Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Silver78 Silver78 skrev:
En annan sak som börjar bubbla upp till ytan är att väldigt många som blivit färdigbehandlade på IVA kommer behöva eftervård under lång tid pga organsvikt och irreversibla skador. Många patienter är så svaga efteråt så att de knappt klarar gå ur sängen. Man behöver därmed ett tufft rehabprogram och en överblick över dessa patienter. Det här är ingenting man har en plan för utan man har börjat inse att de saknas kapacitet för att ta hand om alla som varit svårt sjuka under lång tid framöver. Vissa kommer behöva vård resten av livet medan en del klarar sig med 6 månaders rehab.
Det verkar onekligen vara ett tufft efterspel också.
Har någon läst något om detta i media?
Ja, det var en lång artikel om det i SvD i lördags.

U rindler skrev:
Går att läsa om bland annat i det här reportaget [länk].
Betalvägg.

T tanaris skrev:
Ja, det var en lång artikel om det i SvD i lördags.
Betalvägg eller har du länk?

pacman42 pacman42 skrev:
Hur du lyckas få till den tolkningen förstår jag inte.

De som arbetar på sjukhuset har naturligtvis skyddsutrustning när de arbetar med patienterna, men de lär ju vara mer utsatta för smitta ifall man gör fel i hanteringen av utrustningen, men framförallt pga att det är större risk att träffa på de med SARS-CoV-2 i en sjukhusmiljö.

Där jag bor så var de första som fick en större spridning av Covid-19 personal på sjukhuset eftersom det kom in sjuka dit. Det var också sjukhus personal som sedan gick på gymmet när personalen var i karantän.

Jag skulle vilja påstå att sjukhuset är en högriskmiljö även om man där använder skydd när man hanterar de sjuka.
Å andra sidan, om spridningen är stor ute i samhället kan sannolikheten vara större att man smittas på fritiden än på jobbet. Eftersom man kan anta att sjukvårdspersonal rent allmänt har bättre vetskap om hur man ska skydda sig mot smitta kan man därför lika gärna argumentera för att det är en större andel som smittats utanför vården än inom vården.

Slutsatsen är att det helt enkelt inte går att dra någon slutsats om spridningen i stort utifrån data från sjukvårdspersonal.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det där låter ju konstigt. Har de fått ett besök och inte pratat med ansvarig utan bara viftat åt någon servitör då, eller vad har hänt?
Karlstad hade inspektion under helgen, de travade runt hela fredagen och lördagen. De som hade brister (små sådana) fick återbesök en timme senare, då hade de rättat. Några stora brister hittades inte. Tid för mail, brev och andra formaliteter gavs alltså inte alls.
Inspektionerna gjordes flera dagar i rad, så dom borde haft tid på sig att åtgärda/förebygga bristerna.

”Efter minst två inspektioner och möjlighet till rättning har näringsidkarna inte uppfyllt kraven i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om att förhindra smitta av covid-19 på restauranger och caféer”, skriver Smittskydd Stockholm i en kommentar till SVT Nyheter."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fem-krogar-i-stockholm-riskerar-stangas

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Anna_H Anna_H skrev:
Det är skillnad på politik och partipolitik.
Ja, och det är skillnad på vilka inlägg som får vara kvar i tråden och vilka som plockas bort :)

Såg att det hade städats en del nu.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
T
Silver78 Silver78 skrev:
Betalvägg eller har du länk?
Jag läste det i den fysiska tidningen.

T tanaris skrev:
Jag läste det i den fysiska tidningen.
Ibland saknar man en fysisk tidning.

Silver78 Silver78 skrev:
Ibland saknar man en fysisk tidning.
Vad är din poäng? Är du intresserad av vad de skriver, betala då?

Nyheter från Finland. Källa SVT nyheter

Finlands Tegnell: ”Smittotoppen i Finland blir först till hösten”

UPPDATERAD IDAG 09:01

PUBLICERAD IDAG 03:15

Finland slog till med betydligt större restriktioner än Sverige när coronaviruset började spridas. Det leder nu till att pandemin väntas bli mer utdragen där, konstaterar hälsosäkerhetschefen Mika Salminen.

– Det är den negativa sidan av restriktionerna, säger han till finska MTV Uutiset.

Finland har gått betydligt längre än Sverige med restriktioner under coronapandemin. Skolor har stängts och Helsingforsregionen isolerades under en period. Nu konstaterar hälsosäkerhetschefen Mika Salminen, motsvarigheten till Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell, att det har lett till att pandemin blir mer utdragen i Finland.

– Nu går epidemin så långsamt att smittotoppen ligger långt borta. I den här takten kommer den inte i sommar utan det blir till hösten. Det är den negativa sidan av restriktionerna, säger han till finska MTV Uutiset.

Han fortsätter:

– När restriktionerna infördes kunde vi inte veta med säkerhet hur epidemin skulle utvecklas. Nu har den eventuellt bromsats in mer än vi hade tänkt.

”Stor del av befolkningen smittas”

Han konstaterar ändå att det positiva med den långsamma utvecklingen är att vården inte blir överbelastad.

Inför helgen hade 4395 personer bekräftats vara smittade av coronaviruset i Finland. Av dem har 177 dött. Salminen räknar däremot med att betydligt fler än så kommer smittas längre fram.

– Om vi pratar om en längre tidsperiod, flera år, så kommer en stor del av befolkningen smittas av viruset, säger han.

När MTV Uutiset frågar hur många smittade det i så fall skulle kunna vara säger Salminen att det rör sig om hälften av befolkningen.

Andreas Söderlund

Uppdaterad 27 april 2020 kl 09:01

Publicerad 27 april 2020 kl 03:15

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Det blir ännu mer intressant om man läser intervjun på https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...ytta-toisiin-on-pidettava-viela-kauan/7801422

Fritt översatt;

Tidigare uppskattade THL (vårt FHM min anm.) att toppen skulle drabba Finland i maj men epidemins långsamma förlopp har kommit som en överraskning.
Enligt Salminen har effekterna av Finlands restriktiva åtgärder överraskat och epidemins framfart har avtagit ännu mer än vad de eftersträvade.

-– Nu går epidemin så långsamt att smittotoppen ligger långt borta. I den här takten kommer den inte i sommar utan det blir till hösten. Det är den negativa sidan av restriktionerna, säger han till finska MTV Uutiset.
Det positiva med den långsamma utvecklingen av epidemin är man kan säkerställa att sjukvården inte överbelastas i något stadium.

På fredagen var det 4 395 konstaterat smittade och 177 dödsfall i Finland, men enligt Salminen är det faktiska antalet smittade flera gånger högre. Salminen betonar att THL: s egen forskning, bland annat baserad på antikroppstester, fortfarande pågår, men baserat på information från utlandet finns det redan tiotusentals smittade i Finland.

- Antalet (oupptäckta smittade) måste vara flera gånger högre. Det är svårt att ange exakta siffror, men det är möjligt, konstaterar Salminen.

Salminen, intervjuad av Yle Ykkösaamun tidigare på lördagen, påminde om att det är svårt att fortsätta på ett sådant sätt att samhället nästan är helt stängt. När det varar längre kommer det att påverka både människors hälsa och den ekonomiska situationen, till exempel på grund av ökad arbetslöshet.

Salminen uppskattar att coronarvaccinet inte kommer att finnas förrän cirka ett och ett halvt år tidigast.

Redigerat:
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
En annan sak som börjar bubbla upp till ytan är att väldigt många som blivit färdigbehandlade på IVA kommer behöva eftervård under lång tid pga organsvikt och irreversibla skador. Många patienter är så svaga efteråt så att de knappt klarar gå ur sängen. Man behöver därmed ett tufft rehabprogram och en överblick över dessa patienter. Det här är ingenting man har en plan för utan man har börjat inse att de saknas kapacitet för att ta hand om alla som varit svårt sjuka under lång tid framöver. Vissa kommer behöva vård resten av livet medan en del klarar sig med 6 månaders rehab.
Det verkar onekligen vara ett tufft efterspel också.
Har någon läst något om detta i media?
Ja, jag såg att man funderade på att använda fältsjukhusen till den första eftervården. Sedan stod det inget om hur de går vidare efter detta.

• Gilla
Silver78
  • Laddar…
Möbius skrev:
Tyvärr så har jag inte GP, kanske någon annan på forumet har den och kan återge varför forskaren tror att det finns anledning att förvänta sig lång immunitet?

[länk]
Han säger att analys av virusets RNA i den spridning som finns får dem att tro att immuniteten har en halveringstid som inte kräver vaccinationsuppdateringar (han nämner som ett exempel att mässling har en halveringstid på 1000 år, tiden styrs av mutationstakten).

Men sedan avslutas artikeln med detta:
Att få svar på hur länge en eventuell immunitet varar förklarar professorn samtidigt kommer att ta längre tid.

– Vi hade kunnat veta mer om vi hade fått mer data från Kina där man har haft längst observationstid. Men inom ett år kanske vi har ett bättre svar när vi ser vilken nivå de som har utvecklat antikroppar har vid långtidsuppföljning. Jag tycker man kan ha goda förhoppningar om att immuniteten blir långvarig, men när jag säger det är det i nuläget en ren gissning, säger Tomas Bergström.
Personligen tror jag att det är farligt att tänka så som han gör med tanke på att även djur smittats, det gör att det finns andra miljöer där viruset kan muteras i en helt annan riktning som gör att det kan komma igen flera gånger men med annorlunda RNA.

F f91jsw skrev:
Å andra sidan, om spridningen är stor ute i samhället kan sannolikheten vara större att man smittas på fritiden än på jobbet. Eftersom man kan anta att sjukvårdspersonal rent allmänt har bättre vetskap om hur man ska skydda sig mot smitta kan man därför lika gärna argumentera för att det är en större andel som smittats utanför vården än inom vården.

Slutsatsen är att det helt enkelt inte går att dra någon slutsats om spridningen i stort utifrån data från sjukvårdspersonal.
Sjukvårdspersonalen tar sig till och från jobbet, de äter arbetsluncher osv. Jag har en känsla av att de är mer utsatta, men naturligtvis kan man inte dra någon direkt slutsats eftersom en vetenskaplig undersökning krävs...

J
F f91jsw skrev:

Exakt så jag menar. Inte så konstigt alltså att fundera på om inte det kan vara så att folk mycket väl kan smittas mer utanför sjukvården än de som jobbar inom den, trots dess risker. Förutsätter man att fler smittas inom sjukvården tror jag att man gör en tankevurpa.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.