2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Det enda jag blir vimmelkantig av i denna tråden är ursäktseliten som förlöjligar kritiker av det svenska sättet att sköta coronakrisen och (ofta) direkt okritiskt försvarar den svenska officiella hållningen, som gång på gång visat sig vara felaktig. Efter detta är min syn på många av mina medmänniskor förändrad för alltid.Nyfniken skrev:
Lyssna gärna efter 13.20 för en rätt bra sammanfattning av Gina Gustavsson, docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet: https://sverigesradio.se/avsnitt/1506913
Jag blev ju själv kallad för troll i den här tråden för mer än 2 månader sedan när jag försökte presentera fakta om hur farlig Covid19 kunde vara.
Lars48, är det inte bättre att du låter ansvarig behandlande läkare avgöra om en patient klarar av att läggas in i IVA eller ej?L Lars48 skrev:
Eller är det ett personligt mål för dig att fylla alla tillgängliga IVA-platser med "äldre äldre" så att dödstalen i IVA stiger?
Uträkningen håller ju inte. Jag hyllar inte den svenska linjen, jag kritiserar en ekvation av typen: "50 km på 2 timmar ger en genomsnittshastighet på 9 kg."MultiMan skrev:
Länka gärna till inlägg, jag är löjligt förtjust i prognoser och uppföljning av dem.
Tror du att alla som dör i Sverige passerar intensivvården?L Lars48 skrev:Skrämmande ekvation !
Antal patienter som har vårdats på IVA är idag 1632 st (kumulativ). Enligt statistik 80% IVA patienter med Corona klarar sig i Sverige vilket är för närvarande världsrekord !!!
20% av de här 1632 blir ca 327 personer som dött på IVA av Corona. Total antal Corona dödsfall är idag 2959 personer.
2959-327=2632 personer som har dött utanför IVA.
Detta kan sättas i perspektiv med uppgifterna om att det finns och har funnits 20% ledig kapacitet på IVA platser !
Den här ekvationen om att 89% av Corona smittade dör utanför IVA medan det finns 20% lediga platser är nånting som inte går ihop i vanliga fall. Det måste finnas händer som sorterar bort medvetet de som har lägre överlevnadschans som får gå på en morfinplan eller få palliativ vård.
Nu tog du väl i så det ...L Lars48 skrev:Jo, allas åsikter har betydelse. Om en patient väljer själv att avstå ifrån en behandling (vilket chansen är iofs väldigt liten) Då är det en annan sak. men om man sorterar bort patienter på grund av deras ålder eller sjukdomar då är det nånting i samma kaliber som Eugenik och rashygien. Det var inte länge sen som steriliseringslagen togs bort i Sverige. killgissar att det var 70 talet. Vill du införa något liknande igen ?
Och du är snubblande nära att förlora allt i akt av goodwins law.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vad lever du i för värld? I läkarens uppdrag ingår att göra just de här bedömningarna. Ålder är sällan faktorn, men sjukdomshistorien påverkar ju enormt vilka behandlingar man kan klara av. Vad tycker du är konstigt med det?L Lars48 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var jag aldrig med om!Nyfniken skrev:
Det var bara Röda Hund som man ville sprida, och just bland flickor.
Det var ju annars en rätt lindrig sjukdom.
När jag själv hade den, kanske i 10-årsåldern, med lätt temperaturförhöjning,var jag med på en liten utflykt med klassen till Delsjön.
Men Vattkoppor, Påssjuka, Kikhosta och Mässling fick man gå igenom hemma för att inte smitta ned andra.
(Och när jag hade Scharlakansfeber i 5 - 6-årsåldern blev jag inlagd i enskilt rum, helisolerad, på Barnsjukhuset i Gbg. Minns fortfarande de äckliga fiskbullarna jag fick att äta, och hur min mamma kom för att hälsa på mig, och fick nöja sig med att vinka genom en glasruta i mellan korridor och sjukrum
mathiash77 skrev:Men med @Ulltand ’s utlovade vaccin I September är det ju bara o åk...
Skämt åsido.
Jag tror att de stora massorna skulle bli galna av att få veta att det kommer vara så här fram till 2021... Äldre människor som inte blir utsläppta förrän det finns ett vaccin 2021...
Det finns för många som kommer chansa istället då eftersom det ju bara är en risk att dö, inte säkert.... Se på rökning osv... o då blir sjukhusen överfulla.....
Såg du länken jag postade om klonade antikroppar? Kan komma redan till sommaren!
Bra stödbehandling tills vaccinet kommer till hösten eller vintern
Såg att Tegnell inte ville spekulera om vaccin. Stort misstag imo.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så korkat det "offentliga välfärdssamhället" är organiserat ibland!pacman42 skrev:
Hur svårt hade det varit med en regel, att kommunen där fritidsstugan ligger, bara hade kunnat skicka en faktura till hemortskommunen för utlagda kostnader för att serva sommargästerna.
För det är ju oftast pengarna det är fråga om trots allt.
Såg ni att en Amerikansk forskare säger att hon har isolerat 6 olika virusstammar i en icke granskad studie? En stam skall vara betydligt mer smittsam och slårt snabbt ut de andra. Hon sade något i stil med att den nya mer smittsamma stammen skulle kunna återinfektera redan tidigare sjuka. Riktigt illa om det stämmer. I sammanhanget två vaccinkandidater har som mål att ta alla Coronavirus.
Men å andra sidan säger Giesecke att han är skeptisk till att corona kan mutera övht ?!
Någon med större insikt detta?
Men å andra sidan säger Giesecke att han är skeptisk till att corona kan mutera övht ?!
Någon med större insikt detta?
Såg inte när detta kunde vara tillgängligt för den brasa populationen och vilken effekt detta gav, 80%, 90% eller 100% immunitet?Ulltand skrev:
Så det är nog smart att inte någon spekulerar på detta området.. Speciellt inte när vissa tycker det är för otydligt ändå...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Suck, jag minns när min mamma drog sina sista andetagBirgitS skrev:
Hon hade opererats för bröstcancer, men metastaserna växte runt om i kroppen, bland annat i ryggrad/ryggmärg.
Hon dog lugnt och stilla på Sahlgrenska, nyss fyllda 65, och drog sina sista andetag medan jag höll hennes hand. Ingen IVA-vård eller respirator där inte.