Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag känner flera i den situationen. Tyvärr tror jag inte någon arbetsgivare är villig att anställa dem:(
Min mamma hade hemtjänst i nästan ett år och det var trevliga och duktiga personer som verkligen förtjänade att få bli fast anställda med möjlighet att vara hemma när de var sjuka både för deras egen skull men också för de som behövde hemtjänsten skulle vara friska.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skruvebulten
a.o.f a.o.f skrev:
Min mamma hade hemtjänst i nästan ett år och det var trevliga och duktiga personer som verkligen förtjänade att få bli fast anställda med möjlighet att vara hemma när de var sjuka både för deras egen skull men också för de som behövde hemtjänsten skulle vara friska.
Ja. Det är väl kanske den vanligaste anledningen till att man väljer "timmisar" Just för att slippa betala sjuklön till de som dumt nog (fattar inte hur de tänker) väljer att bli sjuka när de egentligen borde ta sitt ansvar och arbeta. Lite karaktär vore på sin plats som någon skrev tidigare.

OBS! För den som inte förstod det dristade jag mig att vara lite ironisk nu
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
tompax
T Tabors39 skrev:
Du tycker inte att det borde finnas ett mått av eget personligt ansvarstagande? Och vad har Alsing med något att göra? Om han/nån/alla som känner att de ligger risigt till håller sig undan så hjälper de ju sig själva.
Jo det tycker jag, och jag har också skrivit det tidigare. Att alla har ett ansvar. Men människor och samhället fungerar inte riktigt så, och då måste det till lagar och regler för att styra upp.
Skulle allt kunna fungera med eget ansvar skulle vi kunna ta bort skattekontroller och alla andra lagar och regler också, och överlåta ansvaret till människorna själva.

Hur mycket skatt tror du det hade inbetalats då?
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Helt enkelt att det är lätt att tycka att det är OK och inget problem att stänga ner sådant man inte själv behöver/villhöver.
Men lyfter man blicken lite så kan man snabbt att konstatera att de flesta saker som drabbas, ja nästan alla, även innebär stora samhällskostnader och samhällsproblem.
Som ditt exempel där, restaurang och hotellnäringen, som sysselsätter nästan 5% av hela landets tjänstesektor.
Då kan du tänka vad uteblivna skatteintäkter från detta innebär, och samtidigt a-kassa till denna fantastiska mängd människor. Det lär bli väldigt lite pengar över till vård, polis, försvar sen.
Och när en sådan näring kraschar, så drabbar det sen i sin tur transportnäringen, städ, fastighetsbolag osv osv.

Att jag har förmåga att se lite bortanför mina egna behov betyder inte att jag tycker att det är OK att folk ska få bete sig hursomhelst på krogarna, stå packade hur tätt som helst osv.
Dessa tider kräver en del nytänk.
Men jag anser att vi måste göra allt för att rädda så mycket som möjligt, det blir annars en oerhörd tung start på framtiden.
Ja, fast vad händer tror du om dessa restauranger ökar smittspridningen så att det blir kaos i vården? Vad tror du det kommer att kosta i förlängningen?

Det är knappast restaurangbranschen som håller Sverige flytande. Även om vi så stänger ner alla restauranger som finns, så kommer Sverige att överleva. Lita på det.

Men det handlar inte om det. Det handlar först och främst om att med omedelbar verkan stänga ner restauranger som inte sköter sig. Som inte håller sig till riktlinjerna.

De restauranger som håller riktlinjerna och därmed inte bidrar till smittspridningen, de finns det ju ingen anledning att stänga ner, eller hur?

Så då frågar jag dig här. Är du av uppfattningen om att alla restauranger som missköter sig och vägrar följa riktlinjer skall stängas ner med omedelbar verkan, eller inte?
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Ja oj så svårt allt det hade varit!
Ändå klarar de av de i andra länder.
I Tokholm var det dessutom extra enkelt med karantänen, i stort sett allihop hade ju varit där hela familjen. I övriga fall så hade det gått att lösa mha hotell tex ja.
I princip alla kom med flyg men oavsett så kunde samtliga få en order om hemkarantän.
Likaså de från Iran.

2 vuxna i ett hushåll som får hemmakarantän i två veckor. Låt oss säga 35000kr/mån i lön då de faktiskt haft råd till skidsemester i Italien.

För företagen blir kostnaden cirka 22000kr för två veckor som ska betalas som lön.


Tittar vi sedan på hur många resor som görs per år:

https://www.travelnews.se/turism/svenskarna-lagger-180-miljarder-pa-utlandsresor/

14 miljoner resor på ett år. Om vi antar att de är jämnt fördelade över året är det 300000 Svenska personer som var ute och reste vecka 9 och vecka 10.

Lägg sedan till besökare också så borde det vara 350 000 personer att ha kontroll på.

Låt oss börja med Svenskarna och anta att 60% är vuxna, vilket är 180000 personer.

Hemkarantän för dessa är 3 960 000 000 kronor.

Lägg sedan till hotellkostnader och isolering av besökande 50 000 personer.


Gör nu samma beräkning på den italienska befolkningen och räkna med att 30% inte kan jobba hemifrån och en snittkostnaden på 25000 kronor i månaden..... Varför tror ni att alla vill öppna...
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P
tompax tompax skrev:
Ja, fast vad händer tror du om dessa restauranger ökar smittspridningen så att det blir kaos i vården? Vad tror du det kommer att kosta i förlängningen?

Det är knappast restaurangbranschen som håller Sverige flytande. Även om vi så stänger ner alla restauranger som finns, så kommer Sverige att överleva. Lita på det.

Men det handlar inte om det. Det handlar först och främst om att med omedelbar verkan stänga ner restauranger som inte sköter sig. Som inte håller sig till riktlinjerna.

De restauranger som håller riktlinjerna och därmed inte bidrar till smittspridningen, de finns det ju ingen anledning att stänga ner, eller hur?

Så då frågar jag dig här. Är du av uppfattningen om att alla restauranger som missköter sig och vägrar följa riktlinjer skall stängas ner med omedelbar verkan, eller inte?
Jag anser att restaurangerna borde stängas på plats om det inte sköts.

Sen håller jag inte med om att man kan ta bort restaurangbranschen utan att det har en stor påverkan på Sverige. Många anställda OCH många underleverantörer som också drabbas
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tompax
mathiash77 skrev:
Jag anser att restaurangerna borde stängas på plats om det inte sköts.

Sen håller jag inte med om att man kan ta bort restaurangbranschen utan att det har en stor påverkan på Sverige. Många anställda OCH många underleverantörer som också drabbas
Ja, självklart skulle det påverka Sverige om man tog bort restaurangbranschen. Det skulle kännas ordentligt. Jag menar bara att Sverige inte går under ekonomiskt om man nu skulle göra det.

Men det är egentligen inte det diskussionen handlar om. Den handlar om att jag anser, precis som du, att restauranger bör stängas med omedelbar verkan, eller som du skriver "på plats", ifall de inte sköts i dessa svåra tider.
De som sköter sig och inte bidrar till smittspridningen ser jag ingen anledning till att stänga i dagsläget. Ännu är situationen under kontroll, om än väldigt ansträngd på sina håll.

Samtidigt har vi mycket högre dödsantal än våra grannländer, men för att kunna utvärdera vare sig Sveriges väg att gå är riktigt eller ej, måste vi vänta tills det hela är över. Det finns ingenting som säger att inte övriga länder kommer ifatt Sverige i ett senare skede, och får kämpa medan Sverige redan har kommit på fötter, eftersom "vi var före". Men vi vet ju inte än som sagt, ingen vet ännu.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Med ditt resonemang blir det ju som att säga att det är farligare med benbrott på vintern eftersom fler bryter benen när det är halt ute. För den som bryter benet är det för de flesta av oss andra ungefär lika farligt för just den som råkar ut för det, vilket vi alla kommer göra inom nåt år när det gäller corona. Sedan kan corona mycket väl vara mer smittsamt, så att fler får det fortare. 1procent (för enkelhetens skull) död per insjuknad är ju jämförbart.
Mitt resonemang? Anders Tegnell som har mkt. Mer erfarenhet än både dig å mig.

Jämför med benbrott? Är du på riktigt? Säg de t alla i vården som sliter ihjäl sig just nu.
 
optimum optimum skrev:
De kommer säkert granskas när detta är över.
Tills dess är det nog bra vi håller sams.
De gör mer skada och måste stoppas.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Helt enkelt att det är lätt att tycka att det är OK och inget problem att stänga ner sådant man inte själv behöver/villhöver.
Men lyfter man blicken lite så kan man snabbt att konstatera att de flesta saker som drabbas, ja nästan alla, även innebär stora samhällskostnader och samhällsproblem.
Som ditt exempel där, restaurang och hotellnäringen, som sysselsätter nästan 5% av hela landets tjänstesektor.
Då kan du tänka vad uteblivna skatteintäkter från detta innebär, och samtidigt a-kassa till denna fantastiska mängd människor. Det lär bli väldigt lite pengar över till vård, polis, försvar sen.
Och när en sådan näring kraschar, så drabbar det sen i sin tur transportnäringen, städ, fastighetsbolag osv osv.

Att jag har förmåga att se lite bortanför mina egna behov betyder inte att jag tycker att det är OK att folk ska få bete sig hursomhelst på krogarna, stå packade hur tätt som helst osv.
Dessa tider kräver en del nytänk.
Men jag anser att vi måste göra allt för att rädda så mycket som möjligt, det blir annars en oerhörd tung start på framtiden.
Hotell o restaurang är nere för räkning, de enda som har en chans idag är de som lever på drömmen om den perfekta fyllan fredag-lördag i storstäderna, och som därför i princip tvingas bryta mot 2m regeln. Efterföljs den så blir det tråkigt på krogen och intäkterna rasar för dem också.
Så vad skulle skillnaden bli i praktiken mot att stänga dem verksamheterna helt några veckor?
 
mathiash77 skrev:
2 vuxna i ett hushåll som får hemmakarantän i två veckor. Låt oss säga 35000kr/mån i lön då de faktiskt haft råd till skidsemester i Italien.

För företagen blir kostnaden cirka 22000kr för två veckor som ska betalas som lön.


Tittar vi sedan på hur många resor som görs per år:

[länk]

14 miljoner resor på ett år. Om vi antar att de är jämnt fördelade över året är det 300000 Svenska personer som var ute och reste vecka 9 och vecka 10.

Lägg sedan till besökare också så borde det vara 350 000 personer att ha kontroll på.

Låt oss börja med Svenskarna och anta att 60% är vuxna, vilket är 180000 personer.

Hemkarantän för dessa är 3 960 000 000 kronor.

Lägg sedan till hotellkostnader och isolering av besökande 50 000 personer.


Gör nu samma beräkning på den italienska befolkningen och räkna med att 30% inte kan jobba hemifrån och en snittkostnaden på 25000 kronor i månaden..... Varför tror ni att alla vill öppna...
Om de vetat om villkoren från början och inte hade möjlighet att jobba hemma så hade de haft möjlighet att skippa resan.
FÖ är det inget som säger att inte staten skulle kunna gå in och stötta folk som sätts i karantän i fall där det varit svårt att förutse den.
Du pratar om pengar, försök då förstå vilka summor nuvarande läge med allmänt spridd smitta kostar samhället och enskilda.
4 miljarder...det är ju kaffepengar i sammanhanget.
Och det är precis det här alla andra länder har insett. En insats tidigt kostar en bråkdel mot att försöka rädda allt nu.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Många i detta forum tycks veta bättre än Tegnell så vi kanske skulle skicka en inbjudan till FHM att han läser dessa inlägg här och tar lärdom av de proffs här som vet bättre (eller rättare sagt tror sig veta bättre)
Ja vad fan ska vi tro om Tegnells kapacitet?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag dömde inte ut deras strategi, jag sa att det var en total lögn att Sydkorea hade facit när vi skulle välja väg i Sverige.
Så nära man kan prata om facit iaf.
De visste precis hur de skulle göra när de väl satte igång.
 
mathiash77 skrev:
Jag tror att skon klämmer som vanligt att ingen vill förlora SINA pengar.

- Nää jag vill inte avbryta min 70 000kr resa om jag inte får pengarna tillbaka.
- Nää jag vill inte avbryta hotellövernattning om jag ändå ska betala för det

Jag förstår att det slår hårt, men någon längre bort i kedjan kommer att ta smällen men ju tidigare i värdekedjan ju mindre är kostnaderna...

Så det vore bra att försöka kompensera tidigt i värdekedjorna (elbolagen, fastighetsbolagen, hotellen, m.m. Och få dessa att släppa sina fordringar på kunder. Det borde kostnadsmässigt bli lägre kostnader som måste betalas MEN alla som betalar skatt kommer att få betala.
Staten hade kunnat löst det där genom att avråda från resor till vissa länder .
Nästan alla resebolag följer sånt och man kan åtminstone omboka en resa.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du kan verkligen inte hänga med i diskussionen så vi släpper det. Måste vara jobbigt att hänga på ett forum och bara se en vägg av bokstäver?
Måste vara jobbigt att kalla sig jocke best som att man är 15 år.
 
  • Gilla
  • Arg
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.