2 357 026 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och vilka länder var kända smitthärdar t.ex. den 1 mars ? Och de personer som kom hem från andra destinationer, blev sjuka fast utan symtom - hur skulle deras smittspridning förhindras ? Så fort någon som insjuknat, har rört sig i en offentlig miljö, så försvinner ju spåret om varifrån smittan kommit.K karlmb skrev:
Redigerat:
Jag vet åtminstone 1 person, som insjuknat i covid-19, som kommit från annat ställe !K karlmb skrev:
Hur många av hans medresenärer, som insjuknat är det väl svårt att veta, när man inte ens vet var han blev smittad. Om det var på avreseorten eller vid någon mellanlandning, taxi, bussfärd eller restaurang under resans gång.
Med virusets egenskaper så var det svårt att göra något alls åt smittspridningen, nu när man ser på det i efterhand. Det var ganska kört på förhand.
Sedan tycker jag iofs att FHM hade kunnat vara försiktigare från början. Det kändes som att de inte riktigt tog det som hände i Kina på allvar. Som om de inte räknade med att det nya SARS-liknande viruset skulle sprida sig utanför Wuhan. Resandet är så enormt mycket mer nu jämfört när vi hade det första SARS-utbrottet, så jag tror att även SARS hade spridit sig ordentligt om det kommit idag. Här hade man kunnat vara bättre förberedda. Man var troligen rädd för att "ropa varg" och sedan blev det inget i alla fall, men nu blev det tvärtom.
Man räknade nog inte heller med att alla andra länder skulle stänga ned som de gjorde, hade man gjort det så hade man ju proaktivt kunnat stänga tidigare. Men man räknade nog med att konsekvenserna skulle bli för stora.
Men som sagt var, jag tror inte att man kunnat stoppa detta viruset ändå. Trots detta så hade jag gärna sett att man försökt med den koreanska taktiken. Men man hade nog inte riktigt kunskapen och förberedelserna för att genomföra det heller. Det hade dessutom krävt stängningen av gränserna som man alltså inte ville ge sig på pga konsekvenserna.
I slutänden var man alltför naiva och man trodde att det skulle gå över, trots att man såg vad som hände i Wuhan och hur lätt det spred sig i regionen.
Rörande dödsfallen på äldreboendena så är det enda som hade kunnat stoppa dessa att alla arbetade med handskar och mask, samt att man begränsar antalet personal som en vårdtagare får träffa. Men även här tycker jag att FHM inte var tillräckligt tydliga. Kommunerna må kanske ha ansvaret för att förstå att de borde skydda brukare och personal på detta sätt, men samtidigt så har de inga anställda epidemiologer och kan därför inte inse konsekvenserna (även om egentligen likvärdiga regler bör gälla öven för den vanliga influensan). Denna kunskap borde FHM ha och därför så borde de ha informerat kommunerna (och de privata huvudmännen) bättre.
Sedan tycker jag iofs att FHM hade kunnat vara försiktigare från början. Det kändes som att de inte riktigt tog det som hände i Kina på allvar. Som om de inte räknade med att det nya SARS-liknande viruset skulle sprida sig utanför Wuhan. Resandet är så enormt mycket mer nu jämfört när vi hade det första SARS-utbrottet, så jag tror att även SARS hade spridit sig ordentligt om det kommit idag. Här hade man kunnat vara bättre förberedda. Man var troligen rädd för att "ropa varg" och sedan blev det inget i alla fall, men nu blev det tvärtom.
Man räknade nog inte heller med att alla andra länder skulle stänga ned som de gjorde, hade man gjort det så hade man ju proaktivt kunnat stänga tidigare. Men man räknade nog med att konsekvenserna skulle bli för stora.
Men som sagt var, jag tror inte att man kunnat stoppa detta viruset ändå. Trots detta så hade jag gärna sett att man försökt med den koreanska taktiken. Men man hade nog inte riktigt kunskapen och förberedelserna för att genomföra det heller. Det hade dessutom krävt stängningen av gränserna som man alltså inte ville ge sig på pga konsekvenserna.
I slutänden var man alltför naiva och man trodde att det skulle gå över, trots att man såg vad som hände i Wuhan och hur lätt det spred sig i regionen.
Rörande dödsfallen på äldreboendena så är det enda som hade kunnat stoppa dessa att alla arbetade med handskar och mask, samt att man begränsar antalet personal som en vårdtagare får träffa. Men även här tycker jag att FHM inte var tillräckligt tydliga. Kommunerna må kanske ha ansvaret för att förstå att de borde skydda brukare och personal på detta sätt, men samtidigt så har de inga anställda epidemiologer och kan därför inte inse konsekvenserna (även om egentligen likvärdiga regler bör gälla öven för den vanliga influensan). Denna kunskap borde FHM ha och därför så borde de ha informerat kommunerna (och de privata huvudmännen) bättre.
Ja jag håller med om att man inte ska sprida smittan.tusenett skrev:Du skriver att man kan strunta i avrådan från att resa inom Sverige bara "man tänker själv". Så en avrådan som beror på att sjukvården i en region riskerar att bli överbelastat är inget att bry sig om ifall "man tänkt själv"? Vad menar du egentligen? Du får gärna utveckla detta resonemang för jag förstår inte riktigt hur du menar?
Precis som FHM skriver, tänk över om resan är nödvändig.
Ja givetvis är den nödvändig om man behöver koppla av med lite semester.
Om man är frisk belastar man ingen annan.
Om man blir sjuk åker man hem.
Givetvis åker man inte själv för då kan man inte ta sig hem vid behov.
Åk bil för då träffar man inte andra och på semesterplatsen ser man till att behålla avstånd till andra.
Inte så svårt om man tänker efter själv. Man betraktar sig själv och andra som smittade så ser man till att hålla avstånden.
Men klarar man inte av att leva ett uppsäkrat liv så bör man nog låsa in sig i sin bostad.
Så här står det på FHM:s sida
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar därför att man ska tänka igenom om resan till exempelvis storstäderna, till fjällanläggningen eller till någon annan populär semesterort där många människor träffas på samma plats, är nödvändig att genomföra."
Ja umgås man tätt ihop med andra människor kan det bli problem.
Om man inte gör det blir det inget problem.
Klarar man inte av detta så tycker jag man ska stanna hemma,
Så tror jag att det är i väldigt många fall. Många hade bokat fjällresor i påsk och eftersom Skistar och andra inte ville betala tillbaka pengar till de som bokat så bestämde sig många att tar risken och åka. Det var troligen många yngre som inte är i riskgruppen och sommathiash77 skrev:
”Om man är frisk belastar man ingen annan” stämmer kanske, men jag undrar om det räcker. Att bege sig till ett område med hög belastning på sjukvården kan ju fortfarande innebära en risk. Man kan ju råka ut för något annat som kräver sjukvård, t.ex. ett olycksfall. Då ställer man till det för sjukvården trots att man inte har COVID-19. Så det kan finnas en anledning till att stanna hemma även om man är frisk.optimum skrev:
Ja jag håller med om att man inte ska sprida smittan.
Åk bil för då träffar man inte andra och på semesterplatsen ser man till att behålla avstånd till andra.
Inte så svårt om man tänker efter själv. Man betraktar sig själv och andra som smittade så ser man till att hålla avstånden.
Men klarar man inte av att leva ett uppsäkrat liv så bör man nog låsa in sig i sin bostad.
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar därför att man ska tänka igenom om resan till exempelvis storstäderna, till fjällanläggningen eller till någon annan populär semesterort där många människor träffas på samma plats, är nödvändig att genomföra."
Sen tror jag inte alla håller med om att en semesterresa anses vara nödvändig för att man behöver semester. Det är väl i de allra, allra flesta fall fullt möjligt att ta igen sig på hemmaplan?
Till detta kommer själva resan. Även om man är frisk när man åker så kan man ju bli smittad på resmålet och då ta med sig smittan hem, vilket inte heller är så bra.
”Tänka själv”, handlar inte bara om att se till att man själv undviker risker, det handlar också om att se till att man inte utsätter andra för risker.
Jag tror du tillskriver FHM mer agens än som finns i denna myndighet. Den enklaste förklaringen på vad FHM har gjort och nu gör är att de följer den plan som de utarbetat för en sån här pandemi. D v s de har inte finrattat sitt agerande utifrån just det här viruset eller de politiska händelserna i omvärlden (t ex de oväntade stängningarna). De har helt enkelt följt planen.pacman42 skrev:
Med virusets egenskaper så var det svårt att göra något alls åt smittspridningen, nu när man ser på det i efterhand. Det var ganska kört på förhand.
Finns då denna plan? Javisst, den var klar och publicerades 2015 under titeln: "Planering för beredskap mot pandemisk influensa" Du kan läsa den här och som man kan se är deras nuvarande agerande pedagogiskt uppspaltat i denna text:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nering-for-beredskap-mot-pandemisk-influensa/
En av orsakerna till att man inte vill att du skall åka på semester ens inom landet är att det blir jobbigare för dig, dina nära och för vården om du blir sjuk när du inte är hemma. Detta blir naturligtvis värre om det sker på ett ställe där många andra vistas (Gotland, Åre osv) men inte alls lika många är bofasta.optimum skrev:
Hur svårt kan det egentligen vara att hålla dig hemma från stugan?optimum skrev:
Hur vet du att du inte bär på smittan utan att själv veta om det eller killgissar du?
Blir så förbannad på folk generellt som inte följer de råd som ges.
Detta är inget påghopp på dig
Virustitern i andningsvägarna (det som vi vanligen mäter) är den grundläggande faktorn för spridningspotentialden. Och empirin visar ju att det räcker utan den extra hjälpen av t ex hostande för signifikant spridning.Nyfniken skrev:
Källa på att man inte ska åka på semester?pacman42 skrev:
En av orsakerna till att man inte vill att du skall åka på semester ens inom landet är att det blir jobbigare för dig, dina nära och för vården om du blir sjuk när du inte är hemma. Detta blir naturligtvis värre om det sker på ett ställe där många andra vistas (Gotland, Åre osv) men inte alls lika många är bofasta.
Hittar inget sådant på FHM sidor.
Jag undrar detsamma i kontexten "åka till stugan". Halva Stockholm är här i Sörmland och har karantänsatt sig i sina torp och stugor. Särskilt de äldre har flytt lägenheten i Stockholm.optimum skrev:
För några veckor sedan "kom stockholmarna och köpte allt toapapper" i den lokala butiken.
Kom igen, en semester är inte en nödvändig resa. Av alla resor så är en semesterresa den minst nödvändiga.optimum skrev:
Och riskfritt är det inte. Du riskerar att smitta folk på vägen. Du riskerar att bli sjuk på ett ställe där det finns begränsade medicinska resurser. Du riskerar att råka ut för andra saker på ett ställe med begränsade sjukvårdsresurser (som behövs för att behandla svårt sjuka i covid-19, inte benbrott).
Den som åker till sommarstugan i år har förverkat all rätt att gnälla på den som åkte till Åre.