Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så du menar att detta är någon slags statlig ättestupa? Som dessutom läkarkåren understödjer?
För många dåliga beslut och ingen planering.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Idag var det mycket prat på pressträffen om utbildning av personal och bristande hygienrutiner inom äldrevården. Intrycket är som påtalats tidigare att hade äldrevården fungerat bättre hade vi inte haft så höga dödstal i Sverige av Covid-19.

Men, förutom det, om nu äldrevården fungerar så dåligt kring hygienrutiner, kunskap m.m. hur många äldre har då dött i säsongsinfluensan och liknande genom åren pga dessa problem frågar jag mig?

Eller har de flesta äldre alltid varit vaccinerade så de sluppit riskera livet varje gång hemtjänsten ringt på dörren?

• Gilla
blackarrow och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
För många dåliga beslut och ingen planering.
Ja du, det kan man nog säga om Storbritannien också. Jag tycker ju inte att man ska jämföra länders siffror på avlidna men du brukar ju gilla det så då borde du ju ha sett att deras siffror är betydligt högre än Sveriges.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu glömde du källorna igen!
Utan källor blir det rätt meningslöst eftersom du kan ha misstolkat något
KAN?
Jag skulle tro att han kan missuppfatta ett uttalande om att vatten är blött...

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det som f91jsw redan har svarat dig undrar jag om du har svårt att förstå sidan [länk] och i så fall kanske du har någon fråga om det som underlättar. Det är ju knappast så att de olika läkarna och forskarna som har studerat virusets RNA i Sverige hittar på saker bara för att det är kul.
Vad man kan se i denna analys är att Stockholm till stor del fått sitt virus från Europa, medan resten av Sverige har fått det från Europa, men att det gick via USA först.

Om någon undrar varför Belgien drabbats så hårt så är det för att de smittats från Kina och att smittan (troligen) spreds under ytan där parallellt med att den spreds i Italien. Det som troligen hände var alltså att det var i Italien som smittan först drabbade de äldre...

Frågan är dock i vilken utsträckning man kan lita på detta. Om samma mutation hänt på två ställen så kan det bli fel. Det kan också varit så att smittan kom till Italien före Belgien, men det tidigaste provet är från Belgien. Då hamnar strängen som originerande i Belgien istället för i Italien. Detta spelar inte så stor roll dock då de flesta sjuka i Sverige utanför Stockholm faktiskt fått smittan via USA...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Sannolikheten för att samma mutation ska ske på två ställen inom en kort tidsrymd är nog astronomiskt liten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Sannolikheten för att samma mutation ska ske på två ställen inom en kort tidsrymd är nog astronomiskt liten.
Jo, så är det nog, även om vissa ställen i RNA är mer benägna att mutera än andra. Jag tror att en del av hoppen över Atlanten också beror på att det är för få prov tagna i länderna. Detta gäller dock inte strängarna som de flesta i Sverige utanför Stockholm blivit smittad av, den har tydligt varit i USA och sedan smittat tillbaka, delar av smittan i Stockholm har också kommit den vägen. Däremot de första proverna för Italien, Belgien och USA, där tror jag att ordningen inte nödvändigtvis är korrekt (Belgien->USA->Italien, respektive Belgien->UK->Ryssland->Italien och några till liknande med USA också, det är nog så att Belgien fick smittan tidigt från Italien eller vice versa och sedan spreds den vidare till UK, USA och Ryssland tidigt också). Det är lätt att dra förhastade slutsatser på väldigt få prover.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja du, det kan man nog säga om Storbritannien också. Jag tycker ju inte att man ska jämföra länders siffror på avlidna men du brukar ju gilla det så då borde du ju ha sett att deras siffror är betydligt högre än Sveriges.
Jag skrev andra länder skickar sina 80+ till IVA, du sa hur vet du det. Nu har du fått svart på vitt. Men låt mig gissa i din värld 80+ har ingen plats nånstans, de bara tar för stor plats.
Om man låter bli att skicka 80+ till IVA då är det klart att det blir 20% ledig kapacitet.
Men den är en falsk kapacitet.
Om rätt ska vara rätt då saknas det intensivvårdsplatser just nu.
De sim ska få IV får morfin istället.
Bedrövligt i högsta grad !

L Lars48 skrev:
Jag skrev andra länder skickar sina 80+ till IVA, du sa hur vet du det. Nu har du fått svart på vitt. Men låt mig gissa i din värld 80+ har ingen plats nånstans, de bara tar för stor plats.
Om man låter bli att skicka 80+ till IVA då är det klart att det blir 20% ledig kapacitet.
Det beror ju på att de patienterna inte klarar av vård på IVA.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Violina och 9 till
  • Laddar…
Skruvebulten
L Lars48 skrev:
Det kan inte vara så svårt att förstå. Har man ett samhälle med väldigt milda restriktioner då fortsätter antal smittade och dödsfall öka. Något annat kan du inte förvänta dig om du inte tror på ett mirakel.
Men det är ju en självklarhet. Öppnare samhälle = vidare smittspridning och vice versa. Det är väl aldrig någon som påstått något annat?

Är det frtf 0 visionen du efterfrågar?
Jag frågar för att jag försöker förstå dina inlägg.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L largab skrev:
Jag fortsätter äta D vitamin, ökar nog dosen
Källa
[länk]
Det är ju bättre att få D-vitamin (och alla andra vitaminer) på naturlig väg så var hellre ute en kvart extra om dagen och se över vad du äter. Extra D-vitaminer kan vara bra för den som är sjuk eller av andra anledningar inte kan vara ute och/eller äter väldigt lite.

Överdosera inte, som det står i debattartikeln "ofarligt inom terapeutiska gränser."

Sen tycker jag det är lite underligt att det är två psykiatriker och läkare på institutionen för medicinska vetenskaper som har skrivit debattartikeln, inte precis de man förväntar sig ska intressera sig för just det ämnet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
L largab skrev:
Jag fortsätter äta D vitamin, ökar nog dosen
Källa
[länk]
Gört;)
Det är nog ingen som vill ta dina piller ifrån dig. Själv tog jag mig en skön promenad i :cool: idag

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Som framgick av inlägg #11936 så överlever få av dem som får IVA-vård i Storbritannien utan då har man bara plågat deras stackars kroppar alldeles i onödan och de har inte fått dö i lugn och ro.

Jag är mycket glad att en del av mina släktingar har blivit mycket äldre än 80 år så du gissade helt fel.

Även om du verkar ha en väldig dödsångest så kan du inte förutsätta att alla andra känner likadant under hela livet. Många förlikar sig med döden när de blir gamla och skröpliga, kanske inte ens tycker att deras liv är värt något eftersom de har ständigt ont, ser dåligt, hör dåligt, svårt att röra sig osv.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.