Status
Inte öppen för fler kommentarer.
5 50procent skrev:
Det spelar ingen roll vad vare sig du eller nån annan säger, en del får man skrika sig hes åt. Men det hjälper ändå inte...
Eftersom så många i den här tråden är hobby-epidemiologer gör jag ett inlägg eftersom jag är hobby-filosof på lediga stunder:
"Skillnaden mellan okunskap och dårskap är att okunskap är lätt att åtgärda, men framförallt att erkänna"

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
överlever få av dem som får IVA-vård i Storbritannien
Man kan inte gissa utfallet. Vissa klarar sig bra och vissa inte. Bara för att de flesta 80 + inte klarar sig på IVA behöver inte betyda att man ska utesluta alla från att få den vård de behöver.

JanneJanne123
Gör man det då?

Edit: och i så fall källa på det.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Man kan inte gissa utfallet. Vissa klarar sig bra och vissa inte. Bara för att de flesta 80 + inte klarar sig på IVA behöver inte betyda att man ska utesluta alla från att få den vård de behöver.
Här en graf från sidan 19 i rapporten det länkades till:
Histogram som visar antal patienter efter ålder i respiratorvård med utfall: avlidna, pågående vård och utskrivna levande.
Som gäller just dem som får vård med respirator.
Som framgår är det ytterst få över 80 år som har lagts i respirator och någon enstaka som överlevt av dem. Alltså samma förhållande som i Sverige.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Gör man det då?

Edit: och i så fall källa på det.
Nej, det framgår av intensivvårdsregistret att det har varit en del över 80 år som fått IVA-vård och en del av dem levde 30 dagar efter att IVA-vården påbörjades.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
optimum
Tänk om man kunde vara så lugn inför att bli allvarligt sjuk som min svärmor.

Hon säger att hon haft influensa flera gånger tidigare och det gått jättebra.
Hon påpekar också att hon haft den så kallade Asiaten och det gick bra då också
Så varför oroar sig så många för detta tycker hon.

Hon bor i egen lägenhet på ett ställe för åldringsvård så det är besöksförbud där.
De gångerna vi handlar ställer vi kassen utanför ytterdörren och backar tillbaka tills hon hämtat den.
Frugan pratar i telefon med henne varje dag för att vi inte kan besöka.
Vi försöker hjälpa till och handla men hon går gärna ut till matbutiken i centrum (10 minuter bort) och handlar ibland trots att vi sagt till att hon inte ska göra så.
-Asch det är väl inget, brukar hon säga.

Oroar vi oss för mycket för henne och covid-19?

Kan tilläggas att svärmor fyller 91 i år och har problem med hjärtat.

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Hon kanske tillhör en av dem som förlikat sig med att livet närmar sig slutet och tycker inte att det är så viktigt om det blir i år eller om några år. Hon vet att hennes barn och barnbarn har blivit bra människor och fått ett bra liv och att det är det viktigaste (eller något liknande).

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag har skrivit det förut, men jag själv har med allra störta sannolikhet drabbats av Covid-19. Är inne på femte veckan nu. Jag skulle inte vilja att min farmor eller mormor fick det här.

• Gilla
  • Ledsen
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
optimum optimum skrev:
Tänk om man kunde vara så lugn inför att bli allvarligt sjuk som min svärmor.

Hon säger att hon haft influensa flera gånger tidigare och det gått jättebra.
Hon påpekar också att hon haft den så kallade Asiaten och det gick bra då också
Så varför oroar sig så många för detta tycker hon.

Hon bor i egen lägenhet på ett ställe för åldringsvård så det är besöksförbud där.
De gångerna vi handlar ställer vi kassen utanför ytterdörren och backar tillbaka tills hon hämtat den.
Frugan pratar i telefon med henne varje dag för att vi inte kan besöka.
Vi försöker hjälpa till och handla men hon går gärna ut till matbutiken i centrum (10 minuter bort) och handlar ibland trots att vi sagt till att hon inte ska göra så.
-Asch det är väl inget, brukar hon säga.

Oroar vi oss för mycket för henne och covid-19?

Kan tilläggas att svärmor fyller 91 i år och har problem med hjärtat.
Fint att höra om en person i hennes ålder som frtf verkar ha livsgnista kvar och inte tappat modet. Det är ganska få förunnat av de jag träffat att ha det så.
Sedan, (eftersom du frågar) att ni oroar er tyder ju bara på att ni har känslor och känslor väljer man ju inte, de bara är. Men då jag förstår att hon är älskad så passa på att njuta lite mer av varandra nu (för i hennes ålder finns det inte så mycket sedan kvar) så tror jag att er oro mildras lite helt automatiskt. Kom ihåg att skratta mycket till era minnen tillsammans. Det behöver en mer än ngt annat i hennes ålder.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Vet inte om det är ngn ide men vill i alla fall påpeka för dig, Lars: det står inte en massa tomma iva-platser och skräpar i Sverige medan åldringar dör i onödan på vårdhemmen. De ”lediga” iva-platser som presenteras av socialstyrelsen finns egentligen inte på riktigt i egentlig bemärkelse då de inte är bemannade. Skulle alla dessa utnyttjas innebär det i praktiken att man skulle få rycka alla sjuksköterskor utan vidareutbildning och säga till dem att stå vid patientplatsen och önska dem lycka till. I detta läge måsta alla arbeta tredubbla skift och göra saker långt utanför sin comfort zone

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffanstorp blir pilotkommun för Covid Symtom Tracker appen.

Gå in och ladda ner appen Covid Symptom Tracker och bidra till forskningen och kampen att begränsa virusets effekter i Staffanstorps kommun. Tillsammans kan vi motverka smittan
!

https://staffanstorp.se/2020/05/05/coronaapp/

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Såg att Tegnell inte ville spekulera om vaccin. Stort misstag imo.
Tänk så olika man kan tänka. Jag tycker det hade varit ett stort misstag om han hade spekulerat.

• Gilla
  • Haha
Violina och 14 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Fairlane Fairlane skrev:
Tänk så olika man kan tänka. Jag tycker det hade varit ett stort misstag om han hade spekulerat.
IMO också:rofl:

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Som jag förstår det så är det inte en dödsdom om man inte får respiratorvård för att läkarna bedömer att man inte klarar av det.
Om läkaren bedömer att personen har 1% sannolikhet att klara en respiratorbehandling och 5% sannolikhet att överleva utan så känns det dumt att tvinga in personen i respirator bara för att visa att man verkligen försökt. Dock kan jag ha missförstått saker och ting då jag inte är medicinskt kunnig.

• Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Staffanstorp blir pilotkommun för Covid Symtom Tracker appen.

Gå in och ladda ner appen Covid Symptom Tracker och bidra till forskningen och kampen att begränsa virusets effekter i Staffanstorps kommun. Tillsammans kan vi motverka smittan
!

[länk]
Appen har inget att göra med Staffanstorp utan den är till för hela Sverige och jag tipsade om den förra veckan när den var ny. Det som går att se för forskarna är var i Sverige det finns fler eller färre som rapporterar in att de har symtom, har testats för Covid-19 etc.
Här är första rapporten: https://www.covid19app.lu.se/articl...d-en-pagaende-symptomatisk-covid-19-infektion
- Våra preliminära beräkningar är att 1,5-3,5 procent av den svenska befolkningen i åldern 18-70 år just nu har en symtombild som överensstämmer med covid-19, vilket innebär att de sannolikt skulle få diagnosen om de testades idag
Tillägg:
Appen heter numera COVID Symptom Study för att minska risken att någon tror att det är personer som spåras.

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.