sa det, nu är det rättad.
Fortsätt gärna med att ta reda på om Englands ”requiring critical care” också innebär ”GIVEN critical care”, och om ”critical care” betyder att de läggs i IVA precis som i Sverige, eller om det är andra åtgärder man avser - t.ex syrgas.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fortsätt gärna med att ta reda på om Englands ”requiring critical care” också innebär ”GIVEN critical care”, och om ”critical care” betyder att de läggs i IVA precis som i Sverige, eller om det är andra åtgärder man avser - t.ex syrgas.
Det undrade jag oxå. men siffrorna stämmer ganska bra på de olika åldersgrupperna som jag har räknat. Du kan räkna själv oxå. Den åldersgrupp som siffrorna inte stämmer verkar vara 80 plus som avviker markant från andra åldersgrupper jmf med England.

JanneJanne123
Så du menar att detta är någon slags statlig ättestupa? Som dessutom läkarkåren understödjer?

BirgitS
L Lars48 skrev:
Förutom det som f91jsw redan har svarat dig undrar jag om du har svårt att förstå sidan https://nextstrain.org/ncov/global?f_country=Sweden och i så fall kanske du har någon fråga om det som underlättar. Det är ju knappast så att de olika läkarna och forskarna som har studerat virusets RNA i Sverige hittar på saker bara för att det är kul.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.