Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Den norska appen verkar få hård kritik av IT-branschen i Norge:
"Men integritetsexperten Simen Sommerfeldt är ”bekymrad”.
– Och jag har flera i IT-branschen med mig på det, säger han till Dagbladet och fortsätter:
– Det är uteslutande oro både i den tekniska miljön och i integritetsmiljön. Jag har aldrig tidigare upplevt en så unison oro i båda miljöerna.
Enligt Simen Sommerfeldt är appen ”mycket attraktiv” för kriminella som vill komma över personuppgifter.
– Det är skrämmande att man genom att registrera var hundratusentals personer är och vilka de möter har skaffat sig ett mycket attraktivt mål för underrättelse. Det råder inte heller några tvivel om att dessa data är ett attraktivt mål för hackare och kan bidra till exempelvis utpressning."
[länk]
som har hämtat informationen från sidan [länk]
Det beror på hur man prioriterar. Om man prioriterar rädda liv högre än rädda personlig integritet då lansar man appen. Men låt mig gissa allt annat har högre prioritet för staten förutom att rädda livet på sin befolkning och speciellt för den del av befolkningen som är över 80.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
L Lars48 skrev:
Antagandet om flockimmunitet är redan avvisad av bla WHO.
Nej!

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Svar ogärna på dina klipp men nu får du komma med källa till ditt psåtående.

Det fanns alltså information på Arlanda när vi landade.
Visa var jag hittar det.
Hur det var när just du landade är ju omöjligt för någon annan att veta. Men jag kommer ihåg att just detta med information på Arlanda diskuterades för över en månad sen i tråden och att någon då la upp bilder på informationsplanscher på Arlanda.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Svar ogärna på dina klipp men nu får du komma med källa till ditt psåtående.

Det fanns alltså information på Arlanda när vi landade.
Visa var jag hittar det.
Den 6/3 är detta inslag ifrån, då vet jag inte hur länge informationen hade suttit uppe, om det var från den 5/3 eller två veckor tidigare ....
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7423011

Eller detta ifrån den 3/3, kanske dessutom en källa du litar mer på ...
https://samnytt.se/par-fick-corona-symptom-intresset-fran-myndigheten-var-totalt-obefintligt/
Jag själv litar dock mindre på den ...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det beror på hur man prioriterar. Om man prioriterar rädda liv högre än rädda personlig integritet då lansar man appen. Men låt mig gissa allt annat har högre prioritet för staten förutom att rädda livet på sin befolkning och speciellt för den del av befolkningen som är över 80.
Frågan är vem som vill ta beslut om den personen sedan kan bli stämd av några miljoner innevånare för att ha brutit mot grundlagen. Särskilt när appen har blivit hackad och kriminella har fått information exakt om vilka personer som har lämnat hemmet och inte kommer att vara hemma under den närmsta timmen.

En app räddar inte livet på dem som är över 80. Den norska appen ger myndigheter information om hur folk har rört sig i samhället och kan i framtiden eventuellt meddela en appinnehavare om den personen har varit i närheten av någon som senare har visat sig vara smittad.

BirgitS BirgitS skrev:
FHM har aldrig haft som strategi att det ska bli flockimmunitet i Sverige.
Vad har de strategi då, berätta för mig ?

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns finns det bilder på stora informationsplanscher i terminalerna i rätt tidigt i den här tråden.
.
Jo jag tror jag hittat det. (se angiven länk och bild)
Ett anslag som ser ut så här. Dock inget varken jag eller frugan såg på Arlanda när vi kom hem. Satt säkert på incheckning och vid gater ut men där är man knappast när man kommer hem.
Och inte heller något om att man inte bör vistas nära andra och inte åka kollektivt.

Om du varit ute och rest själv hade du säkert mer information från verkligheten.
Vid incheckning i Thailand stod det en av deras personal vid anslaget de hade och de kontrollerade extra alla pass för att leta efter stämplar från resa till Kina. Gick inte missa deras budskap.

https://www.swedavia.se/contentassets/b0488e0885234743a2a0f53ca300087a/info-coronavirus-svenska.pdf

Informationsblad från Folkhälsomyndigheten om det nya coronaviruset med QR-kod och handtvättsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Vad har de strategi då, berätta för mig ?
Minska smittspridningen till för sjukvården hanterbara nivåer.

Hur kan det ha gått dig förbi?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 16 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jo jag tror jag hittat det. (se angiven länk och bild)
Ett anslag som ser ut så här. Dock inget varken jag eller frugan såg på Arlanda när vi kom hem. Satt säkert på incheckning och vid gater ut men där är man knappast när man kommer hem.
Och inte heller något om att man inte bör vistas nära andra och inte åka kollektivt.

Om du varit ute och rest själv hade du säkert mer information från verkligheten.
Vid incheckning i Thailand stod det en av deras personal vid anslaget de hade och de kontrollerade extra alla pass för att leta efter stämplar från resa till Kina. Gick inte missa deras budskap.

[länk]

[bild]
Se inlägg #10294
Nej, jag var inte ute och reste under första kvartalet i år.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Dessutom har vi här "bevis" på att folk som kom från USA den 3/3 hade blivit smittade.

Det kan ni fundera på ni som tror att det hade varit så stor skillnad ifall vi föst in alla de 10.000 Italienresenärerna i globen den 1/3, när de kom hem från sportlovet ...

• Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den 6/3 är detta inslag ifrån, då vet jag inte hur länge informationen hade suttit uppe, om det var från den 5/3 eller två veckor tidigare ....
[länk]

[länk]
Vi kom till Arlanda 25/2 och hade de anslagen du hänvisar till funnits vid ankomst hade vi inte missat dem.
Men de påpekar om du varit i ett område med pågående smittspridning. Då var det väl bara Kina och Iran som hde pågående smittspridning. Dessutom var väl budskapet då att det inte var värre än en vanlig influensa och de flesta som en förkylning.

Dock står det inget mer än ring 1177 om du känner dig sjuk.
Inte något om att undvik att vistas i närheten av andra, åk inte kollektivt.
1177 ringde säkert de som kände sig sjuka när de kommit hem.

BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är vem som vill ta beslut om den personen sedan kan bli stämd av några miljoner innevånare för att ha brutit mot grundlagen. Särskilt när appen har blivit hackad och kriminella har fått information exakt om vilka personer som har lämnat hemmet och inte kommer att vara hemma under den närmsta timmen.

En app räddar inte livet på dem som är över 80. Den norska appen ger myndigheter information om hur folk har rört sig i samhället och kan i framtiden eventuellt meddela en appinnehavare om den personen har varit i närheten av någon som senare har visat sig vara smittad.
Liknande apper har används av flera länder och det är ingen av deras invånare som har stämt staten. Om vi antar att du har rätt på den punkten ( vilket är iofs väldigt långsökt) då kan man åtminstone införa den som frivilligt.
Det är ingen som använder den frivillig som går och stämmer senare staten för det.
Minskar man smittspridningen med appen då blir det mindre risk för de dom är 80+ oxå att bli smittad.
Frågan är om FHM överhuvudtaget bryr sig att skydda riskgrupper tex de som bor på ålderdomshem. Vad har de gjort för denna grupp?

Utvecklar de appar allihop? Det är väl bara att vi köper den som blir klar först, inte behöver vi göra en själva? :thinking:

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Utvecklar de appar allihop? Det är väl bara att vi köper den som blir klar först, inte behöver vi göra en själva? :thinking:
Det är väldigt många länder nu som har eller är på väg att skaffa en. I europa har vi: UK, Norge, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien och Österrike och säkert några till. Utanför Europa har vi som jag vet Sydkorea, Kina, Thailand, Usa och Nya Zeland. Problemet är inte att utveckla appen, Telia har redan tagit fram en variant som man erbjudit gratis.

Problemet är att FHM inte är intresserad av den.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.