Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Martin_B Martin_B skrev:
Om det är en återsmitta av samma variant som vid första omgången så är vi JÄVLIGT illa ute, för då skulle det ju innebära att man inte ens blir immun mot den här skiten. Och då kommer det bara att gå runt, runt och runt tills alla är totalt utmattade, såvida vi inte sätter alla i världen i strikt husarrest i sådär en månad.
Men det låter inte troligt tycker jag, för vad jag har förstått, så bör man få en viss immunitet, hur länge den nu håller. Då så har jag nog inte sett att det har bekräftats säkert.
Jag tror inte att man återsmittas av samma gren, däremot misstänker jag att det kan vara så att personer som haft viruset och blivit utskrivna inte har varit helt fria från viruset. Om de då kraftigt utsätts för smittan igen, då kanske inte immunförsvaret klarar av den nya anstormningen utan att behöva "börja om". Detta skulle då kunna leda till att man blir sjuk igen, trots att man kan bli immun igen.

En del hävdar att det finns många fall av "knall och fall"-död om man blir sjuk igen, men det verkar inte finnas någon rapport om detta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Om det är en återsmitta av samma variant som vid första omgången så är vi JÄVLIGT illa ute, för då skulle det ju innebära att man inte ens blir immun mot den här skiten.
Man vet väl inte på vilka grunder som Kina friskförklarade de patienter som blev sjuka igen. Man har ju numera konstaterat att rester av virus hittas i näsa och avföring långt efter att symptomen upphört, så friskförklarades kineser när de var symptomfria men inte utan virusrester så kan de ju ha blivit sjuka för att viruset har blommat upp.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B
Nefrums Nefrums skrev:
Sydkorea kom endast "ikapp" i antal upptäckta fall för att de testade allt och alla. Det totala antalet fall ökade inte snabbare i Sydkorea, de bara upptäckte fler av dem. Syns tydligt om man set till hur mycket det ökar i Sydkorea just nu samt antal döda i Sydkorea. Italien har 10 ggr fler döda.
Kan vara så ja. Jag tittar enbart på totala fall, inte antal döda, och detta per capita, de gånger jag anger Italien till att ha drabbats värst i världen.

För det är per capita man får titta på, även om det så klart finns andra faktorer som ekonomi osv. Men utan att blanda in för många faktorer så är per capita ett bra mått att se hur ansträngt ett land blir av viruset. Kina ligger ju rätt bra till där faktiskt, jämfört med Italien. Men Sverige är snart uppe i Kinas nivå och riskerar att nå Italiens nivå om det inte stoppas mycket snabbt - inget som tyder på det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå "dö ut".

Det är inga virus som dör ut, de fortsätter att komma varje år i all framtid, ju.
Nej, det stämmer inte. Smittkoppor har ju faktiskt försvunnit helt.
Och på ett teoretiskt plan så kan man förstås utrota virus helt, sen är det inte praktiskt möjligt.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Hur gör du med alla stödfunktioner till dessa då? Företag som tillverkar saker de behöver. Importföretag. Distributörer och transportörer. It-bolag som driftar deras kritiska verksamhetssystem. Banker och betalningsförmedlare. Reparatörer. Bilverkstäder. Osv.

Det slutar väl med att bara frisörer sitter hemma för det är kanske inte samhällskritiskt att klippa sig...
Vi pratar om tre veckors nedstängning inte ett halvår eller mer. Och det betyder karantän. Inte åka runt med bilen, inte renovera lägenheten, inte gå på banken för lägga om lånen osv. Endast det absolut viktigaste ska vara aktivt och de systemen ska serva de som absolut måste ha tillgång. Resterande 95% får gå i ide.

Mikael_L
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, alltså då menar jag som exempelvis med SARS och MERS. Det är ju inte så att vi varje år får ett nytt stort SARS och MERS utbrott.
Men vi kan nog vara rätt säkra på att de virusstammarna finns kvar där ute i världen.
Men nu har ju väldigt många blivit utsatta för det och därmed svåremottagliga för att bli sjuka, och därmed så hindras dessa virus framfart mest av att många människor bär lämpliga antikroppar.

edit:
Jag läste nu att svininfluensans stam snurrade runt jorden ett tag och muterade sig så småningom till att bli som ett av de vanliga influensastammarna, dvs det dog på sätt och vis ut, på det viset att dess egna mutationer tog det till det läge där det inte skiljer sig avsevärt ifrån de vanliga säsongsinfluensorna.

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det är väldigt naivt att tro att någon kommer att kunna hålla sig frisk. I alla fall om man rör sig bland folk
Det går utmärkt att skydda sig. Andningsskydd med P3 filter, skyddsglasögon som skyddar slemhinnor, lägg till ett stänkskydd på det för extra skydd. Heltäckande kläder och handskar. Desinfektion efter varje skift. Bara kolla hur sjukhuspersonal klär sig.

Både SARS och MERS anses ju ha ett betydligt lägre R0-tal än covi-19. Sen antalet som blivit smittade av de sjukdomarna är ju oerhört lågt jämfört med nuvarande pandemi (måste man väl ändå kalla det nu) av covid-19.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vi kan nog vara rätt säkra på att de virusstammarna finns kvar där ute i världen.
Men nu har ju väldigt många blivit utsatta för det och därmed svåremottagliga för att bli sjuka, och därmed så hindras dessa virus framfart mest av att många människor bär lämpliga antikroppar.
De finns kvar ja, men i mycket låg utsträckning och det är därför lätt att hålla de i schack.

Vi i Sverige är ju inte immuna mot SARS och MERS exempelvis, ändå har vi inget utbrott här, och det är för att viruset enbart har lyckats överleva på vissa platser.

Men visst, det blir nog inte så lätt att trycka tillbaka covid-19 då den ju sprids något vansinnigt snabbt. Ett vaccin måste ju fram, men det är väl underförstått förmodar jag när det kommer till en "pandemi", och det pekar väl åt det hållet nu även med WHO's mått mätt antar jag? :)

Mikael_L
V vectrex skrev:
Nej, det stämmer inte. Smittkoppor har ju faktiskt försvunnit helt.
Och på ett teoretiskt plan så kan man förstås utrota virus helt, sen är det inte praktiskt möjligt.
Ja så är det, och kollar man kampanjen mot smittkoppor men sen lägger till hur muteringsbenägna influensor är, så inser man nog att utrotad influensa är ingen sak att gå och drömma om.

Anna_H Anna_H skrev:
Har du länkar? Hittar ingen sådan info på de pålitliga källor jag nyttjar. Det enda jag hittar är en mer eller mindre rasistisk sida som rapporterar så negativt de kan, de nämner EN kvinna i Japan som insjuknat igen, vilket KAN betyda att viruset muterat.
Vad jag sett blir vi immuna mot viruset en viss tid efter tillfrisknande. Den kvinnan i Japan tror de återsjuknade i samma, att viruset fortfarande var aktivt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B
Anna_H Anna_H skrev:
Har du länkar? Hittar ingen sådan info på de pålitliga källor jag nyttjar. Det enda jag hittar är en mer eller mindre rasistisk sida som rapporterar så negativt de kan, de nämner EN kvinna i Japan som insjuknat igen, vilket KAN betyda att viruset muterat.
Nu vet jag inte vilken rasistisk sida du pratar om då jag själv inte besöker, eller ens känner till, några sådana, men här är en artikel av väldigt många i samma ämne:

https://www.cnbc.com/2020/03/04/coronavirus-chinese-scientists-identify-two-types-covid-19.html

BirgitS
Enligt Wikipedia finns det inte ett enda registrerat fall av SARS under de senaste 15 åren, däremot för MERS finns det kring 200 fall om året.

T
OM ECDC:s dödlighetsestimat om 0,5-1% stämmer har vi 1300-3000 smittade i Sverige just nu med en konstaterad siffra på 434 och faktorn 3,4 (utifrån konstaterade fall och döda).

Martin_B Martin_B skrev:
Ändå lite förvånansvärt att inte Europa med Italien i spetsen tog lärdom av Kina och riktigt stramade åt DIREKT så fort de såg att det började lite smått.
Tyvärr är det få länder i Europa som har ett statsskick som möjliggör snabba och hårda åtgärder.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.