Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S SonnyListon skrev:
Du har alltså ingen aning vem Björn Olsen är? Han är överläkare och professor i infektionssjukdomar. Han räddar liv. Men det är väl inget att komma med jämfört med en tjänsteman på en myndighet med en sekt bakom sig.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den traditionella synen är ju annars att en myndighet inte har några mål. Det är en regelstyrd offentlig förvaltning. Detta synsätt peakade väl på 70-talet? Sen kom 80-talets new public management och myndigheter skulle ges mål som de skulle lösa. Den trenden är fortfarande vid liv till den grad att medarbetarna tror att det måste vara så.
Jag som jobbat för staten i rätt många år skulle beskriva det så här:
En myndighet SKA inte gå plus;)

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
P
Silver78 Silver78 skrev:
Som samordnare inom krishantering så "förmedlar" man och samlar information så att rätt myndighet får rätt information. Det innebär inte att man är den som verkställer beslut utan man är navet mellan olika myndigheter.
Förstår inte frågan om vad som är sant? Att det finns riktlinjer som styr vid olika scenarion?
Att om personen i fråga skött det på ett officiellt byråkratiskt sätt ska detta finnas dokumentet i de offentliga handlingarna som går att begära ut.

Jag är säker på att eftersom du är så kritiskt till hur detta sötts så kommer DU begära ut uppgifterna och lämna dem till någon som utreder om någon misskött sig...

Så min poäng är, visa en officiell källa och inte bara en vän till en vän...

P
Hoppas att jag inte missat inlägg med detta i:

https://omni.se/a/0ndjmA

Hoppas man börjar stänga krogar/restauranger på fler ställen direkt när det upptäcks brister.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Det visar sig nu när de kollar "facit" på den där kryssningsbåten, att det INTE har spridits någon smitta genom ventilationen, utan endast genom fysisk närhet av olika slag. Man har alltså kartlagt luftflödena och de fysiska kontaktvägarna och prickat in i vilka hytter folk blivit sjuka i.
Nu syfta jag på en restaurang i kina

Coronavirus är RNA-virus och bär inte på DNA. Inte heller använder de DNA för att replikera sin arvsmassa. PCR-metoden bygger på enzymet reverse-transkriptas som läser RNA. RNA är instabilt och när viruspartiklarna går sönder så bryts RNA snabbt ned.
PCR djursjukvården är det ingen hemlighet att 2 negativa kan följas av positiva, med det

Vilken tur att jag inte är journalist.

S SonnyListon skrev:
Du har alltså ingen aning vem Björn Olsen är? Han är överläkare och professor i infektionssjukdomar. Han räddar liv. Men det är väl inget att komma med jämfört med en tjänsteman på en myndighet med en sekt bakom sig.

Det är ju väldigt lätt att sitta som Björn Olsen och vara efterklok. Dessutom är det också väldigt lätt att kräva saker när man inte direkt behöver ta några konsekvenser om man har fel.

Precis som många här, så ältar han om vad man borde ha gjort för två månader sedan. Det klagas och det ges svidande kritik mot hur man gjort i Sverige, men när det krävs svar om vad som skulle gjorts istället, så får man ganska svävande svar. Svar som dessutom inte sällan kräver information som kom senare. Svaren kräver ofta åtgärder som inte är praktiskt genomförbara eller ens lagliga.

Björn är jätteduktig på sitt område, men han har inte kunskap i alla områden som påverkar hur ett land ska agera.

Fokusera på hur vi ska gå vidare istället för att i efterhand fundera på exakt vad som skulle gjorts för 6 veckor sedan. Det är sedan länge överspelat.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
Igen Igen skrev:
PCR djursjukvården är det ingen hemlighet att 2 negativa kan följas av positiva, med det
?

Coronavirus är RNA-virus och bär inte på DNA. Inte heller använder de DNA för att replikera sin arvsmassa. PCR-metoden bygger på enzymet reverse-transkriptas som läser RNA. RNA är instabilt och när viruspartiklarna går sönder så bryts RNA snabbt ned.
Ok... DNA/RNA.
Jag jämför med djurens corona och de testrutiner man har. Vilket såklart är fel, för SVA har kapacitet och djurägare betalar.
Djuren klagar inte över att isoleras heller och därför kan man styra smittan.

Gällande antikroppar, och för den som är intresserad av djurens sjukdomar så finns info på sva.se

Redigerat:
Mikael_L
mathiash77 skrev:
Hoppas man börjar stänga krogar/restauranger på fler ställen direkt när det upptäcks brister.
Var på nyheterna nyss.
5 restauranger i Stockholm blev stängda idag. Fler har ju anmärkning och riskerar samma sak om de inte vidtar åtgärder.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var på nyheterna nyss.
5 restauranger i Stockholm blev stängda idag. Fler har ju anmärkning och riskerar samma sak om de inte vidtar åtgärder.
Bra åtgärd och typiskt att det är söderkrogarna inkl/pga klientel som är mest arroganta inför livet.
De hippa och odödliga...

P patst577 skrev:
Det är ju väldigt lätt att sitta som Björn Olsen och vara efterklok. Dessutom är det också väldigt lätt att kräva saker när man inte direkt behöver ta några konsekvenser om man har fel.

Precis som många här, så ältar han om vad man borde ha gjort för två månader sedan. Det klagas och det ges svidande kritik mot hur man gjort i Sverige, men när det krävs svar om vad som skulle gjorts istället, så får man ganska svävande svar. Svar som dessutom inte sällan kräver information som kom senare. Svaren kräver ofta åtgärder som inte är praktiskt genomförbara eller ens lagliga.

Björn är jätteduktig på sitt område, men han har inte kunskap i alla områden som påverkar hur ett land ska agera.

Fokusera på hur vi ska gå vidare istället för att i efterhand fundera på exakt vad som skulle gjorts för 6 veckor sedan. Det är sedan länge överspelat.
Björn Olsen har sagt emot FHM hela tiden och sagt att de inte tar i tillräckligt.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Denna tråd är i sanning fascinerande då jag upptäcker att jag håller med nästan alla yttringar på olika sätt, vissa helt och hållet, andras i små delar och någon enstaka inte alls då denne bara tillför nedsablingar av andras åsikter.
Kanske det som är demokrati?
Tack för att vi har den fortfarande och må den bestå även efter Corona-cirkusen!

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Tror inte jag sett detta här i tråden :

https://omni.se/a/dOeddj

Sveriges kommuner och regioner tvingade fram mildare formuleringar för att man inte skulle få skyddsstopp på boenden runt om i Sverige. Om detta stämmer är det en STOR skandal!

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tror inte jag sett detta här i tråden :

[länk]

Sveriges kommuner och regioner tvingade fram mildare formuleringar för att man inte skulle få skyddstopp på boenden runt om i Sverige. Om detta stämmer är det en STOR skandal!
Och det betyder också att det inte hade hjälpt ett dugg ifall äldreomsorgen drivits helt i kommunal eller regional regi, och inte som nu sålts ut till privata vårdgivare. Man vill spara in pengar på äldreomsorgen, oavsett vem som står för utförandet. Så där skäller nog bl.a. Jan Guillou i sin kolumn i Aftonbladet helt i onödan på privatiseringen av äldreomsorgen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.