Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så korkat det "offentliga välfärdssamhället" är organiserat ibland!
Hur svårt hade det varit med en regel, att kommunen där fritidsstugan ligger, bara hade kunnat skicka en faktura till hemortskommunen för utlagda kostnader för att serva sommargästerna.
För det är ju oftast pengarna det är fråga om trots allt.
Jag tror faktiskt det är så det fungerar att kommunerna fakturerar varandra. Problemet är resurserna, personal m.m. ... hävdas det...

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Banksy....

Pojke knäböjer och räcker upp handen mot en flygande flickdocka, medan en papperskorg innehåller avvisade superhjältedockor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KnockOnWood och 11 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tror det var i gårdagen DN med hänvisning till hans medverkan i nyhetsmorgon.

Har själv ingen uppfattning om han kan ha rätt i detta.
Han sade något åt det hållet, men vad han menade var troligen att det inte muterar så mycket att det leder till att immuniteten tappas. Men än en gång slarvigt uttalande från vår förre Stadsepidemiolog, precis som ofta vår nuvarande dito gör.

Hur mycket mutationer måste det vara för att man skall anse det vara en ny sträng av viruset? Inte ens forskarna verkar vara överens då en del säger att det bara finns en sträng och andra säger sex strängar.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Såg inte när detta kunde vara tillgängligt för den brasa populationen och vilken effekt detta gav, 80%, 90% eller 100% immunitet?

Så det är nog smart att inte någon spekulerar på detta området.. Speciellt inte när vissa tycker det är för otydligt ändå...
F f91jsw skrev:
Jag är ganska säker på att Giesecke aldrig har sagt det.

Verka ligga låst här. Någon med inlogg till AB?

Ny rapport: Coronaviruset har muterat | Aftonbladet
www.aftonbladet.se › nyheter › ny-rapport-viruset-har-m...

för 17 timmar sedan - Det coronavirus som sprids över Europa och i USA är inte samma virus som upptäcktes i Wuhan. ... Ifrågasätts: ”Tror inte det kan mutera” ... dock helt av före detta statsepidemiolog Johan Giesecke i SVT:s Morgonstudion.

F f91jsw skrev:
I morgon ska vi nå toppen, med i snitt 560 döda om dagen, enligt Lars48:

[bild]
Man kan notera att i verkligheten ligger vi långt under även det allra mest optimistiska scenariot.
Eftersom jag aldrig läser Lars's inlägg, för dem är oftast lite för mkt för mig att ta till mig, så "tror jag" att Lars menade att den där grafen är en summagraf av följande länder:
Statistiktabell med data om olika länder; röda markeringar indikerar ökning av siffror, med en nedåtpil.
(data från igår, källa worldometers.info).

..... :seenoevil:

pacman42 pacman42 skrev:
Han sade något åt det hållet, men vad han menade var troligen att det inte muterar så mycket att det leder till att immuniteten tappas. Men än en gång slarvigt uttalande från vår förre Stadsepidemiolog, precis som ofta vår nuvarande dito gör.

Hur mycket mutationer måste det vara för att man skall anse det vara en ny sträng av viruset? Inte ens forskarna verkar vara överens då en del säger att det bara finns en sträng och andra säger sex strängar.
När jag googlade Giesecke ser man ett klart mönster av uttaladen (som mer är tyckanden) som alla verka stödja FHM.

Typ: Viruset muterar inte, vaccin kanske inte fungerar, alla kommer att få covd19 (alltså gör sverige rätt) osv.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är nog inte sträng som är det väsentliga, utan serotyp. Mässlingsviruset förekommer t ex i väldigt många olika strängar men bara en serotyp. Immunitet inträffar mot alla strängar inom denna serotyp. Serotypen för mässlingsvaccin har varit oförändrad under lång tid (i storleksordningen åtminstone 100 år), det är därför immuniteten är livslång trots att viruset har hög mutationsfrekvens.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Eftersom jag aldrig läser Lars's inlägg, för dem är oftast lite för mkt för mig att ta till mig, så "tror jag" att Lars menade att den där grafen är en summagraf av följande länder:
[bild]
(data från igår, källa worldometers.info).

..... :seenoevil:
Du tror fel, grafen har jag själv kopierat från sidan som Lars48 länkade till. Den anger data enbart för Sverige.

• Haha
tobbbias
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:

för 17 timmar sedan - Det coronavirus som sprids över Europa och i USA är inte samma virus som upptäcktes i Wuhan. ... Ifrågasätts: ”Tror inte det kan mutera” ... dock helt av före detta statsepidemiolog Johan Giesecke i SVT:s Morgonstudion.
Att viruset muterar syns även på denna bild. Den finns nog redan med i tråden sen länge. Även Giesecke är medveten om det.
Fylogenetiskt träd och global spridningskarta som visar mutationer av coronaviruset.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Uppenbarligen så kan det mutera:
- https://nextstrain.org/ncov/global

Tittar vi sedan på våra virusstammar så kommer de från flera olika platser i Sverige:
- https://nextstrain.org/ncov/global?f_country=Sweden

Åtminstone 30 olika virusstammar verkar ha förts in i Sverige, bara baserat på de data som finns på Nextstrain. Notera också att de kommer från helt olika delar av världen. En av dem verkar vi ha fått från Australien. En annan kommer från Belgien/Nederländerna. Ytterligare en från USA. Till och med från Ryssland.

Klicka på de gula Sweden-plupparna och se hur viruset har spridits till oss. De stora smittkällorna till Sverige har varit UK, USA, Belgien (EU?). Inte Italien och Österrike.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att viruset muterar syns även på denna bild. Den finns nog redan med i tråden sen länge. Även Giesecke är medveten om det.
[bild]
Jaha, du hann före...

Edit: Men jag hade Sverige-filter med våra stora smittkällor med i mina länkar i alla fall. :cool:

F f91jsw skrev:
Det är nog inte sträng som är det väsentliga, utan serotyp. Mässlingsviruset förekommer t ex i väldigt många olika strängar men bara en serotyp. Immunitet inträffar mot alla strängar inom denna serotyp. Serotypen för mässlingsvaccin har varit oförändrad under lång tid (i storleksordningen åtminstone 100 år), det är därför immuniteten är livslång trots att viruset har hög mutationsfrekvens.
Jag läste att proteinet som utgör serotypen för SARS-CoV-2 kan vika sig på flera olika sätt och därmed så kan den bete sig lite olika och eventuellt inte ge immunitet när det viker sig olika. Det finns något projekt på nätet där man kan låna ut sin dator till att räkna ut vilka av dessa som är potenta. Jag har inte mer detaljer än så, jag läste bara detta i förbifarten någonstans.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Lars48, är det inte bättre att du låter ansvarig behandlande läkare avgöra om en patient klarar av att läggas in i IVA eller ej?
Eller är det ett personligt mål för dig att fylla alla tillgängliga IVA-platser med "äldre äldre" så att dödstalen i IVA stiger?
IVA platser ska fyllas med behövande. De som behöver platsen oavsett hur många år har man kvar att leva.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
JanneJanne123
Även om den IVA-behandlingen leder till att de dör? Din och min definition på behövande verkar vara väldigt olika.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du det?
I New York var det ju så ont om respiratorer att man lät två patienter dela på en fast det inte är godkänt. Inte lät man då sådana som inte har förutsättningar för att klara respiratorvård få en. Det är välkänt att det har dött väldigt många på äldreboenden över hela Europa, inte hade de tillgång till IVA.

Varför ska det vara en fördel att lägga människor som inte kan klara IVA-vård där?
Det är ju bara ovärdigt.
Frågan var inte att försöka lägga in patienter som inte behöver intensivvård på IVA. Frågan var varför de patienter som behöver läggas på IVA bort prioriteras ?!
Jag har tillämpat statistik från England som visar procentuellt av åldersgrupperna som behöver intensivvård.
Om man tillämpar det på statistik från Sverige då ser man att 98% av 80+ som behöver intensivvård får inte det. Utan de får dö utanför IVA i morfinplan och palliativ vård.
Det här är nånting som kommer med stor sannolikhet att hamna på en rättslig instans för mänskliga rättigheter, förmodligen på europeisk nivå. jag helt säker på det.

Diagram över COVID-19-fall i Sverige och sjukhusvårdbehov i England efter åldersgrupp.
Skapa konto

källor:
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-age-distribution

https://www.telegraph.co.uk/global-...lisation-rates-revealed-80-per-cent-infected/

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.