Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Mats-S John Smith skrev:
Helt RÄTT!
Om ekonomin går åt helvete totalt, så har vi bra många fler döda än vad Corona har tagit ...
Har du något vetenskapligt evidens på att en lågkonjunktur leder till många fler döda än Corona?
Det finns flera undersökningar som har presenterat i den här tråden som tyder på att nettodödlighet går i ner i en lågkonjunktur.

Redigerat:
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Minska smittspridningen till för sjukvården hanterbara nivåer.

Hur kan det ha gått dig förbi?
Visst är det en märklig stratergi? Hur skall man översätta det irl? Så länge ingen dör på gatan är det OK? Eller att skukvården inte behöver prioritera bort någon för intesivvård? Eller att andra svårt sjuka måste skjuta på sin vård? Det händer ju ju redan nu och det måste ju betyda att straterign har misslyckats?

Nya Zeeland har visst haft som stratergi att så få som möjligt skall dö. Nu är man på väg mot att utrota Covid19 från landet helt och hållet.

En annan tanke är att frågan om stratergi är på tok för stor för en myndighet att avgöra. Nu är det ju också ytterst reggeringens ansvar. Men hade det inte varit bra med lite större öppenhet om alternativen och en möjlighet att lyssna andra än FHM?

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du själv har väldigt många gånger poängterat hur uppenbart det var i Italien just då.
Hur ska du ha det? Du ändrar väl inte din åsikt allteftersom?

Något sådant budskap kunde i alla fall inte jag läsa.

Jag vet inte precis när från Italien kom men inget om Italien när vi anlände till Arlanda. De kom väl slutet av februari

Edit. Ska vara slutet februari, inte januari som jag skrev

Redigerat:
T
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser stora säkerhets- och integritetsmässiga risker med en app som spårar folk i sån detalj.

Jag har förstås plats avslaget i min mobil och försöker för övrigt använda Googles appar och tjänster så lite som möjligt, liksom Apples.

Jag har inte sökt vad andra länders säkerhetskunniga tycker om deras appar men jag råkade ju se (och länka till) vad som sägs i Norge. När det gäller Sydkorea så sas det på radion att många där nu lämnar mobilen hemma för att de inte vill bli spårade.
Jag håller med dig om att det finns risker med en app men de fördelar som jag tidigare beskrivit överväger klart riskerna. I Norge har du över 1 miljon nedladdningar för någon vecka sedan så det innebär att i vart fall 1 miljon norrmän tycker att fördelarna överväger.

Men visst fortsätter vi på den vägen som vi nu valt och inte vidtar fler åtgärder så gissar jag på att vi har mellan 5-10 000 döda innan sommaren är slut, att jämföra med våra grannländer som sannolikt kommer att ha under 1000 döda var. Jag tror inte att vi kommer ha klarat vår ekonomi så fantastiskt mycket bättre än vad de gjort så vad vann vi då med våra liberala restriktioner?

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Italien. Tegnell sa i en intevju att visst är dte stor smittspridning i norra Italien men vi har nnga rapporter från Alperna. Så det är bara å åk.

En felbedömning som kanske inte varit hela världen om FHM tagit rapporterna om asymtomatisk smittsprdning på allvar.

Då hade man kunna rädda upp situationen genom att sätta alla hemvändare i 2 v karantän.

Det är en lång serie av fel och underskattningar från FHM som gör att vi hamnat här.

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Visst är det en märklig stratergi? Hur skall man översätta det irl? Så länge ingen dör på gatan är det OK? Eller att skukvården inte behöver prioritera bort någon för intesivvård? Eller att andra svårt sjuka måste skjuta på sin vård? Det händer ju ju redan nu och det måste ju betyda att straterign har misslyckats?
Nej, jag tycker inte att det är en märklig strategi. Avvägningar mellan personlig frihet, samhällets bästa och allmänna resurser görs ju varje dag och och har så gjorts i årtionden.

Alkohol, rökning, bilkörning, droger, fallskärmshoppning, socker, pandemier - för alla dessa företeelser har vi tillsammans kommit överens till vilken grad vi ska acceptera de negativa konsekvenserna för att ge individen frihet samtidigt som sjukvårdens ansträngningar inte blir astronomiska och även att befolkningen i stort kan acceptera inskränkningarna i det dagliga livet.

• Gilla
Tomtom79 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då hade man kunna rädda upp situationen genom att sätta alla hemvändare i 2 v karantän.
Det är många som har sagt det men ingen som har velat berätta hur det går till att sätta så många människor i karantän.
Och varför bara de från Italien?
I månadsskiftet februari/mars fanns det sjuka i många länder, Spanien, Frankrike, Storbritannien bara för att nämna några av de europeiska.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
T TAR12 skrev:
Jag håller med dig om att det finns risker med en app men de fördelar som jag tidigare beskrivit överväger klart riskerna. I Norge har du över 1 miljon nedladdningar för någon vecka sedan så det innebär att i vart fall 1 miljon norrmän tycker att fördelarna överväger.
https://www.expressen.se/dinapengar/tech/1-miljon-nedladdningar-av-norges-app-smittestopp-/
”Det är skrämmande att man genom att registrera var hundratusentals personer är och vilka de möter har skaffat sig ett mycket attraktivt mål för underrättelse. Det råder inte heller några tvivel om att dessa data är ett attraktivt mål för hackare och kan bidra till exempelvis utpressning.”

Jag gissar att det är ett utvecklingsprojekt som utvecklats under maximal tidspress där alla tänkbara genvägar inom säkerhet och integritet har tagits med motivet ”fördelarna överväger”.

Sannolikheten att jag skulle installera en sådan app vid lansering är nog väldigt nära noll.

• Gilla
Poxeman och 5 till
  • Laddar…
Just nu på Rapport. Dödstalen i Covid19 skrivs upp med ca 10 %. FHM har bara räknat labratoriebekräftade fall. Fall där läkare bedömt Covid19 som dödsorsak har inte tagits med.

Tegnell. för någon vecka sedan. "Vi har förmodligen bäst koll i världen på dödsfall av Covid19"

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
[länk]
”Det är skrämmande att man genom att registrera var hundratusentals personer är och vilka de möter har skaffat sig ett mycket attraktivt mål för underrättelse. Det råder inte heller några tvivel om att dessa data är ett attraktivt mål för hackare och kan bidra till exempelvis utpressning.”

Jag gissar att det är ett utvecklingsprojekt som utvecklats under maximal tidspress där alla tänkbara genvägar inom säkerhet och integritet har tagits med motivet ”fördelarna överväger”.

Sannolikheten att jag skulle installera en sådan app vid lansering är nog väldigt nära noll.
Lite märkligt kan jag tycka är det att vi har så lätt att lita på FHM´s rekommendationer som kan vara livsavgörande men så svårt att lita på att MSB skulle kunna ta fram en säker app när vi samtidigt delar liknade data med Google genom att ha platsstjänster påslaget i telefonen. Bara genom att du använder en mobil utan platstjänster så ger du operatörerna information om var du befinner dig i varje givet ögonblick, information som sparas.

I slutändan handlar det om vad vi värderar högst: några tusen liv eller ett potentiellt intrång i integriteten?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är många som har sagt det men ingen som har velat berätta hur det går till att sätta så många människor i karantän.
Och varför bara de från Italien?
I månadsskiftet februari/mars fanns det sjuka i många länder, Spanien, Frankrike, Storbritannien bara för att nämna några av de europeiska.
Ja men det är ju den enklaste saken världen! Hemkarantän 2 veckor.. Kan man inte beställa hem mat själv så ordnar samhället det.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Just nu på Rapport. Dödstalen i Covid19 skrivs upp med ca 10 %. FHM har bara räknat labratoriebekräftade fall. Fall där läkare bedömt Covid19 som dödsorsak har inte tagits med.

Tegnell. för någon vecka sedan. "Vi har förmodligen bäst koll i världen på dödsfall av Covid19"
Visst är det spännande att man kan vara bäst utan att vara speciellt bra? Det ställer ju framför allt alla andra i en ännu sämre sits.

• Gilla
JSten och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det är ju den enklaste saken världen! Hemkarantän 2 veckor.. Kan man inte beställa hem mat själv så ordnar samhället det.
Och hur ordnar samhället mat till 10 000 personer i Stockholm bara så där och omedelbart, naturligtvis med hänsyn till vad barn äter, allergier och andra sjukdomar?
Inte kan man beställa mat för hemleverans en lördag kväll och få den innan söndag lunch från några vanliga matleveranstjänster.
Samt ordna säkra transporter från flygplatser, busstationer etc. över hela landet?

• Haha
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Italien. Tegnell sa i en intevju att visst är dte stor smittspridning i norra Italien men vi har nnga rapporter från Alperna. Så det är bara å åk.
En felbedömning som kanske inte varit hela världen om FHM tagit rapporterna om asymtomatisk smittsprdning på allvar.
Det är en lång serie av fel och underskattningar från FHM som gör att vi hamnat här.
FHM gjorde en bedömning utifrån Italienska myndigheters information;
”Per Follin berättar att det finns beredskap och ett sjukvårdsteam på Arlanda om någon skulle vara sjuk när de landar. Men han säger också att just skidorterna i Italien inte tillhör riskområdena, även om de ligger i de drabbade regionerna.
– Flygplatserna räknas inte heller in, om man bara reser igenom. Det är den riskvärdering man gjort utifrån information från italienska myndigheter."

Samt vill du vara vänlig och visa när de första rapporterna om asymtomatisk smittspridning skrevs, för som jag skrivit tidigare i tråden så har i alla fall jag inte läst om det förrän runt den 20 mars och det är ju nästan en månad efter sportloven.

• Gilla
largab och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, jag tycker inte att det är en märklig strategi. Avvägningar mellan personlig frihet, samhällets bästa och allmänna resurser görs ju varje dag och och har så gjorts i årtionden.

Alkohol, rökning, bilkörning, droger, fallskärmshoppning, socker, pandemier - för alla dessa företeelser har vi tillsammans kommit överens till vilken grad vi ska acceptera de negativa konsekvenserna för att ge individen frihet samtidigt som sjukvårdens ansträngningar inte blir astronomiska och även att befolkningen i stort kan acceptera inskränkningarna i det dagliga livet.
I stort sett allt du räknar upp är självpåtagen risk.

Hur kan du jämföra det men att vi har misslyckats med att skydda våra äldre som dör på boenden utan rimligt sjukvård.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.