2 356 992 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vecka nio var alldeles för sent eftersom att sportlovsresenärerna för v.9 åkte redan v.8. Sedan har det varit sportlovsresenärer där ända från v.6 som redan var hemma ovetandes och smittade. Bortsett från detta har vi haft alpin-resenärer där hela januari och februari också.Silver78 skrev:
Man visste om att sprittspridningen var mycket hög i norra Italien vecka nio. De allra flesta som åkte dit denna period var från Stockholm.
En kompis till mig som jobbar med krishantering inom region Stockholm frågade om han skulle samordna för att upprätta karantänzon på Arlanda (det finns färdiga protokoll för detta). Det var kalla handen från samtliga berörda instanser mycket pga FMH's felaktiga prognos.
Hade vi varit lite proaktiva så hade vi kunnat levt som vanligt inom landets gränser i alla fall.
För övrigt hade detta inte gjort någon skillnad heller, vi hade fått en allmän smittspridning oavsett hur detta skulle hanteras.
Vad är det som är så svårt att förstå med sportlovsresenärerna att skadan var redan skedd innan vi ens visste vad som hände Italien och att det inte hade gjort någon skillnad ändå. Smittan till Sverige har tagit sig om på alla möjliga vägar, precis som alla andra länder i vårt närområde. Tror du på allvar att hade vi hanterat detta som din "kompis" hade viljat så kunde Sverige varit en liten osmittad "ö" i Europa?
Redigerat:
Det är min gissning.K karlmb skrev:
Sen kan du också läsa regeringens strategi som är den som egentligen är styrande i det större hänseendet. Men det är alltså inte en strategi (taktik?) för hur virusets smittspridning ska begränsas utan mer för hur Sverige ska ta sig igenom krisen utifrån regeringens handlingsmandat. Smittspridning accepteras men ska också begränsas så pass mycket att sjukvården inte överbelastas.
https://www.regeringen.se/regeringe...ategi-med-anledning-av-det-nya-coronaviruset/
I kombination med att statsministern flera gånger angivit att vi ska förbereda oss för att flera tusen ska dö och att detta kommer att pågå under mycket lång tid så har det varit rätt tydligt hur det här kommer spelas ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 107 inlägg
Hur menar du att man ska kunna ha en detaljerad plan om en pandemi som man inte vet om den drabbar barn, medelålders eller gamla, om den sprids med droppsmitta, fysisk kontakt eller via luften som mässling, om den börjar i Sverige, våra grannländer, eller långt borta osv.?K karlmb skrev:
Det går ju inte för någon att ta fram en detaljerad plan i förväg utan när man ställs inför faktumet att pandemin är här så får man försöka dra de slutsatser som går och agera utifrån det, om nu Kina säger att det nya coronaviruset smittar framför allt medelålders och gamla samt med droppsmitta så agerar man på ett visst sätt, t.ex. att det inte är särskilt meningsfullt att stänga skolor jämfört med de skador som samhället då drabbas av.
Nja, så här står det[SKPG]Zamora skrev:
"För att undvika att viruset sprids till delar av Sverige som är mindre drabbade bör även inrikesresorna begränsas, säger Anders Tegnell, i synnerhet till och från de stora städerna.
– Det är stor skillnad mellan Stockholm och övriga Sverige. Både att resa till och från en storstadsregion kan innebära smittspridning. Det är bra att vi kan hålla spridningen i olika takt i landet för att regionerna ska kunna hjälpa varandra, säger han."
Stockholm, Göteborg och Malmö
De som bor på mindre orter är inte angivna.
Och vem skulle få för sig att åka till Stockholm under rådande förhållanden.
Tack.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja just det, det står att inrikesresorna bör begränsas generellt, inte bara till och från de stora städerna.optimum skrev:
Nja, så här står det
"För att undvika att viruset sprids till delar av Sverige som är mindre drabbade bör även inrikesresorna begränsas, säger Anders Tegnell, i synnerhet till och från de stora städerna.
– Det är stor skillnad mellan Stockholm och övriga Sverige. Både att resa till och från en storstadsregion kan innebära smittspridning. Det är bra att vi kan hålla spridningen i olika takt i landet för att regionerna ska kunna hjälpa varandra, säger han."
Stockholm, Göteborg och Malmö
De som bor på mindre orter är inte angivna.
Och vem skulle få för sig att åka till Stockholm under rådande förhållanden.
Tack.
Små städer/orter är inte undantagna.
Tack
Du letar efter småsaker som du kan slå ned på. Tråkigt.BirgitS skrev:
Nej, det räknas inte som en nödvändig semester. Som nödvändig resa kan t.ex. räknas en resa för att ta ett sista farväl av en anhörig.
Det är inte direkt ovanligt att båda i ett par blir sjuka samtidigt, det sker ofta om de har blivit smittade samtidigt t.ex. vid ett besök i en affär. Det gör det rätt omöjligt för dem att åka hem när de har blivit sjuka.
Inte lätt att hålla 2 m avstånd till alla andra i en affär.
Sannolikheten att båda blir sjuka är mikroskopisk och den som rest bort och är ett par timmar hemifrån gör givetvis enklast att åka hem igen.
Så här står det på FHM hemsida
"Tänk över om resan verkligen är nödvändig"
Ja jag tolkar det som att den är nödvändig, tänk igenom situationen och se till att man förbereder sig rätt.
OBS detta gäller inte mig utan det vi startade diskussionen om att många behöver få lite semester i sommar. Nyttigt även för att kunna klara en ansträngande höst.
Så låt oss vara kritiska nu istället för om något år då som Tegnells svans vill....Mikael_L skrev:
Det Sverige främst skulle kunnat gjort var att agera snabbt och kraftfullt så fort det kom signaler från Kina/WHO och börjat köpa in mycket större mängder material, mediciner och andra medel för vårdens behov.
Det hade förvisso varit lite av en chansning, om bedömningen varit fel hade det varit mycket skattepengar i sjön.
Men vi är precis som publiken på läktaren, vi allihopa.
Efter matchen säger vi att om laget bara hade passat lite mer, eller bytt formation eller något sådant, så hade vi inte behövt förlora.
Det är vääääldigt lätt att spela från läktaren, framförallt i efterhand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 107 inlägg
Jag har ett exempel från släkten, en person insjuknade i trolig Covid-19, just innan träffade hen 3 personer och dessa personer uppvisade symtom inom några timmar från varandra 4 dagar senare. Om man då tänker på att de två av dessa tre personer faktiskt var ett par så skulle det innebära att de inte skulle hinna både packa ihop och åka några timmar hem från landet på den korta tid som var mellan att den första och den andra blev sjuk.optimum skrev:
En plan kan man ha, med olika delar och scenarion.BirgitS skrev:
Hur menar du att man ska kunna ha en detaljerad plan om en pandemi som man inte vet om den drabbar barn, medelålders eller gamla, om den sprids med droppsmitta, fysisk kontakt eller via luften som mässling, om den börjar i Sverige, våra grannländer, eller långt borta osv.?
Det går ju inte för någon att ta fram en detaljerad plan i förväg utan när man ställs inför faktumet att pandemin är här så får man försöka dra de slutsatser som går och agera utifrån det, om nu Kina säger att det nya coronaviruset smittar framför allt medelålders och gamla samt med droppsmitta så agerar man på ett visst sätt, t.ex. att det inte är särskilt meningsfullt att stänga skolor jämfört med de skador som samhället då drabbas av.
Men att tex anta att virus inte sprids via skolor när typ alla andra virus gjort så, det scenariot borde aldrig ens bli påtänkt.
Likaså är det inte speciellt långsökt att anta att en pandemi kommer att slå hårt mot folk på äldreboenden.
Ändå verkar det helt saknas några förberedda planer för endera av dessa två smittvägar.
Det håller jag till stor del FHM och politikerna i regionerna ansvariga för.
Andra länder har visat betydligt bättre beredskap för en pandemi, samt handlingskraft i det aktuella fallet.
Att bara säga, alla måste få viruset , vi får se om ett år eller så vem dom hade rätt etc, är bara pinsam krishantering och hjälper inte alla de som nu drabbas, av sjukdomen resp ekonomiskt.
Jag har tidigare förklarat att man ska betrakta alla inklusive sig själv som smittad och agera därefter så sprider man inte viruset.BirgitS skrev:
Jag har ett exempel från släkten, en person insjuknade i trolig Covid-19, just innan träffade hen 3 personer och dessa personer uppvisade symtom inom några timmar från varandra 4 dagar senare. Om man då tänker på att de två av dessa tre personer faktiskt var ett par så skulle det innebära att de inte skulle hinna både packa ihop och åka några timmar hem från landet på den korta tid som var mellan att den första och den andra blev sjuk.
Möjligen till frugan men ingen annan.
Vägrar tro att jag är den enda som kommit på detta.
Du skrev tidigare
"Inte lätt att hålla 2 m avstånd till alla andra i en affär."
Var hittar du den måttuppgiften?
Jag har letat på FHM sida men där står inget sådant.
Även läst något om 1 meter och 1,5 meter men inget om 2 meter.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...na-rad-hall-avstand-och-ta-personligt-ansvar/
Nu är det inget problem för mig då jag håller 2-3 meter som bra avstånd, men det vore intressant med källan.
De butiker jag besöker har plexiglas vid kassorna så där är man betydligt närmare. Gäller de som inte har system med skanner.
Din citerade textrad tolkar jag helt annorlunda.optimum skrev:
Du letar efter småsaker som du kan slå ned på. Tråkigt.
Sannolikheten att båda blir sjuka är mikroskopisk och den som rest bort och är ett par timmar hemifrån gör givetvis enklast att åka hem igen.
Så här står det på FHM hemsida
"Tänk över om resan verkligen är nödvändig"
Ja jag tolkar det som att den är nödvändig, tänk igenom situationen och se till att man förbereder sig rätt.
OBS detta gäller inte mig utan det vi startade diskussionen om att många behöver få lite semester i sommar. Nyttigt även för att kunna klara en ansträngande höst.
Jag tolkar den som: Om ingen dör av att jag stannar hemma så ska jag ge fan i att resa!
Undrar vilken tolkning FHM, och framförallt personalen på våra sjukhus föredrar.
/Jonas
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Minst en armlängds avstånd anger FHM som riktmärke, det verkar vara andra aktörer som använder just 2 meter.optimum skrev:
Jag har tidigare förklarat att man ska betrakta alla inklusive sig själv som smittad och agera därefter så sprider man inte viruset.
Möjligen till frugan men ingen annan.
Vägrar tro att jag är den enda som kommit på detta.
Du skrev tidigare
"Inte lätt att hålla 2 m avstånd till alla andra i en affär."
Var hittar du den måttuppgiften?
Jag har letat på FHM sida men där står inget sådant.
Även läst något om 1 meter och 1,5 meter men inget om 2 meter.
[länk]
Nu är det inget problem för mig då jag håller 2-3 meter som bra avstånd, men det vore intressant med källan.
De butiker jag besöker har plexiglas vid kassorna så där är man betydligt närmare. Gäller de som inte har system med skanner.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/...tt/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Enbart två dödsfall registrerade det senaste dygnet. Har regionernas administratörer slutat arbeta helg, eller har vi verkligen en nedgång?
Jag tror på en kombination av de två effekterna.
Jag tror på en kombination av de två effekterna.
Du om någon borde känna till hur slumpmässiga händelser sker (typ poissonfördelningen).
Men jag tror som dig, en eftersläpning av rapportering. Men kanske även en statistiskt slumpmässig hicka.
Själv tror jag inte på någon direkt statistisk säkerställd nedgång, jag hoppas dock på att vi åtminstone fått en platå för antal nya smittade och framförallt nya fall som kommer till vården.
Vården har fortfarande en MYCKET ansträngd situation, jag hoppas att vi alla hjälps åt att hålla hårt på alla möjliga rekommendationer. Kan inte svenska folket sköta detta så förtjänar vi inget annat än hårdare tag, typ böter när man är utomhus utan bevisbar anledning osv.
Men jag tror som dig, en eftersläpning av rapportering. Men kanske även en statistiskt slumpmässig hicka.
Själv tror jag inte på någon direkt statistisk säkerställd nedgång, jag hoppas dock på att vi åtminstone fått en platå för antal nya smittade och framförallt nya fall som kommer till vården.
Vården har fortfarande en MYCKET ansträngd situation, jag hoppas att vi alla hjälps åt att hålla hårt på alla möjliga rekommendationer. Kan inte svenska folket sköta detta så förtjänar vi inget annat än hårdare tag, typ böter när man är utomhus utan bevisbar anledning osv.