2 327 868 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Se mitt svar till det inlägget.BirgitS skrev:
Vi kom hem 25/2 och såg inget sådant.
Och hade vi det så hade vi inte reagerat för det gällde då bara Kina och Iran. De länder som då klassades för pågående smittspridning.
Det kunde stått så här.
"Om du varit utomlands och har symptom som feber hosta eller andningsproblem.
Kontakta då genast 1177 och undvik kontakt med andra till du får råd om hur du ska göra och åk inte kollektivt"
Rätt så enkelt eller?
Det var det min chef sade till mig före jag reste och jag som chef också fick till order att om någon i min personal är utomlands då gäller detta. Har de symptom = sjuk så gäller hemmakarantän i 14 dagar.
Vi var beordrade att prata med de som kom hem före de återvände till jobbet.
Denna order gick ut före jag reste, alltså slutet av januari.
Nej vi är inte synska på vårt företag men försiktiga då vi har många som reser utomlands i tjänsten och privat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Visst kan man stämma en apptillverkare för dålig säkerhet fast man har laddat ner appen frivilligt. Det är väl ingen vanlig person som räknar med att en app läcker information till kriminella så att de vet när de ska göra inbrott.L Lars48 skrev:Liknande apper har används av flera länder och det är ingen av deras invånare som har stämt staten. Om vi antar att du har rätt på den punkten ( vilket är iofs väldigt långsökt) då kan man åtminstone införa den som frivilligt.
Det är ingen som använder den frivillig som går och stämmer senare staten för det.
Minskar man smittspridningen med appen då blir det mindre risk för de dom är 80+ oxå att bli smittad.
Frågan är om FHM överhuvudtaget bryr sig att skydda riskgrupper tex de som bor på ålderdomshem. Vad har de gjort för denna grupp?
Du verkar ha väldigt lite kunskap om FHM:s arbete fast du håller på och klagar på dem hela tiden. Det är väldigt länge sen de gick ut med information om att de äldsta ska skyddas. Att göra något mer praktiskt är inte deras sak utan det är kommunerna som är ansvariga för äldreboenden (åldershem försvann för väldigt många år sen).
Hur minskar man smittspridningen för att myndigheter kan se hur folk rör sig?
Hur minskar man smittspridningen genom att berätta för någon att den har varit nära en annan person under minst 15 minuter och denna andra person har konstaterats vara sjuk?
Antingen blir den första personen sjuk eller så blir den det inte.
Tack för det.optimum skrev:
Gott att du är tillbaka igen.
Jag håller med om att man borde haft mer fakta bakom antaganden om flockimmunitet.
Om den inte funkar så har vi "offrat" för många.
Om den inte funkar borde vi valt en annan teknik.
Dock är det bra att vissa delar av samhället fungerar men på tok för många företag går ändå i backen och arbetslösheten skenar.
Min uppfattning är att vi var så dåligt förberedda på denna typ av smitta att vi borde avskeda hela FHM efteråt.
Om man inte tränat för detta så är det en skandal och har man tränat är skandalen ännu större.
Se bara på spektaklet med barer där det inte fungerar med social distans. Hade man tränat detta typ rollspel hade man insett att det är svårt och till och med hopplöst med fulla personer att få dem att inte stå för nära varande.
När spriten går in går vettet utan.
Nej inte jag som myntade detta men stämmer säkert.
All som varit fulla någon gång fattar sådant.
Jag fattar inte heller varför staten litar fortfarande på en kompetens som inte finns hos FHM !
Regeringen måste hittills fått klart för sig att FHM saknar grundläggande kompetens när det gäller smittskydds åtgärder.
Appen är frivillig, varför skulle man då bli stämd?BirgitS skrev:
Du kan idag "hacka" operatörerna och få fram samma information, tror du verkligen att risken för detta överväger nyttan? Skulle det hända lär folk sluta använda den.BirgitS skrev:
Jag anser att den räddar livet när den är fullt utvecklad. Dels hjälper den till att bryta smittkedjorna tidigare och dels ger den information om man eventuellt är smittad så man då kan vidta åtgärder som karantän eller testning.BirgitS skrev:
Du själv har väldigt många gånger poängterat hur uppenbart det var i Italien just då.optimum skrev:
Hur ska du ha det? Du ändrar väl inte din åsikt allteftersom?
Något sådant budskap kunde i alla fall inte jag läsa.optimum skrev:
Genom att du får reda på att det är en stor risk att du smittats och att du t.ex. därför ska stanna i hemkarantän tills dess att du testats så bryter man smittkedjorna.BirgitS skrev:
Vid t.ex ett R=2,5 så har du 10 000 smittade i det 10:e ledet. Kan du då bryta den kedjan vid andra eller tredje ledet så får du ner smittspridningen drastiskt.
Mha appen kan man släppa på en del andra restriktioner och återgå till något slags normalläge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Vad har frivillighet att göra med risken för stämning?T TAR12 skrev:
Såg du sidan jag länkade till där det framgick att många i norska IT-branschen ogillade appen av säkerhets- och integritetsskäl?T TAR12 skrev:
Fast då gäller det ju att människor verkligen sätter sig i hemkarantän när de inte har symtom men har varit nära någon som har konstaterats vara smittad resp. att det finns testmöjligheter och det gör det ju inte i Sverige idag. Dessutom tar det ju ett antal dagar från det att man blir smittad tills ett test visar positivt och kommer man för tidigt till provtagningen så resultatet är negativt så lär man väl sluta med den frivilliga hemkarantänen fast man kanske skulle ha ett positivt test om man testades 2 dagar senare.T TAR12 skrev:
Nu efter transportstyrelsens och rikspolisens läckor så undrar man om inte informationen blir bra mycket mer osäker när den hamnar i händerna på en myndighet ...T TAR12 skrev:
I vilket fall ökar risken för varje gång det skapas en kopia av informationen på ny plats.
edit:
Varför slank Dan Eliasson ur denna affär så enkelt?
Vad har karln för hållhakar på alla möjliga som gör att han aldrig blir granskad ...?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 327 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 327 inlägg
Finns inte på kartan att jag skulle installer den "Appen", erfarenheten visar ju hur bra myndigheterna är på att hantera känslig information, programmering och drift är säkert outsourcat till något obskyrt land österut ... 
Om folk får information om att var de smittade befinner sig då undviker man helt enkelt kontakt. Det är en win-win affär sim många kommer att gilla.BirgitS skrev:
Visst kan man stämma en apptillverkare för dålig säkerhet fast man har laddat ner appen frivilligt. Det är väl ingen vanlig person som räknar med att en app läcker information till kriminella så att de vet när de ska göra inbrott.
Du verkar ha väldigt lite kunskap om FHM:s arbete fast du håller på och klagar på dem hela tiden. Det är väldigt länge sen de gick ut med information om att de äldsta ska skyddas. Att göra något mer praktiskt är inte deras sak utan det är kommunerna som är ansvariga för äldreboenden (åldershem försvann för väldigt många år sen).
Hur minskar man smittspridningen för att myndigheter kan se hur folk rör sig?
Hur minskar man smittspridningen genom att berätta för någon att den har varit nära en annan person under minst 15 minuter och denna andra person har konstaterats vara sjuk?
Antingen blir den första personen sjuk eller så blir den det inte.
Om FHM låter smittan ostörd sprida sig i samhället då är det inte mycket kommunerna kan göra åt saken.
Det är i första hand smittspridningen som ska kontrolleras. FHM lät smittan sprida sig genom att inte införa hårdare restriktioner.
En FHM ska visst vara full medvetet om att en influensa virus kommer att sprida sig till äldreboendena. Det gör det ju varje år.
Varje år kommer influensa och sprider sig till de äldre oxå.
Det här kunde knappast FHM gått miste om. Så att säga de var full medvetna om att Coronaviruset kommer att sprida sig till äldreboende och inte gjorde ett skir åt det.
De prioriterade ekonomin istället. Filosofin var skydda ekonomin och inte skydda de äldre sim bor i äldreboende. Det här är så uppenbart så att inte ens du kan argumentera emot.
Det är väldigt uppenbart för mig iaf.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 327 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 327 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
1. Det är ju inte så den norska appen fungerar.L Lars48 skrev:Om folk får information om att var de smittade befinner sig då undviker man helt enkelt kontakt. Det är en win-win affär sim många kommer att gilla.
Om FHM låter smittan ostörd sprida sig i samhället då är det inte mycket kommunerna kan göra åt saken.
Det är i första hand smittspridningen som ska kontrolleras. FHM lät smittan sprida sig genom att inte införa hårdare restriktioner.
En FHM ska visst vara full medvetet om att en influensa virus kommer att sprida sig till äldreboendena. Det gör det ju varje år.
Varje år kommer influensa och sprider sig till de äldre oxå.
Det här kunde knappast FHM gått miste om. Så att säga de var full medvetna om att Coronaviruset kommer att sprida sig till äldreboende och inte gjorde ett skir åt det.
De prioriterade ekonomin istället. Filosofin var skydda ekonomin och inte skydda de äldre sim bor i äldreboende. Det här är så uppenbart så att inte ens du kan argumentera emot.
Det är väldigt uppenbart för mig iaf.
2. Fel, FHM har inte låtit coronaviruset sprida sig i samhället ostört.
Fel, kommunerna hade kunnat göra mycket mer för att skydda de som bor på äldreboenden eller har hemtjänst.
3. Sjukvården har hunnit med. Det hade varit färre sjuka om alla hade följt de restriktioner som finns.
Finlands motsvarighet till FHM har ju nu sagt att smittspridningen där är för liten och att nästa våg lär bli större och att det lär pågå länge.
4. Det är klart att FHM var medveten om risken för att coronaviruset kunde sprida sig till äldreboenden. Det var ju därför det påtalade att det var viktigt att skydda de äldre, dvs. de försökte minska risken. Något annat kan de inte göra.
5. Det ingår i FHM:s skyldighet som myndighet att tänka på vad som är bäst för samhället på lång sikt. Det är inte bra när det är så hårda restriktioner i samhället så det blir lågkonjunktur så att skatteintäkterna minskar kraftigt så att det inte går att avlöna dom som man vill ska jobba i vården för då kommer många fler människor att dö av hjärtinfarkter, stroke och trafikolyckor i stället. Tycker du att det är bättre?
Jag försöker blicka framåt och se vilka lösningar som är bra med hänsyn både till liv och ekonomi istället för att älta vad som skulle ha gjorts eller inte som de många här i tråden håller på med.BirgitS skrev:
Vad har frivillighet att göra med risken för stämning?
Såg du sidan jag länkade till där det framgick att många i norska IT-branschen ogillade appen av säkerhets- och integritetsskäl?
Fast då gäller det ju att människor verkligen sätter sig i hemkarantän när de inte har symtom men har varit nära någon som har konstaterats vara smittad resp. att det finns testmöjligheter och det gör det ju inte i Sverige idag. Dessutom tar det ju ett antal dagar från det att man blir smittad tills ett test visar positivt och kommer man för tidigt till provtagningen så resultatet är negativt så lär man väl sluta med den frivilliga hemkarantänen fast man kanske skulle ha ett positivt test om man testades 2 dagar senare.
Det känns som om du bara letar efter anledningar till att såga appidén. Varför ska man utgå ifrån att appen ska hackas och information spridas vind för våg? Använder du idag t.ex, Google maps och har "plats" påslaget så ser google liknande information och det tänker de flesta inte på som ett problem.
Varför tror du att bland annat följande länder tror på iden? (UK, Norge, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien, Österrike Sydkorea, Kina, Thailand, USA och Nya Zeland.)
Bevisligen har Sydkorea mha ett liknande upplägg än så länge lyckats hålla nere antalet avlidna utan att behöva göra en total lock down trots att de hade stora problem i början med smittspridningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Jag ser stora säkerhets- och integritetsmässiga risker med en app som spårar folk i sån detalj.T TAR12 skrev:Jag försöker blicka framåt och se vilka lösningar som är bra med hänsyn både till liv och ekonomi istället för att älta vad som skulle ha gjorts eller inte som de många här i tråden håller på med.
Det känns som om du bara letar efter anledningar till att såga appidén. Varför ska man utgå ifrån att appen ska hackas och information spridas vind för våg? Använder du idag t.ex, Google maps och har "plats" påslaget så ser google liknande information och det tänker de flesta inte på som ett problem.
Varför tror du att bland annat följande länder tror på iden? (UK, Norge, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien, Österrike Sydkorea, Kina, Thailand, USA och Nya Zeland.)
Bevisligen har Sydkorea mha ett liknande upplägg än så länge lyckats hålla nere antalet avlidna utan att behöva göra en total lock down trots att de hade stora problem i början med smittspridningen.
Jag har förstås plats avslaget i min mobil och försöker för övrigt använda Googles appar och tjänster så lite som möjligt, liksom Apples.
Jag har inte sökt vad andra länders säkerhetskunniga tycker om deras appar men jag råkade ju se (och länka till) vad som sägs i Norge. När det gäller Sydkorea så sas det på radion att många där nu lämnar mobilen hemma för att de inte vill bli spårade.