Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar så när jag läser den. Och det är inte en plan som omfattar en massa radikala handlingar. Mer hur information ska sammanställas och olika processer och informationsflöden ska koordineras inom byråkratin. Ungefär som har skett.
OK, så den har bara hjälpt FHM att genomföra en från början felaktig strategi.
Då vet vi ju Tegnells kompetens.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
I dagens papperstidning (GP) så går tidningen tillsammans med Björn Olsen igenom allt som FHM har gjort. Och det är en hel del intressanta kommentarer från Olsen:
- 16 januari "Jag sade att man inte kan stänga in den här draken" när FHM säger att risken för smittspridning till Sverige är låg.
- 31 januari en smittad kvinna i Jönköping, här påpekar Olsen att nu borde verkligen man börjat bygga upp beredskapslager, men inget skedde.
- 5 februari "vad då frivillig karantän?" "Ordet frivillig skall bort"
- 20 februari "Hur kan man fortsätta bedöma att risken för spridning är låg?"
- 26 februari, det första fallet identifieras i Göteborg med en som smittats i norra italien. "Man skulle direkt avrått folk från att resa dit".
- 13 mars "Där har man gett upp" (om smittspårningen)

Björn Olsen har haft rätt i alla dessa frågor, FHM har haft fel. Det finns många fler exempel i artikeln. Tegnell och Tegmark Wisell har också fått försvara FHM i artikeln, men det är på samma flummiga (min åsikt som ni hört förr) nivå som vanligt:
- "där och då", "där vi var då", "ett bra beslut just då" återkommer i svaren

Fakta är att man inte var tillräckligt snabba på att förstå vart detta barkade hän, medan bland annat Björn Olsen har fått rätt i väldigt mycket som han och andra varnade för tidigt. När man inte vet så måste man vara försiktig, enligtmin mening har inte FHM varit tillräckligt försiktiga i början. Och det var detta som ledde till att man den 13 mars fick ge upp smittspårningen.
Vad menar Björn Olsen med denna kommentar "Jag sade att man inte kan stänga in den här draken" när FHM säger att risken för smittspridning till Sverige är låg.
Menar han att man inte hade kunnat stoppa smittan eller vad är det han säger?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske är lätt att ha rätt ... eller inte ...

Men vad skulle gjorts istället? Vad skulle Björn Olsen gjort ifall han suttit vid spakarna med diktatoriska befogenheter?
Och vad skulle utfallet i så fall blivit?
Skulle Björn lagt en lock-down på landet likadan som Spanien och Italien gjort, redan den 31 januari, eller 5 februari?
När skulle han öppnat den? Nu?, nästa år? någonsin?
Som vi diskuterat tidigare. Att sätta i resande I karantän hade varit lämpligt. Som mina exempel från artikeln visade så hade man indikationerna i tid för att göra detta, men man valde att agera när det redan hänt.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Vad menar Björn Olsen med denna kommentar "Jag sade att man inte kan stänga in den här draken" när FHM säger att risken för smittspridning till Sverige är låg.
Menar han att man inte hade kunnat stoppa smittan eller vad är det han säger?
Han menar att FHM hade fel när de sade att risken för smittspridning till Sverige är låg. Han sade I ett offentligt uttalande samtidigt att risken för spridning till Sverige är hög. Tegnell säger efteråt att just där och då är risken låg. Dvs, FHM ger bara ögonblicksbilder och progbosticerar ingenting, precis som jag länge beklagat mig över. Folk missförstår totalt vad FHM menar när de bara ger ögonblicksbilder.

• Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Som vi diskuterat tidigare. Att sätta i resande I karantän hade varit lämpligt. Som mina exempel från artikeln visade så hade man indikationerna i tid för att göra detta, men man valde att agera när det redan hänt.
Det kom 15.000! personer om dagen in till Sverige från utlandet i februari och mars!

edit:
FEL av mig, bara på Arlanda passerar i snitt 71.000 resenärer per dygn, det redan 2018, dvs hälften kom dit, hälften reste därifrån.
Och drygt 60% av detta är utrikes.

Så lägger du sen till alla andra flygplatser, de som kommer med tåg/bil/buss/båt.
Vi pratar om att lägga kanske 50.000 personer per dygn i karantän.

Redigerat:
  • Gilla
b8q och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är väl bra att vi har NÅGRA kritiker och inte bara 27000 groupies till Tegnell?
Absolut, det har du rätt i. Men det här luktar cherry picking. Om någon har tråkigt så vore det intressant att se alla uttalanden den här Olsen har gjort om Corona och hur utfallet blev, inte vara de han själv valt ut.

Jag tillhör ju hyllningskören som tycker att det här har hanterats bra, i generella termer.

Men:
1. Jag är orolig för hur omvärlden kommer se på Sverige i framtiden.
2. I Sverige har vi en naiv inställning till krisberedskap (även om det inte har med FHM att göra.)
3. Privatiseringen av vården har inte skött med omsorg. Man "glömde" tänka igenom beredskapslagren av mediciner när man privatiserade apoteket och våra äldreboenden är nu bemannade av timvikarier som inte får betalt när de sjukanmäler sig.
4. Jag tycker att FHM gjorde det lite väl lätt för sig när de sa "vi måste skydda våra äldreboenden" och sen svor sig fria från ansvaret. Äldreboendet drivs i privat regi, en piskad mellanchef sätter schemat med timvikarier och utan några lager av skyddsutrustning. På boendet finns äldre med behov av tillsyn dygnet runt. Klart som f-n att de blev sjuka.

• Gilla
NiklasN123 och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man kan ju undra varför den här Björn Olsen sitter hemma bakom skrivbordet och skriver artiklar om han nu är en sån stjärna på att ratta FHM.
Han kan antagligen mer om virussjukdomar än vad Tegnell kan. Han skrev inte artikeln, utan en reporter på GP har hört av sig till Olsen, och FHM (Tegnell m.fl.) och bett dem kommentera en händrlsekedja ur sina perspektiv.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Den där planen togs väl fram av Tegnell. ...
Följs den?
Tegnell är en av flera avdelningschefer på FHM och det finns inget i planen där det framgår att det skulle just vara Tegnells avdelning som ligger bakom den utan förordet är skrivet av generaldirektören. Dessutom bygger den planen på en som togs fram 2009 och då var inte Tegnell statsepidemiolog (han jobbade inte ens på den tidens motsvarighet till FHM).

Har du inte läst planen? Om inte så gör det i stället för att ställa frågor där svaren finns i dokumentet.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Det mesta är bemött i Pacmans inlägg redan.
Men att det inte finns kompetent folk som kan ta över imorgon är ju direkt felaktigt.
Jag man de heller inte hela FHM uran ledning som står för besluten och slutsatserna man dragit.
Där har det inte fungerat.
Beslut och slutsatser hos FHM har nog tagits i konsensus i god svensk tradition, dvs. det är nog svårt att hitta något större antal anställda inom FHM som tycker annorlunda.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar så när jag läser den. Och det är inte en plan som omfattar en massa radikala handlingar. Mer hur information ska sammanställas och olika processer och informationsflöden ska koordineras inom byråkratin. Ungefär som har skett.
Till det kan ju då tilläggas att det alltså inte står i den att skolor inte ska stängas eller att andra restriktioner inte ska införas utan att sånt måste anpassas efter hur just den aktuella pandemin beter sig. Har man frågor om den så läs den. Den är inte svårläst.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
OK, så den har bara hjälpt FHM att genomföra en från början felaktig strategi.
Då vet vi ju Tegnells kompetens.
Planen innehåller inte en strategi på den nivån. Läs den innan du drar slutsatser.

• Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Han kan antagligen mer om virussjukdomar än vad Tegnell kan.
Jo, men en femåring hade kunnat stoppa Corona vid gränsen med oändliga resurser. Man får gilla läget och anpassa sig efter omständigheterna.

Mitt tips är att lyssna på Unherds intervju med Giesecke. Eftersom han inte tillhör myndigheten så kan han nog prata relativt fritt. Samtidigt har han nog rätt bra insyn i vad som sägs i korridorerna på myndigheten.

Kontentan är ganska tydlig: Man kan fruktansvärt lite om sjukdomen men med tanke på hur smittsam den är så är den helt omöjlig att stoppa. Alla ansträngningar fördröjer bara förloppet. Kommentaren till våra grannländers åtgärder är att det ser ju kraftfullt ut, men hur sjutton ska de ta sig ur den här rävsaxen nu då? Hur ska man kunna motivera att öppna upp samhället när läget är lika illa som när man stängde?

• Gilla
hapazard och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kom 15.000! personer om dagen in till Sverige från utlandet i februari och mars!
Man visste om att sprittspridningen var mycket hög i norra Italien vecka nio. De allra flesta som åkte dit denna period var från Stockholm.
En kompis till mig som jobbar med krishantering inom region Stockholm frågade om han skulle samordna för att upprätta karantänzon på Arlanda (det finns färdiga protokoll för detta). Det var kalla handen från samtliga berörda instanser mycket pga FMH's felaktiga prognos.
Hade vi varit lite proaktiva så hade vi kunnat levt som vanligt inom landets gränser i alla fall.

• Gilla
  • Älska
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Han menar att FHM hade fel när de sade att risken för smittspridning till Sverige är låg. Han sade I ett offentligt uttalande samtidigt att risken för spridning till Sverige är hög. Tegnell säger efteråt att just där och då är risken låg. Dvs, FHM ger bara ögonblicksbilder och progbosticerar ingenting, precis som jag länge beklagat mig över. Folk missförstår totalt vad FHM menar när de bara ger ögonblicksbilder.
Tack för förtydligandet.
Oavsett hur bra eller dåligt hanteringen varit i senare skede så är det för min del svårt att bli av med känslan av att det var väldigt naivt från våra myndigheters sida tidigt i förloppet. Jag har ännu inte riktigt kunnat komma till någon vettigt slutsats när det gäller betydelsen av naiviteten, dvs om betydelsen kommer att visa sig vara större eller mindre i slutändan.

BirgitS
I den omtalade planen så står dessa mål:
Folkhälsan ska påverkas så lite som möjligt
De negativa effekterna på samhället ska vara så små som möjligt
Förtroendet för myndigheterna, hälso-och sjukvården och omsorgen ska upprätthållas
Det är alltså viktigt för FHM att tänka på vad som händer med samhället med de åtgärder som de föreslår. Det är en skillnad mot andra enskilda personer.

Sen tycker jag väl att det finns delar i planen som inte har uppfyllts av andra aktörer som regioner och landsting, t.ex.:
För att landsting och kommuner ska vara bättre rustade inför en pandemi krävs att de bygger upp lager av förbrukningsmaterial. Som arbetsgivare har både landsting och kommuner ansvar både vad gäller skyddsutrustning för personal och för katastrofmedicinsk beredskap [4, 5, 6, 7]. Det är angeläget att lyfta denna fråga inom landsting och kommuner och att engagera upphandlingsenheterna i detta arbete
Sen stod det i en intervju med några på Karolinska i veckan att Karolinska hade börjat planera för att behöva ta emot sjuka i Covid-19 i januari. Så det verkar ha pågått arbete tidigt.

• Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.