2 328 042 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
K karlmb skrev:Karantän på alla inkommande flyg från kända riskområden. Riktig styrning av äldrevården så att man inte fick/tvingades jobba utan skydd öht och dra in och sprida smittan.
Tidigare besöksförbud där.
Nedstängning av kollektivtrafiken och skolor.
Tvingande att jobba hemma för de som kan.
Finns många saker man kunde gjort bättre.
Jag tycker att dina två inlägg är motstridiga för du inser väl att om man hade satt alla som kom med flyg från något land där det fanns någon som var sjuk i Covid-19 från slutet av februari (det gäller alltså långt mer än 100 000 människor) och stängt all kollektivtrafik så hade det lett till stora ekonomiska problem. Stängd kollektivtrafik hade också lett till att personal inom äldreomsorgen och sjukvården inte hade kommit till sina jobb vilket i sin tur hade orsakat dödsfall och annat lidande.K karlmb skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Min minnesbild av DN:s artikel är att det framkom ungefär det som du har skrivit i några inlägg, dvs. efter lång respiratorvård så är människor i mycket dåligt skick och behöver lång rehabilitering samt att det diskuteras att använda Älvsjö fältsjukhus till det.Silver78 skrev:
Sen är det just nu inte en betalvägg på DN för det räcker med att registrera sig (gratis) för att få tillgång till alla artiklar under april.
Fast i djurriket finns det redan massor av corona-kandidater som kan mutera till att hoppa över till människa, vilket alltså skett nu med SARS-cov-2, och hänt förut i historien.pacman42 skrev:
Så det är kanske inte någon större sannolikhet att det är SARS-cov-2 som återvänder i muterad form som någon annan av de befintliga corona-stammarna som muteras till något nytt som kan drabba människan.
OBS, nu kan jag väldigt lite om detta, så det är naturligtvis en killgissning.
Men jag finner det rimligt att ett virus främst muterar med mutationer som är framgångsrika i sin världdjursmiljö. Och att det är mycket mindre vanligt att det sker ett hopp mellan arter. Annars borde vi ju få nya okända virusvarianter nästan årligen, inte med tiotalet år mellan.
'öppnar upp' är kanske lite väl optimistiskt?pacman42 skrev:
"Bland annat kommer vissa skolor, affärer och ställen för hämtmat öppna under tisdagen."
https://www.expressen.se/nyheter/jacinda-arden-smittan-ar-utrotad-i-nya-zeeland-/
Dvs, dom 'öppnar upp' till en nivå jämförbar med flera 'nedstängda' europeiska länder.
Nu syftade jag på att detta virus redan fungerar i bägge arter, dvs hoppet (som är det osannolika) är ju redan löst. Däremot så kan mutationer fortgå under en lång tid i andra arter under andra förhållanden innan det hoppar tillbaka till oss (vilket det ju redan kan).Mikael_L skrev:
Fast i djurriket finns det redan massor av corona-kandidater som kan mutera till att hoppa över till människa, vilket alltså skett nu med SARS-cov-2, och hänt förut i historien.
Så det är kanske inte någon större sannolikhet att det är SARS-cov-2 som återvänder i muterad form som någon annan av de befintliga corona-stammarna som muteras till något nytt som kan drabba människan.
OBS, nu kan jag väldigt lite om detta, så det är naturligtvis en killgissning.
Men jag finner det rimligt att ett virus främst muterar med mutationer som är framgångsrika i sin världdjursmiljö. Och att det är mycket mindre vanligt att det sker ett hopp mellan arter. Annars borde vi ju få nya okända virusvarianter nästan årligen, inte med tiotalet år mellan.
SCB har släppt preliminär dödsstatistik:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/2000-talets-hogsta-dodstal-har-uppmatts/
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/2000-talets-hogsta-dodstal-har-uppmatts/
Tack för utförligt svar. Jag får mig registrera mig.BirgitS skrev:
Min minnesbild av DN:s artikel är att det framkom ungefär det som du har skrivit i några inlägg, dvs. efter lång respiratorvård så är människor i mycket dåligt skick och behöver lång rehabilitering samt att det diskuteras att använda Älvsjö fältsjukhus till det.
Sen är det just nu inte en betalvägg på DN för det räcker med att registrera sig (gratis) för att få tillgång till alla artiklar under april.
Ja detta kan jag väl också killgissa på. Om just denna stam redan har bytt art två gånger, så är den åtminstone något troligare att lyckas igen, då något måste vara så likt att det fungerar.pacman42 skrev:
Jag räknade på Västra Götaland som sedan 68 dagar tillbaka har en i princip linjär tillväxt på smittade i den logaritmiska grafen, dvs tillväxten har varit lika stor hela tiden. R-värdet ligger på så lite som strax under 1,12 för VG-regionen, vilket gör att det kommer att ta ett tag. Om vi antar att det fortsätter på samma sätt så blir det lagom till skolavslutningen som vi passerat vinkeln i hockeyklubban. Då börjar det gå snabbt. Men nu kan ju sommarväder mm påverka. Men det verkar som att vi lagom till sommaren skall börja se en rejäl smittspridning hos oss, eller så blir det först efter sommaren om vädret begränsar ytterligare.
En intressant sak från dagens presskonferens var att man diskuterade Socialstyrelsens/SCBs siffror på dödstalen och där sades det av Mona Heurgren, avdelningschef på Socialstyrelsen:
– Vi har cirka 1700 dödsorsaksintyg, de ger möjligheter till en mer detaljerad och komplett bild av dödligheten i covid-19.
– Vi hittar ungefär 10 procent fler än som framkommit hittills i Folkhälsomyndighetens uppgifter.
Detta innebär att vi alltså kan förvänta oss 10% högre siffror än vad FHM redovisar om inte testningen ökar...
– Vi har cirka 1700 dödsorsaksintyg, de ger möjligheter till en mer detaljerad och komplett bild av dödligheten i covid-19.
– Vi hittar ungefär 10 procent fler än som framkommit hittills i Folkhälsomyndighetens uppgifter.
Detta innebär att vi alltså kan förvänta oss 10% högre siffror än vad FHM redovisar om inte testningen ökar...
Det stämmer inte med exponentiell tillväxt, det är en tydlig knäck i kurvan 10 april. Det går inte att säga om tillväxten efter 10 april har varit exponentiell eller linjär med någon signifikans. Och sedan har vi den gamla vanliga invändningen att man vet inte i vilken mån kurvan avspeglar antalet smittade eller utökad testkapacitet. Data är helt enkelt väldigt långt ifrån så tillförlitliga att man kan dra några som helst slutsatser om hur det kommer se ut framåt skolavslutningen.pacman42 skrev:
Jag räknade på Västra Götaland som sedan 68 dagar tillbaka har en i princip linjär tillväxt på smittade i den logaritmiska grafen, dvs tillväxten har varit lika stor hela tiden. R-värdet ligger på så lite som strax under 1,12 för VG-regionen, vilket gör att det kommer att ta ett tag. Om vi antar att det fortsätter på samma sätt så blir det lagom till skolavslutningen som vi passerat vinkeln i hockeyklubban. Då börjar det gå snabbt. Men nu kan ju sommarväder mm påverka. Men det verkar som att vi lagom till sommaren skall börja se en rejäl smittspridning hos oss, eller så blir det först efter sommaren om vädret begränsar ytterligare.
Går du över på logaritmisk skala så syns knappt den knäcken (det var dessutom två andra knäckar precis bredvid som denna knäck kompenseras av).F f91jsw skrev:Det stämmer inte med exponentiell tillväxt, det är en tydlig knäck i kurvan 10 april. Det går inte att säga om tillväxten efter 10 april har varit exponentiell eller linjär med någon signifikans. Och sedan har vi den gamla vanliga invändningen att man vet inte i vilken mån kurvan avspeglar antalet smittade eller utökad testkapacitet. Data är helt enkelt väldigt långt ifrån så tillförlitliga att man kan dra några som helst slutsatser om hur det kommer se ut framåt skolavslutningen.
Däremot så håller jag med om testkapaciteten, men nu antar jag här att man blir testad om man är så pass sjuk att man behöver uppsöka sjukhus. Den regeln har i princip varit densamma. Den utåkade testverksamheten gäller framförallt de si samhällsbärande yrken och de bör inte påverka den totala statistiken så jättemycket (om de inte är väldigt överrepresenterade i antalet sjukdomsfall).
Min beräkning är en prediktion baserat på att dagens förhållanden fortsätter framöver, inget annat.