Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och riskfritt är det inte. Du riskerar att smitta folk på vägen. Du riskerar att bli sjuk på ett ställe där det finns begränsade medicinska resurser. Du riskerar att råka ut för andra saker på ett ställe med begränsade sjukvårdsresurser (som behövs för att behandla svårt sjuka i covid-19, inte benbrott).
Stämmer detta? Just nu är det ju främst Stockholms sjukvård som är väldigt stressad och det lär fortsätta in i sommaren. Det vore bra att minska lasten på den genom att glesa ut Stockholm och därmed minska mänskliga interaktioner genom att få ut befolkningen i spenaten. Just utglesningen och att man minskar sina sociala interaktioner under sommaren är troligen en viktig del av mekanismen som vanligen hindrar smittspridning av virus i andningsvägarna. Men det funkar ju inte om folk gör turistgrejer. Det är klippa gräs vid torpet är det som gäller samt veckohandla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag är (som alltid UTOM när det är dags att skotta snö!) glad att jag bor på landet med glest mellan husen och gott om plats.
Vi klarar oss utan att behöva åka någonstans, men jag har förståelse för de många som tillbringar de flesta av sina dagar i ett överbefolkat stadsområde att de behöver komma bort från stressen, larmet och villervallan för att ge själen lite lugn och ro.
Jag har svårt att döma en av mina grannar 100 meter bort som åkt upp från Stockholm för att tillbringa den närmaste tiden här, de är äldre och mannen har KOL. De är som alltid välkomna till vår lilla by.
Går förbi någon gång i veckan och hör mig för om de saknar något jag kan fixa åt dem, samma med min närmaste granne som är en gammal dam.

Tycker nog att man kan åka iväg några dagar för att hämta energi, förutsatt att man då följer sitt sunda förnuft, vilket jag hoppas att de flesta har eller kan locka fram.
 
  • Gilla
  • Älska
Teacer och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
De gör mer skada och måste stoppas.
Det gör absolut mer skada att byta ut personer till sådana som inte är insatta i något och därmed behöver ägna någon månad eller två för att lära upp sig innan de kan börja ta beslut.

K karlmb skrev:
Så nära man kan prata om facit iaf.
De visste precis hur de skulle göra när de väl satte igång.
Därför att de lärde sig av förra gången för fem år sen. Du kommer att få se att många länder i Europa, inkl. Sverige, kommer att lära sig av denna pandemi så att de vet mer till nästa gång.

K karlmb skrev:
Staten hade kunnat löst det där genom att avråda från resor till vissa länder .
Nästan alla resebolag följer sånt och man kan åtminstone omboka en resa.
Vecka 8 fanns det ingen anledning för UD att avråda från resor till Italien.

K karlmb skrev:
Italien, Kina och Iran.
Från andra destinationer var ju risken obetydlig.
Nej, det fanns sjuka i Covid-19 i t.ex. USA, Frankrike, Spanien och Storbritannien i februari också. Så en mycket stor del av de resor som svenskar gör gick till länder med sjuka.
 
  • Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan tycker jag iofs att FHM hade kunnat vara försiktigare från början. Det kändes som att de inte riktigt tog det som hände i Kina på allvar. Som om de inte räknade med att det nya SARS-liknande viruset skulle sprida sig utanför Wuhan. Resandet är så enormt mycket mer nu jämfört när vi hade det första SARS-utbrottet, så jag tror att även SARS hade spridit sig ordentligt om det kommit idag. Här hade man kunnat vara bättre förberedda. Man var troligen rädd för att "ropa varg" och sedan blev det inget i alla fall, men nu blev det tvärtom.
För 1-2 veckor sen lästa jag en artikel om att när det i januari studerades vart det nya coronaviruset troligen skulle sprida sig så kollade forskarna på vart de flesta flyg från Wuhan tog vägen och (förutom inrikes) så var det städer i bortre delen av Asien, t.ex. Singapore, så det var de områdena man räknade med skulle bli områdena med många smittade i nästa etapp.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja jag håller med om att man inte ska sprida smittan.

Precis som FHM skriver, tänk över om resan är nödvändig.
Ja givetvis är den nödvändig om man behöver koppla av med lite semester.
Om man är frisk belastar man ingen annan.
Om man blir sjuk åker man hem.
Givetvis åker man inte själv för då kan man inte ta sig hem vid behov.
Åk bil för då träffar man inte andra och på semesterplatsen ser man till att behålla avstånd till andra.
Nej, det räknas inte som en nödvändig semester. Som nödvändig resa kan t.ex. räknas en resa för att ta ett sista farväl av en anhörig.

Det är inte direkt ovanligt att båda i ett par blir sjuka samtidigt, det sker ofta om de har blivit smittade samtidigt t.ex. vid ett besök i en affär. Det gör det rätt omöjligt för dem att åka hem när de har blivit sjuka.
Inte lätt att hålla 2 m avstånd till alla andra i en affär.
 
  • Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stämmer detta? Just nu är det ju främst Stockholms sjukvård som är väldigt stressad och det lär fortsätta in i sommaren. Det vore bra att minska lasten på den genom att glesa ut Stockholm och därmed minska mänskliga interaktioner genom att få ut befolkningen i spenaten. Just utglesningen och att man minskar sina sociala interaktioner under sommaren är troligen en viktig del av mekanismen som vanligen hindrar smittspridning av virus i andningsvägarna. Men det funkar ju inte om folk gör turistgrejer. Det är klippa gräs vid torpet är det som gäller samt veckohandla.
Sörmland var än mer stressad än Stockholm för någon tid sedan. Jag vet dock inte hur dagsläget ser ut just nu.

Det lär nog vara ganska många som tänker sig att vandra i fjällen i sommar så en hel del sportstugor i Åre och andra ställen lär nog vara rätt befolkade.

Det ska bli intressant att se vilka rekommendationer som kommer när vi börjar närma oss sommaren.

Jag tror inte man ska ta för givet att resor inom Sverige kommer vara ok. Om det avråds lär många hitta alla möjliga argument för att just deras semesterresa är nödvändig medan andras semesterresor inte är det.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För 1-2 veckor sen lästa jag en artikel om att när det i januari studerades vart det nya coronaviruset troligen skulle sprida sig så kollade forskarna på vart de flesta flyg från Wuhan tog vägen och (förutom inrikes) så var det städer i bortre delen av Asien, t.ex. Singapore, så det var de områdena man räknade med skulle bli områdena med många smittade i nästa etapp.
I dagens papperstidning (GP) så går tidningen tillsammans med Björn Olsen igenom allt som FHM har gjort. Och det är en hel del intressanta kommentarer från Olsen:
- 16 januari "Jag sade att man inte kan stänga in den här draken" när FHM säger att risken för smittspridning till Sverige är låg.
- 31 januari en smittad kvinna i Jönköping, här påpekar Olsen att nu borde verkligen man börjat bygga upp beredskapslager, men inget skedde.
- 5 februari "vad då frivillig karantän?" "Ordet frivillig skall bort"
- 20 februari "Hur kan man fortsätta bedöma att risken för spridning är låg?"
- 26 februari, det första fallet identifieras i Göteborg med en som smittats i norra italien. "Man skulle direkt avrått folk från att resa dit".
- 13 mars "Där har man gett upp" (om smittspårningen)

Björn Olsen har haft rätt i alla dessa frågor, FHM har haft fel. Det finns många fler exempel i artikeln. Tegnell och Tegmark Wisell har också fått försvara FHM i artikeln, men det är på samma flummiga (min åsikt som ni hört förr) nivå som vanligt:
- "där och då", "där vi var då", "ett bra beslut just då" återkommer i svaren

Fakta är att man inte var tillräckligt snabba på att förstå vart detta barkade hän, medan bland annat Björn Olsen har fått rätt i väldigt mycket som han och andra varnade för tidigt. När man inte vet så måste man vara försiktig, enligtmin mening har inte FHM varit tillräckligt försiktiga i början. Och det var detta som ledde till att man den 13 mars fick ge upp smittspårningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du tillskriver FHM mer agens än som finns i denna myndighet. Den enklaste förklaringen på vad FHM har gjort och nu gör är att de följer den plan som de utarbetat för en sån här pandemi. D v s de har inte finrattat sitt agerande utifrån just det här viruset eller de politiska händelserna i omvärlden (t ex de oväntade stängningarna). De har helt enkelt följt planen.

Finns då denna plan? Javisst, den var klar och publicerades 2015 under titeln: "Planering för beredskap mot pandemisk influensa" Du kan läsa den här och som man kan se är deras nuvarande agerande pedagogiskt uppspaltat i denna text:

[länk]
Den där planen togs väl fram av Tegnell. ...
Följs den?
 
pacman42 pacman42 skrev:
I dagens papperstidning (GP) så går tidningen tillsammans med Björn Olsen igenom allt som FHM har gjort. Och det är en hel del intressanta kommentarer från Olsen:
- 16 januari "Jag sade att man inte kan stänga in den här draken" när FHM säger att risken för smittspridning till Sverige är låg.
- 31 januari en smittad kvinna i Jönköping, här påpekar Olsen att nu borde verkligen man börjat bygga upp beredskapslager, men inget skedde.
- 5 februari "vad då frivillig karantän?" "Ordet frivillig skall bort"
- 20 februari "Hur kan man fortsätta bedöma att risken för spridning är låg?"
- 26 februari, det första fallet identifieras i Göteborg med en som smittats i norra italien. "Man skulle direkt avrått folk från att resa dit".
- 13 mars "Där har man gett upp" (om smittspårningen)

Björn Olsen har haft rätt i alla dessa frågor, FHM har haft fel. Det finns många fler exempel i artikeln. Tegnell och Tegmark Wisell har också fått försvara FHM i artikeln, men det är på samma flummiga (min åsikt som ni hört förr) nivå som vanligt:
- "där och då", "där vi var då", "ett bra beslut just då" återkommer i svaren

Fakta är att man inte var tillräckligt snabba på att förstå vart detta barkade hän, medan bland annat Björn Olsen har fått rätt i väldigt mycket som han och andra varnade för tidigt. När man inte vet så måste man vara försiktig, enligtmin mening har inte FHM varit tillräckligt försiktiga i början. Och det var detta som ledde till att man den 13 mars fick ge upp smittspårningen.
Bra skrivet!
 
Man kan ju undra varför den här Björn Olsen sitter hemma bakom skrivbordet och skriver artiklar om han nu är en sån stjärna på att ratta FHM.
 
  • Gilla
  • Haha
Skruvebulten och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gör absolut mer skada att byta ut personer till sådana som inte är insatta i något och därmed behöver ägna någon månad eller två för att lära upp sig innan de kan börja ta beslut.


Därför att de lärde sig av förra gången för fem år sen. Du kommer att få se att många länder i Europa, inkl. Sverige, kommer att lära sig av denna pandemi så att de vet mer till nästa gång.


Vecka 8 fanns det ingen anledning för UD att avråda från resor till Italien.


Nej, det fanns sjuka i Covid-19 i t.ex. USA, Frankrike, Spanien och Storbritannien i februari också. Så en mycket stor del av de resor som svenskar gör gick till länder med sjuka.
Det mesta är bemött i Pacmans inlägg redan.
Men att det inte finns kompetent folk som kan ta över imorgon är ju direkt felaktigt.
Jag man de heller inte hela FHM uran ledning som står för besluten och slutsatserna man dragit.
Där har det inte fungerat.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man kan ju undra varför den här Björn Olsen sitter hemma bakom skrivbordet och skriver artiklar om han nu är en sån stjärna på att ratta FHM.
Han har väl ett eget jobb att sköta.
Det är väl bra att vi har NÅGRA kritiker och inte bara 27000 groupies till Tegnell?
 
  • Gilla
  • Älska
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Den där planen togs väl fram av Tegnell. ...
Följs den?
Det verkar så när jag läser den. Och det är inte en plan som omfattar en massa radikala handlingar. Mer hur information ska sammanställas och olika processer och informationsflöden ska koordineras inom byråkratin. Ungefär som har skett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
- 16 januari "Jag sade att man inte kan stänga in den här draken" när FHM säger att risken för smittspridning till Sverige är låg.
- 31 januari en smittad kvinna i Jönköping, här påpekar Olsen att nu borde verkligen man börjat bygga upp beredskapslager, men inget skedde.
- 5 februari "vad då frivillig karantän?" "Ordet frivillig skall bort"
- 20 februari "Hur kan man fortsätta bedöma att risken för spridning är låg?"
- 26 februari, det första fallet identifieras i Göteborg med en som smittats i norra italien. "Man skulle direkt avrått folk från att resa dit".
- 13 mars "Där har man gett upp" (om smittspårningen)
Det kanske är lätt att ha rätt ... eller inte ...

Men vad skulle gjorts istället? Vad skulle Björn Olsen gjort ifall han suttit vid spakarna med diktatoriska befogenheter?
Och vad skulle utfallet i så fall blivit?
Skulle Björn lagt en lock-down på landet likadan som Spanien och Italien gjort, redan den 31 januari, eller 5 februari?
När skulle han öppnat den? Nu?, nästa år? någonsin?
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.