Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
T TAR12 skrev:
Jag håller med dig om att det finns risker med en app men de fördelar som jag tidigare beskrivit överväger klart riskerna. I Norge har du över 1 miljon nedladdningar för någon vecka sedan så det innebär att i vart fall 1 miljon norrmän tycker att fördelarna överväger.
Du får det att låta som att en miljon norrmän har kompetensen att göra en gedigen riskanalys innan de laddar ner en app. Hur ska de annars kunna bedöma om fördelarna överväger?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Allts, det här med en mobilapp. Med tanke på hur osäker positioneringen av mobiltelefonen är (varken med GPS-funktionen eller med inpejling från basstationerna så har du bättre positionsnoggrannhet än 5-10 meter), så hur användbar och pålitlig är den? Om jag var 10 meter från en smittad person är jag nog säker, men var jag 1 meter ifrån kanske jag riskerat att bli smittad. Men med tanke på den dåliga noggrannheten (titta själv på din position i kartan i mobilen, den är knappast särskilt bra) så kan den lika gärna larma falskt som missa att man befann sig mycket nära en smittad person.

Då är det ju mycket enklare att bara själv se till att hålla sig minst två meter från alla andra.

Sen har det ju pratats om ( men inte så mycket på sistone) att viruset kan spridas via ytor, t.ex ett dörrhandtag eller kreditkortsläsaren i affären. Ska appen varna mig om någon smittad gått genom samma dörr de senaste fem timmarna också, eller?

Näe, jag är skeptisk till att en sådan app löser något.

Redigerat:
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Allts, det här med en mobilapp. Med tanke på hur osäker positioneringen av mobiltelefonen är (varken med GPS-funktionen eller med inpejling från basstationerna så har du bättre positionsnoggrannhet än 5-10 meter), så hur användbar och pålitlig är den? Om jag var 10 meter från en smittad person är jag nog säker, men var jag 1 meter ifrån kanske jag riskerat att bli smittad. Men med tanke på den dåliga noggrannheten (titta själv på din position i kartan i mobilen, den är knappast särskilt bra) så kan den lika gärna larma falskt som missa att man befann sig mycket nära en smittad person.

Då är det ju mycket enklare att bara själv se till att hålla sig minst två meter från alla andra.
Som jag har förstått det använder den bluetooth också.

• Haha
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Den 31 januari agrumenterade jag mot FHM på Vetenskap och Folkbildning om asymtomatisk smittspridning. Då fanns det en Tyska publicerad studie och varningar från officiella kinesiska källor.

Jag förstår hur du tänker men:

https://www.google.se/amp/s/time.com/5758978/world-risks-2020/?amp=true

https://www.weforum.org/agenda/2019/01/these-are-the-biggest-risks-facing-our-world-in-2019/

https://www.bbc.com/news/amp/world-52373888

https://www.google.se/amp/s/www.alj...e-world-biggest-risk-wef-200115083809906.html

Här har du ytterligare kända risker som kommer påverka världen och Sverige. Dessa var KÄNDA innan Covid , så hur skulle du ställt DIG kring att ställa in alla resor, restaurangbesök m.m. För att vi skulle göra vår del och förebygga?

P.s. Jag behöver inte ens ha ett svar.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Som jag har förstått det använder den bluetooth också.
Bluetooth mellan två mobila enheter har också en räckvidd på ca 10 meter, enligt wikipedia.

A
https://omni.se/a/wP2PwL

Silvio Brusaferro, chef för Italiens hälsomyndighet, varnar för att folk invaggas i en falsk känsla av trygghet när de bär ansiktsmasker på allmän plats, rapporterar AFP.
Han poängterar att det viktigaste för att förhindra smittspridning är att folk håller avstånd till varandra och tvättar händerna

Hmmmm :thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking:
var har vi läst detta tidigare. Nja det kan ju inte vara i Sverige för vi har ju dålig koll....

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
T
T tanaris skrev:
Du får det att låta som att en miljon norrmän har kompetensen att göra en gedigen riskanalys innan de laddar ner en app. Hur ska de annars kunna bedöma om fördelarna överväger?
Man har i norsk press tagit upp de eventuella riskerna med appen så jag tror att många av de som laddat ner den är medvetna om riskerna.

Man tenderar, tycker jag, att i den här tråden ta upp något litet sidospår istället för att diskutera det som är väsentligt, t.ex.:
  • Skulle du kunna tänka dig att använda en liknande app frivilligt om den vore framtagen av MSB/FHM
  • Ser du bara nackdelar eller kan du se fördelarna?
  • Varför tror du att väldigt många länder i Europa och runt om i världen arbetar på detta spår?

T
B b8q skrev:
Bluetooth mellan två mobila enheter har också en räckvidd på ca 10 meter, enligt wikipedia.
Ja, men jag killgissar att det går att läsa ut signalstyrka via något api och att man därmed kan göra en någorlunda rimlig avståndsbedömning. Men exakt är det förstås inte.

Jag har inte satt mig in i hur det är tänkt att fungera, men som jag förstår det ska man när man identifierar någon smittad mata in det i ett system som meddelar alla som varit i tillräckligt nära personen inom en viss tid, varpå de förväntas sätta sig själva i karantän. Men det där med frivillighet har ju en del opponerat sig mot här...

• Haha
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Skulle du kunna tänka dig att använda en liknande app om den vore framtagen av MSB/FHM?
Ser du bara nackdelar eller kan du se fördelarna?
Varför tror du att väldigt många länder i Europa och runt om i världen arbetar på detta spår?
Nu var det visserligen inte mig du ställde frågan till men naturligtvis kan jag se att myndigheter har nytta av informationen från den typen av appar.

När en app från t.ex. MSB finns så hoppas jag att de som är duktiga på IT-säkerhet kan granska den och därefter kan jag bedöma om jag vill installera den eller inte.

A
T TAR12 skrev:
Man har i norsk press tagit upp de eventuella riskerna med appen så jag tror att många av de som laddat ner den är medvetna om riskerna.

Man tenderar, tycker jag, att i den här tråden ta upp något litet sidospår istället för att diskutera det som är väsentligt, t.ex.:
  • Skulle du kunna tänka dig att använda en liknande app frivilligt om den vore framtagen av MSB/FHM
  • Varför tror du att väldigt många länder i Europa och runt om i världen arbetar på detta spår?
Varför är det viktigt om den är framtagen av MSB/FHM?
Ser du bara fördelarna eller kan du se nackdelarna?

T
T TAR12 skrev:

• Skulle du kunna tänka dig att använda en liknande app om den vore framtagen av MSB/FHM
Jag tror inte folk i allmänhet kan ta till sig de risker det handlar om i det här fallet, det är för abstrakt. Bara att kolla hur många som har samma lösenord till olika konton trots att det är vida känt hur korkat det är.

Nej, jag skulle förmodligen inte använda en sån app. Jag ser det inte som rimligt att man skulle lyckas ta fram den under press och samtidigt få alla säkerhetsbitar på exakt rätt plats. Det är möjligt att det finns några fördelar, men räknar man på det är jag ganska säker på att nackdelarna överväger.

• Wow
tompas11
  • Laddar…
Enligt Google & Apple skulle deras version utnyttja Blåtand, alltså i teorin behöver man inte veta var(position ) och detaljerad tid man har varit inom räckhåll från de andra personernas telefon. Utan bara att man upptäck deras unika i appID i närheten av sin egen telefon, inom ett visst tidsspann.

Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är inte riktigt med på ditt etistka tänka här? Jämför du en äldre som dör i Covid10 på ett boende pga FHMs otillräcklighet med en självpåtagen risk hos en fallskärmshoppare?
Det var inget etiskt tänk där över huvud taget.

Tvärs emot all empirisk erfarenhet gav jag mig på ytterligare ett försök till en jämförelse. Det var dumt av mig.

Jag försökte belysa att det finns annat att ta hänsyn till än att alla Svenskar ska bli så gamla som möjligt.

Det finns absolut enorma värden i att folk inte dör i förtid. Men det finns också värden i att folk får behålla sin frihet. Och om man nu ändå ska begränsa folks frihet, då ska man skjuta in sig på det som ger mest "bang for the bucks".

Att påminna folk om att tvätta händerna och hålla avståndet i butiker är billigt och får stor effekt. Att låsa in 100.000 Italien-resenärer om dagen på hotell i 14 veckor, sjuka eller ej, är extremt dyrt och ineffektivt om alla grannländer också är infekterade.

(Det är klart att det hade kunnat vara en idé, om man var helt säker på att smittan bara fanns i Italien och att ändra länder också följde samma princip.)

• Gilla
Tomtom79 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var det en studie som var granskad eller bara ett utkast?
Vad grundade tyskarna det på?
.
Känner du inte till studien eller uttalalnden från kinesika mymdigheter eller senare från WHO?

Jag kan tänka mig att inte alla läser sånt men hur kan du då försvara FHM?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
R-värdet anger hur många personer en smittad person smittar i snitt. Det går inte att avgöra utifrån tillgängliga data, och särskilt inte med två decimalers noggrannhet. Man kan anpassa en modell till tillgängliga data, och estimera R ur modellen, vilket är vad du gjort. Problemet är då 1) att du inte vet hur väl modellen representerar verkligheten, och 2) att data inte representerar det verkliga antalet smittade.

Att kurvan mycket väl följer en exponentiell kurva är säkert korrekt. Problemet är bara att den även mycket väl följer en linjär kurva efter 9 april. Därför är det intellektuellt ohederligt att påstå att utvecklingen är exponentiell, när den lika gärna kan vara linjär. Eller följa någon annan godtycklig funktion.

Problemet är att du när du hänvisar till matematiskt exponentiell tillväxt och anger ett R-värde med två decimalers noggrannhet ger du ett sken av vetenskaplighet och exakthet åt dina förutsägelser, när förutsägelserna egentligen inte är något annat än gissningar.
Med väldigt bra passform så ligger man på den exponentiella kurvan med samma exponent sedan åtminstone den 25/3 där dagarna runt den 10e april sticker ut åt bägge håll, gissningsvis baserat på påskrapporteringen.

Nu är det dock inte viktigt för mig vad du tycker så jag nöjer mig där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.