2 327 880 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, tyvärr har Sverige valt att inte arbeta vidare med att ta fram en app för att automatisera smittspårning trots att flera stora länder ute i Europa är på gång med en sådan (UK, Norge, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien och Österrike och säkert några till som jag missat)BirgitS skrev:
Någonstans borde man börja fundera på varför vårt vägval så annorlunda jämfört med andra stora och sannolikt kompetenta nationer?
Vi får hoppas att FHM inte underskattat dödligheten i viruset när de valt nivån på restriktioner samt att man verkligen blir immun tillräckligt lång tid för att det ska vara möjligt med "flockimmnunitet". Jag är tveksam..
https://www.nyteknik.se/digitaliser...aktuellt-med-svensk-smittsparningsapp-6994144
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Fast det här i artikeln är ju viktigt att ta hänsyn till:T TAR12 skrev:Nej, tyvärr har Sverige valt att inte arbeta vidare med att ta fram en app för att automatisera smittspårning trots att flera stora länder ute i Europa är på gång med en sådan (UK, Norge, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien och Österrike och säkert några till som jag missat)
Någonstans borde man börja fundera på varför vårt vägval så annorlunda jämfört med andra stora och sannolikt kompetenta nationer?
Vi får hoppas att FHM inte underskattat dödligheten i viruset när de valt nivån på restriktioner samt att man verkligen blir immun tillräckligt lång tid för att det ska vara möjligt med "flockimmnunitet". Jag är tveksam..
[länk]
"– Inte just nu eftersom smittspårning inte är något som sjukvården i Sverige hinner med i det här läget. De länder som har börjat med det har alla funderat på hur man ska hinna med när man har kanske tusentals fall som man måste hålla på med."
Ska man ha en app så måste det ju finnas folk som kan ta hand om det som kommer in genom den, annars blir det ju rätt meningslöst. Borde ju inte vara något problem för Norge och vissa andra länder med få sjuka men man undrar ju hur det ska gå till i länder som Spanien och Frankrike.
Sen vet jag inte hur det är med lagkrav när det gäller den privata sfären i olika länder.
Tillägg:
Jag hörde på radion att folk i Sydkorea har börjat lämna mobilen hemma för att de inte vill bli spårade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Är det inte helgeftersläpningarna du kallar för platåer?
Sveriges kurva blir väldigt vågig om man inte tar hänsyn till efterrapporteringen och daterar dödsfallen rätt.
Du kan ju jämföra med kurvan över avlidna/dag här: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Där ändras gamla staplars höjd när efterrapporterade fall kommer in, och eftersläpningen kan vara mer än en vecka.
Sveriges kurva blir väldigt vågig om man inte tar hänsyn till efterrapporteringen och daterar dödsfallen rätt.
Du kan ju jämföra med kurvan över avlidna/dag här: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Där ändras gamla staplars höjd när efterrapporterade fall kommer in, och eftersläpningen kan vara mer än en vecka.
Det är för att dödsfall inte rapporteras fullt ut på helgerna.Ulltand skrev:
Lägg en linjal längs linjen så ser du vart vi är på väg.
Undrar om man byter teknik för att begränsa smittspridningen när vi passerar 10.000?
Jag tror vi kommer få en andra våg nu i sommar beroende på att vi får ett mer fritt sätt att leva då vårsolen och försommaren tinar upp det svenska beteendet. Och att en hel del slappnar av från råden om tvätta händerna, håll avstånd osv.
Precis som de som börjar banta, funkar en kort tid och sedan tillbaka till gamla beteendet.
Antingen väljer man att arbeta proaktivt med de resurser man har, till exempel genom kraftiga restriktioner en kort tid för att få ner smittspridningen för att i nästa steg succesivt släppa restriktionerna och då smittspåra mha av en frivillig app. Förhoppningsvis kan man då hålla smittspridningen nere på en rimlig nivå samtidigt som man återgår till ett (nytt) normalläge.BirgitS skrev:
Fast det här i artikeln är ju viktigt att ta hänsyn till:
"– Inte just nu eftersom smittspårning inte är något som sjukvården i Sverige hinner med i det här läget. De länder som har börjat med det har alla funderat på hur man ska hinna med när man har kanske tusentals fall som man måste hålla på med."
Ska man ha en app så måste det ju finnas folk som kan ta hand om det som kommer in genom den, annars blir det ju rätt meningslöst. Borde ju inte vara något problem för Norge och vissa andra länder med få sjuka men man undrar ju hur det ska gå till i länder som Spanien och Frankrike.
Sen vet jag inte hur det är med lagkrav när det gäller den privata sfären i olika länder.
Eller också gör man som i Sverige och har milda restriktioner och får då istället lägga resurserna på sjukvård av många smittade och hantera många avlidna en kort tid. Fördelen skulle vara att vi "räddar" ekonomin men jag är tveksam till hur mycket vi verkligen räddar. Ned tanke på vårt stora exportberoende (mellan 40-50% av BNP) så drabbas vi nog väldigt hårt ändå när alla andra stängde ner.
På lång sikt är min övertygelse att de länder som valt en proaktiv väg kommer att klara sig bättre ekonomiskt, så har det även varit enligt studier om man tittar på vad som hände efter spanska sjukan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Den norska appen verkar få hård kritik av IT-branschen i Norge:BirgitS skrev:
Fast det här i artikeln är ju viktigt att ta hänsyn till:
Tillägg:
Jag hörde på radion att folk i Sydkorea har börjat lämna mobilen hemma för att de inte vill bli spårade.
"Men integritetsexperten Simen Sommerfeldt är ”bekymrad”.
– Och jag har flera i IT-branschen med mig på det, säger han till Dagbladet och fortsätter:
– Det är uteslutande oro både i den tekniska miljön och i integritetsmiljön. Jag har aldrig tidigare upplevt en så unison oro i båda miljöerna.
Enligt Simen Sommerfeldt är appen ”mycket attraktiv” för kriminella som vill komma över personuppgifter.
– Det är skrämmande att man genom att registrera var hundratusentals personer är och vilka de möter har skaffat sig ett mycket attraktivt mål för underrättelse. Det råder inte heller några tvivel om att dessa data är ett attraktivt mål för hackare och kan bidra till exempelvis utpressning."
https://www.expressen.se/dinapengar/tech/1-miljon-nedladdningar-av-norges-app-smittestopp-/
som har hämtat informationen från sidan https://www.dagbladet.no/nyheter/disse-opplysningene-gir-du-fra-deg/72370811
FHM har tagit stor risk genom att ”anta” att befolkningen blir immuna mot Cov-2. Antagandet om flockimmunitet är redan avvisad av bla WHO.
Ett sånt risktagande lämnar ingen plats för överraskningar. FHM har gjort ytterligare en killgissning att kurvan kommer att göra en topp snart och den kommer att sjunka sen.
Faktum är att det finns en topp till som kommer att visa sig till hösten/vinter.
För många felaktiga antagande innebär fler dödsfall. Liv som kund räddas om FHM valde bättre strategi.
https://smw.ch/article/doi/smw.2020.20224
Ett sånt risktagande lämnar ingen plats för överraskningar. FHM har gjort ytterligare en killgissning att kurvan kommer att göra en topp snart och den kommer att sjunka sen.
Faktum är att det finns en topp till som kommer att visa sig till hösten/vinter.
För många felaktiga antagande innebär fler dödsfall. Liv som kund räddas om FHM valde bättre strategi.
https://smw.ch/article/doi/smw.2020.20224
Och i stället gör man ingenting.BirgitS skrev:
Jag väntar fortfarande på svar hur man hanterar i storleksordningen 100 000 anländande personer från länder där det fanns Covid-19 kring 1 mars. Hur sätter man så många i karantän, hur kan man provta så många när testkapaciteten är 5000 test i veckan?
Det finns ingen möjlighet att förbjuda svenskar att komma in i Sverige.
Det är långt ifrån bara IT-folk i Stockholm, här finns folk som jobbar t.ex. inom sjukvården, i livsmedelsaffärer, transporter, apotek och hantverkare också. Det skulle också innebära att alla dagliga presskonferenser ställs in, att t.ex. folk på Socialstyrelsen inte kan jobba med att beställa utrustning till sjukvården osv.
Tycker du inte att det är bra om det går att transportera skyddsutrustning från Arlande och ut i landet?
Just det ja, du tyckte att det inte ska beställas någon skyddsutrustningen.
Jag tycker du verkar förenkla saker och ting alldeles för mycket och då är det förstås lätt att slänga ur sig en massa om vad man tycker skulle ha skett men tack och lov så har ju de som har ett ansvar möjligheten att se och tänka på flera saker och många problem samtidigt.
När vi landade på Arlanda i slutet av februari från Thailand så var det ingen information eller meddelande om att vi skulle göra något speciellt. Däremot företaget jag jobbar på så kontaktade min chef mig på söndagen för att höra om jag hade några symptom enligt 1177. För om jag hade haft det så var det 14 dagarshemma
karantän.
Men inget sådant när vi ankom till Arlanda. Inget om att de som inte kände sig friska borde ta kontakt med någon och absolut inte åka kollektivt hem.
Så jävla slappt så det finns inte ord.
I Thailand var man väldigt noga med och informerade och kontrollerade att man inte varit i Kina de senaste veckorna. Även att om man hade symptom så skulle man ta kontakt med någon där på flygplatsen. Mer kollade jag inte för vi var friska.
Med i bagaget hade jag och frugan givetvis munskydd, skyddshandskar i plast och gott om handsprit.
Givetvis inget man fick information från myndigheterna hur man säkrar upp sin resa.
Men enkelt då min hustru är IVA utbildad och även jobbat med infekterade personer under sin forna tid på akutmottagningar.
Ja visst var det lite riskabelt att fullfölja sin resa till Thailand men vi bedömde att vi vidtagit vissa skydd och minskat risken att smittas.
Men var fanns myndigheterna när vi och många andra kom hem?
Samma med alla smittade stackare från Italien och Österrike. De släpptes bara in i landet igen utan minsta information och att de inte borde åka kollektivt hem om de kände sig sjuka. Jag vet eftersom jag har kollega som blev smittat i Österrike samt ca 10 till. De spred säkert smitta rejält under hemresan. Så jäkla slappt att man kan tro vi ville ha ett experiment med att se hur skiten sprider sig. Men så var det givetvis inte utan bara mental inkontinens hos de som borde övat detta tidigare.
Ja jag syftar givetvis på Flockhälsomyndigheten.
Visst finns det integritetsproblem och risker, men man måste väga dessa mot människoliv. Jag skulle inte ha emot att låta MSB/FHM se var jag befunnit mig om det skulle kunna innebära att jag räddar livet på någons mormor. Dessutom finns det uppgifter som appen sparar redan idag hos operatörerna, även i Sverige, något som t.ex. polisen regelbundet använder när de utreder brott.BirgitS skrev:
Den norska appen verkar få hård kritik av IT-branschen i Norge:
"Men integritetsexperten Simen Sommerfeldt är ”bekymrad”.
– Och jag har flera i IT-branschen med mig på det, säger han till Dagbladet och fortsätter:
– Det är uteslutande oro både i den tekniska miljön och i integritetsmiljön. Jag har aldrig tidigare upplevt en så unison oro i båda miljöerna.
Enligt Simen Sommerfeldt är appen ”mycket attraktiv” för kriminella som vill komma över personuppgifter.
– Det är skrämmande att man genom att registrera var hundratusentals personer är och vilka de möter har skaffat sig ett mycket attraktivt mål för underrättelse. Det råder inte heller några tvivel om att dessa data är ett attraktivt mål för hackare och kan bidra till exempelvis utpressning."
[länk]
som har hämtat informationen från sidan [länk]
Om vi litar att våra myndigheter hanterar denna epidemi på ett bra sätt, då borde vi även kunna lita på att man hanterar data på ett bra sätt kan jag tycka.
Lite synd att vi i Sverige tenderar att fokusera på problemen istället för möjligheterna.
Gott att du är tillbaka igen.L Lars48 skrev:FHM har tagit stor risk genom att ”anta” att befolkningen blir immuna mot Cov-2. Antagandet om flockimmunitet är redan avvisad av bla WHO.
[länk]
Jag håller med om att man borde haft mer fakta bakom antaganden om flockimmunitet.
Om den inte funkar så har vi "offrat" för många.
Om den inte funkar borde vi valt en annan teknik.
Dock är det bra att vissa delar av samhället fungerar men på tok för många företag går ändå i backen och arbetslösheten skenar.
Min uppfattning är att vi var så dåligt förberedda på denna typ av smitta att vi borde avskeda hela FHM efteråt.
Om man inte tränat för detta så är det en skandal och har man tränat är skandalen ännu större.
Se bara på spektaklet med barer där det inte fungerar med social distans. Hade man tränat detta typ rollspel hade man insett att det är svårt och till och med hopplöst med fulla personer att få dem att inte stå för nära varande.
När spriten går in går vettet utan.
Nej inte jag som myntade detta men stämmer säkert.
All som varit fulla någon gång fattar sådant.
Jo, det har jag missat. Kan du vara mer specifik?optimum skrev:
Av vad har jag läst funderar några av länderna på att öppna upp i början på maj.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Så vitt jag minns finns det bilder på stora informationsplanscher i terminalerna i rätt tidigt i den här tråden.optimum skrev:
FHM har inte antagit att folk blir immuna mer än något annat lands myndigheter har gjort.L Lars48 skrev:FHM har tagit stor risk genom att ”anta” att befolkningen blir immuna mot Cov-2. Antagandet om flockimmunitet är redan avvisad av bla WHO.
[länk]
WHO har sagt att det inte är bevisat att man blir immun under lång tid, de har inte sagt att det är bevisat att man inte blir immun under lång tid. Naturligtvis kan ingen redan nu veta hur länge folk är immuna. Viss immunitet hos de flesta vet man ju att det blir eftersom det bildas antikroppar i blodet.
FHM har aldrig haft som strategi att det ska bli flockimmunitet i Sverige.
FHM har pratat många gånger om att smittspridningen kan ske i vågor, t.ex. med en ny våg i höst. Det är ingen nyhet vare sig för dem eller för någon annan som följer med i rapporteringen.
Vad är det som skulle vara nytt i den där artikeln du länkar till?
Den är ju ung. 1,5 månad gammal och jag såg bara till gammal skåpmat om fyra andra coronavirus.