Status
Inte öppen för fler kommentarer.
5
optimum optimum skrev:
Jag har tidigare förklarat att man ska betrakta alla inklusive sig själv som smittad och agera därefter så sprider man inte viruset.
Möjligen till frugan men ingen annan.
Vägrar tro att jag är den enda som kommit på detta.

Du skrev tidigare
"Inte lätt att hålla 2 m avstånd till alla andra i en affär."

Var hittar du den måttuppgiften?
Jag har letat på FHM sida men där står inget sådant.
Även läst något om 1 meter och 1,5 meter men inget om 2 meter.
[länk]

Nu är det inget problem för mig då jag håller 2-3 meter som bra avstånd, men det vore intressant med källan.
De butiker jag besöker har plexiglas vid kassorna så där är man betydligt närmare. Gäller de som inte har system med skanner.
I sthlm så kör 1177 med 2 meters regeln i radio å annan media
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
5 50procent skrev:
[länk]
Ja, det är vad ledningen för Region Stockholm har sagt på sina presskonferenser, ung. nu är vården så hårt belastad i Stockholmsområdet att alla måste bli bättre på att inte smitta och inte smittas, t.ex. genom att hålla 2 m avstånd och undvika kollektivtrafiken.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Enbart två dödsfall registrerade det senaste dygnet. Har regionernas administratörer slutat arbeta helg, eller har vi verkligen en nedgång?

Jag tror på en kombination av de två effekterna.
VG regionens dagliga rapportering visar ingen ökning av inneliggande patienter så vi befinner oss kanske på den berömda platån.
326 personer ligger inlagda vilket, är 2 personer färre än igår, varav 91 st får IVA-vård vilket är oförändrat jämfört med igår.

Faktum kvarstår, skärpning behövs för att få ner nivåerna ytterligare.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
En plan kan man ha, med olika delar och scenarion.
Men att tex anta att virus inte sprids via skolor när typ alla andra virus gjort så, det scenariot borde aldrig ens bli påtänkt.
Likaså är det inte speciellt långsökt att anta att en pandemi kommer att slå hårt mot folk på äldreboenden.
Ändå verkar det helt saknas några förberedda planer för endera av dessa två smittvägar.
Det håller jag till stor del FHM och politikerna i regionerna ansvariga för.
Andra länder har visat betydligt bättre beredskap för en pandemi, samt handlingskraft i det aktuella fallet.
Att bara säga, alla måste få viruset , vi får se om ett år eller så vem dom hade rätt etc, är bara pinsam krishantering och hjälper inte alla de som nu drabbas, av sjukdomen resp ekonomiskt.
Du vet väl om att svininfluensan spreds främst bland barn och mycket lite bland gamla så hade inte ett verksamt vaccin kommit fram i tid så var det barnen som framför allt skulle skyddas och då kunde det ha blivit aktuellt att stänga skolor men inte förbjuda besök på äldreboenden.

Men FHM:s plan anger ett antal möjliga åtgärder och sen står det typ att vilka åtgärder som ska tas till beror på hur smittspridningen ser ut i det aktuella fallet. Sen är det ju inte FHM som har ansvar för eller ska planera hur smittspridning till äldreboenden ska undvikas i praktiken, lika lite som att de bestämmer reglerna för ersättning till dem som är hemma för att de kan smitta andra.

När det gäller andra länder så fick ju Italien, Spanien och Frankrike ta till storsläggan med alla tänkbara åtgärder för att begränsa spridningen för att sjukvården någorlunda skulle klara av den (åtminstone Italien och Spanien lyckades inte fullt ut) även åtgärder med liten effekt.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
P
Silver78 Silver78 skrev:
Man visste om att sprittspridningen var mycket hög i norra Italien vecka nio. De allra flesta som åkte dit denna period var från Stockholm.
En kompis till mig som jobbar med krishantering inom region Stockholm frågade om han skulle samordna för att upprätta karantänzon på Arlanda (det finns färdiga protokoll för detta). Det var kalla handen från samtliga berörda instanser mycket pga FMH's felaktiga prognos.
Hade vi varit lite proaktiva så hade vi kunnat levt som vanligt inom landets gränser i alla fall.
Om detta är sant så borde de officiella Dokumenten som går att få ut från regionerna kunna visa detta.

Då blir det ju givetvis många efterverkningar

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum
5 50procent skrev:
[länk]
Jag tycker det är bra och går det så gärna 3 meter.
De flesta butikerna har markeringar vid kassor mm som de flesta verkligen respekterar.
Inne i butiken går jag ofta omvägar för att passera andra på bra avstånd. Funkar fint och försöker leva ett så normalt liv man kan under rådande förhållanden.
Biltema som nyligen infört självskanning är bra och även där håller folk avstånd.

På bilparkeringar brukar jag alltid ställa mig ett stycke bort. Gör alltid så men knappast för coronan utan de jävliga dörruppslagen som brukar smitta från andra bilar.:cool:

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där med betydelsen av begrepp som mål och strategi är lite klurigt. Det finns ju en idé i företagsvärlden vad det handlar om och numera ska det vara kvantitativa mål.
Jag var med på den tiden som förvaltingschef, när detta introducerades inom offentlig sektor. Mycket faller i glömska men av någon anledning minns jag en sak kristallklart - ett mål kan aldrig vara en aktivitet. Jag ser fortfarande att många inte har klart för sig vad ett mål är, inte bara inom offentlig sektor.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ännu en djurras som smittas av SARS-CoV-2, minkar.

https://omni.se/a/wP26aM

Eftersom flera djur verkar kunna smittas så kan djuren agera reservoar för viruset, det gör att det blir extremt svårt att utrota om man skulle försöka ge sig på det.

• Ledsen
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Om detta är sant så borde de officiella Dokumenten som går att få ut från regionerna kunna visa detta.

Då blir det ju givetvis många efterverkningar
Som samordnare inom krishantering så "förmedlar" man och samlar information så att rätt myndighet får rätt information. Det innebär inte att man är den som verkställer beslut utan man är navet mellan olika myndigheter.
Förstår inte frågan om vad som är sant? Att det finns riktlinjer som styr vid olika scenarion?

Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Jag var med på den tiden som förvaltingschef, när detta introducerades inom offentlig sektor. Mycket faller i glömska men av någon anledning minns jag en sak kristallklart - ett mål kan aldrig vara en aktivitet. Jag ser fortfarande att många inte har klart för sig vad ett mål är, inte bara inom offentlig sektor.
Den traditionella synen är ju annars att en myndighet inte har några mål. Det är en regelstyrd offentlig förvaltning. Detta synsätt peakade väl på 70-talet? Sen kom 80-talets new public management och myndigheter skulle ges mål som de skulle lösa. Den trenden är fortfarande vid liv till den grad att medarbetarna tror att det måste vara så.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Luftkonditionering har betydelse med
Nej. Det visar sig nu när de kollar "facit" på den där kryssningsbåten, att det INTE har spridits någon smitta genom ventilationen, utan endast genom fysisk närhet av olika slag. Man har alltså kartlagt luftflödena och de fysiska kontaktvägarna och prickat in i vilka hytter folk blivit sjuka i.

• Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
De skriver sanningen.
”Sanningen”?

Du får gärna ge exempel på, och förklara vad du menar med att media skriver och sprider sanning om corona covid-19;)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den traditionella synen är ju annars att en myndighet inte har några mål. Det är en regelstyrd offentlig förvaltning. Detta synsätt peakade väl på 70-talet? Sen kom 80-talets new public management och myndigheter skulle ges mål som de skulle lösa. Den trenden är fortfarande vid liv till den grad att medarbetarna tror att det måste vara så.
Hur det ser ut idag vet jag inte men en okvalificerad gissning är att målet är att spara pengar ;) (vilket är en aktivitet)
Det här var på 90-talet och visst letade sig nya teorier in även i den offentliga sektorn. Den förvaltning jag ansvarade för bestod av ett stort antal olika verksamheter som till största delen reglerades av lagstiftning vilket blev komplicerat när det handlade om målstyrning. Men för mig och många andra var det positivt för det tvingade oss att tänka i nya banor.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man kan ju undra varför den här Björn Olsen sitter hemma bakom skrivbordet och skriver artiklar om han nu är en sån stjärna på att ratta FHM.
Du har alltså ingen aning vem Björn Olsen är? Han är överläkare och professor i infektionssjukdomar. Han räddar liv. Men det är väl inget att komma med jämfört med en tjänsteman på en myndighet med en sekt bakom sig.

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.