2 327 830 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vem skulle betala? Vem skulle betala om det vore ett falsklarm?Ulltand skrev:
Vem skulle ha bestämt från vilka länder? Alla?
Smittspridningen skedde ju från länder som inte var kända då med har vi ju fått reda på i efterhand.
Så helt enkelt är det ju inte, om man nu inte vet hur det gick och är efterklok.
Den 31 januari agrumenterade jag mot FHM på Vetenskap och Folkbildning om asymtomatisk smittspridning. Då fanns det en Tyska publicerad studie och varningar från officiella kinesiska källor.Gammelnörden skrev:
FHM gjorde en bedömning utifrån Italienska myndigheters information;
”Per Follin berättar att det finns beredskap och ett sjukvårdsteam på Arlanda om någon skulle vara sjuk när de landar. Men han säger också att just skidorterna i Italien inte tillhör riskområdena, även om de ligger i de drabbade regionerna.
– Flygplatserna räknas inte heller in, om man bara reser igenom. Det är den riskvärdering man gjort utifrån information från italienska myndigheter."
Samt vill du vara vänlig och visa när de första rapporterna om asymtomatisk smittspridning skrevs, för som jag skrivit tidigare i tråden så har i alla fall jag inte läst om det förrän runt den 20 mars och det är ju nästan en månad efter sportloven.
P patst577 skrev:
LOL Det hade kostat 0,1 % av vad det kostar nu. Bara riskländer som så var Italien, Itan, Kina
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag tolkar "vi" som Sverige vilket inkluderar Socialstyrelsen vars uppgift är att "ta fram föreskrifter, kunskapsstöd och statistik samt göra uppföljningar och utvärderingar."Ulltand skrev:
Jag är inte riktigt med på ditt etistka tänka här? Jämför du en äldre som dör i Covid10 på ett boende pga FHMs otillräcklighet med en självpåtagen risk hos en fallskärmshoppare?Nyfniken skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
FHM har alltid varit tydliga med att deras siffror avser laboratoriebekräftade fall.Ulltand skrev:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Sen att en läkare registrerar det som att en avliden har dött av Covid-19 betyder ju inte att det helt säkert är så, bara att personen ifråga hade symtom som tydde på det.
Javisst, men som sagt var bedömdes inte Italien vara ett högriskland då.Ulltand skrev:
Tänk vad lätt det är att vara efterklok och se den viktiga information som fanns då. Skillnaden mot då är dock att det fanns ett brus som man då måste hantera. Det bruset döljde den viktiga informationen. Bruset kan vi helt bortse från idag för vi vet facit.
Skulle man gjort något kring 25-27 feb skulle man nog i stort sett behövt sätta alla inresande, från alla länder, I hemkarantän. Det såg man nog inga skäl till, inte med den kunskap man hade då.
Återigen. Två frågor som jag inte fått speciellt bra svar på:
1. Varför fokusera så mycket på vad dom hände för två månader sedan?
2. Hade det I realiteten spelat så stor roll om man fördröjd utbrottet en vecka? Köptes det in ofantliga mängder nödvändig materiel till sjukvården som kom en vecka för sent?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Var det en studie som var granskad eller bara ett utkast?Ulltand skrev:
Vad grundade tyskarna det på?
Varför det när vi vet att det fanns sjuka i så många fler länder?Ulltand skrev:
Vi har röstat fram politiker som velat hålla skatterna nere och inte på politiker som velat höja landstings- och kommunalskatterna.Ulltand skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Det finns inget ”passera vinkeln” på en exponentiell tillväxtkurva. Den har samma form hela vägen. Den som hittade på hockeyklubbmetaforen är skyldig till en hel del missuppfattningar.pacman42 skrev:
Jag räknade på Västra Götaland som sedan 68 dagar tillbaka har en i princip linjär tillväxt på smittade i den logaritmiska grafen, dvs tillväxten har varit lika stor hela tiden. R-värdet ligger på så lite som strax under 1,12 för VG-regionen, vilket gör att det kommer att ta ett tag. Om vi antar att det fortsätter på samma sätt så blir det lagom till skolavslutningen som vi passerat vinkeln i hockeyklubban. Då börjar det gå snabbt. Men nu kan ju sommarväder mm påverka. Men det verkar som att vi lagom till sommaren skall börja se en rejäl smittspridning hos oss, eller så blir det först efter sommaren om vädret begränsar ytterligare.
Det kanske till viss del handlar om att man är sig själv närmast.T TAR12 skrev:Lite märkligt kan jag tycka är det att vi har så lätt att lita på FHM´s rekommendationer som kan vara livsavgörande men så svårt att lita på att MSB skulle kunna ta fram en säker app när vi samtidigt delar liknade data med Google genom att ha platsstjänster påslaget i telefonen. Bara genom att du använder en mobil utan platstjänster så ger du operatörerna information om var du befinner dig i varje givet ögonblick, information som sparas.
I slutändan handlar det om vad vi värderar högst: några tusen liv eller ett potentiellt intrång i integriteten?
Å ena sidan risken av att tänka sig själv eller någon av ens närmsta bli utsatt för utpressning eller annan kriminalitet som kan leda till personliga tragedier för närståendes familjer eller kanske rentav självmord.
Å andra sidan den där någon för mig okänd person på ett internetforum påstår tvärsäkert att många för mig okända människor dör för att just jag inte laddar ner en viss app som inte ens finns tillgänglig.